mailblue-vs-enormail
In dit artikel vergelijken we twee bekende Nederlandse e-mailmarketing software pakketten: MailBlue en Enormail. Je ontdekt de grootste verschillen en kunt daarna zelf een overweging maken welk systeem uiteindelijk het beste bij jouw business past. Onderstaande vergelijking is een uitgebreide review van Enormail en MailBlue op de belangrijkste peilers.

Algemene review

MailBlue

e-mail marketing software

MailBlue is bekend als de meest geavanceerde Nederlandse e-mailmarketing software. Dit komt omdat het exact dezelfde software is als het volwassen en ver ontwikkelde ActiveCampaign. MailBlue verkoopt dit met succes door in de Nederlandse en Belgische markt. MailBlue is in 2017 opgericht door Dennis van den Berge en Youri Meuleman en kent inmiddels een volledig team aan experts dat zich inzet om veel waarde te geven aan hun klanten. Niet alleen door een snelle en adequate Nederlandse support, maar ook door bijvoorbeeld het aanbieden van een gratis uitgebreide online leeromgeving onderscheiden zij zich van ActiveCampaign zelf. Niet voor niets dat veel Nederlandse en Belgische ondernemers en marketeers tegenwoordig met MailBlue werken.

Een aantal voordelen van MailBlue: uitgebreide rapportages, uitgebreide segmentatie mogelijkheden, een visuele builder voor het bouwen van automatiseringen en de snelle en accurate Nederlandse support. Een ander groot voordeel van MailBlue is dat de software relatief goedkoop is. Andere platforms op de markt met vergelijkbare functionaliteiten liggen qua prijs al snel een stuk hoger. Je krijgt bij MailBlue dus veel mogelijkheden voor weinig geld.

Enormail

Een algemene review van Enormail: de software is opgericht door Eelco de Boer, een Nederlandse online ondernemer met tientallen jaren ervaring op het gebied van online marketing en software. In 2005 heeft hij Enormail opgericht. De kracht van Enormail zit voornamelijk in de eenvoud. Als je Enormail vergelijkt met de functies van andere e-mailmarketing systemen, dan kun je bij veel systemen een stuk meer dan dat je met Enormail kan. Dit kun je als een nadeel zien, maar het voordeel hierin is dat het wel gemakkelijk te doorgronden is. Het is vrij simpel om aan de slag te gaan binnen Enormail.

De basisdingen kun je met Enormail; het is een autoresponder, je hebt er opt-in formulieren, een maildesigner en je kunt ook deels segmenteren (alhoewel beperkt). Je kunt er met tags werken. Dit is een ‘label’ die je aan een contact hangt om vervolgens op te segmenteren. Hou er wel rekening mee dat het toekennen van tags enkel handmatig kan (niet geautomatiseerd). A/B testen zijn helaas niet mogelijk en een landingspagina aanmaken ook niet.

Enormail is vooral geschikt voor tekstmails. Het voordeel is de korte leercurve. Als je een blogger bent, dan zou bijvoorbeeld een simpele op tekst gebaseerde welkomstmailserie binnen Enormail een goede keuze zijn. Maar als je online producten verkoopt en liever een mooie productgerichte e-mail opbouwt, dan ziet dat er beter uit binnen MailBlue.

Gebruiksvriendelijkheid

Toegegeven: voor deze review heb ik Enormail uitgetest en het gebruik ervan is echt makkelijk. Je ontdekt alle functies in de software snel en het werkt ook prettig. Ook het dashboard en de bijbehorende statistieken ogen erg overzichtelijk.

MailBlue werkt erg visueel en daarom ook gemakkelijk. De uitgebreidere features zitten gelukkig wat ‘verstopt’, zodat ook een beginner de software snel kan gebruiken. Gaandeweg zul je wel ontdekken dat er heel veel mogelijk is in het systeem en daar kun je in het begin wat van overweldigd van raken. Gelukkig is MailBlue erg sterk in het leveren van support. Je kunt een kennisbank vol help-artikelen raadplegen, je aansluiten bij een levendige Community met andere gebruikers die jou graag verder helpen, videotrainingen volgen als klant in de MailBlue Academy of gewoon even een mailtje sturen naar het Nederlandse supportteam als je toch nog ergens in vastloopt.

Automatiseringen

MailBlue

Waar MailBlue echt in uitblinkt zijn de visuele paden die je kan maken voor je klanten, waardoor je funnel echt tot leven komt. Deze paden worden statistisch goed onderbouwd, waardoor je eigenlijk in het goedkoopste pakket al zeer efficiënt kunt A/B testen. Sowieso kun je in campagnes split-testen uitvoeren. Wanneer je de A/B-testen nog een stapje verder wilt brengen, dan kun je vanaf een Plus account bij MailBlue ook split-tests automatiseren via funnels.

Een andere sterke mogelijkheid van MailBlue is dat je jouw contacten aan Facebook doelgroepen kunt toevoegen. Hierdoor kun je heel gericht advertenties tonen. Dit kun je automatiseren: dus geen handmatige imports meer van je doelgroepen, dit gaat dan vanzelf. Daarnaast kun je bijvoorbeeld Facebook leads ook rechtstreeks op je mailingcampagne aan laten sluiten; een feature waarvoor je bij Enormail dan een derde partij in de vorm van Zapier moet inschakelen.

In de visuele workflow van de automatiseringen kun je ook “als/anders” stappen creëren. Als aan een bepaalde voorwaarde voldaan wordt, dan mag actie/mail A plaats vinden, maar anders -wanneer dus niet aan die voorwaarde voldaan wordt- vindt actie/mail B plaats.

De ‘autoresponder’ opties van MailBlue zijn heel uitgebreid. Je kunt meer dan 100 verschillende combinaties maken, zodat je heel nauwkeurig een klantreis kunt opstellen. Je kunt allerlei acties instellen die ervoor zorgen dat bij elke actie bijvoorbeeld weer een nieuwe automatisering in gang wordt gesteld. Door de grote hoeveelheid aan opties kan het wel even duren voordat je alles wat het systeem kan volledig doorhebt.

Enormail

Het nadeel van de eenvoudigheid van Enormail is dat je minder opties krijgt. Een eerlijke review van Enormail als je het vergelijkt met zijn concurrenten; het biedt je de minst uitgebreide functionaliteiten. Dit hoeft natuurlijk geen probleem te zijn, maar als je op zoek bent naar wat meer opties en uitgebreidere mailingcampagnes, dan is Enormail waarschijnlijk niet je beste optie.

Een functie als split-testen is bijvoorbeeld niet beschikbaar in Enormail. Ook het maken van een autoresponder is in Enormail erg simpel en compact. Juist hier zoeken veel ondernemers of marketeers uiteindelijk wat meer opties. Enormail geeft je eigenlijk alleen de mogelijkheid om mails achter elkaar te plaatsen, met daarbij de optie om een mail later of vroeger te versturen dan een eerdere andere mail of om bepaalde tags toe te voegen.

CRM

Over de Enormail review met betrekking tot het CRM systeem kunnen we kort zijn; zij hebben zelf geen CRM ingebouwd in hun software. Ook lijkt het er op dat er geen directe integratie te leggen is met een derde partij CRM, tenzij je hier weer Zapier als tussentool gebruikt of zelf een koppeling laat schrijven. Dit kost je dan sowieso extra geld en je zit dan ook altijd met het gebruik van twee losse systemen.

Bij MailBlue heb je vanaf een Plus account toegang tot het CRM systeem in de software. Zo kun je het contactmanagement met je klant goed automatiseren. Helemaal fijn is dat het CRM systeem en de bijbehorende pipelines direct te integreren zijn met de e-mail marketing automatiseringen. Dit ziet er in de praktijk bijvoorbeeld zo uit:


Het fijne is dat je meer dan enkel salesprocessen kunt automatiseren met het CRM systeem van MailBlue. Voor als je graag wat meer inspiratie opdoet over de mogelijkheden! Ook vind je er visueel voorbeelden van de pipelines zoals je die kunt bouwen binnen MailBlue.

Een contactkaart binnen het CRM van MailBlue ziet er in de basis zo uit;

wat-is-crm

Integraties

Enormail is de integratiemogelijkheden al iets aan het uitbreiden de afgelopen tijd, maar er zijn nog altijd maar een beperkt aantal integraties mogelijk. Zo ontbreekt bijvoorbeeld de bekende shop Shopify. Ook is er géén mogelijkheid om je Facebook advertenties direct te koppelen met Enormail. Dit kun je eventueel wel weer oplossen met Zapier, maar dan heb je dus wel weer een extra stukje software nodig.

Aangezien MailBlue het geluk heeft dat er een team aan developers vanuit ActiveCampaign de software continu door blijft ontwikkelen, kun je MailBlue met meer dan 260 programma’s koppelen. Denk aan bijvoorbeeld; AdPage, Asana, BigCommerce, Bloom, Calendly, Eventbrite, Facebook, Google Analytics, Google Forms, Google Sheets, Google Contacts, Google Calendar, Gravity Forms, Huddle, Instapage, Joomla, Leadpages, Lightspeed, Magento, Phoenix, Pipedrive, Plug&Pay, PrestaShop, Salesforce, Shopify, SurveyMonkey, Thriveleads, WooCommerce, WordPress, Zapier, Zendesk en Zoom.

Templates

Waarschijnlijk merk jet het al in deze review: verwacht geen uitgebreide functionaliteiten bij Enormail. Je gebruikt Enormail óók niet als je mooi opgemaakte mails wilt versturen. De designer werkt niet heel handig en er zijn simpelweg geen templates waaruit je kan kiezen.

Bij MailBlue kun je kiezen uit meer dan 125 templates gebouwd door experts, die meteen mobile responsive zijn. Niet alleen voor je mails en nieuwsbrieven staan er templates klaar, maar je kunt ook nog eens kiezen uit vooraf gebouwde automatiseringen. Je kunt gebruik maken van meer dan 250 automatiseringen die óf al klaar staan in je systeem óf nog extra kunt inladen via de funnel marktplaats.

Een kleine greep uit de in te laden e-mail templates van MailBlue

Support

Enormail heeft een pluspunt in deze review: het is volledig van Nederlandse bodem. De Enormail software én de support zijn vanaf de start in het Nederlands, dus je zult in de software geen ongelukkige vertalingen tegenkomen. Ze geven je ook de optie om in het Engels te werken. Vaak maakt het Nederlandstalige het juist gemakkelijk in gebruik voor Nederlandse ondernemers.

MailBlue is net als Enormail een Nederlands bedrijf, maar is wel een partner van het Amerikaanse ActiveCampaign. MailBlue biedt precies hetzelfde product aan als ActiveCampaign (met precies dezelfde prijzen), alleen is de support bij MailBlue in het Nederlands. Je kunt hierdoor snel schakelen met de klantenservice en kunt ook goed wijs uit de help-artikelen die volledig in het Nederlands geschreven zijn. MailBlue onderscheidt zich van haar partner ActiveCampaign door veel waarde te geven aan klanten. Je ontvangt regelmatig mails van ze met spot-on tips & tricks en ook organiseren ze regelmatig leuke acties zoals een challenge om je lijst te laten groeien.

Daarnaast vind je bij MailBlue veel meerwaarde in de MailBlue Academy 🤓  t.w.v. €997,- die geheel gratis aangeboden wordt aan klanten. Je vindt hier uitgebreide trainingsvideo’s, werkboeken, tips voor waardevolle tools, direct te implementeren automatiseringen, case analyses, interviews met succesvolle ondernemers en nog veel meer. Ook kun je jouw e-mail marketing kennis toetsen met een basis, intermediate en expert examen. Je leert zo écht stappen extra te zetten met jouw e-mailmarketing en kunt aantonen dat je hier kennis over bezit. Dit soort extra’s zijn uniek en vind je bij andere partijen (nog) niet.

Prijzen

We zullen ons richten op de vanaf prijs. Daarmee zit je bij Enormail in het ‘Sumo’ pakket en betaal je in verhouding vanaf €12,50 per maand (bij een jaarlijkse betaling).
Bij MailBlue begint dit in het ‘Lite’ abonnement en betaal je in verhouding vanaf €9,- per maand (bij een jaarlijkse betaling).

Wat is dan het verschil tussen deze pakketten? 
Met het Lite abonnement van MailBlue kun je veel meer. Binnen Enormail worden sommige van de functionaliteiten die binnen MailBlue als basisfuncties worden gezien gerekend als extra’s. Deze opties krijg je binnen Enormail er dan pas bij in het duurdere ‘Mammoet’ pakket. Denk bij deze extra’s aan: een e-mailmarketing cursus, opt-in links en het automatisch verplaatsen van contacten.

Over deze auteur: Dagmar Snoeren

Sinds januari 2019 ben ik werkzaam bij MailBlue, dé Nederlandse reseller van de e-mailmarketing software van het Amerikaanse ActiveCampaign. Als e-mail marketing automation specialist help ik in de breedste zin van het woord ondernemers met hun e-mailmarketing. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor veel content (o.a. via blogs en funnels), doe ik optimalisaties op het gebied van SEO, bouw ik aan de online leeromgeving MailBlue Academy én verzorg ik de MailBlue workshops.

Download gratis:
E-mailmarketing Handboek