Zo start je met het succesvol verkopen van jouw online cursus

Een online cursus verkopen is een fantastische manier om een vaste inkomstenstroom te creëren als kennisondernemer. Met zo’n cursus kun je oneindig veel mensen helpen, zonder dat je er méér tijd en moeite in hoeft te steken. Maar wanneer je een cursus maakt, verkoopt deze zich niet vanzelf, daar hangt een hele strategie achter. In dit artikel delen we de stappen die je moet nemen om je online cursus succesvol te verkopen.

Wat is een online cursus?

Een online cursus, ook wel een e-learning genoemd, is een manier om mensen de vaardigheden en kennis te leren die jij hebt, zodat ze een bepaald doel kunnen bereiken. Zo kun je als hondentrainer een cursus maken over hoe je je hond leert los te lopen, zonder dat hij wegloopt. Als Instagram specialist kun je een cursus creëren over het maken van reels die keer op keer viraal gaan, zodat iemand superveel potentiële klanten kan bereiken.

Er zijn talloze manieren om zo’n online cursus te creëren. De meeste mensen maken gebruik van een cursusplatform zoals Huddle, Teachable of Kajabi. Maar het is ook mogelijk om de cursus vorm te geven in waardevolle e-mails, een privé podcastkanaal waar mensen na betaling toegang voor krijgen of een verborgen YouTube kanaal.

Waarom zou je een online cursus verkopen?

Er zijn drie hoofdredenen voor het creëren en verkopen van een online cursus:

1 Het is schaalbaar

Dat betekent dat je één keer een cursus maakt en die oneindig vaak verkoopt. Je kunt zo talloze mensen bereiken en helpen met jouw expertise. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een 1:1 coaching traject, waar jij constant je gezicht moet laten zien. Je kunt dan maar x aantal mensen tegelijk helpen en zodoende zit er een limiet aan je omzet. Een schaalbaar product zoals een online cursus kent dat limiet niet en zorgt ervoor dat je een hogere omzet kunt draaien dan ooit.

2 Het is een semi-passieve manier van geld verdienen

Een online cursus verkopen is met goede software, zoals MailBlue, Huddle en Zapier goed te automatiseren. Verderop in dit artikel leggen we je uit hoe je dat doet, maar het komt erop neer dat de cursus zichzelf verkoopt wanneer je alle systemen en marketing uitingen eenmaal gecreëerd hebt. Je verkoopt de cursus dan zelfs wanneer jij lekker in de zon zit op Ibiza, zonder dat je daar iets voor hoeft te doen.

3 Een online cursus verkopen heeft een hoge winstmarge

In feite hoef je geen enkele investering te doen voor het maken van een online cursus. Natuurlijk kun je er wel voor kiezen om te investeren in goede software die het creëren van een cursus makkelijker maken. Denk aan een cursusplatform (zoals Huddle) en een e-mailmarketingprogramma (zoals MailBlue). Andere kosten bestaan optioneel uit o.a. webcam, camera, microfoon en advertenties. Omdat de cursus schaalbaar is maak je de meeste van deze kosten maar één keer en zijn ze relatief laag. Dat maakt het verkopen van een online cursus super interessant.

Stap 1. Je ideale klant kennen

Met ideale klant bedoelen we een persona van de mensen die jij streeft te helpen met jouw cursus. Je gaat je cursus specifiek voor deze persona ontwikkelen. Door een persona tot in detail uit te werken, weet je zometeen alles over je ideale klant. Dat maakt het makkelijker om een cursusonderwerp te bedenken waar deze persona echt iets aan heeft en om te beslissen welke modules er nodig zijn.

Om je ideale klant goed te kennen, heb je een antwoord nodig op deze vragen:

  • Wat zijn de demografische gegevens (geslacht, leeftijd, woonplek, beroep, etc.)?
    Wat zijn de interesses en hobby’s van je ideale klant?
  • Waar verlangt hij naar in zijn leven?
  • Waar komt hij elke ochtend voor uit bed?
    Waar ligt hij ’s nachts wakker van?
  • Waar worstelt hij op dit moment mee?
  • Waar loopt hij nu tegenaan?
  • Welke problemen heeft je ideale klant?

Dit vraagt gedegen marktonderzoek, want als je er ook maar een beetje naast zit, wordt het verkopen van je cursus al een stuk moeilijker. De potentiële klant moet het gevoel hebben dat je hem begrijpt en ‘in zijn hoofd kan kijken’. Dat creëert vertrouwen en maakt de aankoop van jouw cursus een no-brainer.

Stap 2. Onderwerp van je cursus

Nu je je ideale klant door een door kent, stem je het onderwerp van je cursus af op zijn pijnpunten en verlangens. Je cursus moet een probleem oplossen waar je ideale klant tegenaan loopt en brengt ‘m een stapje dichterbij een verlangen dat hij heeft. Het probleem is: de hond kan niet loslopen en wandelingen kosten veel energie. Het verlangen is: leuke wandelingen met een hond die kan loslopen.

Alleen als het onderwerp van je cursus een probleem oplost en je ideale klant dichterbij een verlangen brengt, heeft de klant een motivatie om de cursus te kopen. Als je cursus geen probleem oplost en niet inspeelt op het verlangen, ziet de klant niet in waarom hij de cursus nodig heeft en verkoop je ‘m niet.

Het is natuurlijk wel belangrijk dat jij de skills in huis hebt om het probleem ook daadwerkelijk op te lossen. Daarnaast moet het probleem dat je oplost aansluiten bij je bedrijf. Een cursus over zuurdesembrood bakken is geen goed idee als je een Facebook Advertising bureau hebt, ook al zou je klant dit nog zo graag leren.

Stap 3. De opzet en module van je cursus

Wanneer je een onderwerp voor je cursus hebt gekozen , ga je helder maken uit welke modules de cursus bestaat. Ook wil je weten wat de inhoud is van elke module, zodat je precies waar je filmpjes over moet opnemen, werkboeken voor moet maken of andere content voor mag creëren.

Begin met het vaststellen van het belangrijkste leerdoel. Wat weet en kan iemand na het afronden van de cursus? Op basis daarvan wordt al snel helder welke vaardigheden of kennis hij nodig heeft om dat leerdoel te behalen. Deze vaardigheden en kennis kun je opdelen in subleerdoelen en vormen je modules van je cursus.

Stap 4. Video’s opnemen voor je cursus

Een online cursus bestaat meestal uit video’s die jij hebt opgenomen, al er ook andere mogelijkheden zijn. Zo kun je ook kiezen voor een cursus die bestaat uit audio opnames, een privé podcast of wekelijkse e-mail waarin de content van de module verschijnt. In dit artikel helpen we je verder op weg met het creëren van een videocursus, aangevuld met werkboeken en live sessies.

Als je kiest voor een videocursus, dan kun je op twee manieren je filmpjes maken:

  1. Jij bent in beeld en deelt de kennis die je wilt overdragen door in de camera te praten.
    De cursist ziet dan een filmpje van jou waarin jij vertelt, maar kan er ook voor kiezen om alleen naar het filmpje te luisteren (bijv. tijdens het koken), omdat het beeld verder niet zoveel toevoegt. Een eenvoudige manier om jezelf op te nemen is door een Zoom meeting te openen met alleen jezelf. Er zijn ook specifieke video editor programma’s waarmee je jezelf kunt filmen via de webcam, denk aan Filmora, Screen-o-matic en Camtasia. Het voordeel van zo’n programma is dat je de video ook meteen kunt editten.

  2. Jij maakt presentaties in een programma zoals PowerPoint of Canva en praat hier overheen.
    Je neemt de cursist mee door de slides, waarin je bijvoorbeeld ook grafieken laat zien. Zeker voor cursisten die visueel leren, zijn slides van veel toegevoegde waarde. Als je een presentatie maakt in Canva, dan biedt dit programma je de mogelijkheid om je stem op te nemen. Zo kun je de slides direct in Canva presenteren. Canva maakt hier dan een video van die je kunt uploaden in je cursusomgeving.

Naast video’s heb je misschien nog andere content, zoals werkboeken en handleidingen. Ook deze kun je mooi opmaken in Canva. Dit programma is eenvoudig te leren, waardoor je het zelf kan. Maar je kun het ook uitbesteden aan een graphic designer of contentbureau.

Live sessies aanbieden: ja of nee?

Live sessies, zoals masterclasses en Q&A’s via Zoom, zijn een manier om je cursus nog aantrekkelijker te maken en extra kracht bij te zetten. Live sessies zijn met name interessant als je je cursus meerdere keren per jaar lanceert. Bijvoorbeeld: je cursus duurt 3 maanden, elke maand zijn er 2 live sessies waarin er ruimte is voor vragen en jij extra tips en tricks deelt.

Bij een evergreen cursus, die je alleen de eerste keer lanceert en daarna altijd te koop is, worden doorgaans geen live sessies aangeboden. Toch kun je ook dan – bij een groot aantal deelnemers – ervoor kiezen om bijvoorbeeld elk maand een Q&A te organiseren, voor iedereen die cursus ooit heeft gekocht. Zo’n call is een mooi moment om een eventuele upsell onder de aandacht te brengen, zodat je klanten doorstromen naar de volgende cursus of een 1:1 traject.

Wanneer je je cursus aanbiedt in de vorm van een abonnement, zijn live sessies een fantastische manier om het abonnement interessant te houden voor mensen: er is namelijk nog steeds wat te halen! Bij een abonnementsvorm wil je mogelijk ook geregeld nieuwe modules en extra’s toevoegen, zodat mensen abonnee willen blijven.

Heb ik een Facebookgroep nodig voor mijn cursus?

Veel cursusaanbieders creëren een besloten Facebookgroep voor hun cursus. Iedereen die de cursus heeft gekocht, kan toegang krijgen tot de Facebookgroep. Het idee hiervan is dat cursisten met elkaar kunnen connecten en een centrale plek hebben om vragen te stellen. Dit kan je cursus enorm veel extra waarde geven. Hou er wel rekening mee dat een Facebookgroep zichzelf niet actief houdt, dat heb jij te doen. Plaats geregeld nieuwe content in de Facebookgroep, zoals een opdracht, bonus werkblad of uitdagende vraag. Doe dit meerdere keren per week, zodat mensen betrokken blijven bij de groep.

Wanneer je ervoor kiest om je cursus te hosten op een platform zoals Kajabi of Huddle, maakt het platform automatisch een community board aan voor je cursus. Je hebt dan geen Facebookgroep  nodig. Mensen kunnen vragen stellen en met elkaar connecten in de community wanneer ze zijn ingelogd in de cursus. Organiseer je maandelijks een Q&A, maak dan een thread aan in de community waaronder mensen hun vragen voor de live sessie kunnen indienen.

Je online cursus hosten

Je geeft mensen toegang tot je cursus via een cursusplatform, zoals Kajabi, Huddle of Teachable. Huddle is een Nederlands cursusplatform dat een fantastische integratie heeft met MailBlue. Zo kun je mensen eenvoudig via MailBlue op de hoogte stellen als er nieuwe modules zijn toegevoegd of wanneer iemand een vraag heeft gesteld in de community. Het mooie is dat wanneer je gebruikt maakt van een cursusplatform, mensen alle cursussen bij elkaar hebben die ze bij jou kopen.

Een online cursus verkopen, hoe doe je dat?

Misschien heb je inmiddels een online cursus gemaakt en merk je dat niemand ‘m koopt. Daar baal je van, want je had gouden bergen in gedachten voor de cursus. Zelfs als het onderwerp van je cursus nóg zo goed aansluit bij je ideale klant, moeten mensen wel van de cursus afweten om ‘m te kunnen kopen.

De eerste stap is altijd om zichtbaar te zijn zodat mensen je weten te vinden. Dan moeten ze zien dat jij waardevol bent om te volgen, bijvoorbeeld door de fantastisch Facebook of Instagram posts die je schrijft. Of omdat je een rake advertentie hebt lopen. Je geeft tips, biedt inspiratie en deelt je eigen verhaal en succesverhalen van klanten. Wanneer ze je langer volgen en je beter leren kennen, ontstaat er vertrouwen. Vanuit dat vertrouwen willen ze méér van je leren en is de stap naar het kopen van een cursus zo gemaakt.

Dit is de klantfunnel in een notendop, hieronder gaan we dieper in op hoe je die klantreis verder uitwerkt en welke stappen daarbij komen kijken.

Uit welke stappen bestaat het verkopen van een cursus?

Wanneer je een online cursus wilt verkopen, dan heb je méér te creëren dan de cursus zelf. Namelijk content en eventueel advertenties die aan de potentiële klant duidelijk maken hoe waardevol jouw cursus voor hem kan zijn. Door middel van die content loods je de potentiële klant door de klantreis. Hieronder op een rij hoe dat eruit ziet:

  1. Gratis weggever of lead magnet
    Dit is een gratis product dat je aanbiedt en ervoor zorgt dat de potentiële klant op je e-maillijst komt. We noemen dit ‘leads’ verzamelen, omdat mensen die je gratis product downloaden potentiële klanten (leads) zijn. Zo’n gratis weggever kan een ebook zijn, een checklist, een mini training, een vooraf opgenomen meditatie of masterclass of een fysiek boek dat mensen gratis kunnen aanvragen tegen enkel de verzendkosten. Wanneer mensen de gratis weggever downloaden, komen ze op je e-maillijst.

  2. E-maillijst
    Als je gebruik maakt van een goed e-mailmarketingsysteem zoals MailBlue, dan kun je regelen dat mensen die de gratis weggever downloaden, op jouw zogenaamde e-maillijst terechtkomen. Deze e-maillijst is een verzameling van leads (potentiële klanten). Met de handige functies van MailBlue kun je precies zien welke lead welke gratis weggever heeft gedownload, of hij al eerder iets bij je gekocht heeft, op welke links hij geklikt heeft in je e-mails, etc.

  3. E-mailfunnel
    Dit is een reeks aan e-mails die mensen krijgen zodra ze de gratis weggever hebben gedownload. De reeks bestaat doorgaans uit 5 à 7 e-mails en dient ertoe de klant beter kennis met jou te laten maken. Je wilt een emotionele band en het vertrouwen creëren bij de klant dat jij hem kunt helpen met zijn probleem. In de reeks e-mails werk je toe naar een concreet aanbod: jouw cursus. Je kunt er ook voor kiezen om eerst een lager geprijsd aanbod te doen, bijvoorbeeld voor een mini cursus, waarna je met een tweede funnel toewerkt naar de verkoop van jouw echte cursus.

  4. Organische content
    Organische content zijn marketinguitingen die je doet, waarmee je niet adverteert. Denk hierbij aan Instagram posts, Facebookverhalen, blogartikelen, podcastafleveringen en YouTube video’s. De intentie hiervan is dat de klant jou op een normale manier kan vinden en gaat volgen, dus niet via een advertentie. Verder dient de content in het groeien van een band met je potentiële klant en vertrouwen creëren. Je geeft tips, deelt verhalen en testimonials en laat zien hoe je zelf toepast wat je de mensen in de cursus leert. Het moet waardevol zijn voor de potentiële klant om je te volgen, pas dus op dat je geen reclamefolder wordt. Daar staat tegenover dat je wel vaak wilt benoemen dat de cursus er is, want als je dat niet doet, weet niemand dat je deze geweldige cursus te koop hebt.

  5. Vertrouwen bouwen
    De klant heeft je gratis product gedownload en staat op je e-maillijst en/of is je gaan volgen op social media. Nu is het belangrijk dat de klant gaat zien hoeveel waarde jij te bieden hebt en dat jij degene bent van wie hij deze waarde wil ontvangen. Als jij continu tips geeft over productiviteit, gratis templates weggeeft om een plan te maken in Notion of Trello, masterclasses houdt waarin je mensen helpt hun dag productief in te delen, dan gaan je volgers zien dat jij degene bent die ze moeten hebben als ze productiever willen werken. Op het moment dat ze op zoek gaan naar een oplossing voor hun onproductieve dagen, weten ze dat ze jouw cursus moeten volgen en gaan ze niet nog kijken bij iemand anders.

    Maar het werkt ook andersom. Stel iemand volgt jou vanwege tips over productiviteit en gaat aan de slag met wat hij van je leert, dan ziet hij daar meteen resultaat van. Misschien had hij in eerste instantie niet door dat hij een cursus over productiviteit nodig had, maar omdat hij jou elke keer tips ziet geven, beseft hij zich dat hij wel zo’n cursus kan gebruiken. Ook dan wil hij jouw cursus en niet die van iemand anders.

  6. Laaggeprijsd product verkopen
    Deze stap is optioneel, maar kan mensen onwijs helpen de stap te maken naar de aankoop van jouw grotere cursus. Of je deze stap toepast is o.a. afhankelijk van de prijs van je ‘grote’ cursus. Als je cursus maar €47 is, dan kun je deze stap beter overslaan. Of je kiest ervoor om die cursus het laaggeprijsde product te laten zijn en een grotere cursus erbij te ontwikkelen, tegen een hogere prijs.

    Waarom zou je dit doen? Wanneer iemand je volgt en ziet hoeveel waarde jij te bieden hebt, is hij misschien wel nieuwsgierig naar jouw cursus, maar voelt het nog wat spannend om daar veel geld aan uit te geven. Als jij ook een cursus aanbiedt tegen een lagere prijs, zoals €47 of zelfs lager, dan besluit de lead mogelijk om eerst die cursus te kopen. Dat is minder spannend en hij kan proeven van wat jij te bieden hebt. Als je genoeg waarde levert in de goedkopere cursus en zorgt dat deze goed in elkaar zit, dan is het voor de klant een no-brainer om ook de grote cursus te kopen.

    Als jouw ‘grote’ cursus meer dan €2000 kost, kun je overwegen om nog een aantal goedkopere producten of cursussen aan te bieden, zodat de klant elke keer een opstapje maakt. Eerst koopt hij de cursus van €47, dan die van €500 en dan die van €2000. De stap van €47 naar €2000 is dan minder groot.

  7. Advertentiecampagne
    Dit is optioneel, maar kan wel zorgen voor een grote stijging in sales. Denk aan adverteren op bijvoorbeeld Facebook of Instagram. Initieel adverteer je altijd met je gratis weggever, je wilt meer mensen op je e-maillijst en zodoende meer mensen die jouw e-mailfunnel ontvangen én aan wie je het aanbod (via de funnel) doet voor jouw cursus.

  8. Tripwire
    Dit is met name interessant als je gebruikmaakt van advertenties, maar kan ook voor een extra stroom van inkomsten zorgen als je je gratis weggever alleen organisch promoot. Een tripwire is een zéér aantrekkelijk aanbieding die wordt gedaan op de bedankpagina, na het downloaden van de gratis weggever. Iemand heeft de weggever gedownload en krijgt een onweerstaanbaar aanbod te zien. Bijvoorbeeld een oude cursus die € 997 kostte, nu voor maar € 47! Of een meditatiealbum voor maar € 9. De intentie is het terugverdienen van je advertentiekosten én mensen al direct laten zien hoeveel waarde jij te bieden hebt met dit product, waardoor de stap om jouw echte cursus te kopen kleiner wordt.

  9.  Houd je doelgroep warm
    Of mensen nou wel of niet bij je hebben gekocht, je wilt ze warm houden. Je wilt continu waarde blijven delen, tips geven en testimonials laten zien. Social media is hier perfect voor, maar e-mailmarketing is ook een fantastische manier om dit te doen. Zo kun je bijvoorbeeld iedereen die op je e-maillijst staat elke week een mail sturen met een mooi inzicht, een waardevolle tip of uitgewerkte client case. Zo blijf je top-of-mind bij je potentiële klant en denkt hij direct aan jou als blijkt dat hij een oplossing nodig heeft voor het onderwerp waar jij een cursus over hebt gemaakt.

Je ziet dat wanneer je deze factoren hebt staan, een cursus zichzelf kan verkopen, zonder jouw tussenkomst. Iemand ziet de advertentie, download de weggever, krijgt mailtjes en koopt jouw aanbod. Koopt hij jouw aanbod niet? Dan komt hij in een nieuwe funnel terecht, mogelijk heeft hij nog wat extra opwarming nodig.

Wel gekocht? Ook dan komt iemand in een nieuwe funnel terecht. Deze funnel is erop gericht de persoon een aanvulling, vervolg of upgrade te verkopen. Dit noemen we een upsell. Zo kun je ervoor kiezen mensen die de cursus gekocht hebben via een funnel uit te nodigen voor jouw 1:1 traject.

Een upsell doen voor je online cursus

Als iemand je online cursus heeft gekocht, dan wil je hm een upsell doen. Dit betekent dat je iets aanbiedt waardoor de klant nóg meer waarde haalt uit de cursus of juist verder kan leren. Denk aan een live dag speciaal voor cursisten, 1:1 live calls met jou of een cursus die dient als vervolg op de huidige cursus. Uiteindelijk wil je dat wanneer iemand eenmaal klant is, hij klant blijft. Dat kan alleen als jij voor elk aanbod weer een vervolg klaar hebt staan.

Over je cursus blijven praten

Jab jab jab, hook! Dit is een kreet van de online marketing goeroe Gary V. Hij bedoelt hiermee dat je waarde biedt, tips geeft en jezelf continu moet laten horen, voordat mensen beseffen dat ze je cursus überhaupt kunnen kopen. Nog later gaat er pas een belletje af dat dit dé cursus is die ze willen.

Marketingonderzoek laat zien dat mensen 7-14x een bepaalde boodschap moeten horen voordat deze binnenkomt. Dat betekent dat het niet genoeg is om één keer op Facebook te delen dat je een cursus hebt. Niemand koopt de cursus dan. Je hebt een stevigte marketingcampagne te bedenken waar je je aan houdt, zodat mensen weten van de cursus en beseffen dat ze de cursus willen kopen. Laat je dus niet demotiveren wanneer niemand de cursus koopt nadat je deze een keer hebt aangekondigd.

Je hebt ook te variëren in het soort marketinguitingen. De één heeft eindeloos veel recensies nodig, de ander wel continu tips en waarde krijgen voordat er vertrouwen ontstaat, de ander wil juist een stevige korting zien, terwijl wéér een ander de salespage tot in de puntjes doorneemt om zeker te weten dat de cursus iets voor hem is. En dan zijn er nog mensen die de keuze helemaal op gevoel maken en de salespage niet eens lezen. Ze vinden jouw energie fijn en volgen je graag, ‘die cursus moet wel waardevol zijn’.

Al deze mensen wil je van dienst zijn. Laat recensies zien, creëer een converterende salespage, benadruk de voordelen van je cursus en schets hoe iemand zich voelt na het afronden van de cursus. Om hier een ster in te worden wil je je verdiepen in de 7 beïnvloedingsprincipes van Cialdini. Deze principes gaan je verder helpen met het goed verkopen van je cursus.

Verdienmodellen voor een online cursus

Er zijn meerdere verdienmodellen mogelijk voor je online cursus:

  1. Eenmalige betaling
    Mensen kopen de cursus en hebben toegang tot het lesmateriaal voor een bepaalde tijd, bijv. een jaar. Als ze na dat jaar tóch nog toegang willen, kun je ze dit aanbieden tegen een lagere prijs dan de initiële betaling. Daarnaast kun je mensen die de cursus hebben gekocht, een upsell doen. Zoals 1:1 sessies met jou, een live dag speciaal voor mensen die de cursus volgen of een pakket met kant-en-klare templates. Zo help je mensen het optimale uit je cursus te halen terwijl jij een aanbod doet aan een super warme doelgroep, ze hebben immers al iets bij je gekocht.

  2. Membership of abonnement
    Mensen betalen elke maand om toegang te hebben tot het lesmateriaal. Zodra het niet meer interessant voor ze is, zeggen ze het membership op. Het is bij een membership dus extreem belangrijk om elke maand nieuwe content toe te voegen of op een andere manier waarde te bieden waar de klant iets aan heeft. Denk aan live Q&A sessies of maandelijkse live masterclasses. Zo blijft het zinvol voor de klant om een abonnement op jouw cursus of lesmateriaal te hebben.

Salespage maken voor je online cursus

De salespage is de pagina op je website waar mensen alles over de cursus kunnen lezen. Om mensen te helpen een weloverwogen aankoop te doen, is het belangrijk dat de salespage niet alleen informatie bevat over de inhoud. Zo wil je ook de volgende elementen goed uitwerken op je salespage:

  • Een schets van hoe iemands leven eruit ziet/verandert is na het volgen van de cursus
  • Iets over jou als cursusmaker en waarom jij zoveel over dit onderwerp weet (jouw voor en na)
  • Wat de cursist allemaal kan en weet na het volgen van de cursus
  • De exacte inhoud van de cursus
  • Hoe de cursus geleverd wordt (bijv. video’s, e-mail of private podcast)
  • Duidelijk maken van de pijnpunten van de cursist, zodat deze zich gezien en begrepen voelt
  • Ingaan op de verlangens van de cursist en hoe deze cursus die verlangens waar kan maken
  • De investering en of ze in termijnen kunnen betalen
  • Veelgestelde vragen
  • Testimonials
  • Knoppen die mensen direct naar de kassa leiden

Normaliter is een salespage een pagina op je website, maar het kan ook een aparte landingspagina zijn. Zo’n landingspagina heeft vaak een eigen, unieke URL en geen menu naar andere pagina’s. Dit zorgt ervoor dat de gebruiker op de pagina blijft en niet ineens je blogartikelen gaat lezen, bijvoorbeeld. Zo’n landingspagina kun je creëren in dezelfde omgeving als je website, zoals WordPress of Phoenix. Maar je kunt ook gebruikmaken van gespecialiseerde landingspagina programma’s, zoals LeadPages of de Pages functie van MailBlue Plus.

Als je gebruikmaakt van het kassasysteem Plug and Pay, kun je ervoor kiezen om de kassapagina een (beknopte) salespagina te laten zijn. Plug and Pay heeft een gestroomlijnde integratie met MailBlue, waardoor mensen die de cursus kopen, meteen in een funnel terecht komen die bij de cursus hoort. Met mailtjes zoals:

  • Welkom bij de cursus!
  • Dit zijn je inloggegevens
  • Hoe gaat het met de cursus?
  • Hulp nodig?
  • En natuurlijk een e-mailfunnel voor een upsell

Plug and Pay is erop gericht dat de pagina optimaal converteert. Dat betekent dat zoveel mogelijk mensen die op de kassapagina komen, ook daadwerkelijk kopen. Daarnaast kun je binnen het betaalsysteem van Plug and Pay meteen een upsell integreren. Zo kan iemand bij het kopen van de cursus bijvoorbeeld meteen een kaartje scoren voor de live dag, eventueel tegen een speciale prijs.

De opbouw van je salespage

Je hebt nu een idee van wat er op de salespage moet komen te staan, maar hoe bouw je dat op?

  1. Problemen en pijnpunten
    Begin je salespagina altijd met het aanhalen van de problemen waar je ideale klant mee worstelt en die jouw cursus oplost. Denk bijvoorbeeld aan een sectie met ‘Herken je dit?’. Wanneer de klant het probleem herkent en het gevoel heeft dat jij zijn gedachten leest en zijn leven door en door kent, heeft hij meteen interesse in de cursus.

    Het is belangrijk dat je in dit stukje zo specifiek mogelijk bent, zodat een klant zich er echt 100% in herkent. Dus niet: ‘Jij worstelt met productiviteit en wil productiever werken’. Maar: ‘Plof jij na je werkdag op de bank met een glas wijn en chocola, balend van hoe weinig je gedaan hebt gekregen?’ Dit maakt het voor de klant herkenbaar. De volgende keer dat ze op de bank ploft met een wijntje, denkt ze aan jou en aan je cursus. ‘Misschien moet ik toch maar die cursus kopen’. Dit soort voorbeelden moeten wel aansluiten bij je ideale klant, dus schets scenario’s die hij ook daadwerkelijk herkent.

  2. Verlangens en oplossingen
    Op dezelfde manier maak je het verlangen voor de ideale klant herkenbaar. Bijvoorbeeld: ‘Droom ervan om maximaal 2 uur per dag te werken, zodat je elke dag écht aandacht voor je kinderen hebt?’ En niet: ‘Droom jij ervan productiever te zijn?’ Door de verlangens van de klant goed naar voren te laten komen, gaat hij inzien dat het jouw cursus is die die verlangens waar gaat maken.

  3. Resultaten van de cursus
    Hier is het belangrijk dat je zowel de concrete resultaten benoemd, als de resultaten op gevoelsniveau. Noem op wat de cursist kan na het volgen van de cursus, wat hij weet én hoe hij zich voelt. ‘Je weet hoe je een goede planning maakt voor de week, zodat je maar 2 uur per dag hoeft te werken’. ‘Je kunt een goede balans bewaren tussen werk en privé en hebt alle aandacht voor je kinderen’. ‘Je voelt eindelijk rust en voldoening na je werkdag en dat je de ruimte hebt om te genieten van je kinderen’.

  4. Inhoud van de cursus
    Uit welke modules bestaat de cursus? Wat gaat de cursist in elke module leren? En hoe ziet dat er dan uit? Zijn er video’s, werkboeken, e-mails, etc.? Wanneer ontvangt de cursist de modules? Heeft hij meteen toegang? Je wilt hier zo specifiek mogelijk zijn, zodat de potentiële klant niet met vragen blijft zitten na het lezen van de salespage.

  5. Stukje over jou
    Waarom heb jij deze cursus gecreëerd? Waarom moeten mensen een cursus over dit onderwerp bij jou kopen? Laat je expertise zien. Vertel over je eigen reis en transformatie rondom dit thema. Laat mensen zien ‘hé, ik ben expert hierin, ik kan je wat leren!’.

  6. Investering
    Je wilt ook een sectie wijden aan de prijs. Wat kost? Is het mogelijk om in termijnen te betalen? Is de prijs incl. of excl. btw? Noem in dit stukje ook nog even kort wat je allemaal krijgt, zodat iemand echt ziet ‘Wow! Dat is veel! Die investering wil ik wel doen!’

  7. Veelgestelde vragen
    Door een blokje met veelgestelde vragen toe te voegen, kun je makkelijk ingaan op eventuele bezwaren die de potentiële klant heeft. Een vraag als ‘Hoeveel tijd kost de cursus?’ kan een bezwaar als ‘Ik heb geen tijd!’ ombuigen, alleen al doordat ze weet hoeveel tijd de cursus precies kost. Of misschien blijkt de cursus helemaal niet zoveel tijd te kosten als dat ze dacht.

  8. Gebruik bulletpoints
    Je ziet, een salespage bevat al snel veel informatie ne niet iedereen heeft tijd en zin om dat allemaal te lezen. Door te werken met bullet points en lijstjes, maak je het mogelijk voor de lezer om de pagina te scannen. Zo ziet hij in één oogopslag wat hij wil weten en kan hij sneller beslissen of de cursus iets voor hem is of niet.

  9. Buttons, overal
    In plaats van alleen onderaan de pagina een knop naar de kassa te plaatsen, wil je in bijna elke sectie van je salespagina zo’n button hebben. Sommige mensen weten genoeg nadat jij zijn problemen in beeld hebt gebracht en zijn klaar om te kopen. Als ze dan nog helemaal naar beneden moet scrollen kan het zijn dat ze afhaken en dat is zonde.
  1. Testimonials
    Als je deze hebt wil je over de pagina testimonials verspreiden. Wanneer mensen lezen dat anderen écht resultaat van je cursus hebben gehad, is het makkelijker voor ze om dezelfde stap te nemen. Als je nog geen testimonials hebt kun je aan vrienden vragen of zij de cursus gratis willen volgen in ruil voor een testimonial.

  2. Schaarste en urgentie
    Voorbeelden van schaarste zijn: ‘Nog maar 3 plekjes beschikbaar!’ en ‘De eerste 10 cursisten ontvangen een Bonus werkboek!’ Deze voorbeelden van schaarste hebben ook een element van urgentie, al het creëren van urgentie ook zit in kreten als ‘Nog mar 24u om je in te schrijven!’. Sommige mensen hebben deze urgentie nodig om er nú voor te gaan in plaats van de beslissing uit te blijven stellen.

Je salespage optimaliseren voor SEO

Of je je salespage wilt optimaliseren voor SEO (zoekmachines zoals Google), hangt van je strategie af. Misschien is het voor jou helemaal niet interessant om gevonden te worden in Google, omdat je met name werkt via social media en je leads verzamelt via advertenties. In dat geval is het belangrijker om je leads op te warmen en te zorgen dat ze fan van je worden, zodat ze je cursus kopen. Sterker nog, wanneer mensen fan van je zijn en je ze inspireert, zijn ze geneigd alles van je te kopen wat je aanbiedt.

Mensen die binnenkomen via Google (SEO) zijn ‘koud’: ze kennen je niet. Mogelijk vinden ze de cursus wel interessant als ze de salespage lezen, maar kopen ze de cursus niet omdat er geen vertrouwen bestaat naar jou toe. Het kan wel zo zijn dat deze mensen bijvoorbeeld je gratis weggever downloaden nu ze toch op je website zijn of je gaan volgen op Instagram.

Anderzijds zijn de mensen die via Google op je salespage komen mogelijk wel concreet op zoek naar bijvoorbeeld een cursus over productiviteit. Stel iemand zoekt op ‘cursus over productiviteit’ en jij hebt je salespage zodanig geoptimaliseerd dat je bovenaan in Google staat, dan klikt hij op jouw pagina. Aan de zoekopdracht van deze persoon te zien is deze gebruiker al klaar om een cursus over productiviteit te kopen. Zo iemand heeft mogelijk helemaal geen opwarming naar jou toe nodig om de cursus af te nemen, als de salespagina laat zien dat dit de cursus is die hij zoekt.

Dat is precies waarom het wél heel interessant kan zijn om je salespage te optimaliseren voor Google. Dat pak je zo aan:

  1. Zoekwoordenonderzoek
    Laat een zoekwoordenonderzoek uitvoeren door een bedrijf dat zich specialiseert in SEO of… doe het zelf! Met tools zoals UberSuggest of Google Adwords kun je makkelijk zien op wat voor woorden er gezocht wordt door jouw ideale klant. Zo weet je welke woorden je wilt laten terugkomen op je salespage. Toch kan dit best een situatie van uitproberen en experimenteren zijn. Wanneer je kiest voor een samenwerking met een online marketingbureau zoals The Blue Agency, geniet je van de expertise van online marketeers die veel ervaring hebben met SEO.

  2. Optimaliseer de SEO titel en beschrijving van je pagina
    Google moet in één keer begrijpen waar jouw pagina over gaat en aan wie hij je pagina moet laten zien. Idealiter bevat de titel van je pagina een belangrijk keyword waar je ideale klant op zoekt. Je beschrijving moet ook van deze keywords bevatten, maar moet de gebruiker daarnaast aanmoedigen om te klikken.

    Een voorbeeld:

    Wanneer je zoekt op ‘beste e-mailmarketing programma’ dan staat MailBlue bovenaan met een artikel dat heet: ‘Wat is de beste e-mailmarketing software in Nederland?’ MailBlue weet dat mensen die op zoek zijn naar een e-mailmarketing programma deze zoekterm gebruiken. Immers, deze mensen willen wel het béste e-mailprogramma, niet zomaar een. Het is dus heel slim van MailBlue om een artikel te creëren rondom deze zoekterm, zodat mensen op hun website komen en meteen de 14 dagen proefperiode van MailBlue aanvragen.

  3. Mobielvriendelijkheid
    Zorg ervoor dat je pagina op elk apparaat goed te bekijken is. Je wilt voorkomen dat iemand via Instagram naar je salespage gaat en op een pagina te zien krijgt waar alle letters en plaatjes door elkaar staan. Dan haakt hij direct af.

  4. Snelheid van de pagina
    Google ziet hoe snel een pagina is en geeft snellere pagina’s de voorkeur in de zoekmachineresultaten. Zorg ervoor dat je geen zware afbeeldingen en video’s op je salespage hebt staan. Upload afbeeldingen in JPG-formaat en laat ze niet groter zijn dan 500kb. Video’s kun je beter embedden vanuit YouTube of Vimeo, in plaats van dat je ze upload op je website.

Begin met het verkopen van je cursus voordat hij af is

Je cursus helemaal gebruiksklaar maken kan best een klus zijn. Het is daarom een goed idee om niet te wachten met het verkopen van je cursus tot alles af is, maar om daar tijdens het creatieproces alvast mee te beginnen. Je maakt dan duidelijk dat de cursus over bijvoorbeeld drie weken pas start of toegankelijk is. Mensen kunnen de cursus nu wel al kopen, bijvoorbeeld tegen een mooie early bird prijs of met extra bonussen.

Het leuke hiervan is dat er al geld binnenkomt terwijl jij de cursus nog aan het maken bent. Dat motiveert. Bovendien weet je zo of er interesse is voor de cursus. Wanneer niemand de cursus koopt, dan wil je wellicht éérst meer aandacht besteden aan het promoten of aan het finetunen van het onderwerp van je cursus. Anders zit je straks met een complete cursus die niemand wil. Om dat te voorkomen is het slim om direct te beginnen met het verkopen van de cursus.

Zodra mensen de cursus kopen, weet je ook precies voor wie je de cursus aan het maken bent. Je moet je dan wel aan de deadline houden en stoppen met uitstellen, want je hebt gezegd dat de cursus op die en die datum begint.


Je bent er klaar voor!
Start before you’re ready is misschien wel de belangrijkste kreet wanneer het aankomt op het succesvol verkopen van je online cursus. Ga aan de slag, experimenteer, leer je doelgroep kennen en creëer een cursus die onweerstaanbaar is voor je ideale klant. Voor je het weet zit jij met je cocktail op Ibiza terwijl je cursus zichzelf verkoopt!