Twijfel je welk e-mail marketing systeem het beste is voor jouw bedrijf? Het zijn er zoveel! In dit artikel vergelijken we MailerLite met MailBlue. Ontdek de grootste verschillen om zo een goede afweging te kunnen maken voor jezelf.

Algemeen

Heel kort door de bocht: als je alleen nieuwsbrieven wilt versturen dan is MailerLite een goede keuze. Zij hebben een gratis plan en het is eenvoudig in gebruik. Wees je wel bewust van de beperkingen in dit gratis plan, want het zou kunnen zijn dat een betaald account bij MailBlue dan goedkoper is dan een betaald account bij MailerLite. In dit artikel ontdek je de beperkingen binnen het gratis plan van MailerLite en uiteraard ook de prijsverschillen tussen de systemen.

Op zoek naar een alles-in-één marketing automatisering systeem met geavanceerde automatiseringsmogelijkheden en een (sales) CRM? Dan zal MailBlue je aanspreken.

MailerLite

MailerLite is bij veel beginners op het gebied van e-mail marketing populair, aangezien ze een gratis plan aanbieden. Het platform bestaat nog niet heel lang, maar er komen wel steeds meer functies bij. Het is daarnaast erg gemakkelijk in gebruik. Het gratis plan geeft je de mogelijkheid om tot 1.000 inschrijvers op je lijst te hebben staan en je kunt er tot 12.000 mails mee versturen. Hou er ook rekening mee dat binnen het gratis plan altijd het logo van MailerLite onderin je mails staat en dat je bepaalde features niet kunt gebruiken; denk bijvoorbeeld aan het automatisch nasturen van niet-geopende mails en het inladen van e-mail templates.

Gebruik je nu MailChimp en ben je verder aan het kijken omdat je tegen bepaalde beperkingen aanloopt? Dan is de kans groot dat je dit bij MailerLite ook hebt. In dat geval zal MailBlue een betere oplossing voor je zijn. Voornamelijk op het gebied van automatiseringen; dit is veel uitgebreider binnen MailBlue. Ondanks dat MailBlue na het gratis proefaccount van 14 dagen wel meteen begint bij een betaald account van €9,- per maand, is het dat helemaal waard.

MailerLite is puur een e-mail marketing systeem en biedt daarom geen extra functionaliteiten zoals een CRM systeem. Wanneer je enkel een autoresponder zoekt en een gering budget hebt, is het een goed programma. De mogelijkheden om contacten te segmenteren zijn hierdoor wel gelimiteerd als je het met MailBlue vergelijkt. Wil je next-level kunnen segmenteren om toch die persoonlijkere ervaring te bieden aan je contacten met gerichte mailings, dan is MailBlue eerder een overweging waard.

MailBlue

MailBlue is de Nederlandse reseller van ActiveCampaign; één van de populairste e-mail marketing automatisering systemen van dit moment. MailBlue kun je zien als de Nederlandse versie van ActiveCampaign. Heel handig, want daardoor is alles Nederlandstalig. Je kunt dus ook schakelen met de Nederlandse support. Ook biedt MailBlue een uitgebreide kennisbank aan met Nederlandstalige artikelen én video-tutorials. De software is zeer robuust en kent veel mogelijkheden. De software is relatief goedkoop als je bekijkt welke features je hiervoor krijgt.

Op zoek naar sterke automatiseringen met uitgebreide segmentatie mogelijkheden om zo hele gerichte mailings te sturen? Wil je graag A/B-testen uitvoeren waarbinnen je volledige flexibiliteit hebt om zowel op content in mailings te split-testen als complete automatiseringen te split-testen en optimaliseren? Zoek je CRM functionaliteiten? Een systeem dat goed schaalbaar is? Wanneer het antwoord ‘ja’ is op één van deze vragen, dan kom je al snel uit op MailBlue.

Ook een groot voordeel aan MailBlue; ze scoren goed op de deliverability van de mailings. Ofwel: een grote kans dat jouw mailings ook werkelijk in de inbox van jouw contacten belanden. Niets is zo frustrerend als veel tijd en moeite in je mailcampagnes steken en er vervolgens achter komen dat je mails in de spamfolder belanden. Of nog erger; mails die helemaal niet bij jouw contacten terecht komen.

Gebruiksvriendelijkheid

MailerLite

Het valt op dat veel bloggers MailerLite gebruiken. Waarschijnlijk voelt deze doelgroep zich sterk aangetrokken tot de jeugdige uitstraling van de website van MailerLite. De features en het design zijn niet ingewikkeld en het oogt modern. Het dashboard is door de simpele uitstraling eenvoudig in gebruik. Dit maakt het systeem zeer gebruiksvriendelijk. Daarnaast maakt de drag and drop editor het heel gemakkelijk om je mailings op te stellen.

Wat wel iets omslachtiger gaat, is het goedkeuringsproces wanneer je jezelf aanmeldt. Ze vragen om je website details, bedrijfsnaam- en grootte, aantal inschrijvers en het type content dat je wilt versturen. Op zich met een goede reden: scammers of spammers als gebruikers uitsluiten. Daarnaast is de snelheid van het systeem helaas ook niet geweldig. De laadtijd van de interface is wat langer, wat niet altijd prettig werkt.

MailBlue

De interface van MailBlue oogt modern en de algemene leercurve is goed te doen. Wanneer je helemaal nieuw bent binnen e-mail marketing automatisering tools, zul je in het begin er wat tijd er in moeten steken om alle ins en outs van de tool onder de knie te krijgen. Maar de balans tussen functionaliteiten en gebruiksvriendelijkheid is erg goed. Als je jezelf er even op toelegt, zul je de gebruiksvriendelijkheid, het intuïtieve van de interface en de eenvoudige navigatie echt gaan waarderen. Binnen no-time krijg je de mogelijkheden door.

Heel prettig is dat het platform snel laadt, ondanks dat het dashboard en design iets ‘drukker’ is dan dat van MailerLite. Verder zijn de integraties met andere systemen lekker uitgebreid en is het bouwen van automatiseringen sterk visueel wat het pad van een klantreis heel duidelijk en overzichtelijk maakt. Je kunt e-mail templates goed zelf verder stylen en customizen. De mogelijkheden gaan verder dan enkel mailen; zo kun je ook SMS-berichten versturen en werken met webhooks bijvoorbeeld om iets geautomatiseerd gedaan te krijgen in een ander systeem dat je nu gebruikt. Ook kun je binnen je mailcampagnes eenvoudig controleren of je mail er zowel in desktop- als mobiele weergave goed uit komt te zien.

Automatiseringen

MailerLite

Dé reden voor veel marketeers of ondernemers om een e-mail marketing tool aan te schaffen, is vanwege de automatiseringsmogelijkheden. Automatiseringen stellen je in staat relevante mails te sturen die ingepland kunnen worden. Zo stuur je geautomatiseerd mailings toe en kun je tóch gericht en persoonlijk blijven. Het helpt je bij het segmenteren van je lijst aan mailadressen en scheelt je een hoop tijd en werk.

MailerLite heeft de mogelijkheden om automatiseringen te bouwen, die zij ‘workflows’ noemen. Een workflow blijft mailreeksen verzenden zolang contacten aan de door jouw ingestelde condities voldoen. Dit kan al in het gratis plan. Het gratis plan is beschikbaar wanneer je maximaal 1.000 inschrijvers op je lijst te hebt staan en tot maximaal 12.000 mails verstuurt.
Op het moment dat je de auto-resend functie wilt gebruiken, dan zul je van het gratis plan van MailerLite af moeten wijken en voor een premium plan moeten kiezen. Deze functie is wel erg handig; als je mails verstuurt dan kan het namelijk zijn dat sommige inschrijvers de mail niet geopend hebben of niet op een link geklikt hebben. Met auto-resend kun je dan automatisch de mail -of een vergelijkbare mail- nogmaals sturen naar specifiek die contacten.

Je kunt met de workflows: wachtstappen instellen, een mail versturen, een actie toevoegen, condities instellen, contactprofielen updaten of inschrijvers verplaatsen naar een andere groep. Wat erg jammer is, is dat je helaas een inschrijver niet kunt verplaatsen naar een andere automatisering. Het kan handig zijn om op basis van het einde van een automatisering of het bewandelen van een bepaald pad in een automatisering te besluiten dat je die contacten automatisch naar een andere automatisering wilt doorsluizen. Met in het achterhoofd dat MailerLite vooral gemakkelijk gemaakt is, zou je het zonder dit soort ‘complexere’ acties moeten doen.


Voorbeeld van een workflow binnen MailerLite

MailBlue

Automatiseringen is waar MailBlue erg krachtig in is. De opties zijn vrij geavanceerd dus je zult een eerste keer misschien wat overweldigd raken, maar gelukkig is alles heel visueel weergegeven en kom je er met het drag & drop systeem goed uit. Je maakt gemakkelijk splitsingen in je automatisering om bijvoorbeeld een mail die niet geopend is op een bepaald moment opnieuw te versturen naar alle niet-opens. Dit is een eenvoudig voorbeeld, want de voorwaarden waarop je kunt splitsen zijn zeer uitgebreid en de acties die je plaats kunt laten vinden ook.

Zo kun je een ‘reply tracking’ funnel bouwen; een automatisering laten starten wanneer een contact een reply geeft op je mail bijvoorbeeld. Of start een automatisering op basis van een tag of label dat aan een contact wordt toegevoegd. Zo’n tag kun je vaak zelfs van buitenaf meegeven aan een MailBlue contact; bijvoorbeeld zodra iemand een bepaalde aankoop in je shop gedaan heeft. Uiteraard kun je ook automatisch tags aan een contact meegeven binnen MailBlue zelf. Op het moment dat iemand door een bepaalde splitsing in je automatisering loopt bijvoorbeeld, of op een video in je mail geklikt heeft. MailerLite heeft minder triggers waar een automatisering op kan starten, zo ook niet op basis van een tag/label dat aan een contact wordt toegevoegd.

Het A/B-testen van campagnes binnen MailBlue is next-level; je kunt zelfs automatiseringen split-testen. Binnen MailerLite kun je enkel campagnes split-testen en op minder uitgebreide voorwaarden dan de A/B-testen binnen MailBlue.

Je kunt dankzij de visuele builder gemakkelijk je eigen automatiseringen bouwen binnen MailBlue. Of je maakt gebruik van de honderden vooraf gebouwde kant-en-klare automatiseringen in het systeem die je direct in kunt laden. Je kunt dan zelf nog de content wijzigen en/of de acties toevoegen of verwijderen die je wilt.

marketing-automatisering-funnel
Voorbeeld van een automatisering binnen MailBlue

Conditionele content

Een feature die MailBlue biedt en bij MailerLite mist, is conditionele content. Met deze functie kun je bepaalde inhoudsblokken in je mail (tekst, afbeeldingen of buttons bijvoorbeeld) aan laten sluiten op de interesses van jouw contacten. Heeft iemand een bepaalde tag of label wel/niet, dan zou dat bijvoorbeeld een reden kunnen zijn om een bepaald gedeelte van je mail wel of niet te tonen. Zo kun je eenzelfde mail versturen naar alle mensen in een automatisering, maar wat zij vervolgens te zien krijgen in die mail is dan bijvoorbeeld afhankelijk van bepaalde acties die iemand wel of niet ondernomen heeft.

Site-tracking

Ook heel waardevol is dat je bij MailBlue gebruik kunt maken van site-tracking functies voor op jouw website, al vanaf het goedkoopste pakket. Een functie die MailerLite niet biedt. Maar wat kun je er dan mee? Je kunt marketing- en sales processen bouwen die automatisch van start gaan zodra je contacten een bepaalde interactie vertonen op je site. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Een bericht sturen met daarin een couponcode, 30 minuten nadat een contact een bepaalde productpagina op je site bekeken heeft en dan alléén als ze de aankoop niet al voltooid hebben.
  • Een tag automatisch toekennen aan een contact om een bepaalde interesse vast te leggen en een follow-up mailreeks laten starten nadat een specifieke productpagina 2x of vaker bekeken is door een contact.
  • Op basis van het wel/niet bekeken hebben van een bepaalde pagina op je site een splitsing maken in een automatisering om zo bepaalde contacten anders te kunnen benaderen.
  • Een automatisering alléén laten starten als iemand een specifieke pagina op je site bekeken heeft.
  • Automatisch contacten verplaatsen in een andere fase binnen de CRM-pipeline wanneer ze drie of meer belangrijke pagina’s op je site bekeken hebben (denk bijvoorbeeld aan je prijzenpagina, productpagina én de pagina voor het aanvragen van een demo).

Rapportages

Qua rapportages onderscheidt MailBlue zich ook van MailerLite. MailerLite laat je per individuele campagne de opens, clicks, abonnees en formulier-inschrijvingen zien. MailBlue laat echter veel meer zien dan de standaard opens en clicks. Wanneer je dus op zoek bent naar meer data om te kunnen bestuderen hoe krachtig je marketing inspanningen zijn, is het goed om te weten dat je binnen MailBlue ook rapportages terug kunt vinden over je automatiseringen (en dus niet alleen de campagnes). Verder vind je binnen MailBlue ook meer data terug over je ingestelde doelen, contacten en een gedetailleerde grafiek van de open-rates, click-rates, bounces en uitschrijvingen.

Je kunt de rapportages van MailBlue ook direct koppelen met je Google Analytics, zodat je ook daar de belangrijke data kunt verzamelen.

Multi-channel communicatie

Voor de volledigheid lichten we nog een punt uit waarin we verschil opmerken tussen de systemen MailerLite en MailBlue. Wil je contact kunnen onderhouden met je (potentiële) klanten via diverse kanalen? En dit overzichtelijk hebben op één plek? Dan kan het zomaar zijn dat je op MailBlue uit komt. Naast dat je mails kunt versturen, kun je vanaf een Plus account bij MailBlue ook SMS-berichten verzenden. Daarnaast kun je met een add-on ook nog gebruik maken van ‘Gesprekken‘ (een chat-tool voor op je site met uniforme inbox voor mailverkeer én chats). Ook kun je vanaf een Plus account bij MailBlue beheren en automatiseren welke Facebook advertenties getoond mogen worden aan je doelgroepen. Dit is mogelijk dankzij de Facebook Custom Audiences integratie.

CRM

MailerLite biedt zelf geen CRM aan, maar je kunt het wel koppelen met een aantal externe CRM’s. De keuze uit de te koppelen CRM’s is wel beperkt. Salesforce staat er gelukkig tussen, dus mocht je hier gebruik van maken dan kun je dit koppelen met MailerLite.

MailBlue valt te integreren met meerdere externe CRM-tools, maar heeft ook een eigen geïntegreerd CRM-systeem vanaf een Plus account.
Het robuuste CRM van MailBlue kan natuurlijk gecombineerd worden met de automatiseringen, waardoor je een hoop handmatig of routinematig werk uit jouw (sales)processen kunt elimineren.
Daarnaast heb je de mogelijkheid om pipelines met fases te bouwen, zodat je in één overzicht je salesproces inzichtelijk hebt en alle deals die je hebt lopen direct ziet. Dit is mooi visueel weergegeven in een zogenoemde ‘Kanban’-weergave. Je kunt dit eenvoudig zelf bouwen aangezien dit ook met de drag and drop builder werkt. Een pipeline ziet er bijvoorbeeld zo uit:

wat-is-crm

Leadscoring

Je kunt binnen MailBlue ook gebruik maken van leadscoring om je te helpen je leads te kwalificeren. Je kunt je leads geautomatiseerd door de fases in je pipeline te laten bewegen op basis van acties die zij ondernemen. En dankzij leadscoring kun je punten toe laten kennen of af laten trekken bij een contact aan de hand van bepaalde acties die hij/zij wel of niet onderneemt. Je kunt de punten ook na een bepaalde tijd automatisch laten vervallen, zodat je altijd een real-time beeld hebt bij je meest warme leads van dat moment.

Punten kun je toe laten kennen of laten trekken op basis van vele voorwaarden. Een aantal voorbeelden hiervan zijn;

  • Het openen van een specifieke mail
  • Klikken op een specifieke link in een mail
  • Een bepaalde pagina op je site wel / niet bekeken
  • Een specifiek product wel / niet gekocht

Stel iemand bereikt een bepaalde score, dan kun je besluiten zo iemand aan je salespipeline toe te voegen om bijvoorbeeld door je salesteam telefonisch verder opgevolgd te worden. Of je bepaalt bijvoorbeeld dat iemand die al veel producten bij jou gekocht heeft automatisch op een VIP-lijst gezet mag worden binnen jouw systeem.

Integraties

MailerLite biedt 125 integraties aan. Zijn er systemen die je nu al gebruikt of die je wilt gaan gebruiken? Controleer hier dan of deze te integreren zijn met MailerLite.

MailBlue lift mee op alle integraties die via ActiveCampaign mogelijk zijn, en dat zijn er maar liefst 850+! Hier vind je een overzicht van alle integraties met ActiveCampaign / MailBlue.

Templates

Zowel MailBlue als MailerLite bieden je een hoop aantal mooie en mobile responsive e-mail templates aan die je direct kunt inladen. Goed om te weten: je hebt hier in het gratis plan van MailerLite géén toegang tot.

Support

Zowel MailBlue als MailerLite bieden goede support: je hebt snel & adequaat een reactie. Ook kun je terecht in een uitgebreide kennisbank en kun je video-tutorials terugvinden om wegwijs te raken in de software.

Het voordeel van MailBlue: het is een Nederlands bedrijf dus alle help-artikelen, video’s én de support per mail is in het Nederlands. Daarnaast zetten ze duidelijk stappen extra voor klanten en steken ze in op veel waarde. Denk bijvoorbeeld aan de gratis(!) Academy.

Prijzen

MailerLite heeft een gratis plan, al heb je in dit artikel ook gelezen dat dit met een aantal beperkingen komt. De kans is aannemelijk dat je daardoor een betaald account af wilt nemen bij MailerLite. Het goedkoopste pakket wat ze dan aanbieden wanneer je tot maximaal 1.000 mailadressen in je mailbestand hebt én onbeperkt wilt kunnen mailen is: €76,- per maand (bij een jaarbetaling). Je kunt met een lager contactlimiet al wel instappen bij MailBlue, maar voor een eerlijke vergelijking pakken we hier ook het Lite pakket er bij waarin je tot maximaal 1.000 inschrijvers kunt verzamelen. Je betaalt bij MailBlue daarvoor €25,- per maand (bij een jaarbetaling).

De prijs is afhankelijk van het type pakket dat je kiest, je contactlimiet én of je jaarlijks of maandelijks betaalt. Het loont daarom om even te kijken welk pakket bij je past, met andere woorden: welke functionaliteiten je wilt gebruiken. Dan kun je vervolgens -op basis van het contactlimiet dat je behoeft- zelf een eerlijke vergelijking maken door de prijzenpagina van MailBlue en de prijzenpagina van MailerLite te bekijken.

Over deze auteur: Dagmar Snoeren

Sinds januari 2019 ben ik werkzaam bij MailBlue, dé Nederlandse reseller van de e-mailmarketing software van het Amerikaanse ActiveCampaign. Als e-mail marketing automation specialist help ik in de breedste zin van het woord ondernemers met hun e-mailmarketing. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor veel content (o.a. via blogs en funnels), doe ik optimalisaties op het gebied van SEO, bouw ik aan de online leeromgeving MailBlue Academy én verzorg ik de MailBlue workshops.

Download gratis:
E-mailmarketing Handboek