Sales funnel templates: download de funnel voorbeelden gratis!

Inhoudsopgave

Inhoudsopgave

Misschien heb je al een sales funnel staan en ben je op zoek naar een uitbreiding hier op. Of misschien is het je allereerste sales funnel. Hoe dan ook; het is natuurlijk prettig om direct een template in te kunnen laden. De drie sales funnel templates die we in deze blog delen hebben in de praktijk in ieder geval al bewezen dat ze zeer effectief zijn. Weet je niet precies waar ik het over heb? Lees dan: wat een sales funnel is.

Sales funnel template 1: Leads via website kwalificeren & salesgesprek inplannen

Hoe prettig zou het zijn als je al de binnenkomende leads via je website automatisch op kunt volgen? Als dit je doel is, dan zul je veel aan deze gratis sales funnel template hebben. Het gaat om een volledig hands-off proces voor het beheren van website leads.

Deze automatisering wordt gebruikt door een agency die via hun site een aanvraag ontvangen voor een gratis check op de lead zijn of haar site (op het gebied van SEO/content). Uiteraard kun je dit vertalen naar de dienst of product vanuit jouw eigen business.

Nadat jouw websitebezoekers een formulier ingevuld hebben op je site, ontvangen zij 5 minuten later een mail van je waarin zij een paar korte vragen moeten beantwoorden. Zodra de leads deze vragen beantwoord hebben, dan wordt er automatisch een mail verstuurd waarin wordt gevraagd om een datum/tijd te selecteren uit je agenda voor een call. Tot zover komt hier dus nog helemaal geen handmatig werk aan te pas. Zodra de lead een afspraak heeft ingepland, wordt je automatisch op de hoogte gesteld van de afspraaktijd én leadgegevens. Vanaf dat moment kun je het zelf opvolgen en de call uitvoeren.

Om de funnel te kunnen downloaden en gebruiken heb je MailBlue / ActiveCampaign nodig. Dit is het e-mailmarketing systeem waarin je direct de sales funnel template in kunt laden. Hier vraag je een gratis proefaccount aan bij de Nederlandse ActiveCampaign (MailBlue). Daarnaast wordt voor deze specifieke automatisering ook gebruik gemaakt van Calendly.

Van het kwalificeren van een lead tot aan het inplannen van een salesgesprek; deze automatisering doet het allemaal voor jou!

Download deze sales funnel template

Sales funnel template 2: Leadscoring

Wil jij (of je salesteam) meer zicht op welke lead het meest interessant is om direct op te volgen? Zou je graag overzichtelijk willen hebben hoe warm of koud een lead is, zodat je automatisch de juiste opvolging kunt bieden op basis van de fase binnen de klantreis waarin iemand zich bevindt? Dan hebben we een mooie leadscoring funnel template voor je klaar staan.

Leadscoring is precies wat het zegt: leads op basis van het gedrag of hun acties een score toe laten kennen. Dit kun je automatiseren. Het enige waar je over na hoeft te denken is de basis van kenmerken en waarden die passen bij je product- of dienstenaanbod en het type klant dat je zoekt. De rest doet deze funnel voor jou!

Je kunt het dus zien als een waarderingstraject van de lead, uitgevoerd door het marketing automation systeem. Ook deze template is direct in te laden mits je het Plus pakket van ActiveCampaign of MailBlue (de Nederlandse ActiveCampaign) gebruikt. Vraag hier eventueel een gratis MailBlue proefaccount aan.
Aan de hand van de automatisch gemeten leadscores kan het systeem ook geautomatiseerd bepaalde processen in werking zetten. Bijvoorbeeld: de lead in een andere nurturing campagne plaatsen op basis van de leadscore of de lead automatisch doorsturen naar het salesteam om op te volgen.

In deze specifieke funnel worden er punten toegekend op basis van; het lezen van een bepaalde mail (1 punt), het klikken op een link in die mail (2 punten) en het minimaal 2 keer bezoeken van een bepaalde websitepagina (5 punten). Deze punten vervallen per actie na 2 weken. Het kan natuurlijk zijn dat je meer acties toevoegt en de punten bijvoorbeeld na een kortere of langere periode weer mogen vervallen, zodat de score per lead ook actueel is.

Dankzij deze sales funnel template benader je jouw lead op het juiste moment; wanneer hij/zij werkelijk klaar is om te converteren!

Sales funnel template 3: Paginabezoek

Start een mailreeks automatisch wanneer een contact een bepaalde pagina op je website heeft bekeken. Door op die manier te segmenteren maak je jouw communicatie meteen relevant en persoonlijk. Een dergelijke vertrouwensband met je contacten, waarbij je volledig geautomatiseerd kunt sturen op een specifieke informatiebehoefte, zal natuurlijk voor meer conversie zorgen en ook een betere relatie met je reeds bestaande klanten.

Gebruik deze sales funnel template bijvoorbeeld om leads warm te maken, gericht op datgene waar zij hun interesse al in tonen. Stuur het juiste bericht, naar de juiste persoon, op het juiste moment zónder dat dit jou veelt tijd of werk kost. Het enige dat je hoeft te doen is deze funnel importeren, een specifieke website URL in te geven en de inhoud van de mails aan te passen.

Gratis: E-mailmarketing Handboek

72 pagina’s met de beste strategieën voor
e-mailmarketing en praktische tips die je vandaag al kan toepassen. Vraag gratis aan en ontvang ‘m meteen in je inbox.

Gratis: E-mailmarketing Handboek

72 pagina’s met de beste strategieën voor
e-mailmarketing en praktische tips die je vandaag al kan toepassen. Vraag gratis aan en ontvang ‘m meteen in je inbox.