Marktpositie heeft alles te maken met de plaats van een bedrijf op de markt door het imago dat het bedrijf uitstraalt. De daadwerkelijke prestaties van het bedrijf zijn hierbij minder van belang. Marktpositie gaat dus om hoe de doelgroep het bedrijf ziet én hoe het bedrijf zich profileert.
Het doel van de marktpositie
Imago, imago, imago! Hoe ziet de klant het bedrijf? En ja, dat betekent dat deze visie kan verschillen van hoe een bedrijf zichzelf ziet. Het doel van een goede marktpositie is dus zo positief mogelijk gezien worden ten opzichte van de concurrentie. Dat leidt namelijk tot meer verkoop, meer winst, betere naamsbekendheid, etc.
Een goede marktpositie draait dus om jezelf als bedrijf zo goed mogelijk te positioneren voor de doelgroep zodat ze altijd voor jou zullen kiezen en niet voor de concurrent.
De 4 P’s in de marketingstrategie
Voor een sterke marktpositie, maak je een marketingstrategie. Onmisbaar hierin zijn de 4 P’s.
De 4 P’s is een marketingmodel. Je moet hiervoor weten:
- Product: wat bied je aan, van welke kwaliteit en hoe onderscheidt jouw product zich van de concurrentie?
- Prijs: wat is een eerlijke prijs waar je winst mee kunt maken maar waarbij je ook kunt concurreren?
- Promotie: welke marketingactiviteiten gebruik je om het product te verkopen? Denk aan online advertenties, abri’s of e-mailmarketing.
- Plaats: waar bied je het product aan en is het product op het juiste moment op de juiste plek om klanten aan te trekken?
Elk van de 4 P’s speelt een belangrijke rol bij het bepalen van de marktpositie van een bedrijf.
Doelgroepsegmentatie
Voor een sterke marktpositie definieer je de doelgroep. Waar hebben zij behoefte aan, wat kunnen zij zich veroorloven en waar bevindt de doelgroep zich?
Hierbij maak je altijd een concurrentieanalyse. Door inzicht te krijgen in wat, hoe en waar de concurrentie aanbiedt, speel je hierop in.
Hoe krijg je een betere marktpositie?
Een betere marktpositie krijg je waarde aan je klanten te bieden en aan hun behoeften te voldoen op een manier die beter is dan die van je concurrenten. Enkele manieren die de marktpositie verbeteren zijn:
- Een beter product dan de concurrentie.
- Een uniek product bieden dat nog niemand anders aanbiedt.
- Een betere prijs bieden, zonder daarbij het winstoogmerk te verliezen
- Betere en snellere service en distributie dan de concurrentie aanbiedt
- Doelgroepgerichte marketingcampagnes