De Middle of Funnel (MOF) is de tweede fase van het marketing- en verkoopproces en komt na de awarenessfase in de Top of Funnel. In dit stadium hebben leads al kennisgemaakt met je merk, product of dienst. In de Middle of Funnel zijn leads geïnteresseerd, maar nog niet klaar om tot conversie over te gaan. Ze vergelijken jouw aanbod met dat van andere aanbieders en zoeken de beste deal. We noemen deze fase ook wel de overwegingsfase (consideration).
Het doel van Middle of Funnel
Het doel van de Middle of Funnel is om leads te kwalificeren en te begeleiden naar de volgende stap: conversie. Je hebt de aandacht en interesse al, maar nu is het tijd om meerwaarde te bieden en te laten zien waarom jouw aanbod de beste keuze is en waarom jij beter bent dan de concurrentie. In deze fase bouw je aan de relatie met klanten en leg je de basis voor een goede klantbinding in een later stadium.
Hoe bereik je de doelgroep in de Middle of Funnel?
In de Middle of Funnel deel je waardevolle, persoonlijke en gerichte content die aansluit op de behoeften van je leads. Enkele strategieën om dit te bereiken zijn:
Gerichte content
Whitepapers, case studies en diepgaande artikelen zijn ideaal om de voordelen van je aanbod uit te lichten. Vooral als je hierin laat zien hoe je de specifieke problemen en hulpvragen van leads kunt oplossen.
E-mailnurturing
Zet e-mailmarketing in voor gerichte content, persoonlijke aanbiedingen en het delen van positieve reviews. Met de juiste e-mailmarketingsoftware, zoals die van MailBlue, zet je e-mail triggerpoints en intervallen in om leads betrokken te houden en naar conversie te leiden.
Webinars
Met gratis webinars ga je dieper in op de problemen van je doelgroep en kun je autoriteit uitstralen, wat helpt bij het opbouwen van vertrouwen en klantbinding.
Geen tijd om wekelijks een live webinar te houden? Gebruik dan een evergreen webinar.
Social proof
Waarom is jouw aanbod beter dan dat van de concurrent? Waarom ben jij een betrouwbare partij? Social proof (reviews en persoonlijke ervaringen van tevreden klanten) van anderen uit de doelgroep geeft het vertrouwen dat een lead nodig heeft.
Retargeting advertenties
Zet retargeting advertenties in voor leads die eerder interactie hebben gehad met je merk en herinner hen zo aan hun eerder getoonde interesse. Dit is ook een goede manier om een speciaal aanbod, zoals tijdelijke korting, te doen.
Waarom is een kwalitatieve Middle of Funnel zo belangrijk?
Een effectieve Middle of Funnel is de brug tussen bewustwording en conversie. Door leads op dit punt van de funnel bij het aanbod te betrekken en te overtuigen, vergroot je de kans op conversie. In deze fase kun je leads ook beter filteren en inzicht krijgen in wie er waarschijnlijk overgaat tot conversie, wie er waarschijnlijk afvalt en wie nog wat extra aanmoediging door gerichte marketingacties nodig heeft.
Welke fase komt er na de Middle of Funnel?
Na de Middle of Funnel gaan de gekwalificeerde leads door naar de Bottom of Funnel (BOF) fase.
Bottom of Funnel (BOF)
Dit is het stadium waarin de leads klaar zijn om te converteren. Ze weten inmiddels alles over je aanbod en overwegen serieus om klant te worden. In de Bottom of Funnel bied je overtuigende aanbiedingen en gepersonaliseerde content aan. Denk aan korting, gratis proefperiodes en tijdelijke acties.
Data bijhouden
Zet gerichte content en strategieën in om leads verder te begeleiden naar de Bottom of Funnel. Onthoud dat het bijhouden van relevante data, zoals clicks en open rates van e-mails, en het optimaliseren van je strategie op basis van deze gegevens een belangrijke rol spelen in het succes van je funnel. Zet hiervoor de juiste software in, zoals die van MailBlue waarin je alle belangrijke data omtrent je e-mailmarketingcampagnes vindt.