Engagementfunnel

Een schone mailinglijst…

Je ziet het op iedere mailinglijst. Naarmate een mailinglijst ouder wordt, daalt de open ratio. De oorzaak: de ontvanger heeft zijn interesse verloren, heeft jouw mails naar het beruchte ‘reclame’ tabje versleept of heeft simpelweg een nieuw e-mailadres.

Een schone, gezonde mailinglijst zorgt voor hogere open ratio’s. Hogere open ratio’s geven de juiste signalen af aan ESP’s (E-mail Service Providers), dit zorgt vervolgens weer voor een verbeterde deliverability van jouw e-mail. Je krijgt als het ware een hogere score, dit is de reputatie van jou als afzender. Een hogere reputatie zorgt er ook voor dat mails aan andere contacten vanaf jouw domein beter worden afgeleverd bij de eindgebruiker.

Kortom: je wilt je mailinglijst schoonhouden. 

MailBlue Engagement Tagging

Om een schone mailinglijst te behouden, is het van belang om inzichtelijk te maken welke contacten jouw nieuwsbrieven openen of jouw website nog bezoeken na een bepaalde periode. Hiervoor maken we bij MailBlue gebruik van de Engagement Tagging funnel. Deze funnel bestaat uit twee delen en kun je direct vanuit jouw MailBlue-account activeren.

Engagement Tagging Instellen (instructie) >

Wat doet de Engagement Tagging Funnel?

De Engagement Tagging Funnel is in theorie een simpele, recht-toe-recht-aan funnel, bestaande uit twee delen. In de engagement tagging funnel (part 1) worden er ‘tags’ meegegeven aan een contact:

  • 0 – 7 dagen sinds laatst geopende mail: Engaged, Recept Activity
  • 7 – 28 dagen sinds laatst geopende mail: Engaged
  • 28 – 58 dagen sinds laatst geopende mail: Disengaged
  • 58+ dagen sinds laatst geopende mail: Inactive

In het tweede gedeelte van de funnel worden contacten opnieuw toegevoegd aan het eerste gedeelte van de funnel. Dit gebeurt zodra zij een actie ondernemen, zoals: een pagina bezoeken op jouw website, klikken op een link in een e-mail of een e-mail openen.

Dit zorgt ervoor dat de ‘tagging’ opnieuw wordt opgestart en de juiste ‘tags’ worden toegevoegd aan het profiel van een gebruiker. 

Hoe ga je om met inactieve contactpersonen?

Na het toevoegen van de tag ‘inactive’ in het eerste deel van de engagement funnel wordt de funnel automatisch beëindigd. Het is aan jou of je hier een extra actie aan wilt hangen, zoals een poging tot het heractiveren van de persoon of het uitschrijven van de mailinglijst. Een contactpersoon die gedurende 58 dagen geen enkele mail meer heeft geopend, zal niet snel tot een aankoop overgaan. Jij betaalt hier wel voor zolang de persoon staat ingeschreven op jouw mailinglijst.

Onderzoek waarom een contactpersoon de mails niet meer opent

Een contactpersoon die jouw e-mails niet meer opent, balen is dat! Maar mogelijk ook een goed moment om te leren. Waarom opent iemand de mail niet meer? Zijn er te veel of te weinig mails verzonden? Is de inhoud nog wel relevant? Ga in gesprek met jouw doelgroep!

Neem contact op via Social Media

Misschien heeft jouw contactpersoon een nieuw e-mailadres, of kijkt diegene over jouw e-mails heen. Je kunt een contactpersoon, zodra deze inactief wordt, bijvoorbeeld via Social Media benaderen om deze persoon te heractiveren.

Een contactpersoon uitschrijven van je mailinglijst

Alles geprobeerd om de contactpersoon te heractiveren, maar lijkt niets te werken? Dan is het wellicht tijd om afscheid van elkaar te nemen.

Download de MailBlue
inhaakkalender

Je ontvangt de inhaakkalender na aanvraag direct in je inbox.