Je bent op zoek naar een Nederlands e-mailmarketing software systeem en stuit op de diverse aanbieders. Wij proberen die keuze te vergemakkelijken voor je. In dit artikel vergelijk ik Laposta en MailBlue met elkaar. Ontdek de belangrijkste verschillen en maak op basis hiervan zelf een weloverwogen keuze!

Algemeen

Laposta

Laposta is een relatief nieuw bedrijf uit Nederland dat zich richt op e-mailmarketing. Het wordt qua functionaliteiten vaak vergeleken met MailChimp, maar is dan de Nederlandse versie ervan. Wanneer je graag met een simpel Nederlands systeem werkt, dan is Laposta een prima oplossing. Het is een tool die, net als MailChimp, tot op zeker hoogte gratis gebruikt kan worden. Een prima tool om nieuwsbrieven mee te verzenden.

Wel heb je in de gratis versie te maken met de eigen ‘branding’ vanuit Laposta in al je mailings. Wens je geen verwijzing naar Laposta toe, dan kun je kiezen voor een betaalde abonnementsvorm. In de betaalde versie wordt Laposta wel snel duurder dan andere e-mailmarketing systemen met vergelijkbare of zelfs geavanceerdere mogelijkheden. Vind je het belangrijk om telefonisch te kunnen schakelen met de support, dan ben je ook meteen gebonden aan de betaalde variant.

Laposta voldoet uitstekend voor kleinschalig gebruik. Op het moment dat je niet meer dan 2.000 actieve relaties hebt en niet meer dan 12.000 nieuwsbrieven per maand wilt gaan versturen, kun je vooruit met de gratis versie. Mits je dan de verwijzing naar Laposta niet storend vind en het niet erg vind om geen telefonische support te kunnen bereiken.

MailBlue

De software van MailBlue staat dankzij hun partnerschap met ActiveCampaign al langere tijd op de markt. Het voordeel: beter doorontwikkelde software, maar dan toch via een Nederlands bedrijf en mét Nederlandse support. MailBlue kent meer functionaliteiten dan Laposta. Je kunt hele (e-mail)workflows bouwen en zien hoe je contacten deze doorlopen. Ook kun je via MailBlue via een Plus account een volledig CRM-systeem gebruiken, zodat je jouw salesfunnel kunt organiseren. Dit is vergelijkbaar met een CRM als SalesForce. Het grootste voordeel is de geavanceerde marketing automatisering: met allerlei triggers kun je jouw e-mailmarketing automatiseren en helemaal op maat maken.

MailBlue is één van de snelst groeiende e-mail marketing tools op de Nederlandse markt. Niet alleen omdat de software zo uitgebreid is, maar ook omdat ze dit aanbieden voor een scherpe prijs. Ook fijn om te weten: de ‘deliverability’ van Mailblue is erg goed, wat betekent dat er maar weinig mails bij jouw contacten in de spambox zullen belanden.

Gebruiksvriendelijkheid

Laposta werkt met een drag & drop editor en kent functionaliteiten gelijk aan die van MailChimp. La Posta is nog iets simpeler ingericht, waardoor je snel kunt starten. Wel is de interface wat ouderwets.

Ook MailBlue heeft een prettige en duidelijke interface. De automatiseringen en de pipelines in het CRM zijn visueel weergegeven, waardoor je er overzichtelijk mee kunt werken. Ondanks dat de interface gemakkelijk oogt, is het systeem qua functionaliteiten veel verder. Net als La Posta gebruikt ook MailBlue een een drag & drop editor.

Automatiseringen

Laposta

Aangezien Laposta nog niet zo lang bestaat, zijn de mogelijkheden op het gebied van automatisering een tijd lang erg basaal geweest. Het komt nog steeds niet in de buurt van alle mogelijkheden die MailBlue biedt, maar ze hebben zeker al wel een inhaalslag gemaakt. Zo kun je een automatisering laten starten na een inschrijving, maar ook na het openen van een e-mail, het klikken op een link in de e-mail of het bereiken van een bepaalde datum. Wat er vervolgens na de start van de automatisering mag gebeuren, stel je in met de gemakkelijke drag & drop-editor.

De starttriggers van de automatiseringen:

  • Het inschrijven
  • Wanneer de waarde in een (contact)veld wijzigt
  • Het openen van een e-mail
  • Klikken op een link in een e-mail (eventueel te specificeren naar welke link)
  • Het bereiken van een bepaalde datum of tijd

Vervolgens zijn dit de acties die je kunt laten plaatsvinden in de automatisering:

  • Een e-mail versturen
  • Het versturen van een notificatie naar jezelf
  • Jouw contact op een andere lijst inschrijven
  • Een contact afmelden
  • Één of meerdere velden wijzigen
  • Een pauze/wachtstap inlassen
  • Wachten totdat er iets gebeurt; bijvoorbeeld het openen van een e-mail
  • Een splitsing aanbrengen, door één of meer regels op te geven

LaPosta-funnel-bouwen
MailBlue

Als je actiever aan de slag wilt gaan met funnels, dan is Mailblue de betere keuze. Mailblue kent een legio aan features. Je krijgt er uitgebreide automatisering tools waarmee je hele workflows kunt maken. Ook kun je jouw doelgroep eenvoudig segmenteren, zodat je enkel relevante mails stuurt naar al jouw contacten.

De starttriggers van de automatiseringen:

  • Inschrijving op een lijst
  • Uitschrijving van een lijst
  • Een formulier wordt ingediend
  • Opent/leest een e-mail
  • Klikken op een link in een e-mail (eventueel te specificeren naar welke link)
  • Heeft een bepaalde pagina op je site bekeken
  • Heeft een bepaalde actie (event) op je site ondernomen
  • Deelt een mail op social media
  • Stuurt een mail door naar een vriend
  • Reageert op een e-mail
  • Een bepaalde tag/label is toegevoegd aan het contact
  • Er is een bepaalde tag/label verwijderd bij het contact
  • Wanneer de waarde in een (contact)veld wijzigt
  • Een door jouw ingesteld doel is bereikt
  • Datum gebaseerd (bijv. webinardatum, verjaardag, o.i.d.)
  • RSS gebaseerd
  • Mist een door jouw gepersonaliseerd websitebericht
  • Een conversie die je zelf ingesteld hebt vindt plaats
  • Doet een aankoop
  • De dealscore of leadscore verandert
  • Contact komt terecht binnen een bepaalde pipeline in je CRM
  • De fase binnen een pipeline veranderd bij een contact
  • De status van je deal in het CRM veranderd (open, verloren of gewonnen)

Vervolgens zijn dit de acties die je kunt laten plaatsvinden in de automatisering:

  • Een e-mail versturen
  • Op je website een specifiek bericht tonen – vanaf Professional account
  • Verstuur een SMS-bericht – vanaf Plus account
  • Het versturen van een notificatie naar jezelf of een ander gewenst mailadres
  • Een wachtstap instellen: wacht 1 dag of wacht 2 maanden bijvoorbeeld óf heel specifiek een bepaalde datum en tijd
  • Een splitsing aanbrengen, door één of meerdere regels of condities op te geven (als/anders-actie)
  • A/B split test van verschillende paden in je automatisering – vanaf Professional account
  • ‘Ga naar’-actie: verbind het pad van iemand naar een ander punt in je automatisering
  • Doel instellen: zodra iemand aan door jouw ingestelde voorwaarden voldoet, worden andere stappen in de funnel overgeslagen en komt iemand op het punt van dat doel terecht
  • Start/stop een andere automatisering
  • Webhook: automatiseer iets in een andere app die je koppelt met MailBlue
  • Berekeningen maken
  • Jouw contact op een (andere) lijst in- of uitschrijven
  • Een conversie plaats laten vinden
  • Update data bij een contact
  • Wachten totdat er iets gebeurt; bijvoorbeeld het openen van een e-mail
  • Automatisch een tag aan iemand toevoegen of bij iemand verwijderen
  • Een notitie toevoegen bij het contactprofiel
  • Toevoegen (of verwijderen) aan een Facebook doelgroep – vanaf Plus account
  • Een score bij een contact wijzigen – vanaf Plus account
  • Vele CRM-acties, denk aan: iemand automatisch toevoegen aan het CRM systeem, de fase van iemand binnen een pipeline laten wijzigen en een taak toevoegen of voltooien – vanaf Plus account

site-tracking-funnel-template

CRM

Hier kunnen we wat betreft Laposta heel kort over zijn; zij hebben geen eigen CRM ter beschikking. Je dient dus altijd een koppeling te leggen met een extern CRM systeem.

MailBlue heeft een eigen CRM vanaf een Plus account. Daardoor kun je automatiseringen rondom je CRM systeem bouwen en veel tijd besparen. Ook kun je overzichtelijke en visuele sales pipelines bouwen met de verschillende fases waar jouw prospects of klanten doorheen lopen. Zo zie je precies in welk stadium zij zich bevinden. Nieuwsgierig hoe het allemaal werkt en er uit ziet binnen MailBlue? Hier vind je meer over het CRM systeem en de (sales) automatiseringen.

Integraties

Laposta heeft een aantal integraties mogelijk gemaakt met andere software. Joomla, TYPO3, Google Analytics, WordPress, WooCommerce, myShop.com, CCV Shop, Lightspeed, Mijnwebwinkel, PerfectView en Teamleader zijn te koppelen. Voor andere koppelingen kom je uit op een extra tool als Zapier of dien je een developer in te schakelen een koppeling te schrijven aan de hand van API-gegevens die Laposta beschikbaar stelt.

MailBlue is al een stuk verder ontwikkelt; er zijn met meer dan 850 apps legio aan mogelijkheden om te koppelen met de tools die je reeds gebruikt. De lijst is te lang om hier op te noemen, maar de kans is dus heel groot dat jouw shop, site of systeem goed te integreren valt met MailBlue. Zo kun je nog meer automatiseren.

Templates

Zowel bij Laposta als MailBlue kun je kiezen uit gratis templates. Laposta biedt er 16 aan. In de editor bij zowel Laposta als MailBlue kun je vervolgens kleuren, font’s en logo’s wijzigen om een template aan te passen naar eigen wens. MailBlue biedt je wel wat meer keuzevrijheid met meer dan 125 templates. Fijn om te weten is dat alle templates binnen MailBlue ook meteen mobile-responsive zijn.

Dit zijn alle templates van Laposta:

Bij MailBlue zijn het er teveel om op één screenshot te krijgen. Een impressie van een aantal templates die je bij MailBlue kunt kiezen:

e-mail-templates-mailblue

Support

Zowel bij Laposta als MailBlue kun je rekenen op goede support. Bij Laposta antwoorden de support medewerkers regelmatig in de avonduren nog op tickets.
Ook bij MailBlue reageert de support vlot & adequaat en in het weekend worden tickets met spoed tevens gemonitord.

Daarnaast bieden ze beiden een uitgebreide kennisbank aan met artikelen waarin je veelgestelde vragen terug kunt vinden. Je kunt mails indienen bij vragen en zelfs telefonisch schakelen met Laposta en MailBlue. Bij MailBlue wordt de telefoon wel vrijgehouden voor sales en urgente vragen, dus zij werken met de mogelijkheid om een belverzoek in te dienen. Zit er urgentie achter je ticket, dan wordt er telefonisch met je geschakeld.

Bij MailBlue gaat het nog een stapje verder doordat ze een levendige community opgebouwd hebben, waardoor je met andere ondernemers kunt schakelen over het gebruik van de software.
Ook krijg je er als klant toegang tot de MailBlue Academy, waardoor je -mede door kwalitatieve videotrainingen- echt die stappen extra kunt zetten met je (e-mail)marketing.

Prijzen

Je kunt Mailblue 2 weken gratis uitproberen. Ook na de proefperiode is Mailblue relatief goedkoop in gebruik. Zo start het laagste pakket al vanaf €9,- per maand.

Laposta is tot op zekere hoogte gratis. Heb je een klein bedrijf en gebruik je de software enkel voor eenvoudige e-mailmarketing zoals het versturen van nieuwsbrieven? Dan zou Laposta jouw keuze kunnen zijn. Dit betekent dan wel dat je geen telefonische support hebt, dat het Laposta logo onder al je mails verschijnt, dat je maximaal 2.000 mailcontacten in je account kunt hebben staan en dat je tot maximaal 12.000 nieuwsbrieven per maand kunt versturen. Een abonnement heb je ook vanaf 0-500 contacten waarbij je wel onbeperkt kunt mailen. Dan betaal je vanaf €15,- per maand.

Over deze auteur: Dagmar Snoeren

Sinds januari 2019 ben ik werkzaam bij MailBlue, dé Nederlandse reseller van de e-mailmarketing software van het Amerikaanse ActiveCampaign. Als e-mail marketing automation specialist help ik in de breedste zin van het woord ondernemers met hun e-mailmarketing. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor veel content (o.a. via blogs en funnels), doe ik optimalisaties op het gebied van SEO, bouw ik aan de online leeromgeving MailBlue Academy én verzorg ik de MailBlue workshops.

Download gratis:
E-mailmarketing Handboek