• Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Een inhaakkalender helpt bij jouw marketingstrategie

Bijna iedereen weet wel wanneer de traditionele feestdagen plaatsvinden; van de kerstdagen in december tot Hemelvaart en Pinksteren in het voorjaar. Maar weet jij wanneer het bijvoorbeeld ‘Nationale Complimentendag’ is? Of dat het ieder jaar op 23 april ‘Wereldboekendag’ is? Een inhaakkalender geeft je inzicht in al deze leuke dagen, zodat je jouw marketingstrategie er verder mee kunt gaan uitstippelen!

Een goede voorbereiding is het halve werk

Voor sommigen zal de informatie in een inhaakkalender onzinnig zijn, waarbij ze zichzelf afvragen: “Wat moet ik hiermee?”. Maar als social media- of content marketeer is dit super relevant! In een constant vernieuwende online omgeving, is het heel fijn om content inspiratie achter de hand te hebben. Daarnaast kun je de content natuurlijk ook ieder jaar hergebruiken. Dit wordt door de mannen van de IMU ook wel de ‘Content Bakery’ methode genoemd.

Laten we hier nog even op voortborduren, want stel nou dat jij een bakkerij beheert: dan wíl je toch een leuke actie opzetten voor de ‘Dag van de Croissant’ of ‘Bananenbrood dag’? En dan hebben we het nog niet eens over onze persoonlijke favoriet: ‘Cheesecake Dag’. 😍 Hieronder een aantal actie voorbeelden om te delen:

  • 25% korting op alle croissants op 30 januari
  • 5 tips over hoe je het lekkerste bananenbrood kunt bereiden!
  • Een verhaal vertellen over de historie van de cheesecake
OOTB-MailBlue-BlueAgency-inhaakkalender

Creatieve brainstormsessie

Soms zie je door de bomen het bos niet meer en dan is een creatieve brainstormsessie erg waardevol. De inhaakkalender kan je hierbij een mooie houvast bieden om vanuit daar je ideeën voort te laten vloeien. Want wanneer je van tevoren al weet wanneer deze dagen zijn, kun je jouw marketingactiviteiten hier goed op afstemmen. 

Je kunt de ‘nutteloze’ dagen van de inhaakkalender ook in je voordeel gebruiken, om de band met je gewenste doelgroep te versterken. Dit kun je doen door meer persoonlijkheid te laten zien achter je bedrijf. Uiteraard dien je hier dan wel je eigen creatieve twist en invulling aan te geven.

Inspiratie en kennis delen

Mocht je nu nog steeds denken dat de inhaakkalender niet aansluit bij jouw specifieke branche of niche, dan is het in de meeste gevallen echt een kwestie van #omdenken. De meeste ondernemers zijn begonnen vanuit een passie of overtuiging dat iets beter of anders kan. Misschien kun je jouw favoriete liedje als tip delen met je e-maillijst op de ‘Nationale Dag van de Muziek’? Hierbij kun je vast en zeker een inspirerend verhaal vertellen over wat dit nummer bij jou teweeg heeft gebracht. Wat raakt jou zo erg en waarom?

Je kunt er ook voor kiezen om kennis te delen op dagen als ‘Duurzame Dinsdag’ of ‘Nationale Vitaliteitsdag’. Jouw fans en volgers vinden het echt interessant om te weten hoe jij je steentje probeert bij te dragen aan deze maatschappelijke kwesties. Daarnaast weet je ook nooit wie er tegen je opkijkt en waarom.

Zo ga je zelf aan de slag!

Bijna iedere dag is er wel een leuke inhaker, maar houd het behapbaar voor je doelgroep. Net als bij e-mailmarketing, wil je jouw contacten niet spammen. Alles waar ‘te’ voor staat, is niet goed (behalve tevreden 😉). Beperk dan ook het aantal keren dat je gebruik maakt van de inhaakkalender. Kies een passend moment, waarbij je relevant kan zijn. 

Ons advies is om de inhaakkalender te gebruiken voor vaste momenten, maar ruimte in te bouwen voor actualiteiten. Nieuwsgierig geworden naar alle inhakers? Download onze inhaakkalender.

Lie(f)s van MailBlue

Lies werkt sinds december 2020 als Customer Success medewerker bij MailBlue en is daarnaast (mede) verantwoordelijk voor alle sociale media uitingen van Out of the Blue. Ze houdt van fotografie en is nieuwsgierig naar alle laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van (content) marketing.