• Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Meer instagram volgers & likes: 18 Instagram Marketing tips

Wil je jouw Instagram promoten? Met onderstaande tips ga jij aan de slag om meer Instagram volgers en meer Instagram likes te krijgen. Belangrijk is wel dat kwaliteit het altijd wint van kwantiteit. Je kunt nog zo veel meer Instagram volgers krijgen en nog zo veel meer likes; als het niet jouw doelgroep is of wanneer het nep-accounts zijn, dan heb je hier helemaal niets aan.

Dit artikel is anders dan de andere artikelen die je zult vinden op het internet; met deze tips ga je jouw Instagram promoten op de juiste manier waardoor je kwalitatieve volgers en likes zult krijgen op jouw Instagram account. Volgers en likes waar je werkelijk iets aan hebt dus; volgers waar je klanten van kunt maken.

Hashtags op Instagram; hoe werkt dat nu?

Met gebruik van de juiste hashtags zul je een hoger engagement ervaren dan wanneer je geen hashtags toevoegt aan een Instagram post.

Hoe komt dat precies? Naast dat Instagram jouw posts zichtbaar maakt op basis van het algoritme van Instagram, kunnen gebruikers jouw posts ook vinden door het gebruik van #hashtags. Hashtags op Instagram werken eigenlijk hetzelfde als toen we deze leerden kennen bij Twitter.

Bij Instagram kun je zoeken op een bepaalde hashtag. Hier kun jij strategisch op inspelen door veel gebruikte hashtags in je post te plaatsen. Zorg er wel voor dat de hashtags relevant zijn voor jouw post en doelgroep. Hiermee kun jij jouw doelgroep snel uitbreiden.

Kies ook niet voor té vaak gebruikte hashtags. Wanneer je bijvoorbeeld een post plaatst met de hashtag #voetbal dan zal je post minder opvallen dan wanneer je post met de hashtag #Eredivisie, terwijl dit misschien ook wel jouw doelgroep is. Probeer een middenweg te vinden om niet te veel hashtags te gebruiken maar zeker ook niet te weinig.

Je kunt ook gerust meerdere hashtags gebruiken voor één post. Instagram hanteert een maximum van 30 hashtags. Belangrijk is wel dat deze hashtags relevant zijn voor de post die je publiceert.

#KwaliteitBovenKwantiteit

Maak gebruik van de doelgroepen die jij al hebt om jouw Instagram te promoten

Zoals ieder begin, is ook het verkrijgen van volgers en likes op Instagram in het begin lastig. Als je eenmaal een aardig aantal volgers hebt opgebouwd, dan zul je het sneeuwbaleffect van Instagram ervaren en merken dat jouw account ook uit zichzelf verder groeit. Een goed begin is dus het halve werk!

Een goede start kun je maken door je bestaande doelgroepen in te zetten. Heb je in het verleden bijvoorbeeld een mailinglijst opgebouwd (tip: zo bouw je aan een maillijst)? Of ben je een actief Twitteraar? Mogelijk heb je veel volgers op een Facebookpagina? Promoot jouw nieuwe Instagram-account dan ook gerust vanaf deze kanalen. inst

Het voordeel van het inzetten van deze kanalen is dat deze mensen daadwerkelijk al geïnteresseerd zijn in hetgeen jij doet. Dit is dus al jouw doelgroep; die wil je natuurlijk ook bereiken met jouw Instagram-profiel.

Naast het promoten van jouw Instagram kun je natuurlijk ook de interactie op een post verhogen door bijvoorbeeld een mailing uit te sturen over een post met de vraag om een reactie. Door deze hogere engagement zul je ook ervaren dat jouw post meer bereik krijgt via de ‘ontdek’-functie van Instagram. Veel interactie staat gelijk aan een goede post.

Schrijf een wervende biografie

Waarom zou ik jou moeten volgen?

Met een wervende biografie in jouw Instagram-profiel zullen andere Instagram gebruikers jou sneller gaan volgen. Simpelweg omdat jij ze daar een reden voor geeft.

Voordat iemand jouw Instagram gaat volgen ziet hij/zij eerst jouw profiel en dus ook jouw biografie. Op welke manier jij jouw Instagram ook gaat promoten; je biografie moet overtuigend zijn.

In je biografie laat je zien wie je bent, wat je doet en wat de voordelen zijn om jou te volgen. Schrijf een korte call-to-action en maak het op deze manier aantrekkelijk om jouw profiel te gaan volgen.

instagram volgers: biografie voorbeeld

Instagram posts inplannen zorgt voor consistentie & regelmaat

Door met regelmaat posts te plaatsen op Instagram zorg je ervoor dat je continu aanwezig bent in de tijdlijn van jouw volgers. Volgers volgen je natuurlijk niet voor niets. Waardevol om dit te blijven doen dus!

Maar waarschijnlijk heb je wel iets beters te doen dan continu je Instagram-account te bekijken en nieuwe posts te creëren. Daarom kun je je posts inplannen, (met SkedSocial bijvoorbeeld) zodat je niet iedere dag of ieder uur iets hoeft te plaatsen. Op deze manier kun je bijvoorbeeld eens per maand alle content creëren & inplannen, zodat je focus behoudt op de dingen die er echt toe doen. Instagram moet een onderdeel van je business-strategie worden en niet andersom; social media moet niet ten koste gaan van jouw onderneming.

Meer volgers dankzij ‘shoutouts’ op Instagram

Je ziet het regelmatig gebeuren bij grotere accounts, zij promoten elkaar door elkaar te noemen in de begeleidende tekst van een post of in een Instagram Story. Vaak is dit een ‘dealtje’ waarbij beide partijen met ongeveer hetzelfde aantal volgers elkaar promoten.

Dit is een zogenaamde ‘shoutout for shoutout’. Zo helpen accounts elkaar om te groeien. Dit is een goede en effectieve manier om meer volgers te krijgen, omdat de volger er bewust voor kiest om jou hierna te blijven volgen. Wanneer je van plan bent om op deze manier te gaan groeien, zorg er dan wederom wel voor dat deze accounts jouw doelgroep zijn.

Je kunt er eventueel ook voor kiezen een klein bedrag te betalen aan de eigenaar van een groot Instagram-account en daarmee als het ware een post te kopen. Veel grotere accounts zijn gestart als hobby en de eigenaren vinden het maar wat lastig om geld te verdienen met hun Instagram-profiel, of hier een echte business van te maken. Op dit soort accounts kun je daarom vaak al voor twee tientjes een promotie ‘kopen’.

Door hier gebruik van te maken wordt jouw product of account gepromoot op een ander profiel. Is er een account in jouw markt welke super relevant is voor jouw business? Stuur de eigenaar van dat account dan een privé-bericht om te kijken naar de mogelijkheden om -al dan niet tegen betaling - een post van jou te publiceren op zijn of haar account.

Vooral méér Instagram volgers of vooral kwalitatieve volgers?

Vaak zijn wij als ondernemer (teveel?) gefocust op het krijgen van méér volgers. Bedenk dan voor jezelf; wat is er eigenlijk belangrijker? Vooral veel volgers of eerder een aantal kwalitatieve volgers? Ik wil je uitdagen om ook aan de relatie en kwaliteit van jouw huidige volgers te werken. Een relatie komt namelijk van twee kanten. Wil je de engagement op jouw profiel vergroten, dan zul je ook de interactie aan moeten gaan met jouw volgers. Concreet betekent dit ook; inhoudelijk reageren op de reacties die jouw volgers onder jouw posts plaatsen.

Instagram accounts met veel volgers kopen

Groei en succes zijn ook te koop. Steeds vaker worden Instagram-profielen gekocht. Waarom? Deze profielen hebben al volgers en engagement, maar in de meeste gevallen hebben zij nog geen commercieel doel. Dat is natuurlijk interessant als ondernemer.

Onlangs kocht ik nog een account met +/- 14.000 volgers voor een klant tegen een overnamesom van welgeteld 450 euro. Daar kun je, om dit aantal volgers te krijgen, zelf niet voor aan de slag gaan.

Door een groot Instagram-account op te kopen heb je direct een kickstart van jouw account. Je kunt de naam wijzigen en verder gaan met het gekochte account óf je kunt vanaf het gekochte account promotie maken voor jouw eigen profiel/product.

Leer van andere Instagram gebruikers

Wie zijn de grote namen in jouw markt? Hoe pakken zij het aan? Zijn zij succesvol op Instagram? Zo ja; doe eens wat inspiratie op bij hen! Zij hebben het al voor elkaar gekregen om een groot aantal volgers op te bouwen en likes te krijgen. Blijkbaar doen ze dan toch iets goed ;)..

Geef je ‘merk’ een gezicht

Wie zit er achter het bedrijf? Post eens wat ‘behind the scenes’ foto’s en video’s. Laat je trouwe volgers op Instagram kennis maken met het team achter het bedrijfslogo. Hiermee creëer je een sterkere band tussen jouw volgers en jouw bedrijf. Je wekt vertrouwen doordat je laat zien dat er echte mensen in jouw bedrijf werken.

Embed Instagram posts op je website

Heb je een blog of een website? Embed dan ook eens een Instagram post in je blog of plaats een teamfoto via Instagram op je website. Hierdoor krijgen bezoekers direct de optie om je foto te liken of te reageren op jouw foto of video. Ook kunnen zij je met twee klikken op de knop direct volgen.

Volg & like vergelijkbare profielen

Nee, niet om volgers bij hen weg te kapen… maar Instagram heeft een ‘ontdekken’ functie: hier worden vergelijkbare posts getoond op basis van de interesses van een gebruiker. Door vergelijkbare accounts te volgen zal Instagram deze connectie zien en ook jouw berichten hier vervolgens tonen aan jouw doelgroep.

Wanneer jij enkel en alleen accounts volgt over voetbal dan zullen ‘voetbalgekken’ jouw account dus eerder bij ‘ontdekken’ terugvinden dan bijvoorbeeld wielrenners. Simpelweg omdat je relevanter bent.

Instagram volgers & likes kopen [NOT DONE!]

Wil je snel veel nieuwe Instagram likes & volgers? Dan kun je deze natuurlijk ook gewoon kopen. Vaak zie je dat dit soort activiteiten je echter enkel nepvolgers en -profielen oplevert of in elk geval profielen die niet in jouw doelgroep passen. Je kunt er dan beter voor kiezen om te gaan adverteren op Instagram. Zo krijg je meer volgers die ook nog eens in jouw doelgroep passen en dus daadwerkelijk effect hebben voor jouw onderneming.

Kies een specifiek onderwerp

Jouw Instagram-strategie zal vele malen effectiever worden op het moment dat je ervoor kiest om je te specialiseren in één onderwerp. Je kunt hiermee het meest waardevolle account over dat betreffende onderwerp worden. Door specifiek te zijn, trek je de juiste mensen aan die jou gaan volgen.

Volg jouw doelgroep

Wanneer je iemand gaat volgen krijgt diegene een notificatie dat jij hem/haar bent gaan volgen. Veel mensen zijn van nature nieuwsgierig aangelegd en kunnen het niet laten om dan ook even jouw account te bekijken en wellicht terug te volgen.

Hier gaat wel tijd in zitten en het is belangrijk dat je jouw doelgroep goed kent. Zomaar willekeurige mensen volgen heeft geen zin. Iemand met een interesse in wielrennen, heeft niet per definitie ook interesse in whisky..

#Follow Back Friday [NOT DONE!]

Je kent ze misschien wel; volg jij mij dan volg ik jou. #FF #FollowBack #FBF #FollowBackFriday, dit soort hashtags worden gebruikt door Instagram gebruikers die willen groeien in het aantal volgers. Prima natuurlijk, jij leest dit artikel immers ook. Alleen doen zij dit op de verkeerde manier; want de doelgroep die zij hiermee bereiken is totaal irrelevant. De volgers die je op deze manier verkrijgt interesseren zich waarschijnlijk niet in wat jij te bieden hebt via jouw Instagram-profiel. Hierdoor zal de engagement lager liggen en Instagram het profiel ook minder snel tonen aan wél relevante gebruikers.

Instagram Contest

Het houden van een contest op Instagram is een effectieve manier om jouw profiel onder de aandacht te krijgen. Je kunt vragen om jouw profiel te volgen of simpelweg jouw foto te liken om deel te nemen. Vervolgens geef je een aantal prijzen weg. Dit is één van de snelste manieren om een groot bereik te creëren, mits je het goed aanpakt natuurlijk.

Eenmalig een groot bereik creëren en er vervolgens niets mee doen is natuurlijk zonde. Probeer in ieder geval meer volgers te krijgen of de namen en e-mailadressen van de deelnemers te verkrijgen.

Om de juiste doelgroep te selecteren moet je een prijs verzinnen waar alleen jouw doelgroep iets aan heeft; anders krijg je wel meer volgers, maar wederom niet de juiste doelgroep. 

Post de juiste content op Instagram

Het is belangrijk om te werken aan een strategie. Dit zorgt ervoor dat je weet wat je doet en waarom je iets doet. Het is zonde om zomaar met hagel te schieten; dit kost je voornamelijk tijd en levert maar weinig op.

Een goede strategie bestaat uit verschillende typen content. Berichten om het bereik (dus het aantal volgers) te vergroten, berichten met waarde om de doelgroep te binden, berichten waarin je een connectie maakt met de doelgroep en berichten die jouw producten promoten. Hierbij is het zaak om hier een gezonde mix in te creëren.

Adverteren op Instagram; wanneer is het interessant?

Advertenties op Instagram worden op dit moment nog maar weinig toegepast. Toch zijn ze ontzettend effectief als het gaat om brand awareness en het genereren van leads.

Door te adverteren op Instagram betaal jij om jouw berichten te tonen aan jouw doelgroep. Een leuke hiervan is dat je - naast de doelstelling van de advertentiecampagne - ook zult ervaren dat je meer volgers krijgt, simpelweg omdat je zichtbaarder bent.

Adverteren op Instagram werkt via de advertentiemanager van Facebook. Je kunt hierdoor super specifiek jouw doelgroep bepalen en starten met adverteren.

Je kunt al adverteren vanaf 1 euro per dag, zowel in de tijdlijn als in de Instagram Stories. Stel eens een klein budget in en test voor jezelf de resultaten! 

Youri Meuleman

Als online marketeer raak ik gefascineerd door adverteren op Facebook & het ontwikkelen van marketingfunnels. Je kent mij mogelijk als spreker op de Webwinkel Vakdagen, het IMU-event of het Social Media Ondernemer Congress. Tevens ben ik mede-eigenaar bij MailBlue (e-mailmarketing software) en Traffic Leaders (marketingbureau) waar ik, met mijn team, ondernemers ontzorg op het gebied van online marketing.