Sendinblue vs MailBlue

Op dit moment wordt deze pagina bijgewerkt in verband met gewijzigde abonnementen. Voor actuele functionaliteiten binnen MailBlue zie: https://mailblue.nl/prijzen/.

Op zoek naar het juiste e-mail marketing systeem? Het zijn er veel om uit te kiezen hè! In dit artikel vergelijken we Sendinblue met MailBlue; twee hele goede e-mail marketing tools. Na het lezen van dit artikel kun je beter beslissen welk systeem geschikt is voor je.

Beide systemen richten zich niet alleen maar op e-mail marketing; ze stellen je ook in staat om echt relaties met je klanten op te bouwen. Dit kan via e-mail marketing campagnes, marketing automatiseringen, multi-channel marketing en sms.

Algemeen

Sendinblue

Sendinblue is een populair e-mail marketing systeem; je gebruikt het om effectief te communiceren en relaties op te bouwen met je contacten. De software kan voor meerdere scenario’s ingezet worden, maar is vooral sterk in transactionele e-mails en e-commerce marketing.

De belangrijkste features van dit systeem zijn:

  • Email marketing
  • SMS marketing
  • Chat
  • Marketing automatisering
  • Transactionele e-mails (gericht op transactie in plaats van informatief)
  • CRM
  • Bestemmingspagina’s
  • Aanmeldformulieren (enkele en dubbele opt-in)
  • Facebook advertenties
  • Open en klikratio’s in de rapportages
  • E-mail heatmaps
  • A/B-testen
  • Real-time statistieken
  • Verstuur met tijdoptimalisatie

MailBlue

MailBlue is groeiend populair in de Nederlandse en Belgische markt. Dit e-mail marketing automatisering systeem biedt je alles wat je nodig hebt om je bedrijf te laten groeien middels e-mail marketing. Je kunt kiezen voor een pakket inclusief CRM en SMS-mogelijkheden. Verstuur goed gesegmenteerde en persoonlijke mailings en bouw aan de relatie met jouw contacten.

De belangrijkste features van de MailBlue zijn:

Marketing automatisering, een app

De nadruk ligt bij MailBlue sterk op de e-mail marketing automatiseringen: je kunt daarmee e-mails op basis van triggers naar mensen versturen. Verstuur bijvoorbeeld geautomatiseerd een mailreeks wanneer jouw contacten een specifieke webpagina op je site bezoeken of een bepaalde aankoop voltooid hebben.

Erg prettig is ook de app waarmee je overal en altijd toegang hebt tot het CRM van MailBlue. Wel zo handig voor de buitendienstmedewerkers die onderweg nog even een taak als voltooid willen markeren bijvoorbeeld.

Gebruiksvriendelijkheid

Sendinblue maakt het je heel gemakkelijk om mooie en professioneel ogende marketingcampagnes te maken. Je hebt hier geen hulp van een designer of developer bij nodig. Ook binnen MailBlue is het eenvoudig om nieuwsbrieven en professioneel ogende e-mailcampagnes op te bouwen die de aandacht van jouw contacten zullen trekken.

Ook hoef je bij beide systemen geen technische kennis te hebben om wijs te worden in het bouwen van automatiseringen. Het werkt allemaal erg visueel en mede daardoor heel gebruiksvriendelijk.

Automatiseringen

Binnen beide systemen is het mogelijk om op basis van een bepaalde trigger de automatisering te laten starten. Die trigger kan bijvoorbeeld zijn; het inschrijven op een specifieke maillijst. Wel kent MailBlue hier meer mogelijkheden in, dus heb je meer vrijheid om heel gerichte funnels te bouwen.

Je kunt binnen de automatiseringen in beide systemen verschillende acties plaats laten vinden; meer dan enkel het verzenden van mails. Dit stelt je in staat gehele processen te automatiseren. Ook hierin kent MailBlue wat meer mogelijkheden in toe te voegen acties en condities waarop gesplitst mag worden. Mocht je veel gebruik willen maken van automatiseringen en er meerdere gaan bouwen die aan elkaar gekoppeld zijn, dan kan het dat Sendinblue in mogelijkheden tekort schiet. Dit probleem zul je niet zo snel hebben als je net start met e-mail automatisering, maar wanneer je nu al weet dat je hier meer uit wilt halen en uitgebreide flows wilt creëeren, dan is MailBlue een betere keuze.

Erg fijn is dat je binnen MailBlue niet alleen de mogelijkheid hebt vooraf gemaakte automatiseringen in te laden, maar je kunt ook eigen automatiseringen dupliceren. Heel fijn als je een gelijke flow wilt maken. Dit hoef je dan niet opnieuw op te bouwen maar waarschijnlijk wil je enkel een aantal mails nog qua inhoud dan aan kunnen passen. Dit is dus mogelijk en kan je veel tijd schelen!

CRM

Zowel Sendinblue als MailBlue hebben een CRM zodat je alle informatie over je (potentiële) klanten op één plaats kunt beheren. Houd notities bij waarin je bijvoorbeeld opmerkingen vanuit eerdere telefoongesprekken plaatst en voeg relevante documenten toe. Zo houd je de contactprofielen altijd up-to-date en weet iedere medewerker direct de status van een lead of klant. Ook kun je in beide systemen eenvoudig taken toevoegen en toewijzen aan bepaalde medewerkers. Hier kun je deadlines aan hangen om altijd ‘on-track’ te blijven met alle to-do’s. Ook heel gemakkelijk: gebruik marketing automatiseringen om geautomatiseerde mailreeksen te starten voor bepaalde leads/klanten. Binnen MailBlue kun je net iets meer automatiseren. Zo kun je bijvoorbeeld een notificatie-mail versturen intern nadat iemand een (intake)formulier ingediend heeft. Met MailBlue ben je net iets flexibeler in het automatiseren van processen rondom het CRM.

Wil je actief aan de slag met een CRM? Een ander aspect waarom je mogelijk eerder voor MailBlue zou willen kiezen, is dat je daar de mogelijkheid hebt om (sales) pipelines te creëren met de verschillende fases waarin een lead/klant door je proces kan gaan. Dit ontbreekt binnen Sendinblue. Het werkt overzichtelijk als je de dealwaarde en dealflow inzichtelijk kunt krijgen. Als iemand intern bijvoorbeeld snel even wat informatie nodig heeft over de algemene progressie van meerdere leads (of de geschatte waarde van leads), dan is dit binnen Sendinblue erg omslachtig. Je moet dan namelijk manueel ieder contact er bij pakken. Je kunt het op die manier dan ook alleen maar terugvinden als je hier zelf notities over bijgehouden hebt.

Binnen MailBlue kun je eenvoudig meerdere pipelines creëren. Hierbij heb je al die data in één overzicht. Ook loopt alles zo gestroomlijnd door;

Integraties

Sendinblue kent een aantal integraties met tools vanuit derde partijen, al zijn de opties wel beperkt. Er zijn er slechts 12 integraties direct (en gratis) te koppelen met Sendinblue. Andere mogelijkheden zijn: tools via Zapier koppelen of een maandprijs extra betalen. Hier vindt je een overzicht van alle mogelijkheden.

Gelukkig kun je wel veel koppelen met MailBlue, dus het is heel waarschijnlijk dat het systeem of de systemen die je nu gebruikt goed te integreren zijn. Omdat MailBlue dé Nederlandse reseller in van ActiveCampaign, kun je alles integreren wat met ActiveCampaign gekoppeld kan worden. Dit zijn op het moment van schrijven meer dan 850 apps. Een compleet overzicht van alle integraties met MailBlue vind je hier.

Templates

E-mail templates direct inladen zodat je dit enkel nog hoeft te wijzigen naar de look & feel van jouw bedrijf is natuurlijk prettig. Gelukkig heb je bij allebei de systemen aardig wat keuzemogelijkheden. Sendinblue heeft een gratis bibliotheek met 65 e-mail sjablonen die je zo in kunt laden.

Binnen MailBlue heb je ook een ruime keuze uit meer dan 125 e-mail templates. 

Support

De support bij Sendinblue én MailBlue is goed. Je kunt in beide gevallen terecht in een uitgebreide kennisbank. Ook kun je videotrainingen volgen en zelfs certificaten behalen in een heuse Academy.Het grootste verschil zit in het feit dat Sendinblue een internationaal bedrijf is. Daardoor is alles in het Engels opgebouwd. De kantoren zitten in India, United States, Frankrijk en Duitsland. Als Nederlandse of Belgische ondernemer schakelt het daardoor vaak makkelijker met MailBlue, want dit is een volledig Nederlands bedrijf.

Prijzen

Sendinblue

Bij Sendinblue hanteren ze de volgende prijsstructuur: je hebt géén limiet in het aantal contacten dat je kunt laden in je account, maar je betaalt voor het aantal mails dat je per maand uitstuurt. Ook hanteren ze een gratis plan; hierbij heb je ook géén limiet in het aantal contacten maar je bent wél gelimiteerd in de functionaliteiten. Zo kun je in het gratis plan slechts 300 mails per dag versturen. Ook mis je features zoals Facebook Ads, verzendtijd optimalisatie en chat.

Om al deze features toch te kunnen gebruiken kom je al meteen uit op het Premium plan, wat $66,- per maand kost.

Verder heb je in het gratis plan ook nog te maken met het logo van Sendinblue dat onderaan je mails getoond wordt. Daarvoor hoef je weliswaar tegenwoordig niet meer meteen een Premium plan aan te schaffen, maar het kost je wel meteen het kleinste plan van $19 per maand en dan ben je daar nog een extra $9,- per maand aan kwijt om ook het logo weg te halen. Je zit dan al snel op een Lite account van in totaal $28,- per maand. Je kunt daarin maximaal 10.000 mails per maand uitsturen en dan heb je nog géén toegang tot de automatiseringsmogelijkheden.

Ook goed om te weten; zowel binnen het gratis als het Lite plan van Sendinblue kun je maar maximaal 2.000 contacten door je automatiseringen hebben lopen.

Sendinblue kán dus in sommige gevallen wel goedkoper zijn, maar biedt je zeker geen betere waarde. Je komt namelijk toch al snel op de duurste pakketten uit bij Sendinblue om in de buurt te komen van features die je binnen MailBlue al binnen het goedkoopste pakket krijgt.

MailBlue

Kies je voor een Lite pakket bij MailBlue dan kun je namelijk onbeperkt mailen én krijg je ook al automatiseringsmogelijkheden. Er wordt géén logo getoond onderin je mails en het kost je vanaf €9,- per maand. De prijsstructuur is bij MailBlue wel opgebouwd in een contactlimiet: in het goedkoopste plan kun je tot 500 contacten mailen. Dit kun je zelf eenvoudig verder opschalen als je meer contacten in je systeem hebt of krijgt. Als je redelijk actief bent met e-mail marketing, loop je binnen Sendinblue al snel tegen limieten aan en is MailBlue vaak een betere keuze.