Helpcenter

Heb je een MailBlue account en heb je vragen over het gebruik van het systeem? Geen probleem! We hebben namelijk een uitgebreide kennisbank voor je klaarstaan met meer dan 190 artikelen die alle functies en vragen voor je behandelen. Ook hebben we meerdere video’s beschikbaar zodat je direct met ons kunt meekijken hoe je jouw account kunt inrichten.

Neem dan snel een kijkje in ons helpcenter.

Contact Info
MailBlue B.V.
Reduitlaan 25, 4814DC Breda
info@mailblue.nl
Follow Us

Succesverhalen van
onze klanten

Benieuwd hoe andere gebruikers MailBlue hebben ingezet om hun business te optimaliseren? Je leest het hier.

Succesverhalen van
onze klanten

Benieuwd hoe andere gebruikers MailBlue hebben ingezet om hun business te optimaliseren? Je leest het hier.

“Met MailBlue hebben we ons gehele salesproces geautomatiseerd”

Traffic Leaders B.V. is een online marketingbureau gespecialiseerd in Facebook Advertising & marketingfunnels. Zij gebruiken de software van MailBlue voor het automatiseren van hun salesfunnel. Wij gingen in gesprek met Youri Meuleman van Traffic Leaders B.V. over de inzet van MailBlue.

Bij Traffic Leaders gebruiken we een aantal tools om de salesprocessen te automatiseren. Het fijne is dat al deze tools samenkomen in MailBlue. Door de beschikbare koppelingen van MailBlue zijn wij in staat om alle data aan elkaar te koppelen en vormt MailBlue het hart van ons bedrijf.

Onze doelen met MailBlue:

  • Salesfunnel automatiseren
  • Optimaliseren van de effectiviteit van de salesfunnel
  • Inzicht in prestaties van de salesfunnel
  • Geautomatiseerde follow-up na een kennismakingsgesprek
  • Een plek creëren waar alle data in samenkomt

Wat hebben we gedaan:

Gedurende de afgelopen weken hebben wij de salesfunnel bij Traffic Leaders B.V. opnieuw ingericht. Hierdoor zijn alle systemen correct aan elkaar gekoppeld en zorgt MailBlue voor de automatiseringsslag in de salesfunnel. In onze salesfunnel maken wij gebruik van een aantal verschillende tools:

> Phoenix | Websitesysteem

> Calendly | Afspraak inplannen

> Pandadoc | Offertes

> Plug & Pay | Betaalpagina’s

> Zapier | Koppelingen

> Asana | Projectmanagement

> Clockify | Urenregistratie

 

    1. Wanneer een bezoeker geïnteresseerd is in de door ons aangeboden dienstverlening wordt er altijd eerst een kennismakingsgesprek ingepland. Dit doet een bezoeker via het ‘even kennismaken’ formulier. De gegevens in dit formulier worden automatisch opgeslagen door het Phoenix Websitesysteem als ‘aangepaste velden’ in MailBlue.screen-uitbesteden-trafficleaders
    2. Na het invullen van het formulier landt de lead op een bevestigingspagina waar diegene direct een afspraak kan inplannen met één van de medewerkers binnen het bedrijf. Hiervoor gebruiken wij Calendly. Calendly integreert met verschillende agenda’s zoals Outlook of Google Agenda en geeft de beschikbare mogelijkheden weer om een afspraak in te plannen. Wanneer iemand een afspraak inplant is Calendly gekoppeld via Zapier aan MailBlue. Door deze koppeling ontvangt de lead de tag ‘Calendly’ en wordt de datum in een aangepast veld opgeslagen bij het contact in MailBlue.screen-trafficleaders-calendly
    3. Het invullen van het kennismakingsformulier triggert twee automatiseringen in MailBlue. Namelijk: het aanmaken van een deal in het CRM-systeem & de check of iemand na het invullen van het kennismakingsformulier ook daadwerkelijk een afspraak heeft ingepland.
      1. Een deal wordt aangemaakt in het CRM-systeem van MailBlue in de fase ‘formulier ingezonden’. Heeft de lead ook een afspraak ingepland dan ontvang deze de tag ‘Calendly’ en wordt de lead automatisch naar de fase ‘afspraak ingepland’ verplaatst.screen-deals-trafficleaders
      2. Wanneer de bezoeker het formulier heeft ingevuld is er altijd een percentage die vervolgens geen afspraak inplant via Calendly. Dit wordt 3 uur na het invullen van het kennismakingsformulier gecheckt. Is de tag ‘Calendly’ nog niet toegevoegd dan ontvangt de lead een reminder e-mail. Wordt er na de reminder nog geen afspraak ingepland dan bellen we de lead pro-actief na.screen-followup-trafficleaders
    4. Blijkt er tijdens het kennismakingsgesprek een match te zijn dan wordt er door middel van Pandadoc een offerte verzonden. Bij Traffic Leaders zijn wij pas vorige week gestart met het gebruik van Pandadoc waardoor wij deze stap nu nog handmatig uitvoeren om dit proces te tweaken voordat dit proces wordt geautomatiseerd. Met behulp van Zapier zijn ook integraties met Pandadoc mogelijk, zoals het automatisch aanmaken van een voorstel en bij het verkrijgen van een akkoord een lead automatisch als ‘gewonnen’ markeren in MailBlue.
      1. Indien er nog geen akkoord is op het voorstel vanuit Pandadoc dan worden er geautomatiseerd taken aangemaakt bij het contactpersoon van deze lead. Na 2 dagen wordt er even gebeld met de vraag of het voorstel is ontvangen en 3 dagen daarna wordt er nog een reminder e-mail verstuurd.Is er na 10 dagen nog geen contact met de lead dan wordt de lead toegevoegd aan de ‘follow-up’ automatisering waarin verschillende klantcases worden gedeeld maar ook blog artikelen en nieuwsitems om de lead zo warm te houden.
        screen-followup-taak-trafficleaders
      2. Is er wel overeenstemming bereikt over de samenwerking dan wordt een lead toegevoegd aan een ‘onboarding’ automatisering waarin wij de klant welkom heten en instructies toesturen. Daarnaast wordt er geautomatiseerd een project aangemaakt in onze projectmanagementsoftware Asana & urenregistratie Clockify.
    5. In het nieuwe klantproject wordt geautomatiseerd een taak aangemaakt voor de administratief medewerker om het akkoord van een klant te verwerken in Plug & Pay. Deze handeling vindt nog handmatig plaats. Vanuit Plug & Pay wordt er maandelijks een factuur verzonden naar de klant die door middel van automatisch incasso wordt voldaan. Deze automatisering scheelt maandelijks meerdere uren aan handmatig werk.
      screen-homepage-trafficleaders

Vandaag nog starten?

Vandaag nog starten?

“Met MailBlue krijgen we inzichtelijk welke advertentiekanalen en campagnes het beste voor ons presteren”

OVA B.V. is een leverancier van online trainingen op het gebied van Facebook Advertising & marketingfunnels. Met behulp van MailBlue zetten zij e-mailmarketing in voor het opwarmen van hun klantenbestand. Wij gingen in gesprek om te bekijken hoe zij de effectiviteit van verschillende acquisitie kanalen in kaart brengen.

Om onze mailinglijst te laten groeien zetten wij bij OVA B.V. verschillende kanalen in. Denk hierbij aan advertenties op Facebook, organische bezoekers vanuit zoekmachines, LinkedIn & partners. Wat wij ervaren is dat het vaak wel inzichtelijk is welke mailing of sales funnel voor een verkoop zorgt maar niet via welk kanaal deze bezoeker ooit bij ons terecht is gekomen.

Onze doelen met MailBlue:

  • Bepalen welke advertentiekanalen het meest effectief zijn
  • Bepalen welke advertentiecampagnes het beste voor ons presteren
  • Inzicht in prestaties van de salesfunnel
  • Het eerste, en laatste contactmoment voor een aankoop inzichtelijk maken
  • Marketingbudgetten beter kunnen verdelen

Wat hebben we gedaan:

Na het testen van verschillende dashboard tooling merkten wij dat deze specifieke data moeilijk te verkrijgen is met standaard tooling. Wel is deze data belangrijke input voor de maandelijkse marketingmeeting bij OVA B.V. Daarom hebben wij verschillende funnels gekoppeld om zo deze data inzichtelijk te maken. Gedurende de afgelopen weken hebben wij de salesfunnel bij OVA B.V. opnieuw ingericht. De verschillende tools die wij hebben gebruikt:

> Phoenix | Websitesysteem

> Plug & Pay | Betaalpagina’s

> Zapier | Koppelingen

> MailBlue | Marketingfunnels

De eenmalige opzet van deze gehele funnel kost ongeveer 2 uur, de maandelijkse verwerking van deze data kost ons ± 30 minuten per maand met als resultaat dat ons marketingbudget beter besteed is.

  1. Om de bron van het verkeer te bepalen werd er aan iedere link binnen een campagne een UTM toegevoegd. Dit doe je gemakkelijk via de UTM builder van Google. Een UTM voegt extra informatie toe aan een URL, deze data wordt vaak uitgelezen door Google Analytics maar nu dus ook door MailBlue. In Facebook kun je zo’n UTM link overigens automatisch laten aanmaken in het advertentiebeheer.
  1. Klikt een bezoeker op deze URL dan wordt de ingestelde bron en campagne meegestuurd met de link. In ons websitesysteem (Phoenix) wordt deze bron en campagne vervolgens opgeslagen. Op het moment dat een bezoeker vervolgens een ebook download of een aankoop doet, dan worden deze gegevens opgeslagen in MailBlue.Wat hiervoor wel belangrijk is, is dat er een aangepast veld is aangemaakt bij de contacten in MailBlue ‘utm_source, utm_campaign, utm_content’ en vervolgens ook de aangepaste velden ‘Bronkanaal, Broncampagne & Laatste Contactmoment’.
    Deze parameters vul je ook in bij jouw websitesysteem (indien mogelijk). Dit is een verborgen veld. De bezoeker merkt hier niets van. Lukt dit niet met jouw websitesysteem? Dan is dit ook mogelijk met een MailBlue formulier.
  1. Doordat deze integratie automatisch de aangepaste velden invult kunnen we hierna een automatisering bouwen waarbij we ervoor zorgen dat een kanaal niet wordt overschreven wanneer een bezoeker zich voor een tweede keer inschrijft op jouw mailinglijst.Eigenlijk is deze automatisering heel simpel. Deze automatisering wordt iedere keer getriggerd op het moment dat iemand zich inschrijft op de mailinglijst. Vervolgens kijken we wat het bronkanaal is van de inschrijving en vullen we deze in bij het ‘Bronkanaal’ wanneer deze nog leeg is. Ook vullen we dit kanaal in bij het ‘laatste contactmoment’. Zo weet je altijd via welk kanaal iemand op de mailinglijst terecht is gekomen en wat het laatste contactmoment is geweest van een klant.Wil je dit per campagne weten? Dan kun je deze automatisering iets ombouwen per campagne of per mailinglijst waar iemand op terecht is gekomen.
  1. Wanneer er een aankoop plaatsvindt via ons betaalplatform Plug & Pay wordt deze klant via Zapier als contact toegevoegd aan de ‘Actieve Klantenlijst’ en worden de aangepaste velden geüpdatet*.(*Geüpdatet aangepaste velden: naam, telefoonnummer, bestelde producten als tag, laatste orderdatum, laatst gekochte product(en), aankoopwaarde, adres, postcode, stad, land)Case2 - Source 3 ova
  1. Een inschrijving op de ‘Actieve Klantenlijst’ zorgt er direct voor dat er een nieuwe regel in een Google Spreadsheet wordt aangemaakt.
    Case2 - Source 4 - ova
  1. Op basis van de ingeschoten data in Google Spreadsheets kun je nu verschillende data combineren in duidelijke diagrammen om mee te nemen naar de marketingmeeting en te sturen op deze data.Case2 - Source 5 ova

Vandaag nog starten?

Vandaag nog starten?

“MailBlue / ActiveCampaign biedt met de uitgebreide segmentatie mogelijkheden de mogelijkheid om gerichter en relevanter te mailen”

OVA B.V. maakte al gebruik de software ActiveCampaign voor de oprichting van MailBlue in 2017. Toen MailBlue (Nederlandstalig partner van ActiveCampaign) werd opgericht was OVA één van de eerste partijen die overstapte naar MailBlue.

Wij gingen in gesprek met Youri Meuleman van OVA.nl over hoe hij MailBlue inzet.

 

Bij OVA.nl organiseren wij online trainingen over Adverteren op Facebook en Marketing Automation. Als online marketeer (freelance) ben ik tevens werkzaam voor enkele tientallen klanten. In het verleden heb ik gewerkt met onder andere Enormail, Autorespond, GetResponse, Aweber, ConvertKit en Klaviyo maar ActiveCampaign en tegenwoordig MailBlue biedt het meeste gebruiksgemak.

Situatie vooraf:

Voor MailBlue hebben we met andere Nederlandstalige e-mailsoftware gewerkt maar het viel ons op dat de open ratio’s snel kelderden. We hadden wel verschillende mailinglijsten maar echt segmenteren was geen optie. Vaak mailden we daarom maar de gehele mailinglijst met een aanbieding, of deze contactpersonen nu actief waren of de lijst vervuilden… 

Dus gingen we op zoek naar een nieuwe e-mailmarketing software waar we een aantal jaren mee vooruit zouden kunnen. Veel van de Nederlandstalige software bleek echter niet verder ontwikkeld te worden en essentiële onderdelen leken te missen.

Al snel kwamen we uit bij ActiveCampaign (later MailBlue). Een software waarbij we makkelijk konden segmenteren maar ook processen zoals de administratie, ons CRM, en toegang tot membersites konden automatiseren. Met de vele integraties scheelt dit ons simpelweg tijd.

Onze doelen met MailBlue:
  • Administratieve processen automatiseren
  • Leadopvolging door ons salesteam
  • Segmentatie toepassen (branche van een klant, omzet, ervaring, huidige activiteiten, engagement)
  • Inzicht in verkoopcijfers
  • Opvolging van webinars, voor wie wel- / niet aanwezig was

Hierbij is het belangrijkste doel segmentatie geweest. Voordat wij werkten met MailBlue downloadde iemand een ebook via Facebook en kreeg deze standaard een 5-tal mailtjes met een aanbieding. Deze mailtjes waren voor iedereen hetzelfde.

Wat hebben we gedaan:

Dankzij alle koppelingen van MailBlue hebben we een koppeling kunnen leggen tussen onze website (om te bekijken welke pagina’s iemand heeft bekeken), ons betaalsysteem & verschillende surveys. De antwoorden uit deze surveys worden opgeslagen bij een contact. Op deze manier kunnen we mailings aanpassen op basis van deze gegevens.

Het resultaat
  • Door de integratie met ons betaalsysteem weten we welke producten een klant al heeft aangeschaft. Hiervoor hoeven we geen onnodige e-mail met een aanbieding te versturen.
  • De integratie met surveys geeft ons informatie over de omzet van de klant en waar de klant in geïnteresseerd is. Zo versturen wij beter passende aanbiedingen en mails.
  • Door de uitgebreide segmentatie mogelijkheden versturen wij mailings opnieuw aan mensen die een mail nog niet hebben geopend. Het resultaat: een stijging van 34% in het aantal opens per e-mail.

Vandaag nog starten?

Vandaag nog starten?

“Door de mogelijkheid om te segmenteren zijn onze nieuwsbrieven veel relevanter geworden en zijn de open, click en conversie ratio’s toegenomen.”

Bij CoolSafety zorgen wij ervoor dat iedereen veilig aan het werk kan gaan. Dat doen we door online een zeer uitgebreid assortiment  aan te bieden, voor uiteenlopende branches en werkzaamheden. Of je nou stukadoor, bouwvakker, lasser, magazijnmedewerker of hobbyist bent: wij hebben de juiste persoonlijke beschermingsmiddelen voor jou.

Situatie vooraf:

Voorheen gebruikte we e-mailsoftware waarmee we hele simpele nieuwsbrieven konden versturen. Deze gingen altijd naar onze hele lijst, ongeacht interesses. Segmenteren behoorde simpelweg niet tot de opties. Wanneer we gericht een nieuwsbrief wilde sturen moesten we alle klanten exporteren, filteren en uploaden in een nieuwe lijst. Ook stond deze partij bekend om hun minimale inzet m.b.t. white listing, waardoor onze ratio’s steeds verder afnamen.

Om onze e-mailmarketing naar een nieuw niveau te tillen gingen we op zoek naar een alternatief. Na heel veel partijen te hebben gesproken en talloze demo’s, hebben we gekozen voor MailBlue met ActiveCampaign.

Onze doelen met MailBlue:

Onze hoofddoelen waren om gerichter te kunnen mailen op basis van segmentatie en het automatiseren van berichten. Een prettigere e-mailbuilder, mailen vanuit verschillende domeinen en een goede koppeling met ons CMS waren daarnaast belangrijke doelen.

Wat hebben we gedaan:

Dankzij de koppeling met ons CMS kunnen we elke nieuwe inschrijving voor onze nieuwsbrief belonen met een automatisch verstuurde kortingscode. Ook kunnen we zien welke producten klanten kopen. Hierdoor wordt er automatisch een relevante tag toegevoegd aan hun profiel en op basis van deze tag, na een vooraf aangegeven tijd, wordt er een automatische mail gestuurd voor een herhaal aankoop of een alternatief. Ook hebben we een groot aantal templates gemaakt, wat het maken van een nieuwsbrief een hoop tijd scheelt.

Het resultaat

Door de mogelijkheid om te segmenteren zijn onze nieuwsbrieven veel relevanter geworden en zijn de open, click en conversie ratio’s toegenomen. De automatische mails, op basis van aankopen, besparen een hoop tijd en worden goed ontvangen. De ratio’s zijn daar dan ook erg hoog.

Vandaag nog starten?

Vandaag nog starten?

“Met MailBlue hebben we onze salesprocessen kunnen automatiseren en inzichtelijk gemaakt”

Social Catch is een online reclamebureau waarin we voor een vaste prijs per maand expertise bieden op gebied van Advertising, E-mail marketing en Strategie. We werken in een abonnementsvorm wat zekerheid biedt in kosten die klanten zullen maken voor hun online marketing.
Situatie vooraf:
Binnen Social Catch komen dagelijks nieuwe leads binnen die hulp willen op gebied van online marketing. Deze leads kwamen altijd binnen in een Excel sheet waar vanuit we potentiële klanten verder opvolgen. De Excelsheet was weliswaar overzichtelijk maar niet geautomatiseerd. hierin miste een belangrijk puzzelstukje waardoor we veel handmatige handelingen moesten verrichten.
Ons doel:
Het automatiseren van handmatige handelingen in ons salesproces.
Wat hebben we gedaan:
We hebben onze MailBlue account geüpgraded van Lite naar Plus zodat we gebruik kunnen maken van het CRM systeem en hiermee de stap kunnen maken naar het automatiseren van ons salesproces. Hierin hebben we de volgende zaken kunnen automatiseren of verbeteren
– Meer overzicht door een pipeline te creëren
– Alle informatie samenbrengen bij één contactpersoon en overzichtelijk houden
– Automatische opvolging bij akkoord vanuit de klant (automations)
– Geautomatiseerde opvolging bij aflopende klanten
De conclusie

Is dat de upgrade zich dubbel en dwars terugbetaald omdat we gemiddeld per klant ongeveer 4 uur per jaar besparen aan tijd.

Vandaag nog starten?

Vandaag nog starten?

“ActiveCampaign* heeft alle functies die we wensen, voor een redelijke prijs. Als een bedrijf net zoveel contacten heeft als wij, maar zonder het budget van een grote corporate organisatie, dan is dit een geweldige keuze.”

*ActiveCampaign is de Amerikaanse partij die de software ontwikkelt heeft, welke wij in de Nederlandse markt verkopen onder MailBlue

Soundsnap is de meest toonaangevende professionele online bibliotheek met geluidseffecten ter wereld. Ze bieden hoogwaardige geluiden aan die opgenomen zijn door professionele geluidsontwerpers over de hele wereld. Het was de eerste bibliotheek met geluidseffecten die een soort ‘Netflix-model’ introduceerde: betaal één keer en je kunt zoveel geluiden downloaden als je wilt.

Wie zijn dan de klanten van Soundsnap? In principe iedereen die geluidseffecten nodig heeft. 
Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • Hollywood-filmstudio’s
  • Theaterregisseurs
  • Videogame ontwikkelaars
  • Ontwikkelaars van mobiele apps

Grote kans dat je wel eens Soundsnap’s geluidseffecten gehoord hebt terwijl je films kijkt,
een TV-serie aan het bingewatchen bent of videospelletjes speelt.

 

“Sound is 50 percent of the movie going experience, and I’ve always believed audiences are moved and excited by what they hear in my movies at least as much as by what they see.” — Filmregisseur George Lucas

Bij SoundSnap weten ze ook: kwalitatief geluid kan een verhaal zoveel meer kracht bij staan.

Sommige methoden bij geluidsontwerpen zijn zo tijdloos dat ze in de jaren 30 en 40 al gebruikt werden, maar tot op de dag van vandaag nog steeds gebruikt worden.
Hoewel veel geluidseffecten dus nog steeds worden gemaakt met vertrouwde methoden, is de manier waarop artiesten toegang krijgen tot geluidseffecten wél veranderd.

Vanaf de jaren twintig creëerden artiesten live geluidseffecten in de studio voor radioshows.
In de jaren negentig circuleerden geluidsbibliotheken op harde schijven.
En tegenwoordig downloaden professionals geluidseffecten op aanvraag. Aangezien videoplatforms, podcasts, apps en andere media ook steeds meer geluidseffecten bevatten, is het publiek dat op zoek is naar geluidseffecten ook gegroeid.

 

De geluidseffect productiekamer van Disney, 1930 (Bron: LIFE archives)

 

De groeiende behoefte aan geluidseffecten van hoge kwaliteit is de reden dat Tasos Frantzolas in 2007 Soundsnap oprichtte. Hij wilde iets creëren waarbij geluidsliefhebbers digitaal toegang zouden hebben tot ieder geluidseffect dat ze nodig hebben. Dit heeft hij toen uiteindelijk in een Netflix-achtig abonnement gegoten.

Alles ontstond uit de vraag: hoe kan ik het mensen gemakkelijk maken om de geluidseffecten te vinden waar ze naar op zoek zijn?

Situatie vooraf:

Daniel Koscielski is Head of Growth bij Soundsnap. Één van zijn eerste doelstellingen toen hij bij het team kwam, was het efficiënter maken van hun e-mailverkeer.

Om dat te kunnen bereiken, was het nodig dat zij hun e-mails konden gaan segmenteren én automatiseren. Ze kwamen er dus achter dat ze een marketing automation tool hiervoor nodig hadden.

Soundsnap bedient meer dan 1.885.000 gebruikers – met een team van 6 fulltime medewerkers. Ze hadden dus een tool nodig die dit grote aantal gebruikers goed zou kunnen bereiken, zonder dat ze hier de hoofdprijs voor hoeven te betalen.

“ActiveCampaign past perfect bij ons”, zegt Daniel. “Het heeft alle functies die we wensen, voor een redelijke prijs. Als een bedrijf net zoveel contacten heeft als wij, maar niet het budget van een grote corporate organisatie heeft, dan is ActiveCampaign een geweldige keuze.”

Ons doel:

1. Stel je zoekt een geluid voor iets dat nog niet bestaat, zoals een robot die niest, waar zoek je dan precies op? Hoeveel tijd zou je ronddwalen en op de site doorbrengen, luisterend naar talloze geluiden die er wel een beetje bij in de buurt komen, maar het gewoon nét niet zijn… daarvoor heeft SoundSnap gebruik gemaakt van gedrag targeting via ActiveCampaign. Met als doel het gebruikers makkelijker te maken de geluidseffecten te vinden waar ze naar op zoek zijn.

2. Soundsnap heeft een hoofdkantoor in Cyprus, maar veel leden van het team werken er op afstand. Voordat zij gebruik maakten van ActiveCampaign, verstuurden zij de mails allemaal in 1 keer, ingepland binnen hun eigen werkuren en tijdzones. Uiteindelijk leidde dit er toe dat veel contacten binnen hun maillijst de mail ontvingen op het moment waarop de kans het kleinst is dat deze geopend zou worden, bijvoorbeeld midden in de nacht. 

”Met zoveel contacten kunnen we als bedrijf niet zomaar een e-mail sturen op 1 tijdstip. We hebben een wereldwijd bereik. Er is niet één tijdstip passend voor iedereen”, aldus Daniel.

Het doel: zij willen hun tijdstip van verzending aan klanten graag beter kunnen stroomlijnen.

3. Zodra iemand zich heeft ingeschreven op je maillijst, dan kun je diegene gaan benaderen. Maar wat stuur je dan? Het helpt natuurlijk als je iets weet over je klanten: hun interesses, behoeften en (het belangrijkste) wat ze exact van je willen ontvangen.

Het doel: mails beter segmenteren voor een persoonlijkere en relevante beleving bij de klant.

Wat hebben we gedaan:

Hoe het team van Soundsnap ActiveCampaign gebruikt om de ervaring van hun klanten te personaliseren? Zij vinden het belangrijk dat mensen snel professionele geluidseffecten voor hun projecten kunnen vinden en maken hierbij gebruik van een aantal features binnen ActiveCampaign, waaronder:

  • Gedragsgerichte targeting. Hiermee sturen ze een automatische opvolging op basis van wat mensen willen.
  • Voorspellende verzending. Zodat ieder contact op het meest geschikte moment een mailtje ontvangt.
  • Enquêtes ontwikkelen. Zo verzamelen ze persoonlijke informatie, wat uiteindelijk tot een betere segmentatie leidt.
  • Tijd besteden aan een onboarding op maat voor elk nieuw lid
1. Gedrag targeting en site tracking:

Benieuwd hoe Soundsnap gedrag targeting gebruikt om het hun klanten gemakkelijker te maken om de geluidseffecten te vinden die zij nodig hebben?

Als iemand een actie op je site herhaalt, dan is dit een indicatie dat ze ergens in geïnteresseerd zijn. Wanneer iemand bijvoorbeeld een specifieke pagina op je site vaker bekijkt, en al helemaal als dit binnen een korte periode achter elkaar gebeurt, dan kun je er wel van uit gaan dat zo iemand behoorlijk geïnteresseerd is in de inhoud er van. En als iemand op je site zoekt naar meerdere variaties op een woord, dan zoeken ze waarschijnlijk een specifiek product – of in het voorbeeld van Soundsnap: een specifiek geluid. 
Sitetracking van ActiveCampaign / MailBlue maakt het mogelijk om de bezochte websitepagina’s van een bezoeker op je site ‘zien’ en bepaalde automatische acties uit laten voeren als reactie op dat gedrag.

Zo houdt Soundsnap ook de zoekopdrachten op hun site bij, zodat ze een beter idee krijgen van wat mensen bedoelen wanneer ze een bepaalde reeks woorden invoeren. Dit doen ze door een lijst met zoekwoorden aan te maken die verband houden met bepaalde geluidscollecties.
Wanneer mensen zoeken naar deze vooraf gedefinieerde zoekwoorden, dan voegt ActiveCampaign een tag van dat zoekwoord toe aan het contactprofiel van een gebruiker.
Deze tag activeert vervolgens een geautomatiseerde e-mail, die een link bevat naar een aanvullende geluidscollectie die mogelijk de geluidseffecten kan bevatten die de gebruiker op dat moment zoekt.

Soundsnap gebruikt dit soort automatiseringen om een follow-up mail te versturen nadat iemand een specifieke pagina bezocht heeft.

Voorbeeld: als je op SoundSnap’s website zoekt naar robotgeluiden, dan gebruikt Soundsnap gedrag gerichte targeting om je een link naar alle videogame-stemmen te mailen. Want mogelijk vind je in die mail -met gerelateerde geluiden- wél precies waar je naar zocht.

2. Voorspellende verzending

Dankzij voorspellende verzending heeft SoundSnap het doel kunnen bereiken om mails te verzenden op het gunstig tijdstip voor de ontvanger zelf, zonder dat dit hen veel moeite heeft gekost.

De feature voorspellende verzending van ActiveCampaign biedt hen de mogelijkheid om iedere geautomatiseerde mail nu te laten versturen op het meest geschikte moment van het contact zelf. Dit is gebaseerd op de tijd waarop een contact bij voorkeur de mails opent; iets wat standaard al binnen ActiveCampaign / MailBlue gemeten wordt. Ze hoeven zelf niet te gokken wanneer de mail door iemand nu het beste gelezen wordt. Ze hebben gemerkt dat dit direct tot een hogere betrokkenheid met de mails leidt (hogere open-rates en hogere click-through-rates). Bovendien ervaren hun contacten hiermee natuurlijk een veel relevantere beleving.

3. Enquetes verzenden

Hoe kom je aan informatie over je ontvangers, zodat je hen beter kunt segmenteren?
Heel simpel: nodig je contacten zelf uit om meer over zichzelf te vertellen.

Soundsnap maakt hiervoor gebruik van de ActiveCampaign integratie met ConvertFlow en hebben zo een ​​enquête pop-up op hun website gemaakt. De eerste keer dat je inlogt, krijg je een paar korte vragen te zien. Soundsnap gebruikt deze informatie om elke gebruiker een “persona” toe te wijzen.

Wanneer Soundsnap een nieuwsbrief verzendt, splitsen ze hun lijst op in minstens twee segmenten: degenen die de enquête hebben voltooid en degenen die dat niet hebben gedaan. Mensen die de enquête invullen, ontvangen vervolgens gepersonaliseerde mails met nieuwe blogposts en andere inhoud die relevant is voor specifiek die gebruikers.

Het blijkt dat mensen ook werkelijk graag relevante inhoud wensen te ontvangen – want een indrukwekkend percentage van 45% heeft hun enquête ingevuld.

Het resultaat

Soundsnap wist eerst niet zeker wat deze gedragsgerichte targeting zou doen. Daniel geeft toe dat hij zich ook afvroeg of het ‘misschien wel een mislukking zou kunnen zijn’.

Het tegendeel bleek waar.

“Het blijkt dat er een geweldige reactie is geweest”, zegt Daniel. “We hebben onze maandelijkse e-mailomzet met 300% verhoogd.”

Conclusie: dankzij gedrag targeting én voorspellende verzending heeft SoundSnap de e-mailinkomsten met 300% verhoogd.
Daarnaast heeft Soundsnap een 20% hogere open-rates behaald dankzij voorspellende verzending.

Vandaag nog starten?

Vandaag nog starten?

Vandaag een casestudy van onszelf; MailBlue B.V. Als leverancier van e-mailmarketing software & CRM-software wordt MailBlue door uiteenlopende bedrijven ingezet. Door het verzamelen van extra informatie over het gebruik van een klant – na het aanvragen van een proefaccount – kunnen wij de effectiviteit van onze salesfunnels verbeteren en inspelen op het gebruik van een klant.

 

Onze doelen met MailBlue:

  • Verzamelen van informatie van onze gebruikers zonder verlies van conversie
  • Optimaliseren van salesfunnels door meer relevante informatie te delen
  • Betere begeleiding bieden gedurende de onboarding van onze gebruikers

 

Wat hebben we gedaan:

Na het aanvragen van een proefaccount worden er vier korte vragen gesteld om jouw account af te ronden. Op basis van deze vragen kunnen wij een betere informatievoorziening leveren met de funnels binnen MailBlue.

 

De vier gestelde vragen:

  • Hoeveel contacten staan er op dit moment op jouw mailinglijst?
  • Welke e-mailmarketingsoftware gebruik je nu?
  • Wat voor type bedrijf heb je?
  • Op welke manier wil je MailBlue gaan gebruiken / inzetten?

mailblue segmentatie

Doordat de eerste stap wel het aanmaken van een proefaccount is gebleven ondervinden we geen conversieverlies door het stellen van deze vragen. Ook wanneer je de vragen niet beantwoordt wordt er een proefaccount aangemaakt. Opvallend is dat, doordat het lijkt alsof de vragen nodig zijn voor het aanmaken van een account, ruim 75% van alle gebruikers alle gevraagde informatie invult.

 

Ieder gegeven antwoord is een mogelijkheid voor ons om andere waarde te leveren. Een startend bedrijf zonder mailinglijst heeft geen vragen over het overzetten van contacten. Hierover hoeven wij zo’n bedrijf ook niet lastig te vallen, terwijl een bedrijf met 200.000 contacten absoluut wilt weten dat de overstap vlekkeloos zal verlopen. 

 

Op basis van het type bedrijf wat je hebt kunnen we voorbeeldfunnels en casestudies versturen over hoe andere ondernemers marketingfunnels inzetten met behulp van MailBlue. 

 

Ook kunnen wij op basis van de antwoorden besluiten om een deal aan te maken in het CRM-pakket zodat een collega een bedrijf pro-actief nabelt om te bekijken of er extra ondersteuning nodig is bij het opzetten van marketingfunnels.

 

Voor het opzetten van deze quiz, survey of segmentatie maakten wij gebruik van de WordPress Plugin: SurveySlam.

mailblue-funnel-proefaccount

Vandaag nog starten?

14 dagen gratis

Community met 2800+ leden

1 jaar gratis academy