De marketingmix is een van de bekendste frameworks in de marketing. Dit framework wordt vaak als de hoeksteen van marketing gezien en helpt marketeers wereldwijd om strategieën op te stellen en bedrijfsdoelen te behalen. De marketingmix bestaat oorspronkelijk uit de vier P’s:

  • Product
  • Prijs
  • Plaats
  • Promotie

In dit artikel lichten we de marketingmix en de vier P’s verder toe. 

Ontstaan van de marketingmix

De marketingmix ontstond in de jaren 50 van de vorige eeuw en werd geïntroduceerd door Neil Borden, een Amerikaanse marketeer en professor. Hoewel Borden de term zelf niet zo specifiek gebruikte, introduceerde hij wel het concept van de marketingmix als een combinatie van elementen om een effectieve marketingstrategie te ontwikkelen. In de jaren 60 bouwde marketeer E. Jerome McCarthy hierop voort en kwam hij met de vier P’s die we vandaag de dag nog steeds gebruiken.

De vier P’s

De marketingmix bestaat oorspronkelijk uit de vier P’s, al zijn er tegenwoordig ook versies met meer elementen. Wil je een sterke marketingstrategie? Dan moeten de vier P’s nauw samenwerken voor een allesomvattende aanpak. We leggen de P’s eerst verder uit.  

Product

Het product dat je aanbiedt is de basis van je bedrijf. Het product moet goed zijn, aansluiten op de behoeften van je doelgroep en uniek, relevant en onderscheidend zijn. Maar het product is meer dan alleen een product. Gerelateerde onderdelen als verpakkingen, veiligheid en accessoires vallen ook onder deze P. 

Prijs

De prijs die je voor je product vraagt is cruciaal voor een winstgevend bedrijf. Hierbij moet je rekening houden met de kosten die je maakt, zonder te hoog in te zetten en klanten af te schrikken. Een te lage prijs kan de waarde van je product ondermijnen en je positie in de markt onderuit halen. De prijs die je vraagt moet daarom in lijn zijn met de kwaliteit van je product, de markt en de concurrentie.

Plaats

Je product moet beschikbaar zijn waar je doelgroep is. Dat kan op fysieke locaties zoals in een winkel zijn, maar ook online. Ook distributie, opslag en transport zijn voor deze P belangrijk.

Promotie

Hoe communiceer je de waarde van je product aan de doelgroep? En hoe je bereik je de doelgroep? Promotie draait om alle vormen van reclame, zoals online adverteren, banners, social media en PR. 

Hoe werken de vier P’s samen in de marketingmix?

De vier P’s versterken elkaar. Het product en de kwaliteit die je biedt, heeft invloed op de prijs die je vraagt en de prijs beïnvloedt ook weer de waarde die klanten ervaren. Waar je product beschikbaar is (plaats), speelt een grote rol in hoe makkelijk het is om een aankoop te doen. De plaats wordt versterkt door doelgerichte promotie. Met promotie breng je op het juiste moment de juiste boodschap bij de juiste mensen. Daar zien zij het product enzovoorts.

Is een van de P’s niet in orde? Dan raak je potentiële klanten kwijt. Door de P’s te laten samenwerken, bouw je een consistent marketingplan met als doel conversie en tevreden klanten. 

Uitbreiding van de marketingmix

De vier P’s van de marketingmix zullen altijd relevant blijven. Maar juist door alle ontwikkelingen in de loop der jaren, hebben talloze marketeers elementen aan de mix toegevoegd. Daar is wat voor te zeggen: des te meer geoptimaliseerde elementen in je marketingmix, des te sterker je strategie.

Enkele voorbeelden van toegevoegde elementen zijn de volgende.

Mensen (People)

Dit element slaat op alle mensen die betrokken zijn bij marketingtraject, inclusief medewerkers, klantenservice en influencers. Het creëren van positieve ervaringen tijdens klantcontact is namelijk van cruciaal belang.

Proces (Process)

Proces gaat over het optimaliseren van interne en externe processen om de klanttevredenheid te verbeteren en zo de loyaliteit en klantrelatie te versterken. 

Partners (Partnerships)

Samenwerkingen met andere bedrijven kunnen je bereik en verkoop vergroten. Denk aan evenementen, affiliate marketing en gezamenlijke promoties.

Duurzaamheid (Sustainability)

Duurzaamheid wordt steeds belangrijker. Voor meer en meer consumenten is het belangrijk dat de producten die zij kopen milieuvriendelijk en ethisch geproduceerd zijn. 

Digitalisering (Digitalization)

Het element Digitalisering omvat bijvoorbeeld apps, het gebruik van AI (kunstmatige intelligentie waaronder ook chatbots voor klantenservice vallen) en VR (virtual reality) die de manier waarop klanten interacteren met bedrijven en merken flink hebben veranderd. 

Online marketing en de vier P’s

Toen de marketingmix ontstond, was er nog geen internet. De opkomst van ons digitale tijdperk heeft nieuwe dimensies aan de marketingmix toegevoegd. Online kanalen zoals social media, zoekmachines en optimalisatie daarvoor (SEO) en betaalde online advertenties maken het mogelijk om doelgroepen op specifieke plaatsen te bereiken Je past de boodschap (promotie) eenvoudig aan op hun behoeften en interesses. En schiet je niet meteen raak? Dan kun je een retargeting campagne starten om opnieuw interesse te wekken. 

E-mailmarketing en de vier P’s

E-mailmarketing is een krachtige tool voor de P van Promotie en het onderhouden van klantrelaties. Door gepersonaliseerde e-mails op het juiste moment te versturen, kun je waardevolle content delen die aansluit op de behoeften van de doelgroep, persoonlijke aanbiedingen doen én een directe communicatielijn met je klanten behouden. 

E-mailmarketing helpt je om klanten de volgende stap naar conversie te laten zetten. Je onderhoudt na aankoop eenvoudiger de klantrelatie, weet waar je klant zich bevindt en hoe je deze bereikt en kunt blijven promoten. Hier heb je wel de juiste e-mailmarketingsoftware voor nodig, zoals die van Mailblue. In deze software vind je bijvoorbeeld volop data waardoor je kunt zien welke vorm van promotie aanslaat en of e-mailadressen nog actief zijn.

Download gratis:
E-mailmarketing
handboek

  • Ontdek de kracht van e-mailmarketing
  • Hoe je jouw nieuwsbrieven kunt automatiseren
  • Hoe je doorlopend omzet kunt generen
  • Inclusief stappenplannen voor het bouwen van funnels
>