Nieuwsbrief voorbeeld

Ben je op zoek naar wat nieuwsbrief voorbeelden? Ik laat een aantal voorbeelden zien van sterke nieuwsbrieven, waarin ik ook meteen toelicht wat er dan precies goed aan is. Doe inspiratie op voor jouw nieuwsbrief, zodat je kunt rekenen op een goede open rate!

Eerste nieuwsbrief voorbeeld: Persoonlijk

Dit noem ik een warm welkom: de nieuwsbrief begint al goed en persoonlijk doordat ik bij mijn voornaam genoemd wordt. Ik word daarnaast vrolijk verwelkomd in de eerste zin en de eigenaren stellen zichzelf voor met een foto. Dit geeft direct een persoonlijk gevoel. Ook spelen ze mooi in op een emotie: altruïsme. Samen met hen maak ik de wereld net iets beter. Dit geeft meteen een saamhorigheidsgevoel. Inspelen op emoties zorgt vaak écht voor een beter resultaat. Zo goed dat er werkelijk zoiets bestaat als emotiemarketing. Wanneer jij de (potentiële) consument in het hart kan raken, krijg je ook een plek in het hoofd bij hem of haar. Een emotionele boodschap wordt namelijk beter gelezen, geloofd én onthouden. Het is een goede basis om een relatie met een merk op te kunnen bouwen of te behouden. Emotie speelt een duidelijke rol in de strijd om aandacht. Als je er uit kunt springen of opmerkelijk bent; dan word je onthouden.

In het tweede gedeelte van de nieuwsbrief legt Seepje uit hoe ze ooit begonnen zijn, waarmee ze direct aan een klantrelatie bouwen. Heel sterk hierbij zijn ook de foto’s: niet alleen van de producten, maar ook van het vrolijke team. Ze roepen op tot delen: ‘vergeet je waspracht niet te delen… vinden we leuk!’ waarmee het social proof versterkt kan worden. Ook de CTA is lekker opvallend doordat de button knalgroen is. Al met al een supersterk voorbeeld van een succesvolle nieuwsbrief!

Tweede nieuwsbrief: Slim inspelen op behoefte

Ook deze nieuwsbrief begint persoonlijk doordat ik bij mijn naam aangesproken wordt, wil het niet dat ik zelf ‘T.’ van mijn voornaam heb gemaakt ;). Opnieuw word ik verwelkomt. Daarnaast krijg ik te horen hoe het initiatief van dit bedrijf ooit tot stand is gekomen. Ze spelen daarbij in op een gezamenlijke behoefte; de need for coffee en de struggle dat deze vroegtijdig op kan raken. Bovendien is het slimme marketing dat er naast het lopende abonnement altijd een mogelijkheid bestaat om een extra order te bestellen. Helemaal mooi meegenomen: die wordt ook nog eens heel vlug geleverd. Het wordt nog eens extra laagdrempelig gemaakt door de eerste noodorder uit te kunnen proberen met een korting. De CTA valt voldoende op en bevat een komische zin. Humor doet het ook (bijna) altijd wel goed!

Er zit daarnaast een element van urgentie in; die niet eens zo geforceerd voelt. Ik heb maar liefst 30 dagen de tijd om te beslissen of ik gebruik wil maken van de noodorder. Ik krijg een korting aangeboden die na 30 dagen verloopt. Daardoor ben ik toch geneigd om binnen die tijd ‘vlug’ gebruik te willen maken van de korting. Als er geen verlooptijd aan de korting zit, dan is de kans veel groter dat ik die korting vergeet en het gemak van de noodorder nooit meer ontdek.

Derde nieuwsbrief: inspelen op actualiteiten

Deze nieuwsbrief is de deur uit gegaan toen Nederland in lock-down zat, vanwege het coronavirus. Iets wat ons allemaal trof en niemand ontgaan is. Heel sterk is het om, als iets overal leeft en actueel is, hier op in te spelen. Frontaal helpt jou alsnog graag aan een koelkast vol lekkere biertjes en jij steunt zo deze lokale ondernemer. Daarbij roept de hashtag ‘#staystrong suprise box’ op een leuke manier op om dit te delen via je social media kanalen. Zo creëert Frontaal meteen meer naamsbekendheid. Ook sterk is de knalrode opvallende CTA button. Daarnaast is de mooie scherpe foto van een nieuw biertje een goede manier om een nieuw product onder de aandacht te brengen. Al helemaal doordat hun eigen brouwcafé op de achtergrond zichtbaar is én er een prikkelende tekst boven staat.

Vierde nieuwsbrief: informeren

Ook in dit nieuwsbrief voorbeeld wordt handig ingespeeld op een actualiteit. Maar dat niet alleen; het is een informatieve nieuwsbrief. Ik ontving de nieuwsbrief op het moment dat er een versoepeling kwam rondom het coronavirus. Je mocht toen enkel zelfvoorzienend kamperen. Dit nieuws had mij toen deels al bereikt. Bever speelt mooi in op de ontvangers die het nieuws nog niet hadden ontvangen óf geen idee hebben hoe dit dan aan te pakken. En de vraag speelt bij de ontvangers mogelijk ook; wat heb ik allemaal precies nodig als ik zelfvoorzienend wil kamperen? Heel prettig als je dan handige tips en adviezen ontvangt. Bever dekt hiermee pro-actief de informatiebehoefte die bij de lezers leeft. Gratis een complete kampeerguide aanbieden was een slimme zet. Daarnaast is het natuurlijk slim dat Bever meteen een overzicht maakt van de spullen die je hierbij nodig hebt, en die zij -heel toevallig- ook allemaal verkopen.

Via de CTA genereren ze bovendien meer traffic naar hun site; want om verder te kunnen lezen moet je op de button klikken naar een blog (of de producten) op hun site. Zo kunnen ze eenvoudig via hun e-mailmarketing software peilen wie er op welke link heeft geklikt. Als ze slim zijn, gebruiken ze die informatie weer in hun volgende nieuwsbrief. Zo kunnen ze namelijk nog specifieker segmenteren op waar de interesse van de ontvanger ligt. Daar ligt nu namelijk nog wel een kans..

Gemiste kans: beter personaliseren en segmenteren

Ik word in deze nieuwsbrief niet bij voornaam genoemd. Bovendien liggen de producten die getoond worden niet direct binnen de lijn van mijn huidige interesse of eerder aankoopgedrag. Dit kan dus zeker beter gepersonaliseerd worden. Daarnaast ontvang ik in dit nieuwsbrief voorbeeld onder de waardevolle informatie ineens nog een lading afbeeldingen van producten met korting. De foto’s zijn goed, de korting is prima en de CTA’s zijn opvallend. Ik heb echter niet veel interesse hier in omdat er veel te veel producten onder elkaar getoond worden. Je ziet hierboven niet de gehele nieuwsbrief; maar dit zouden zeker nog wel vier of vijf afbeeldingen onder elkaar zijn aan producten. Ik bleef maar scrollen in de mail. Juist door die overload aan getoonde producten, die mij persoonlijk niet eens direct aanspraken, heb ik verder geen actie ondernomen. Wel heb ik de nieuwsbrief bewaard vanwege de gratis kampeerguide. Én omdat daaronder de benodigde spullen heel overzichtelijk via de site op te roepen zijn.

Conclusie

Ieder nieuwsbrief voorbeeld heeft zo zijn sterke (of minder sterke) punten, maar we kunnen er wel een algemene conclusie uit halen. Goed gesegmenteerde en persoonlijk gerichte e-mails werken goed. Stuur je doelgroep datgene waar zij hun interesse eerder al in hebben getoond of wat daarop aansluit. Noem je contact bij zijn of haar voornaam. Verder kun je inspelen op emoties en actualiteiten. Wees niet bang hier soms een vleugje humor aan toe te voegen en een gevoel van saamhorigheid te creëren. Geef jij het contact het gevoel dat hij/zij ‘er bij hoort’ en op het juiste moment voorzien wordt van de informatie waar hij/zij behoefte aan heeft, dan verstuur je een sterke nieuwsbrief. Om je bereik te vergroten zou je jouw ontvangers ook nog de mogelijkheid kunnen bieden (een gedeelte van) de nieuwsbrief te delen: maak het social proof.

Download de MailBlue
inhaakkalender

Je ontvangt de inhaakkalender na aanvraag direct in je inbox.