mailblue-vs-autorespondIn dit artikel: MailBlue vs Autorespond!

Waarschijnlijk ben je er als ondernemer of marketeer al achter; je kunt tegenwoordig niet meer zonder een goed e-mail marketing systeem. Eerder werden dit soort systemen ‘autoresponders’ genoemd. Aangezien deze systemen vandaag de dag zoveel meer doen dan enkel het ‘automatisch beantwoorden’ via een e-mail actie, is die naam niet toereikend meer. Nu wordt het ‘e-mail marketing software’ genoemd of ‘marketing automation software’.

In je zoektocht naar de juiste software maak je natuurlijk een afweging. Wat vind je daarbij nou écht belangrijk? Waarschijnlijk zijn dit twee zaken: de beschikbare functionaliteiten en natuurlijk de prijs. Wat kun je er mee? En wat betaal je nu precies per persoon op je mailinglijst?

Het aantal marketing automation systemen is vandaag de dag heel groot, dus in dit artikel filter ik daar twee populairste systemen bij Nederlandse ondernemers uit: MailBlue (het Nederlandse ActiveCampaign) vs Autorespond. Beide systemen worden aan de hand van een aantal peilers vergeleken. De inhoudsopgave toont direct welke peilers dit zijn.

Inhoudsopgave

Algemeen

MailBlue is de Nederlandse reseller van het Amerikaanse ActiveCampaign, en niet zomaar één: ze zijn de Nr. 1 Certified Partner wereldwijd met de meeste klanten (+3100 klanten, ten tijde van het schrijven van dit artikel). Daarmee zijn ze een volwaardig Nederlandse partij voor een volwassen en goed doorontwikkeld marketing automation systeem. ActiveCampaign is verrassend op de markt van alle e-mail marketing programma’s. Het systeem heeft zijn populariteit namelijk vooral te danken aan het lage tarief ten op zichte van de uitgebreide analyse- segmentatie- en automatiseringsmogelijkheden.

Autorespond is een Nederlands product; uit het land van de tulpen en de windmolens. Dit programma presenteert zichzelf als een ‘alles-in-één’ programma. Je zou slechts één programma nodig hebben om ‘alles’ te kunnen, met name gericht op het af laten rekenen van producten en nasturen van een factuur. Er zitten wel wat haken en ogen aan deze claim, die later in dit artikel behandeld zullen worden.

Gebruiksvriendelijkheid

In beide systemen, zowel MailBlue als Autorespond, is het vrij eenvoudig een lijst aan te maken waar inschrijvingen op terecht komen. Pas op het moment dat je verder wilt gaan segmenteren, dan worden de verschillen in gebruiksvriendelijkheid zichtbaar. Hier kun je dan bij de formulier-opties al tegenaan lopen.

Voorbeeld: stel je wilt contacten op één lijst wilt zetten, maar een segmentatie maken op die lijst dat bij het downloaden van gratis e-book ‘X’ iemand een tag/label krijgt met ‘X’ en bij het downloaden van e-book ‘Y’ de tag ‘Y’ meegegeven wordt. Dit wil je doen om later die contacten apart te kunnen benaderen, op basis van de getoonde interesse.
Het is binnen Autorespond niet mogelijk om op basis van een aangevinkt keuzevakje in een formulier te realiseren dat er dan een ander type mail uit mag naar een contact. Het kan wel, maar dan moeten de contacten persé op een andere lijst geplaatst worden via een workflow. Binnen MailBlue kun je dit wél gemakkelijk binnen eenzelfde lijst inregelen.

Een eenvoudige eerste segmentatie, maar het lijkt er dus op dat deze actie op die manier niet mogelijk is binnen Autorespond. Daarin werkt MailBlue dus al een stuk duidelijker. Zo hoef je in dit voorbeeld niet per e-book een apart formulier of een aparte lijst te ontwikkelen.

En dat is dan pas de basis. Dus wil je eenvoudig en vooral goed kunnen segmenteren? Een lijst op basis van bepaalde acties weer verder onderverdelen met behulp van tags en/of eigen ingevulde velden? Dan is MailBlue aan te raden. De condities waarop je kunt segmenteren zijn zeer uitgebreid in deze software. Dit kan letterlijk op ieder stukje data die jij van het contact kunt verzamelen!

Interface

De interface is natuurlijk deels subjectief. Wat jij er mooier uit vind zien of prettiger vind werken kan afwijken van mijn voorkeur. Maar de interface doet zeker veel in de beleving binnen de software. Een visueel aantrekkelijk systeem werkt vaak gewoon een stuk gebruikersvriendelijker. Dus ik laat je graag ook visueel de verschillen in, zodat je voor jezelf hier een keuze in kunt maken.

De workflows (,ofwel automatiseringen, ofwel funnels) zijn in beide systemen overzichtelijk doordat het sterk visueel weergegeven wordt.

Bovenstaand screenshot toont een workflow, ofwel geplande mailreeks, binnen Autorespond

marketing automation software nederlandEn zo ziet een automatisering, dus een geplande mailreeks, binnen MailBlue er uit

De verschillen in interface bij het opstellen van een e-mail toon ik hier onder. Prettig aan beide systemen; je kunt letterlijk bepaalde inhoudsblokken zoals foto’s in je mail ‘slepen’. De opties binnen MailBlue zijn hierbij wel een stuk uitgebreider; zoals dat je ook video’s via het drag and drop systeem zo in je mail sleept.

Bovenstaand screenshot toont hoe je een mail opstelt binnen Autorespond

Dit is de omgeving binnen MailBlue waarin je een mail op kunt stellen

Kant- en klare templates

Of je nu startend bent of al verder bent en graag meer inspiratie op doet; het is altijd prettig om vooraf opgestelde templates direct in te kunnen laden. Je hoeft deze dan enkel nog te finetunen naar jouw bedrijf.

Qua e-mailtemplates biedt Autorespond 9 verschillende templates aan (ten tijde van het schrijven van dit artikel) en MailBlue biedt 54 verschillende templates aan.

Het grootste verschil is dat Autorespond géén in te laden workflows lijkt te kennen en MailBlue ooit al gestart is met meer dan 94 vooraf klaargezette automatiseringen. MailBlue helpt daarmee jouw business te automatiseren. In de tussentijd is het aantal direct in te laden funnels bij MailBlue zelfs al flink gegroeid naar bijna 400. Dit dankzij de komst van een heuse funnel marktplaats. Deze funnels zijn niet alleen gebouwd door MailBlue zelf, maar ook door ActiveCampaign én gebruikers van MailBlue en ActiveCampaign (en dus ook ondernemers in jouw branche die tegen gelijke vraagstukken aanlopen).

Integraties

Het aantal integraties met Autorespond is beperkt. Op zich natuurlijk niet zo gek, aangezien buiten het Nederlands taalgebied de software vrijwel onbekend is. Vaak zijn het toch de makers van plugins van bepaalde diensten die de integratie wel of niet aanbieden. Onderzoek dus eerst goed of je met programma’s werkt of wilt gaan werken die niet te koppelen zijn aan Autorespond. Denk bijvoorbeeld aan Facebook Ads; dit is de ideale weg om mailadressen te verzamelen. Dan is het natuurlijk zonde als je geen koppeling kunt leggen tussen Facebook en Autorespond, waardoor je Facebook Leads ook niet automatisch de follow-ups per mail kunnen ontvangen.

Als Nederlandse reseller van het Amerikaanse ActiveCampaign heeft dit MailBlue natuurlijk een streepje voor als het gaat om integraties en koppelingen. ActiveCampaign wordt namelijk breed in de markt ondersteund en alle koppelingen die met AC mogelijk zijn, kunnen ook met MailBlue gelegd worden.

(E-commerce) automatiseringen

Als je naar de opties binnen automatiseringen kijkt, zul je merken dat MailBlue veel verder ontwikkeld en geavanceerder is. Om je een goed voorbeeld te geven heb ik de verdieping opgezocht op het gebied van e-commerce.

Wanneer je Autorespond in wilt zetten voor e-commerce, dan ben je eigenlijk al direct gedwongen om naast het standaard abonnement ook nog een abonnement te nemen op de ‘Autorespond Shopping Cart’. Er is geen integratie met andere e-commerce opties beschikbaar.

Autorespond shopping cart vs WooCommerce

Als je momenteel al werkt met een goede shopomgeving zoals WooCommerce, dan is het niet interessant om van hun eigen geschreven ‘Autorespond Shopping Cart’ gebruik te maken. Dan zul je weinig met de software van Autorespond kunnen. De ‘Autorespond Shopping Cart’ is namelijk voornamelijk een ‘kassa’ functionaliteit, waarbij mensen een product af kunnen rekenen. Sinds begin 2020 hebben ze wel een winkelwagen optie, maar voorheen was het nog niet eens mogelijk om binnen Autorespond meerdere producten in één keer te kopen. Nog altijd komt deze add-on qua functionaliteiten nog niet in de buurt van een webshopomgeving zoals WooCommerce of Shopify.
Dus wanneer je variabele producten aan wilt bieden (verschillen maten, kleuren) dan raad ik je een volwassen shopomgeving aan. Daarin kun je dit visueel veel mooier tonen. Bovendien kun je standaard binnen WooCommerce ook een bepaalde selectie binnen het aanbod laten tonen: door klanten gebruik te laten maken van filters. In principe onmisbaar om vandaag de dag als online shop succesvol te zijn.

Stel je voor: je bezoekt een site en wordt bij het afrekenen naar een extern ‘winkelwagentje’ geleid in plaats van dat je jouw producten in diezelfde winkel afrekent. Iedere ‘breuk’ in de beleving van het verkoopproces leidt tot een mogelijk afhaken van de consument. Dit scenario is natuurlijk niet wenselijk, maar feitelijk wel wat er gebeurd met de ‘shopping cart’ functie van Autorespond. Zij bieden dus geen volwaardige e-commerce integratie aan.

Het voordeel van MailBlue is dat je dit wél kunt koppelen aan veel shopomgevingen; zo ook aan WooCommerce. Op die manier kun je aankoopinformatie, inclusief de aankoophistorie, vanuit WooCommerce synchroniseren naar MailBlue toe. Dankzij die koppeling kun je er ook automatiseringen aan bouwen, bijvoorbeeld voor vervolgaankopen.

Sales funnels

Je kunt via MailBlue kant-en-klare e-commerce funnels inladen;

 

Dit soort slimme sales automatiseringen kunnen uiteindelijk echt wel een verschil maakt in je conversie. Alleen al op het gebied van e-commerce is daarom aan te raden om voor MailBlue te kiezen. Dankzij de sales automations kun je makkelijk vrijwel alle processen rondom je shop automatisch laten draaien.
Voorbeeld: op basis van voorgedefinieerde relaties tussen producten krijgen kopers bij aangekocht product ‘X’ automatisch relevante ‘vervolgproducten’ gemaild. Of verstuur contacten op basis van bezochte productpagina’s meer informatie over dat specifieke product.

Site tracking

Vind jij het waardevol om de contacten op jouw website te kunnen volgen? Dankzij site tracking is dit mogelijk. Verlies je websitebezoekers niet, maar bekijk wat jouw contacten op je site doen. Zo kun je hen steeds bieden waar ze naar op zoek zijn. Site tracking geeft inzicht in welke producten of diensten iemand interesse heeft.
Dankzij deze functionaliteit kun je via jouw marketing automation systeem op basis daarvan ook heel gericht mailen; en dat volledig geautomatiseerd. Stuur zinvolle follow-up mails op basis van de getoonde interesses en converteer meer websitebezoekers uiteindelijk naar klanten.

Site tracking wordt helaas niet door Autorespond ondersteund. Gemiste kans!
Via MailBlue heb je site tracking vlot ingesteld door eenmalig een code uit MailBlue te kopiëren om vervolgens in de achterkant van je site te plakken. Een kind kan de was doen ;).

CRM

Zowel MailBlue als Autorespond beschikken over een CRM systeem. Je kunt daardoor leads makkelijk opvolgen. Door je relatiebestand goed te segmenteren kun je meer verkopen realiseren. In beide systemen kun je onbeperkt contactmomenten vastleggen en taken definiëren aan jezelf of aan je team. Ook is het mogelijk om aan relaties punten en tags toe te laten kennen afhankelijk van hun activiteiten (bijvoorbeeld: aankopen en clicks op links om zich ergens voor aan te melden). Het helpt je om inzicht te krijgen in de meest betrokken prospects en klanten.

Maar wat is dan het verschil tussen de systemen?
Bij Autorespond is het een vrij basale weergave van een relatiemanagementsysteem, zie het screenshot hieronder:

Bij MailBlue heb je meer mogelijkheden. Naast dat je van ieder contact een overzichtelijk contactkaart kunt oproepen met alle taken en eerdere communicaties die bij dat contact ‘lopen’, kun je ook meerdere visuele pipelines creëren. Via een dergelijke pipeline kun je jouw (sales)processen goed inzichtelijk te krijgen. En het mooie is; je kunt dit koppelen met de automatiseringen. Dit betekent dat het verplaatsen van het een contact van de ene naar een andere fase bijvoorbeeld ook gemakkelijk geautomatiseerd kan worden op basis van bepaalde voorwaarden. Zo ziet een simpele pipeline er uit binnen het CRM systeem van MailBlue:

crm-mailblueDit is een contactkaart binnen het CRM systeem van MailBlue:

wat-is-crm

En je kunt dus via automatiseringen bepalen wanneer iemand bijvoorbeeld automatisch in het CRM systeem geplaatst mag worden. Of je kunt op basis van bepaalde voorwaarden waar iemand aan voldoet diegene automatisch naar een andere fase in de pipeline laten verplaatsten. Dit is slechts een greep uit wat er binnen het CRM systeem middels de automatiseringen aan handmatig werk geëlimineerd kan worden:

Support en waarde

Zowel bij Autorespond als bij MailBlue kun je rekenen op vriendelijke support en is de ondersteuning geheel in het Nederlands. Wel zo prettig!
Ook maken beide systemen gebruik van een ‘helpomgeving’ waarin je de veelgestelde vragen kunt vinden én zijn er praktische videotrainingen voorhanden. Dus op de helpomgeving en/of via een mailfunnel wordt je als (proef)gebruiker prima ondersteund door beide partijen.

Naast dat bij MailBlue de support bijzonder snel en adequaat reageert, valt wel op dat zij meer tijd en moeite steken in het leveren van éxtra waarde.

Zo heeft MailBlue een levendige community op weten te bouwen waarin zowel MailBlue- als ActiveCampaign gebruikers met elkaar meedenken & sparren. Ook is er geïnvesteerd in een volwaardige MailBlue Academy; een online trainingsomgeving die verder gaat dan de standaard gebruikers tutorials. Waarom zou je betalen voor een online training op het vlak van (e-mail)marketing? In de MailBlue Academy vind alles wat samenhangt met e-mailmarketing. Denk bijvoorbeeld aan modules gericht op content, lijstgroei, landingspagina’s, Facebook Advertising en nog veel meer. De videotrainingen worden ondersteund door werkboeken zodat je echt actief en strategisch aan de slag gaat met jouw (e-mail)marketing. Ook worden er regelmatig gastinterviews met succesvolle ondernemers gepubliceerd. En het mooie is: deze leeromgeving is voor alle MailBlue klanten geheel gratis!

Prijzen

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Autorespond is duur, voor wat je er voor terug krijgt. En al helemaal als we dit vergelijken met de functionaliteiten en prijzen van MailBlue.

Het laagste pakket bij Autorespond kost €27,- per maand. Bij MailBlue betaal je slechts €9,- per maand voor het laagste pakket.
En daarbij geldt dan ook nog; wil je gebruik maken van een shopomgeving dan ben je bij Autorespond €27,- per maand extra kwijt voor hun ‘shopping cart’ functie. Terwijl je via MailBlue een (in veel gevallen gratis) koppeling kunt leggen tussen je shop en MailBlue. Daarbij rekent Autorespond, dus naast de kosten die je al kwijt bent aan je betalingsprovider, ook nog eens €0,24 per transactie. Uiteindelijk is je doel natuurlijk om zoveel mogelijk verkopen te realiseren; maar stimuleert dit je dan?

Conclusie

De grootste verschillen tussen MailBlue en Autorespond? De functionaliteiten; MailBlue is een ver ontwikkeld systeem met meer mogelijkheden. Daarnaast valt ook het prijsverschil op; MailBlue valt een stuk goedkoper uit.
Het verschil in prijs wordt nog groter indien je een online shop beheert, omdat Autorespond een zogenaamde ‘shopping cart’ aanbiedt waar extra kosten mee gemoeid zijn. Je dient hiervoor een extra abonnement af te nemen én betaald extra kosten per transactie. Helaas is deze functionaliteit ook geen fatsoenlijk alternatief voor een volwassen e-commerce koppeling. Daarbij zijn er beperkt integraties mogelijk via Autorespond, terwijl je met MailBlue wel veel koppelingen kunt leggen met volwaardige systemen.

 

” Een paar jaar geleden ben ik overgestapt van Autorespond naar MailBlue. Een groot voordeel van Autorespond vond ik dat de shoppingcard en het email automation systeem in één zaten. Ik merkte alleen dat ik vrij hard groeide en dat ik tegen belemmeringen van het systeem aanliep. Ik wilde vaak dingen die dan niet konden en dat frustreerde mij.

Daarnaast werd ik klant bij Social Catch en werkte het heel prettig om dat in combinatie met MailBlue te doen. Dat ik die overstap toen heb gemaakt, daar ben ik nog steeds heel blij mee. Enerzijds omdat het nu echt een grote klus was geweest om alsnog over te stappen. Anderzijds werkt MailBlue makkelijk. Ik vind het gebruiksvriendelijker. Het systeem ziet er goed uit en het werkt voor mij overzichtelijker.  

Voor de shoppingcart gebruik ik nu WooCommerce en dat werkt ook fantastisch samen met MailBlue.

Ik denk dat zowel Autorespond en MailBlue voordelen hebben. De reden dat ik bij MailBlue blijf is vanwege de hierboven genoemde opties, en omdat ze snel ontwikkelen waardoor er steeds meer mooie features bijkomen. Als je twijfelt om over te stappen, dan is mijn advies: doe het zo snel mogelijk. Hoe groter je lijst, des te lastiger het wordt.

 

– Adrienne van den Bos
Gifted People 

Over deze auteur: Redactie MailBlue

Download gratis:
E-mailmarketing Handboek