One Time Offer (OTO)

Wat is een One Time Offer of Limited Time Offer?

Een One Time Offer, ook wel Limited Time Offer genoemd, betekent dat je een eenmalig speciaal aanbod doet dat een beperkte tijd geldig is. We korten deze termen af tot OTO of LTO.  

Wat is het doel van een One Time Offer? 

Een One Time Offer is een marketingstrategie om urgentie te creëren met als uiteindelijk doel de conversie te verhogen door een upsell te doen. Mensen krijgen gedurende een beperkte tijd de kans om gebruik te maken van dit eenmalige aanbod. Je benadrukt zo een gevoel van schaarste. 

Hoe werkt een One Time Offer?

Bij een OTO blijf je benoemen dat deze kans maar één keer voorkomt. We leggen dit uit aan de hand van een mogelijke situatie.

Een voorbeeld is een korting op een cursus. 

Stel, je bent een lead en je hebt een gratis webinar gekeken. Er wordt je vervolgens een cursus over het onderwerp aangeboden. De cursus is niet gratis. 

Het One Time Offer is dat de lead 25% korting krijgt als hij zich binnen 48 uur aanmeldt. Ook krijg je als cursusdeelnemer een speciaal werkboek cadeau waar je anders voor zou moeten betalen. Er wordt benadrukt dat dit aanbod speciaal voor deelnemers van het webinar is en daarom alleen in deze tijdsperiode geldt. Maak je daar als lead binnen de 48 uur geen gebruik van? Dan komt het aanbod te vervallen en betaal je de volledige prijs.

Er gebeuren bij de lead vervolgens meerdere dingen. Hij denkt na over een ervaring missen terwijl andere mensen zich wel nu aanmelden en de korting krijgen. Hij denkt na over de volle prijs moeten betalen. Hij denkt na over een bonus (het werkboek) missen. 

Kortom, een One Time Offer speelt dus in op de angst van mensen om een ervaring, goede korting of iets bijzonders mis te lopen.

Wat zijn goede manieren om een One Time Offer aan te bieden?

Een One Time Offer kent een aantal succesvolle ingrediënten. Dit zijn:

  • Schaarste benadrukken
  • Een tijdslimiet benoemen
  • Iets unieks aanbieden

Een extra bonus toevoegen (zoals het werkboek in het voorbeeld) bouwt aan extra vertrouwen, maar is niet noodzakelijk. 

Waar bied je een One Time Offer aan?

Je kunt een OTO aanbieden via bijvoorbeeld:

  • Een webinar
  • Een advertentie op social media
  • Een e-mailfunnel

Een e-mailfunnel rondom een evenement (zoals een webinar) of weggever is een ideaal medium voor een OTO-strategie. Met de juiste copy en e-mailsoftware bouw je geautomatiseerde funnels die op de juiste momenten een e-mail met het aanbod sturen. Door extra e-mails vlak voor het einde van de actie te sturen, creëer je extra urgentie. 

E-mailsoftware zoals die van MailBlue is hier heel geschikt voor. Je stelt vooraf de juiste intervallen en verzendtijden in. En werk je met automated webinars? Dan regel je de follow up en One Time Offer upsell ook eenvoudig via MailBlue. 

Waarschuwing One Time Offer

Gebruik je de One Time Offer als strategie, maar blijf je deze op verschillende plekken en momenten inzetten zodat er een vals gevoel van schaarste is? Of was je toch al van plan de prijs te verlagen en is de korting dus niet écht korting? Houd er dan rekening mee dat er een grote kans is dat je klanten hierachter komen. Dit kan een gevoel van onvrede en bedrog veroorzaken en je klanten kosten.