Helpcenter

Heb je een MailBlue account en heb je vragen over het gebruik van het systeem? Geen probleem! We hebben namelijk een uitgebreide kennisbank voor je klaarstaan met meer dan 160 artikelen die alle functies en vragen voor je behandelen. Ook hebben we meerdere video’s beschikbaar zodat je direct met ons kunt meekijken hoe je jouw account kunt inrichten.

Neem dan snel een kijkje in ons helpcenter.

Contact Info
MailBlue B.V.
Reduitlaan 27, 4814DC Breda
info@mailblue.nl
Follow Us

Wat is inbound marketing? De 4 componenten van een inbound marketing strategie

Wat is inbound marketing? De 4 componenten van een inbound marketing strategie

Je hebt waarschijnlijk wel eens gehoord van inbound marketing, maar weet misschien niet wat het verschil is met traditionele online marketing. Inbound marketing is de bewezen marketingmethodologie voor het digitale tijdperk. We leggen je uit wat inbound marketing is, wat de voordelen zijn en hoe je de beste inbound marketing strategie opzet.

De meerwaarde van inbound marketing

Sinds 2006 is inbound marketing de meest effectieve marketingmethode voor de online marketing van je bedrijf, het genereren van leads en het verlagen van je conversietijd. Inbound marketing tilt je digitale strategie naar het volgende niveau van leadgeneratie en klantbetrokkenheid. In plaats van de oude uitgaande marketingmethoden te gebruiken zoals het kopen van advertenties, het kopen van e-maillijsten en het hopen op leads (waarschijnlijk geen gekwalificeerde leads), richt inbound marketing zich op het creëren van hoogwaardige inhoud die mensen naar je bedrijf en product trekt door relevante inhoud te leveren, waar en wanneer ze dit het meest nodig hebben. Door de inhoud die je publiceert af te stemmen op de interesses van je klant, trek je natuurlijk inkomend verkeer aan dat je vervolgens kunt converteren, kunt verkopen en je bedrijf succesvol zal laten zijn.

Inbound marketing is gratis

Door content te maken die specifiek is ontworpen om een ​​beroep te doen op je droomklanten, trek je met inbound marketing nieuwe potentiele klanten aan voor je bedrijf en dit zorgt ervoor dat ze terugkomen voor meer. Het beste van inbound marketing is dat het geen betaalde vorm van adverteren is. Wat is het voordeel hiervan? Je inhoud leeft op je site zo lang als jij dat wilt. Het verschil tussen dat en betaald adverteren, is dat wanneer je stopt met betalen voor advertenties met Google Adwords, Facebook-advertenties, enz., je leads en websiteverkeer ook stoppen. Dat is niet het geval bij inbound marketing.

De voordelen van inbound marketing

Je kent waarschijnlijk enkele van de belangrijkste voordelen van een volwassen inbound marketingstrategie, waaronder meer verkeer en leads. Maar wat kun je nog meer verwachten als je inhouds- en leadgeneratiecampagnes gaat maken?
Het is geen geheim dat digitale marketing hot is. Recente onderzoeken hebben aangetoond dat 60% van de bedrijven op de een of andere manier aan inbound marketing doet, waaronder 73% van de marketingbureaus. Je bent je er waarschijnlijk ook bewust dat opdringerige vormen van outbound marketing, zoals cold calling en direct mail, grotendeels ineffectief en duur zijn. In het geval dat je wat overtuigingskracht (of bevestiging) nodig hebt, zijn hier enkele op onderzoek gebaseerde redenen waarom een ​​inbound marketingstrategie de toekomst is:

1. Meer inhoud = Meer klanten

82% van de bedrijven die dagelijks bloggen, hebben via content een klant gewonnen. In feite geven de gegevens aan dat hoe vaker je blogt, hoe groter je kans is om een ​​klant via een digitaal kanaal te werven.

2. Het is goedkoper

Marketeers melden dat SEO en e-mail ongelooflijk kosteneffectieve manieren zijn om nieuwe zaken te verkopen. Direct mail en beurzen deden het niet zo goed, waarbij marketeers aangaven dat ze ‘bovengemiddelde’ kosten hadden als het ging om het genereren van leads.

3. Mensen houden van blogs

Wist je dat 8 van de 10 mensen zichzelf identificeren als bloglezers? Het lezen van online-inhoud is niet langer een nicheactiviteit voor een massa early adopters. Blogs zijn een gangbare manier geworden om productonderzoek uit te voeren.

4. Consumenten zien geen advertenties

80% van de mensen is zeer effectief geworden in het negeren van betaalde advertenties op zoekmachines en websites. Als media geen eigendom is of verdiend, kan het net zo goed niet eens bestaan ​​voor veel van de hedendaagse consumenten.

5. Het veroveren van aandacht is cruciaal

95% van de bezoekers die voor het eerst op de website van je bedrijf zijn, zijn nog niet klaar om iets te kopen; ze onderzoeken eenvoudig hun opties. Door leadgeneratie en koestertactieken te implementeren, kun je hun aandacht vasthouden totdat ze klaar zijn om te kopen.

6. B2B-kopers zijn onderzoekers

Voordat de gemiddelde B2B-beleidsmaker bereid is om met een verkoper te praten, hebben ze tussen de 50 en 70% van hun aankooponderzoek en besluitvormingsproces voltooid. Door inhoud van hoge kwaliteit te maken, kan je organisatie al vroeg in het spel een betrouwbare bron worden.

7. Bloggen bouwt succes op

Laat je niet ontmoedigen als het even duurt voordat je inbound marketingstrategie opmerkelijke resultaten oplevert. Studies hebben aangetoond dat het websiteverkeer met 30% toeneemt nadat een organisatie 21-54 blogberichten heeft geschreven.

8. E-mailmarketing is je nieuwe beste vriend

E-mailmarketing is misschien de onbezongen held van je inbound marketingstrategie, maar onderschat nooit de kracht ervan. E-mailmarketing heeft nog steeds de hoogste ROI van elke vorm van marketing, dankzij lage kosten en positieve resultaten.

9. Video’s zijn krachtig

De gemiddelde persoon bekijkt elke dag 182 video’s online, waardoor visuele inhoud een van de populairste manieren is waarop informatie online wordt verspreid en gedeeld. Volgens Holbi is 61% van de marketeers van plan om te beginnen met live videodiensten zoals Facebook Live.

10. Zoekrangschikking maakt echt uit

73% van de mensen die zoekmachines gebruiken, klikt nooit voorbij de eerste pagina met zoekresultaten. Gelukkig is een uitgebreide inbound marketingstrategie een van de meest effectieve manieren om de SEO van je organisatie te verbeteren.

De inbound marketing strategie

Het onderzoek en de statistieken zijn vrij duidelijk als het gaat om de voordelen van een inbound marketing strategie. Naarmate consumenten steeds meer genoeg hebben van telemarketing, direct mail en betaalde advertenties, kan de effectiviteit van bloggen, sociale media en e-mailmarketing niet beter zijn! Er zijn 4 marketingtrechters die van cruciaal belang zijn als je het hebt over inbound marketing: Aantrekken, Converteren, Sluiten & Delight. We leggen je dit allemaal in detail uit.
Aantrekken: klanten aantrekken is de eerste stap bij de strategie van inbound marketing. In deze initiële marketingfase krijgt de klant de juiste inhoud, op de juiste plaats en op het juiste moment door middel van zoekmachineoptimalisatie en sociale mediamarketing.

Converteren: zodra de juiste bezoekers zijn aangetrokken door de site, is het doel ze om te zetten in leads door hun contactgegevens op een bestemmingspagina te krijgen. Om deze waardevolle informatie te ontvangen, wordt hen de bijzondere inhoud aangeboden die ze op dat moment nodig hebben. Dit helpt hen de informatie te geven waarnaar ze op zoek zijn en biedt jou, de marketeer, hun contactgegevens om hen effectief te benaderen.

Sluiten: in de sluitingsfase worden leads omgezet in klanten. In deze latere marketingfase worden specifieke marketingtools gebruikt, zoals marketingautomatisering, lead nurturing en social media monitoring om ervoor te zorgen dat de juiste leads op het perfecte moment worden gesloten.

Verassen: Inbound marketing draait om het bieden van uitstekende inhoud aan zowel je leads als je klanten. Dit betekent dat zelfs nadat een lead is gesloten, deze nog steeds moet worden betrokken via dynamische inhoud, sociale media en trigger-marketing. Het doel van het blij maken van de klanten is zowel het kunnen oplossen van hun problemen als het omzetten in promoters van je bedrijf.

De Inbound stategie betrekt de marketeer in elke fase van het traject van een klant naar het vinden van het perfecte product of de perfecte service door de juiste bezoekers naar je website te lokken, om te zetten in gekwalificeerde leads, meer verkopen te sluiten en je klanten te verrassen.

Wat zo opmerkelijk is aan deze methode, is dat jij de leiding hebt over je resultaten. Deze succesvolle resultaten worden bereikt via inbound marketingkanalen en tactieken waarmee je op het juiste moment specifieke en lonende inhoud en marketing voor je leads en klanten kunt maken en leveren.

Inbound Marketing Strategie Stap 1: Waardevolle bezoekers naar je website lokken

Ken je de inbound marketing strategie? We leggen meer uit over de 4 stappen van de inbound marketing strategie: Aantrekken, Converteren, Sluiten & Verassen.

Het eerste deel van de inbound marketing strategie is aantrekken. De wereld van de consument is veranderd. Je kunt niet langer de aandacht krijgen voor je merk terwijl ze zich in het midden bevinden van iets dat totaal niets te maken heeft met jouw bedrijf. Outbound marketing, zoals televisiereclame, tijdschriftadvertenties, radiospots, direct mail, enz., onderbreken niet alleen het publiek om te proberen hun aandacht te krijgen, maar vaak praat je zelfs niet met de juiste doelgroep omdat je bereik vaak veel te breed is.

De inbound marketing strategie plaatst je merk in het blikveld van potentiële klanten wanneer zij op zoek zijn naar wat jij te bieden hebt.

Inbound Marketing Strategy Stap 1: Aantrekken

We willen niet alleen maar verkeer naar onze site, we willen ook het juiste verkeer. Wie zijn de “juiste” mensen? De juiste mensen die je site bezoeken, zijn ideale klanten, die ook bekend staan ​​als buyer persona’s. Dit zijn de mensen die je nodig hebt om content voor te maken, want dat is wie je naar je website wilt trekken. Kopers persoonlijkheden zijn holistische idealen over hoe je klanten echt zijn, van binnen en van buiten. Personas omvat de doelen, uitdagingen, pijnpunten, gemeenschappelijke bezwaren, evenals persoonlijke en demografische informatie die wordt gedeeld tussen die specifieke prospect of klanttype. Het schrijven van inhoud rond deze gebieden trekt je doelmarkt in, en maakt hen vertrouwd met je merk door dingen als content ontwikkeling, SEO en sociale media.

Enkele van de belangrijkste facetten van de inbound marketing strategie is om de juiste gebruikers naar je site te trekken zijn:

Contentontwikkeling (Bloggen en Premium Content-aanbiedingen)

Content over het algemeen, alleen maar een manier om je concurrentie voor te blijven. Bloggen en premium content-aanbiedingen zijn nu volledig noodzakelijk voor je digitale en inbound marketingstrategie. Twee belangrijke voordelen van content marketing zijn meer verkeer naar je website brengen en een grotere leadconversie (we behandelen dit in het gedeelte ‘Converteren’ van de inbound marketing strategie.)

Zoekmachineoptimalisatie

Voordat je begint met content marketing, of eigenlijk elk onderdeel van je inbound marketingplan, moet je ervoor zorgen dat je de juiste zoekwoorden target. Er is zeker een balans tussen proberen zoekwoorden te targeten die je wilt zoeken, in tegenstelling tot wat mensen daadwerkelijk zoeken wanneer ze onderzoek doen naar producten en services. Dit is waar het hebben van een hulpmiddel dat je helpt bij het verzamelen van die gegevens, belangrijk is. Bij het optimaliseren van je website en inhoud, focus je je op zoekwoorden die zijn opgebouwd rond je producten/services, welke uitdagingen je voor de bezoeker oplost, hoe je producten hen kunnen helpen, veel gestelde vragen, enz.

Social Media Marketing

Social media is niet alleen voor B2C-bedrijven. In feite genereren B2B-marketeers die Twitter gebruiken gemiddeld twee keer zoveel leads als bedrijven die dat niet doen. Social media is een fantastische manier om niet alleen met je klanten te communiceren, maar ook om nieuwe volgers voor je merk aan te trekken. Het gebruik van sociale media als hulpmiddel voor het genereren van leads gaat niet alleen over het plaatsen van inhoud, maar ook over het controleren van je sociale mediakanalen om te zien wie er over je merk en ook je branche in het algemeen spreekt. Dit geeft je de inzichten die je nodig hebt om verbinding te maken met die individuen in een medium waar zij zich het meest comfortabel voelen: sociale media!

Conclusie aantrekken

Zoals je kunt zien, zijn er veel verschillende aspecten van je online marketingstrategie die gericht zijn op het aantrekken van waardevol verkeer naar je website. Het gaat niet langer om het uitgeven van je marketingbudget aan uitgaande initiatieven of zelfs bijna net zo veel aan betaalde digitale advertenties. Je kunt inbound marketingtools gebruiken om gekwalificeerd verkeer naar je site te leiden, die bezoekers om te zetten in leads en die leads te in te sluiten als klanten en promotors van je merk.

Inbound Marketing Strategie Stap 2: Websitebezoekers omzetten in gekwalificeerde leads

Converteren is het punt waarop het werk echt begint. We zijn dol op deze fase van de inbound marketing strategie, want ook al is het een hoop moeite, hier begin je de vruchten te plukken van al je inspanningen op het gebied van contentmarketing. Je hebt je vreemden al verleid om terugkerende bezoekers te worden, dus nu moet je leads van hen maken door hun contactgegevens op je website in te laten vullen, zodat zij zich bij je marketing- en verkooptrechter zullen voegen.

Omzetten

Zodra je bezoekers van de website hebt aangetrokken, is de volgende stap om die websitebezoekers om te zetten in leads door hun contactgegevens te verzamelen. Dit is een onderdeel dat veel bedrijven missen. Ofwel hebben ze niet de juiste inhoud om leadgeneratie te genereren, of geven ze veel te veel van hun premiumcontent weg zonder contactgegevens te verzamelen om een ​​persoon door de trechter te halen.

Contactgegevens zijn ongelooflijk waardevol voor de online marketeer. Dus om je bezoekers hun contactgegevens te geven, moet je hen iets teruggeven! Enkele voorbeelden van inhoud op premiumniveau zijn: eBooks, whitepapers, checklists, webinars, diavoorstellingen, video’s en meer. Bepaal welke informatie relevant is voor je buyer-persona en begin daar. Jij hoeft slechts één stuk inhoud per persona te starten en vervolgens kun je dat stap voor stap opbouwen in de levenscyclusfase. Probeer echter niet te veel tegelijk te doen, omdat het te overweldigend kan worden en het ontwikkelingsproces van de inhoud kan vertragen.

Waar moet je opletten?

Enkele van de belangrijkste dingen om te overwegen bij het converteren van bezoekers naar gekwalificeerde leads zijn:

Bestemmingspagina’s met formulieren: dit is de pagina die een voorproefje biedt van de informatie die ze bij de premium-inhoud krijgen, maar die ook een formulier bevat dat ze moeten invullen om die premium-inhoud te krijgen.

Oproep tot actie: een call-to-action (CTA) is slechts een knop op je website of in je blog. Deze oproep tot actie vertelt de bezoeker wat je wilt dat ze vervolgens doen (dat wil zeggen Download de whitepaper, bekijk de video). Wanneer ze hierop klikken, gaan ze naar de bestemmingspagina met het formulier.

Effectieve e-mailmarketing (nee, e-mail is niet dood als het effectief wordt gebruikt): zodra iemand zijn informatie invult, moet je hem een ​​snel e-mailbericht sturen. Deze e-mail bevat de gevraagde informatie, of het nu gaat om een ​​marketingvideo, ebook, whitepaper of een andere vorm van premium content. Je geeft ze ook een secundaire oproep tot actie door ze door de trechter te verplaatsen. Een voorbeeld is het plannen van een demo, het aanvragen van een beoordeling, etc.
Zoals je kunt zien, is de converteerfase van de inbound marketing strategie ongelooflijk belangrijk. Nu je die personen naar je website hebt getrokken, kun je ze omzetten in leads! Dit is het meest waardevolle ding voor een online marketeer, omdat je die lead nu kunt voeden tijdens het koopproces.

Inbound Marketing Methodiek Stap 3: Leads converteren naar klanten

Het “Sluiten” deel van de inbound marketing strategie is van cruciaal belang. Dit is het deel waar we al die gekwalificeerde websitebezoekers en leads omzetten in klanten (a.k.a omzet). Het sluiten van een lead en het converteren naar een klant kan ook in veel branches een lang proces zijn. Het duurt meestal 7 tot 13 keer om een ​​lead om te zetten in een verkoop. Dus hoe kunnen we marketingtechnieken gebruiken om meer klanten voor je bedrijf te sluiten?

Sluiten

Het eerste dat je moet onthouden, is dat je die geweldige inhoud aan je leads moet blijven bieden terwijl zij hun besluitvormingsproces doorlopen. Je leads bevinden zich in zeer verschillende fasen van het koopproces, dus het is belangrijk om te weten in welk stadium ze zich bevinden, zodat je de juiste content kunt leveren, op de juiste plaats en op het juiste moment.

Enkele vragen om te overwegen als onderdeel van je afsluitingsproces

Waar hebben ze zich geconverteerd als onderdeel van het koopproces? Als dit meer aan de ‘top van de trechter’ is, moet je hen meer overzichtsinhoud, merkbekendheidscontent, enzovoort bieden om hen verder te helpen in de verkooptrechter. Als het meer “onderaan de trechter” is, moet je deze met hen delen om hen sneller te laten converteren naar een klant, zoals een demo, een consult, enz.

Wat is je verkoopcyclus? Wanneer je marketingautomatisering gebruikt, moet je ervoor zorgen dat je verkoopcyclus overeenkomt met je automatiseringscyclus. Als iemand twee maanden nodig heeft om te sluiten vanaf het moment waarop hij voor het eerst converteert, moet je automatiseringscampagne overeenkomen met die twee maanden.

Op welke kanalen willen ze communiceren? Automatisering is altijd handig om op de achtergrond als “luchtdekking” te hebben, met de meest relevante informatie. Overweeg ook of ze actief zijn op sociale media. Als dat het geval is, zou je via die tool rechtstreeks met hen moeten communiceren.
Hulpmiddelen om je inbound marketinginspanningen te helpen om meer leads bij klanten te sluiten zijn:

Marketingautomatisering: marketingautomatisering is het proces waarbij gedurende een bepaalde periode e-mails naar personen worden verzonden om hen dichter bij het aankoopgedeelte van het proces te brengen. Overweeg hoe lang iemand nodig heeft om te sluiten en welke inhoud het belangrijkst voor hen is.

Lead Nurturing/Dynamic Content: dit is iets anders dan marketingautomatisering, maar wordt vaak verward met die terminologie. Lead nurturing gaat over het leveren van de juiste inhoud, hetzij via e-mail, op je website of via sociale media om ervoor te zorgen dat jij je richt op de juiste personen met de juiste inhoud. Je kunt dit doen door middel van dynamische inhoud die de inhoud die aan de persoon wordt geleverd automatisch zal wijzigen op basis van waar ze zich in de levenscyclus bevinden.

Verkoopafstemming inclusief leadscores: gebruik technieken als leadscoring om te bepalen welke leads klaar zijn om naar de verkoop te gaan. Bovendien moet je team een ​​SLA (Service Level Agreement) maken tussen verkoop en marketing, die zal helpen om beide teams samen te brengen in leadgeneratie en leadconversie.

CRM: elk bedrijf heeft een CRM nodig, ongeacht hoe groot of klein je bent. Een CRM helpt je ​​verkopers om kansen en leads te volgen en bij te houden waar hun deals in de pijplijn zitten.

Statistieken: ten slotte zijn analyses van cruciaal belang voor elk onderdeel van het proces. Met closed-loop-analyses kun je zien welke inhoud de juiste leads en klanten genereert in je pijplijn. Het helpt ook bepalen waar mensen zich in het koopproces bevinden, zodat je je automatiseringsprogramma kunt stroomlijnen.

De sluitingsfase van de methode voor inboundmarketing is niet langer alleen maar een verkoopfunctie. Marketing moet bij dit proces worden betrokken om de verkoop te helpen de juiste inhoud aan prospects te leveren en de verkoop verdere inzichten te bieden over leads en kansen.

Inbound Marketing Strategy Stap 4: Verras je klanten

Zoals je weet, heeft inbound marketing en inbound verkoop alles te maken met het leveren van opmerkelijke inhoud aan je leads en klanten. Alleen maar omdat iemand een contract met je heeft ondertekend of je producten heeft gekocht, betekent niet dat je ze kunt vergeten. Dat is eigenlijk het ergste wat je kunt doen! Inbound marketing strategie bedrijven blijven zich bezighouden met, verwennen, verkopen en groeien hun huidige klantenbestand tot gelukkige promotors van de organisaties en producten waar ze van houden. Dus hoe kun je dat doen?

Inbound Marketing Methodiek Stap 4: Verassen

Ik vind dat dit meestal het stuk is dat niet zo goed is geïmplementeerd als de eerste drie fasen van de vier inbound marketing strategie. Het is ongelooflijk belangrijk om zeker te zijn om te blijven communiceren met klanten, zelfs nadat ze hun contract hebben getekend. Inbound marketing heeft alles te maken met het bieden van opmerkelijke inhoud aan onze gebruikers, of dit nu bezoekers, leads of bestaande klanten zijn. Bedrijven die deze strategie gebruiken blijven hun klanten aanspreken en verrassen, wat je uiteindelijk zou moeten helpen om meerwaarde te verkopen en in de toekomst met hen verder te werken. Een paar ideeën om dit te bevorderen zijn een nieuwsbrief voor klanten (uiteraard op basis van persona), enquêtes, inbound hulpprogramma’s voor klantenservice om je klantenervaring te helpen verbeteren, en zelfs een specifieke blog die specifiek is voor je klantenbestand.

Hier zijn enkele manieren waarop je je klanten blij kunt maken:

Trigger Marketing
Social Media Monitoring
Onderzoeken
Dynamische inhoud (inclusief tekst en oproepen tot actie)
Analytics

Conclusie inbound marketing strategie

De Inbound marketing strategie omvat de stappen die worden ondernomen en de hulpmiddelen die worden gebruikt om je te helpen je online marketinginspanningen te maximaliseren door het vergroten van bezoekers van websites, het genereren van leads, klanten en tevreden klanten! Inbound marketing stelt marketeers in staat bezoekers aan te trekken, leads om te zetten, klanten te sluiten en promotors te verrassen.

Iets om in gedachten te houden is dat de nieuwe inbound strategie erkent dat inbound marketing niet alleen plaatsvindt, jij doet het ook. Het is niet iets dat je instelt en vergeet, maar een goed afgestemde machine die altijd moet worden bijgewerkt als je meer gegevens ontvangt, nieuwe hulpmiddelen worden geïntroduceerd en je merk blijft evolueren. Nu is het tijd om naar buiten te gaan en content te maken en te leveren voor je kopers, op de juiste plaats en op het juiste moment.