Een marketingfunnel helpt jouw bezoeker naar de volgende fase binnen de customer journey. Ingewikkeld? Helemaal niet! Waar je voor moet waken is dat je jouw marketingfunnel zelf niet te ingewikkeld maakt. Hoe je een effectieve marketingfunnel maakt lees je hier. Natuurlijk hebben we ook een aantal succesvolle kant-en-klare marketingfunnels voor je klaarstaan.
Wat is een marketingfunnel?
Misschien heb je er überhaupt nog nooit van gehoord; een 'funnel'. Wat is dat eigenlijk? Letterlijk vertaald is een funnel een trechter. De marketingfunnel doet zijn naam dan ook eer aan want je 'trechtert' simpelweg de bezoekers die op je website terechtkomen en segmenteert op deze manier jouw mailinglijst.
Een praktisch voorbeeld:
- Je krijgt 100 bezoekers op je website (bovenin de trechter) - Van deze 100 bezoekers downloaden 20 mensen jouw gratis weggever, waardoor deze bezoekers op jouw mailinglijst komen (lead magnet) - En van deze 20 mensen op jouw mailinglijst kopen 5 mensen jouw introductieaanbod na het ontvangen van een aantal waardevolle e-mails
Van 100 bezoekers bovenin de 'trechter' naar 5 klanten onderin de 'trechter'. Je begeleidt de bezoeker als het ware door het aankoopproces. Dit proces kun je zo eenvoudig of zo ingewikkeld maken als je zelf wilt.
Maar... Waarom zou ik een marketingfunnel gebruiken?
Ook dat is eigenlijk heel simpel. Kijk maar eens naar jouw eigen websitestatistieken; hoeveel bezoekers landen er op jouw website en verlaten jouw website vervolgens zonder een aankoop te doen?
De stap om direct een aankoop te doen op een website is voor veel bezoekers net te groot. Voor de bezoeker ben je nog een onbekende: "Is deze website wel te vertrouwen?" "Maak ik wel de juiste keuze?"
Door deze bezoeker eerst een gratis weggever (lead magnet) aan te bieden kun je heel laagdrempelig kennismaken met de bezoeker. Je kunt de bezoeker informeren per e-mail, vragen beantwoorden en eventuele bezwaren wegnemen. En dat volledig geautomatiseerd.
Download gratis: E-mailmarketing handboek
Ontdek de kracht van e-mailmarketing
Hoe je jouw nieuwsbrieven kunt automatiseren
Hoe je doorlopend omzet kunt generen
Inclusief stappenplannen voor het bouwen van funnels
Laten we een voorbeeld gebruik die dicht bij ons dicht, onze e-mailmarketing software: MailBlue. Met MailBlue maak je dit soort funnels heel eenvoudig. Voordat je begint met het bouwen van jouw eigen marketingfunnel heb je waarschijnlijk een aantal vragen: "Is de software wel echt zo gemakkelijk?" "Hoe bouw ik dan zo'n marketingfunnel?" "Okè, dan staan mensen op een mailinglijst, maar wat doe ik er dan mee?".
Normaal gesproken kun je op de website van een e-mailmarketing software aanbieder een account aanmaken en daarvoor moet je dan betalen. Wij bieden een gratis handboek aan; het e-mailmarketing handboek. Na het aanvragen van het handboek wordt deze automatisch verzonden via MailBlue, en in dit handboek vind je handige tips (waarde!) om meer resultaat te behalen met jouw e-mailmarketing.
Heb je het handboek gedownload, dan kun je de tips direct inzetten in jouw e-mailmarketing software óf je kunt kiezen om een gratis proefaccount aan te maken bij MailBlue (stap 2 in onze 'trechter'). Zo kun je direct de software, het gebruiksgemak en de support ervaren. We laten je kennismaken met de mogelijkheden van e-mailmarketing en helpen je een effectieve e-mailmarketing strategie op te zetten. Vervolgens zal een percentage van de gebruikers van ons proefaccount besluiten om de software te blijven gebruiken en kunnen zij ervoor kiezen om hun account om te zetten in een betaald account.
De kracht van een marketingfunnel zit 'm in het feit dat je vertrouwen opbouwt, waarde verschaft en informatie biedt om de bezoeker zo de juiste keuze te kunnen laten maken: voor jouw product of dienst kiezen.
Nu staat een bezoeker op de mailinglijst, maar wat is de volgende stap?
Nu een gebruiker op jouw mailinglijst staat kun je relevante mails verzenden aan deze gebruiker. Ik leg de nadruk op 'relevante mails'; dit is belangrijk. Niemand zit te wachten op een boel e-mails die ze eigenlijk helemaal niet willen ontvangen. Je kunt mailings relevanter maken door jouw mailinglijst goed te segmenteren.
Voor ons is het bijvoorbeeld nuttig om te weten of iemand die een proefaccount aanvraagt een coach is, een webwinkel heeft, een lokale winkelier is of een software-product verkoopt. Door deze informatie te verzamelen kunnen we de juiste mails, tips en opvolging bieden.
In een ander voorbeeld, stel: een dierenwinkel, is het nuttig om te weten of iemand een kat heeft of een hond. Het heeft natuurlijk geen zin om een mail te versturen met kattenvoer in de aanbieding terwijl de klant helemaal geen kat heeft. Deze data verzamel je in jouw e-mailmarketing software, bijvoorbeeld MailBlue, en gebruik je vervolgens om relevante e-mails te sturen.
Daar houdt het nog niet op; het fijne van een funnel is dat je hier continu aan kunt blijven bouwen. Geef je een webinar dan kun je op basis van het feit of iemand heeft gekeken of niet een andere e-mail versturen. Heeft iemand jouw mail niet geopend? Dan kun je deze ook opnieuw versturen. En verstuur je een aanbieding, dan sluit je de mensen uit die jouw product al hebben gekocht. Je maakt e-mailmarketing zo een stuk relevanter.
Zijn er nog meer marketingfunnel voorbeelden dan de bovengenoemde?
Jazeker! In MailBlue hebben we meer dan 200 funnel 'recepten' voor je klaar staan. Je hoeft ze alleen maar aan te klikken en je kunt aan de slag met het maken van jouw eerste funnel.
Klaar om te starten met e-mailmarketing?
Met MailBlue stuur jij gemakkelijk jouw volgende nieuwsbrief en ontwikkel je marketingfunnels. Liever eerst even proberen? Je kunt hier gemakkelijk jouw proefaccount aanmaken >
Naar wie mogen wij het handboek e-mailmarketing toesturen?
Bij het invullen van je e-mailadres ontvang je het online handboek en zul je hierna waardevolle content met betrekking tot e-mailmarketing van ons ontvangen. Wil je dit liever niet? Dan kun je je altijd uitschrijven.