Helpcenter

Heb je een MailBlue account en heb je vragen over het gebruik van het systeem? Geen probleem! We hebben namelijk een uitgebreide kennisbank voor je klaarstaan met meer dan 190 artikelen die alle functies en vragen voor je behandelen. Ook hebben we meerdere video’s beschikbaar zodat je direct met ons kunt meekijken hoe je jouw account kunt inrichten.

Neem dan snel een kijkje in ons helpcenter.

Contact Info
MailBlue B.V.
Reduitlaan 27, 4814DC Breda
info@mailblue.nl
Follow Us

Verbeter jouw open-rate met deze tips!

Verbeter jouw open-rate met deze tips!

We willen natuurlijk allemaal dat onze e-mails zo goed mogelijk gelezen worden. De open-rate hangt af van in hoeverre de e-mails in de inbox van jouw contacten terechtkomen. Daar komt ook nog eens bij dat jouw contacten de e-mails aantrekkelijk genoeg moeten vinden om te openen. Twee factoren dus: deliverability en content. In dit artikel lees je hoe je op beide kunt inspelen om zo je open-rate te verbeteren.

 

1: Stel jouw SenderID en DKIM in

De spamfilters van mailproviders zijn streng en ingewikkeld. Gelukkig zijn er twee aanpassingen die je kunt doorvoeren om een zo goed mogelijke deliverability (ofwel, aflevering van e-mails) te realiseren: de SenderID en DKIM instellen. Hiermee zorg je ervoor dat jouw e-mails minder snel als spam gemarkeerd worden.

Lees hier hoe je dit voor jouw account kunt instellen.

 

2: Let op de spam triggers

Het gebruik van bepaalde woorden en tekens kan spam filters activeren. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van veel uitroeptekens of content waarin te veel focus ligt op gratis aanbiedingen of manieren om geld te verdienen. Ook e-mails verzonden vanaf een gratis mailprovider (zoals @hotmail of @gmail) kunnen spam filters triggeren. Het is dus aan te raden een bedrijfsmail te gebruiken.

MailBlue heeft een spam checker genaamd SpamAssasin in het systeem verwerkt, zodat je voordat je een e-mail verstuurt bij de samenvatting de resultaten van de check kunt inzien en je content hierop kunt aanpassen.

 

3: Zorg voor een opvallende en persoonlijke onderwerpregel

Van alle e-mails die jouw contacten ontvangen, moet juist die van jou opvallen. Het is dus belangrijk dat je een pakkende onderwerpregel hebt die direct de aandacht trekt. Spreek je contacten bij de voornaam aan door gebruik te maken van personalisatie tags. Daarnaast kun je ook gebruik maken van emoticons, hierdoor val je met de kleuren al sneller op in een inbox. Elke doelgroep is natuurlijk anders dus test daarom ook wat voor onderwerpregel voor jou het beste werkt. Door middel van een split test (A/B test) kun je gemakkelijk achterhalen wat voor onderwerpregel tot de meeste opens leidt.

Lees hier hoe je jouw onderwerpregel kunt personaliseren.
En vind hier meer informatie over het split testen van je e-mail.

 

4: Maak gebruik van de pre-header text

Je kunt de pre-header text, ofwel het kleine stukje tekst dat na de onderwerpregel in een inbox zichtbaar is, ook aanpassen naar wens. Je kunt hier dus in één zin extra informatie geven over de content van de e-mail en zo je contacten nieuwsgierigen maken naar de inhoud. Maak dus zeker gebruik van deze functie en laat jouw e-mail er nog meer uit te laten springen. Ook dit kun je uiteraard split testen.

Lees hier hoe je de pre-header text kunt wijzigen.

 

5: Test de beste verzendtijden

Check voor jezelf wanneer jouw e-mails het beste geopend worden. Binnen MailBlue kun je dit gemakkelijk achterhalen door de contactrapportages te bekijken. Daarnaast kun je dit uiteraard ook testen door op verschillende tijden/dagen jouw e-mails te versturen en te bekijken hoe dit jouw open-rate beïnvloedt.

 

6: Maak het relevant

Gebruik de segmenteer opties van MailBlue en stuur alleen e-mails die ook echt relevant zijn voor de ontvangers. Wanneer je massaal algemene nieuwsbrieven stuurt zul je zien dat de open-rate veel lager is. Zonde, want met alle data die je van je contacten kunt verzamelen kun je heel gericht mailen. Segmenteer bijvoorbeeld op basis van geslacht, woonplaats, pagina’s bezocht, producten bekeken en clicks. Zo kun je jouw e-mails nog meer personaliseren en zorg je ervoor dat de content ook echt interessant is voor jouw contacten.

Vind hier meer informatie over segmenteren.

 

7: Schoon je lijst op

Het is aan te raden om zo nu en dan je lijst op te schonen door alle contacten die bouncen en inactief zijn te verwijderen. Contacten die bouncen zijn gemakkelijk te identificeren en te verwijderen met de batch actie tool. De contacten die inactief zijn zul je eerst nog moeten achterhalen. Dit kun je doen door middel van de standaard automations van MailBlue waarmee je de betrokkenheid (engagement) kunt meten. Met deze automations kun je door middel van tags in de gaten houden welke contacten wel reageren op je mails en welke niet betrokken zijn. Diegenen die dit niet zijn kun je vervolgens ook met de batch actie tool verwijderen.

In dit artikel lees je meer over de mogelijkheden van de batch actie tool.

 

8: Verstuur jouw mail nogmaals naar alle contacten die hem nog niet geopend hebben

Als contacten na een dag je e-mail nog niet geopend hebben, is de kans groot dat dit ook niet meer gaat gebeuren. Je kunt daarom met MailBlue gemakkelijk dezelfde e-mail nogmaals versturen naar alle contacten die hem nog niet geopend hebben. Hier kan je de open-rate enorm mee opkrikken.

Lees hier hoe je een campagne opnieuw verzendt.
En lees hier hoe je in automations een ongeopende e-mail nogmaals kunt verzenden.

 

MailBlue testen? Vraag hier jouw gratis proefaccount aan.