Wil je een quiz maken of enquête versturen naar je contacten in je MailBlue account? Dat kan! Via de optie ‘Formulieren’ in MailBlue kun je namelijk meer dan enkel een simpel inschrijfformulier ontwikkelen voor inschrijvingen op je maillijst. Je kunt deze sectie ook gebruiken om bijvoorbeeld een enquête of quiz uit te sturen. Hoe dat werkt lees je in deze blog.

Of kijk direct naar onderstaande video en bouw meteen je eigen quiz in jouw account. Nog geen MailBlue account? Vraag een gratis proefaccount aan.

 

Hoe werkt het?

Stap 1

Je navigeert binnen MailBlue naar het kopje ‘Formulieren’ in het linkermenu en kiest vervolgens rechtsboven voor ‘Maak een formulier’:

Stap 2

In het volgende scherm geef je jouw formulier (of quiz, of enquête) een naam voor jezelf om te onthouden wat dit is. Je kiest daarbij een formulieroptie, dus: hoe mag dit formulier op je site weergegeven worden? En je kiest ervoor welke actie plaats mag vinden als iemand de quiz of enquête instuurt. Mag zo iemand bijvoorbeeld een tag of label meekrijgen binnen het contactprofiel van MailBlue, op een bepaalde lijst ingeschreven worden of wil je wellicht een notificatie mail ontvangen wanneer er een reactie binnenkomt?

Stap 3

Vervolgens kun je in dit formulier zelf velden toevoegen. Je wilt natuurlijk als dit een quiz wordt, dat het geen standaard inschrijfformulier betreft waarin men enkel een naam en mailadres achterlaat. Daarom ga je vanaf dit punt zelf velden toevoegen. Rechtsonder kun je via ‘voeg een aangepast veld toe’ je eigen velden aan gaan maken. In onderstaand screenshot zie je dat ik gekozen heb voor radiobuttons, zodat diegenen die de quiz invullen daarin slechts 1 optie aan kunnen vinken.

De mogelijkheden voor het aanmaken van eigen velden zijn eindeloos; zo kun je ook kiezen voor een tekstveld, meerkeuze-optie, datumvelden en nog veel meer. Zo kun jij jouw enquête of quiz dus volledig vorm gaan geven. Ook qua styling heb je veel opties, zodat je de look and feel van jouw bedrijf hier volledig in kan verwerken. Die styling-opties zijn gelijk aan het aanmaken van een inschrijfformulier binnen MailBlue. Mocht je jezelf hier meer in willen verdiepen, dan raad ik je aan de video in dit artikel te bekijken of video 3 van de MailBlue starters videotraining te volgen.quiz-enquête-maken

Stap 4

Bij het tabblad opties kun je vervolgens kiezen voor het tonen van een algemeen bedankbericht (welke je zelf in tekst kunt aanpassen) óf je kiest ervoor dat na het indienen iemand terecht mag komen op een eigen gekozen URL, bijvoorbeeld je eigen bedankpagina op jouw website. Ik raad je in ieder geval wel aan, in geval van een quiz of enquête, de dubbele opt-in uit te schakelen bij het kopje ‘Formulieractie’. Deze personen schrijven zich niet specifiek in voor een lijst om meerdere mailings van je te ontvangen, dus is het moeten bevestigen van een inschrijving middels een extra bevestigingsmail is in dit geval niet zo relevant.

.

Stap 5

En dan de laatste stap: het verspreiden van je enquête of quiz! 🎊  Dit kun je doen door het formulier met een embedcode aan de achterkant van je site te plakken op jouw quizpagina óf door de directe link te kiezen. De directe link zal naar een externe internetpagina leiden waar enkel dat formulier dan op zichtbaar is. We raden aan zelf een pagina aan te maken, zodat er websiteverkeer naar jouw website gaat en/of blijft. De link naar je eigen pagina of de directe link kun je vervolgens delen via MailBlue mails of bijvoorbeeld je social media kanalen zoals Facebook of Instagram.

Overzicht: het verzamelen van de antwoorden

Nadat je quiz of enquête ingevuld is, wil je natuurlijk in kunnen zien wie er wat exact ingevuld heeft. MailBlue verzamelt die gegevens netjes binnen het contactprofiel van iedere persoon:

Automatiseer het proces!

Als je reeds met MailBlue werkt, dan weet je het al; dé kracht van MailBlue zit ‘m in het automatiseren. Dus waarom zou je hier ook geen gebruik van maken bij het versturen van een quiz?
De mogelijkheden zijn eindeloos, maar om je nét dat zetje in de rug te geven delen we twee strategische ideeën met je.

Voorbeeld 1: Winactie koppelen aan quiz

Winacties zijn geweldig om meer bereik te creëren en je sales een boost te geven. Je zou een quiz uit kunnen sturen naar je contacten met de belofte dat diegenen die alle vragen correct beantwoorden, een procentuele korting ontvangen per mail. Dit proces kun je volledig automatiseren met MailBlue. Mocht je nog helemaal niet bekend zijn met de automatiseringen, dan verwijs ik je graag naar onze starters videotraining, waarin we in video 5 toelichting geven op de automatisering.
quiz-funnel

Voorbeeld 2: Ambassadeurs herkennen

Wanneer je een enquête uitstuurt om feedback over je organisatie te ontvangen, dan kan het zijn dat hier contacten tussen zitten die jou steeds met de maximale score beoordelen. Je kunt er vanuit gaan dat deze contacten zeer tevreden zijn over jouw product of jouw dienstverlening. Een mooie kans om deze personen te ‘labelen’ als ambassadeurs! Benader hen eens met de vraag of zij een review achter willen laten op je bedrijfspagina. Of versterk de relatie met je trouwste fans door bijvoorbeeld een gratis sample te sturen van je nieuwste product.

Ook dit is een proces dat je volledig kunt automatiseren binnen MailBlue. Je kiest in een vergelijkbare flow als hierboven dan uiteindelijk, bij iemand die het JA-pad ingaat omdat je filtert op diegenen die enkel de hoogste score steeds geven, voor het automatisch toevoegen van een ‘tag’. Je labelt zo iemand dan met de ‘tag’: ambassadeur. Op basis van dat label, kun je een nieuwe automatisering starten, zodat iedereen die dat label krijgt van jouw bijvoorbeeld ook automatisch een mail ontvangt waarin je om een review vraagt.

Wat je idee ook is; als klant bij MailBlue zit ons supportteam voor je klaar.
Mocht je vastlopen in de uitwerking van je funnel, stuur ons dan een mailtje: we denken graag met je mee!

Dagmar Snoeren

Sinds januari 2019 ben ik werkzaam bij MailBlue, dé Nederlandse reseller van de e-mailmarketing software van het Amerikaanse ActiveCampaign. Als e-mail marketing automation specialist help ik in de breedste zin van het woord ondernemers met hun e-mailmarketing. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor veel content (o.a. via blogs en funnels), doe ik optimalisaties op het gebied van SEO, bouw ik aan de online leeromgeving MailBlue Academy én verzorg ik de MailBlue workshops.