Splittesten is het testen van meerdere varianten om te bepalen welke landingspagina of advertentie beter converteert. Je past continu kleine onderdelen van de pagina of campagne aan om zo het maximale resultaat te behalen.
Conversieratio
De conversieratio van een landingspagina of een advertentiecampagne is een belangrijk onderdeel van een online marketing strategie. Op het moment dat je de conversieratio kunt verbeteren betekent dit dat je meer leads en meer verkopen krijgt met hetzelfde aantal bezoekers, simpelweg omdat meer bezoekers gebruik maken van jouw aanbod.
Zeker wanneer je gaat adverteren om meer leads te genereren of om meer verkopen te realiseren is het splittesten van de landingspagina’s een lucratief onderdeel. Je investeert namelijk geld aan het vertonen van jouw advertentie en jouw product aan een doelgroep. Door de conversieratio te verhogen krijg je meer resultaten uit dezelfde investering.
Testen van onderdelen
Splittesten wordt vaak gebruikt om kleine onderdelen van een landingspagina te testen, zo kun je bijvoorbeeld testen welke kleur de call-to-action je moet gebruiken of dat je een persoonlijke afbeelding of juist een stockfoto moet gebruiken. Je kunt relatief snel zien wat werkt, hierdoor ben je in staat om snel beslissingen te nemen om zo maximaal resultaat te behalen.
Om een splittest uit te voeren binnen een WordPress website is een veel gebruikte, en gratis, plugin de “Google Content Experiments” plugin. Je kunt in Google Analytics een test aanmaken en deze plugin zorgt vervolgens voor de technische uitvoering van deze test.