Klaviyo vs MailBlue

Op dit moment wordt deze pagina bijgewerkt in verband met gewijzigde abonnementen. Voor actuele functionaliteiten binnen MailBlue zie: https://mailblue.nl/prijzen/.

Een e-mailmarketing systeem kan écht het verschil maken voor de groei van je bedrijf en het in beeld blijven bij je prospects en klanten. Daarom is het belangrijk om de juiste keuze te maken voor jouw bedrijf. Die keuze is niet altijd gemakkelijk. Met deze vergelijking, Klaviyo vs MailBlue, proberen we de keuze gemakkelijker voor je te maken als je tussen deze twee systemen je keuze nog moet maken.

Algemeen

Zowel Klaviyo als MailBlue zijn effectieve e-mailmarketing oplossingen, maar ze focussen zich wel op een aantal verschillende functies. Dit onderscheidt ze van elkaar en kan voor jou de doorslag geven om voor één van de twee systemen te gaan, afhankelijk van welke functionaliteiten jij belangrijk vindt.

Klaviyo is voornamelijk op e-commerce gericht en je kunt daardoor shops als Shopify en Magento dan ook goed koppelen met dit systeem.

MailBlue is een breder e-mail marketing systeem dat niet alleen gespecialiseerd is in e-mail marketing, maar ook marketing automatisering en CRM zodat het contact onderhouden met jouw leads en klanten soepel kan verlopen en je veel processen kunt automatiseren. Ook MailBlue valt goed te koppelen met letterlijk honderden andere applicaties, zodat je vaak de systemen die je al gebruikt naadloos aan kunt laten sluiten. Ook is er een deep data integratie mogelijk met shops als Shopify en WooCommerce.

Gebruiksvriendelijkheid

Waar Klaviyo in uitblinkt is de gebruiksvriendelijkheid. Het is enorm eenvoudig in gebruik. De interface is simpel en er zijn ook duidelijke instructies die je kunt volgen als je er toch wat moeite mee hebt. De intuïtieve en gebruiksvriendelijke user interface maakt het voor ieder type bedrijf eenvoudig om alles op te zetten. Zelfs als je niet technisch bent, kunt je zonder support ook zelf geavanceerde workflows bouwen. Wanneer je e-mail campagnes opzet in het systeem heb je maar minimale kennis van codering nodig.

Ook MailBlue is redelijk eenvoudig in gebruik. Wel helpt het in je leercurve als je al eens eerder met een vergelijkbaar systeem gewerkt hebt. Als je bijvoorbeeld al wat basiskennis hebt over het principe van lead scoring, dan helpt dit je om het een en ander sneller in te richten wanneer je leads wilt gaan kwalificeren. Gelukkig is het systeem ook erg visueel en krijg je gratis toegang tot uitgebreide videotrainingen. Ook bouw je alles vrij gemakkelijk op in een drag & drop builder, dus je hebt helemaal geen kennis van codering nodig. Dit maakt dat je ook niet technisch hoeft te zijn om binnen MailBlue geavanceerde workflows te bouwen.

Spamcheck

Voordat je jouw mails uitstuurt, wil je natuurlijk wel zeker zijn dat de inhoud ook de aandacht van je contacten trekt en dat de mails aankomen in hun inbox in plaats van de spamfolder. Wat dat betreft ben je beter uit met MailBlue. MailBlue biedt de mogelijkheid om je mails op inhoud/design te testen en controleert bij iedere mail of je mail spamgevoelige inhoud bevat of niet. Hierbij krijg je gericht te zien wat je eventueel moet veranderen als de kans groot is dat jouw mail op basis van inhoud in de mail in de spamfolder van je contacten belandt.

MailBlue biedt je daarnaast de mogelijkheid om automatiseringen te split-testen en een A/B-test te doen over losse campagnes, zodat je uit kunt testen welke inhoud (of onderwerpregels) werken en welke niet.

Binnen Klaviyo mist de mogelijkheid om op spam of design/inhoud te testen en controleren. Wel kun je gebruik maken van tools vanuit een derde partij zoals Litmus, al dien je hier dan dus een apart een abonnement voor af te nemen en het te koppelen met Klaviyo.

Deliverability

Wat verder nog belangrijk is voor het uitsturen van je mails is de e-mail deliverability. Hoe hoger de deliverability, hoe groter de kans dat je mailcampagnes ook in de inbox van je klanten belanden. Je wilt natuurlijk wel dat alle inspanning die je verricht niet voor niks zijn. Het zou eeuwig zonde zijn als jouw mails in de spamfolder of misschien zelfs wel helemaal niet aankomen bij je contacten.

Omdat MailBlue de software van het Amerikaanse ActiveCampaign doorverkoopt in de Nederlandse en Belgische markt, hebben zij het voordeel dat er een heel team aan developers en deliverability experts achter de software zitten. Het deliverability team van ActiveCampaign is erg toegewijd. Het zijn echte mensen die de eerste paar mails doortesten om zeker te zijn dat jouw mailings aankomen. Klaviyo heeft geen toegewijd team die dit controleert, maar je kunt wel tools van derde partijen gebruiken om de deliverability van jouw mails zelf te testen.

Er zijn diverse onderzoeken gedaan rondom de leverbaarheid van mails bij verschillende marketing automatisering systemen. Hier komt ActiveCampaign (en dus MailBlue) altijd goed uit de test. Klaviyo wordt vaak niet meegenomen in dit soort onderzoeken, dus heb ik hiervoor informatie ingewonnen vanuit een ondernemer die beide systemen een langere periode zelf gebruikt heeft. De algemene deliverability rate van Klaviyo kwam daarbij uit op 81% en die van MailBlue op 92%.

Automatiseringen

Op het gebied van automatiseringen is het wel duidelijk dat MailBlue zich hier veel meer op richt, dus het is niet vreemd dat op dit vlak de verschillen duidelijk worden. Marketing automatisering is waar de software van MailBlue in gespecialiseerd is, en dus zijn de functionaliteiten veel uitgebreider.

Dit zijn de features die beide platformen bieden:

  • Contacten segmenteren (Klaviyo is hierin wel beperkter)
  • Website formulieren
  • Website tracking
  • Drag & drop e-maildesigner
  • Conditionele content (Klaviyo kent wel minder condities om op te segmenteren)

De belangrijkste verschillen

Omdat MailBlue zich op marketing automatisering richt bieden zij meer functionaliteiten aan op dit vlak. Hierbij kun je denken aan functionaliteiten als;

  • Sales automatisering functies, denk aan: CRM en pipeline management
  • Automatiseringen split-testen
  • Leadscoring
  • Het geautomatiseerd laten starten en stoppen van (andere) automatiseringen
  • Dynamische automatiseringen bouwen
  • Automatisering overzichtskaart

MailBlue heeft niet alleen meer functionaliteiten maar ook qua design is de software mooi ontwikkeld. De paden die je bouwt in automatiseringen zorgen er voor dat je de klantreis letterlijk tastbaar hebt en van individuele personen ook in kunt zien. Je kunt je e-mailmarketing op een dieper niveau personaliseren en automatiseren.

Verder kun je binnen MailBlue als/anders-acties inzetten; als iemand een bepaalde pagina op je website vaker dan 3 keer bekeken heeft wil je diegene wellicht een ander pad in laten lopen in je automatisering dan diegene die nog geen specifieke pagina bekeken heeft. Ook Klaviyo kent wel de mogelijkheid om paden te splitsen, maar dit is beperkt tot: het wel/niet openen van een mail en een bepaald bedrag wel/niet gespendeerd in je shop.

Triggers

Een automatisering kun je vaak laten starten op basis van een bepaalde ‘trigger’.

4 triggers binnen Klaviyo

Binnen Klaviyo zijn er maar 4 triggers die een geautomatiseerde mailreeks kunnen laten starten, namelijk:

  • ListZodra iemand zich inschrijft op een lijst, kun je hem/haar toe laten voegen aan een reeks geautomatiseerde e-mails.
  • SegmentWanneer nieuwe mensen aan de voorwaarden binnen een segment voldoen, zullen zij door deze workflow ‘lopen’. Wanneer ze niet meer aan dit segment voldoen, zullen ze uit de flow verdwijnen.  Houd er echter rekening mee dat door segmenten geactiveerde workflows binnen Klaviyo slechts één keer naar een persoon kunnen worden verzonden: alleen de eerste keer dat ze aan het segment worden toegevoegd. Om die reden kunnen door segmenten geactiveerde automatiseringen niet worden gebruikt om ordergerelateerde vervolgmails te versturen (of andere mails waarvan je wilt dat iemand deze meerdere keren ontvangt bij herhaald gedrag). Daarvoor gebruik je de trigger ‘Metric’.
  • MetricVia deze trigger kun je mensen in de wachtrij plaatsen voor een mailreeks wanneer ze een bepaalde actie ondernemen. Deze kun je bijvoorbeeld gebruiken voor een verlaten winkelwagen automatisering. De automatisering wordt dan geactiveerd doordat een checkout in je shop plaatsvindt, waarbij je een extra filter inbouwt om de mailreeks te beperken tot degenen die niet hebben afgerekend.
  • Date propertyDit gaat om een automatisering die op of vóór een specifieke datum begint. Dit datumveld moet dan wel worden toegevoegd of bijgewerkt binnen iemand’s profiel. Denk bijvoorbeeld aan een verjaardag. Deze mailreeksen kunnen maandelijks of jaarlijks terugkeren.

Vele starttriggers binnen MailBlue

MailBlue heeft veel meer starttriggers voor automatiseringen; dus je hebt meer opties vanuit waar je automatiseringen opbouwt. Ook binnen een automatisering kun je veel meer acties laten plaatsvinden, denk bijvoorbeeld aan het automatisch laten starten of stoppen van een andere automatisering.  Zo kun je bepaalde automatiseringen laten stoppen zodra iemand in een bepaalde andere mailreeks stroomt. Een geweldige optie, omdat je zo zeker weet dat een (potentiële) klant niet door twee of meerdere automatiseringen tegelijk laat lopen en hij/zij zich gespamd voelt door je. Ook kun je bij MailBlue vanaf een Plus account een automatiseringskaart raadplegen, zodat je een overzicht krijgt van al je mailreeksen en hoe deze met elkaar in verbinding staan.

Tags

Klaviyo heeft niet de mogelijkheid om tags geautomatiseerd toe te voegen zoals dit wel het geval is bij MailBlue. Je segmenteert binnen Klaviyo voornamelijk op shop-data, maar het automatisch toevoegen van een bepaalde tag aan een contact omdat hij/zij bijvoorbeeld een productpagina meer dan 3x heeft bekeken is niet mogelijk. MailBlue weet hoe waardevol het is om op een dynamische manier tags toe te kunnen voegen aan contacten. Op basis van bepaald gedrag, bepaalde acties of duidelijk aantoonbare interesses kun je contactprofielen zo simpel verrijken. Dit maakt dat je geautomatiseerd veel dieper kunt segmenteren. Het gevolg; jouw mails zijn veel relevanter voor jouw contacten en worden wél geopend!

Rapportages: waar zit de winst?

Er wordt vaak beweerd dat Klaviyo een betere keuze is voor e-commerce bedrijven, maar is dat ook echt zo? Voor lange tijd is dit zeker waar geweest, echter heeft ActiveCampaign – en dus ook MailBlue – hier inmiddels een inhaalslag gemaakt en zijn de meeste zaken nu goed doorontwikkeld.

Zo zou enkel Klaviyo zich richten op rapportages waarin je de behaalde winst vanuit je mailcampagnes kan inzien. Ook binnen MailBlue kun je dit soort rapportages gewoon terugvinden vanaf een Plus account. Een voorbeeld hiervan is onderstaande grafiek; als onderdeel van het totale marketing omzet rapport worden in onderstaande grafiek omzetgegevens getoond van een gespecificeerde periode.

Dit gaat dan om de omzet van verstuurde automation mails, campagnes en de totale omzet van de gekoppelde shops over de gespecificeerde periode:

Daarnaast valt er wat voor te zeggen dat Klaviyo enkel alle shopinformatie toont; informatie die vaak ook al beschikbaar is in je shopomgeving als Shopify of WooCommerce. Naast dat die data tegenwoordig wel gewoon zichtbaar is binnen MailBlue, dus óók inclusief alle orderhistorie vanuit bijvoorbeeld je Shopify of WooCommerce shop, vind je binnen MailBlue nog andere relevante rapportages terug. Wat dacht je bijvoorbeeld van de open-rates van mails? Of denk aan de click-through rates, behaalde doelen die je zelf instelt én informatie over de deals in het CRM systeem.

Waar kun je jouw marketingbudget aan besteden?

Je kunt dit bij MailBlue nog breder trekken. Mogelijk wil je niet alleen zien wat de marketing inspanningen via je shop doen, maar zou je graag álle bronnen waar je (potentiële) klanten mee in aanraking komen willen meten. Dan heb je namelijk een goed algemeen inzicht in welke marketing inspanningen lonen en aan welke marketingkanalen je dus het budget wilt besteden. Attributie en conversie van MailBlue stel je in staat jouw eigen conversies in te stellen. Het toont je de beste presterende kanalen op basis van de bronnen die iemand voorafgaand aan een conversie bezocht heeft. Dit kan bijvoorbeeld een Facebook advertentie zijn of een zoekopdracht in Google.

Webshopdata

Waar Klaviyo wél een voordeel in heeft ten opzichte van MailBlue, is dat de rapportages bij Klaviyo ook live shopdata toont. Daarin merk je dat ze zich volledig op e-commerce focussen. Binnen MailBlue heb je ook wel toegang tot de orderdata bij ieder contact, maar ontbreekt de real-live data vanuit je shop. De vraag is wel welke meerwaarde dit heeft voor een marketing automatisering systeem. Dit is data die je vaak ook zelf in je shopomgeving kunt bekijken, maar waar je niet letterlijk direct acties op onderneemt.

Binnen allebei de systemen kun je contacten segmenteren en automatiseringen bouwen op basis van informatie als; websitebezoeken, het doen van bepaalde aankopen, het verlaten van een winkelwagen en meer.

Dynamische productblokken

Eerder was het alleen Klaviyo die productinformatie dynamisch kon tonen binnen e-mails, maar ook hierin is MailBlue inmiddels meegegaan met de ontwikkelingen. Wanneer je gebruik maakt van de integratie tussen MailBlue en Shopify heb je ook de mogelijkheid om bepaalde productcategorieën automatisch te tonen in je mails. Je hoeft in beide gevallen dus niet na te denken over het updaten van je mail iedere keer als je jouw productvoorraad aangepast hebt. Alle informatie vanuit je shop kun je tonen in je mailings. Hieronder zie je hoe de productblokken getoond worden binnen Klaviyo en binnen MailBlue:

Iets wat Klaviyo wél biedt en MailBlue niet direct in de software zelf, is de mogelijkheid om dynamische kortingsvouchers te genereren. Gelukkig is dit simpel op te lossen door MailBlue te koppelen met een service als Revenue Conduit. Al kost dit je wel weer een extra (extern) abonnement. Een andere oplossing is dat je couponcodes genereert in je shop zelf. Vanuit daar kun je de codes exporteren en vervolgens in bulk importeren in MailBlue. Na het importeren van een unieke couponcode per mailadres, kun jij je contacten eenvoudig geautomatiseerd zijn/haar unieke kortingscode mailen. Binnen MailBlue kun je namelijk iedere waarde of stukje informatie die je bij een contact verzamelt, automatisch laten tonen in een mail. Dit gaat dus verder dan enkel met een ‘personalisatie-tag’ automatisch iemand’s voornaam tonen!

CRM

Wil je weten welke prospects warm zijn om benaderd te worden? Of wil je de klanten kunnen tracken die het meest spenderen in je shop? Dan kom je al snel uit op een (sales) CRM tool. Dit heeft Klaviyo niet. Voorkom een one-size-fits-all benadering richting je (potentiële) klanten. Voer je marketing activiteiten zo uit dat het past bij ieder’s klantreis.

MailBlue biedt (optioneel) een geïntegreerde CRM functionaliteiten.

Bouw eenvoudig pipelines met verschillende fases die gericht zijn op het maken van deals met je klanten; van het eerste gesprek tot aan de aankoop. Koppel dit met je automatiseringen, zodat jouw contacten automatisch mails ontvangen wanneer ze een bepaalde fase binnen het proces bereiken. Dankzij het CRM heb je een duidelijk overzicht van de deals die je hebt lopen met je (potentiële) klanten.

Integraties

Op het gebied van integraties is er zowel bij Klaviyo en MailBlue ontzettend veel mogelijk. Hierin zien we wel het verschil dat Klaviyo zich sterk richt op integraties met e-commerce services, terwijl MailBlue zich op een breder scala aan tools richt. MailBlue koppelt met: e-commerce, CRM en social media services.

Hier vind je een overzicht van alle integraties die mogelijk zijn met Klaviyo.Hier vind je een overzicht van alle integraties die mogelijk zijn met ActiveCampaign / MailBlue.

Templates

Klaviyo biedt je 30 vooraf gebouwde e-mail templates.

MailBlue heeft mooi gedesignde e-mail templates die mobile responsive zijn en je eenvoudig nog kunt aanpassen naar de look & feel van je bedrijf. Inmiddels zijn daar 125+ e-mail sjablonen beschikbaar. Een greep uit de vele templates;

Support

Zowel Klaviyo als MailBlue bieden goede support aan; je kunt een vlotte respons per mail terugverwachten. Ook kun je bij beiden een uitgebreide kennisbank terugvinden en sparren met andere gebruikers in een community. Bij MailBlue heb je nog het voordeel van hoge kwaliteit videotrainingen; veel uitgebreider dan wat je terug kunt vinden bij Klaviyo. Ook is de community van MailBlue een stuk levendiger. Alleen bij MailBlue heb je de mogelijkheid om een belverzoek in te dienen bij urgente vragen. Klaviyo biedt dus géén telefonische support.

Goed om te weten: MailBlue is een Nederlands bedrijf. Je kunt dus zonder taalbarrière of tijdsverschillen schakelen met de support. Klaviyo is een Amerikaans bedrijf. Alles is in het Engels en je zult ook rekening moeten houden met de tijdsverschillen.

Prijzen

MailBlue heb je al vanaf €9,- per maand. Hier vindt je een compleet overzicht van de pakketten en prijzen.Klaviyo heb je vanaf $20,- per maand. Een overzicht van de pakketten en prijzen vind je hier.

Download de MailBlue
inhaakkalender

Je ontvangt de inhaakkalender na aanvraag direct in je inbox.