Marketingmix (4P’s) | Definitie en Uitleg

Inhoudsopgave

Inhoudsopgave

De marketingmix (4P’s) is eigenlijk al een beetje uit de tijd, want tegenwoordig bestaat de marketing uit 6 P’s. De marketingmix is een verzameling van instrumenten die kunnen worden gebruikt door een onderneming in de marketingstrategie. Dit waren dus vier instrumenten, maar tegenwoordig zijn het er zes. Alle instrumenten beginnen met de letter ‘P’, waardoor er dus gesproken werd over de 4P’s.

Product

De eerste P staat voor product en deze staat ook wel bekend als de productmix. Het gaat dan ook niet alleen om het betreffende product zelf, maar bijvoorbeeld ook om het productimago, om de verpakking en de eventuele productvoorwaarden.

Prijs

De tweede P staat voor prijs. De prijs staat altijd onder invloed van meerdere factoren, en vooral onder de invloed van de verhouding die bestaat tussen de vraag en het aanbod. Prijzen veranderen aan de lopende band. Daarnaast worden er verschillende prijzen voor hetzelfde product gerekend. Zo kost een fles sinas in de winkel in verhouding veel minder dan wanneer je een glas sinas op het terras bestelt.

Plaats

De derde P staat voor plaats. Deze heeft uiteraard betrekking op de locatie en het distributiekanaal. Hierbij kan het gaan om directe en indirecte distributie. Zo spelen er meerdere zaken mee. Bij directe distributie gaat het product of de dienst direct van de aanbieder naar de consument, waardoor er slechts twee plaatsen bij betrokken zijn. Bij indirecte distributie zijn er meer partijen bij betrokken, zoals onder meer fabrikanten, groothandelaren en detailhandelaren.

Promotie

De vierde originele P staat voor promotie. Dit is natuurlijk ook een belangrijke schakel in de marketingmix. Hieronder vallen alle handelingen, technieken en acties die bedoeld zijn voor de communicatie met de koper. Denk onder meer aan folders en brochures, televisie- en radioreclame, posters en flyers.

De toegevoegde P’s

Zoals gezegd is de marketingmix van 4P’s uitgebreid naar 6P’s. Personeel en proces zijn eraan toegevoegd. Onder personeel wordt in de kern de kwaliteit van het aanwezige personeel verstaan. Denk aan het bieden van service, aan klantvriendelijkheid en behulpzaamheid. Onder proces wordt het belang verstaan van het in kaart brengen en verhelderen van processen en de mogelijke verbeteringen met betrekking tot deze processen.

Gratis: E-mailmarketing Handboek

72 pagina’s met de beste strategieën voor
e-mailmarketing en praktische tips die je vandaag al kan toepassen. Vraag gratis aan en ontvang ‘m meteen in je inbox.

Gratis: E-mailmarketing Handboek

72 pagina’s met de beste strategieën voor
e-mailmarketing en praktische tips die je vandaag al kan toepassen. Vraag gratis aan en ontvang ‘m meteen in je inbox.