Opt-in | Definitie en Uitleg

Inhoudsopgave

Inhoudsopgave

Als er sprake is van een opt-in, dan is er sprake van het hebben van toestemming om een mailadres op je mailinglist te zetten. Wanneer je mailings verstuurd naar mailadressen waarvan je van de eigenaar géén toestemming hebt om de mailings te sturen, dan wordt er gesproken van een opt-out. De opt-in wordt ook wel een single opt-in genoemd (soi), omdat er ook een double opt-in bestaat.

Toestemming van de eigenaar

Bij een opt-in heeft de eigenaar van een specifiek mailadres jou toestemming gegeven voor het gebruiken van dit mailadres om mailings naar te versturen. Het gaat hierbij om toestemming die aantoonbaar is. Omdat de eigenaar van het betreffende mailadres toestemming heeft gegeven mag je er ook vanuit gaan dat deze de mailings graag ontvangt. Bij een opt-in kan er dus ook geen sprake zijn van spam, omdat de eigenaar heeft aangegeven dat het mailadres mag worden opgenomen in de mailinglist.

De single opt-in

Er valt onderscheid te maken tussen de single opt-in en de double opt-in. In dit geval hebben we het over de single opt-in. Helaas raken veel mailingslists snel vervuild met valse mailadressen en mailadressen waarvoor je geen toestemming hebt voor de opname in de mailinglist. Dit komt omdat een single opt-in heel gemakkelijk te ‘misbruiken’ is.

Je vraagt iemand online om het mailadres voor een mailing in te voeren wanneer deze hierin geïnteresseerd is. Deze persoon heeft hier eigenlijk geen interesse in, maar in plaats van weg te klikken wordt er een vals mailadres ingetypt of een mailadres van iemand anders, bijvoorbeeld van iemand die men niet erg aardig vindt. Zo krijg je dus niet-werkende mailadressen in je lijst en mailadressen van personen die jou eigenlijk geen toestemming hebben gegeven. Dit soort praktijken kunnen worden voorkomen met de double opt-in.

Een double opt-in is overigens niet verplicht in Nederland.

Gratis: E-mailmarketing Handboek

72 pagina’s met de beste strategieën voor
e-mailmarketing en praktische tips die je vandaag al kan toepassen. Vraag gratis aan en ontvang ‘m meteen in je inbox.

Gratis: E-mailmarketing Handboek

72 pagina’s met de beste strategieën voor
e-mailmarketing en praktische tips die je vandaag al kan toepassen. Vraag gratis aan en ontvang ‘m meteen in je inbox.