De Top of Funnel (TOF) verwijst naar de marketingstrategie die zich richt op het eerste stadium van het marketing- en verkoopproces. In dit stadium breng je je merk, product of dienst onder de aandacht van potentiële klanten (leads). We noemen dit stadium de awareness fase.

Wat is het doel van Top of Funnel?

Het doel is om leads in de funnel te krijgen waarna ze de gewilde customer journey afleggen om tot conversie over te gaan. De TOF is een cruciale eerste stap. Je legt hier de basis voor je verdere funnel. Je bereikt in de Top of Funnel vaak een breed publiek, maar hiervan zal maar een klein deel naar de volgende fase gaan. Het is daarom belangrijk te weten wie je doelgroep is en je strategie op hen te richten. Je doelgroep is immers op zoek naar datgene dat je aanbiedt en eerder geneigd over te gaan tot conversie.

Hoe bereik je de doelgroep in de Top of Funnel?

Top of Funnel draait om de aandacht van je doelgroep trekken en interesse opwekken. Dat kan bijvoorbeeld via:

  • social ads en paid advertising zoals Facebook advertenties, Google Ads en banners
  • interessante content van hoge kwaliteit, zoals blogs, artikelen, webinars en social media posts
  • goede vindbaarheid door SEO en linkbuilding 

Waarom is een kwalitatieve Top of Funnel zo belangrijk?

Je kunt maar één keer een eerste indruk maken. De Top of Funnel is daarom heel belangrijk en moet van goede kwaliteit zijn. Om de volgende stadia gemakkelijker te maken, verzamel je idealiter meteen e-mailadressen zodat je e-mailmarketing in kunt zetten in de volgende fases van de funnel. Hier heb je natuurlijk wel de juiste e-mailmarketingsoftware voor nodig die je in staat stelt leads gepersonaliseerde e-mails te sturen. Met software als MailBlue stuur je persoonlijke aanbiedingen op basis van triggerpoints en data.

Welke fases komen er na de Top of Funnel?

Om van leads betalende klanten te maken, doorlopen ze meerdere stadia. 

Middle of Funnel

Na de Top of Funnel bewegen leads naar de Middle of Funnel. In deze fase heb je de aandacht en interesse van leads te pakken. In Middle of Funnel voed je die interesse op, creëer je meer waarde en bouw je aan de relatie. Je geeft de leads gepersonaliseerde informatie die hen ervan overtuigt dat jij de beste partij bent om hen in hun behoefte te voorzien. Voorbeelden hiervan zijn blogs en webinars, retargeting ads en het delen van goede reviews om vertrouwen op te bouwen. Dat haalt ze over naar de volgende fase te gaan: Bottom of Funnel.

Bottom of Funnel

Bottom of Funnel is de laatste fase van je marketingstrategie. In deze fase van de funnel gaan leads over tot aankoop/conversie. De leads kennen je bedrijf inmiddels al, weten wat ze zoeken én dat jij een goede optie bent. In deze laatste fase is het daarom zaak ze over te halen met gepersonaliseerde content. Denk daarbij aan retargeting ads, gepersonaliseerde e-mailcampagnes met aanbiedingen die bij de lead passen en persoonlijke gesprekken met het salesteam. 

Top of Funnel data

Om alle stadia in je funnel goed te laten verlopen, houd je data bij vanaf de Top of Funnel. Belangrijke data om bij te houden is:

  • bereik
  • click-through rate
  • bounce rate op website
  • tijd op website
  • engagement met social media posts

Met de juiste data kun je je strategie bijsturen en optimaliseren waar nodig.

Download gratis:
E-mailmarketing
handboek

  • Ontdek de kracht van e-mailmarketing
  • Hoe je jouw nieuwsbrieven kunt automatiseren
  • Hoe je doorlopend omzet kunt generen
  • Inclusief stappenplannen voor het bouwen van funnels
>