Het kassakoopje is een marketingtactiek die vooral voor fysieke verkoopplaatsen, zoals supermarkten en andere winkels, wordt toegepast. Het concept is eenvoudig: een product wordt op een opvallende plek bij de kassa geplaatst. Vaak wordt dit product voor een lagere prijs aangeboden, of lijkt het alsof dit zo is. In dit artikel gaan we in op offline kassakoopjes, maar stippen we ook kassakoopjes in de online marketing aan.
Wat zijn voorbeelden van kassakoopjes?
Het product dat ingezet wordt voor een offline kassakoopje is vaak kleiner van formaat, geschikt voor directe consumptie (zoals een chocoladereep of gekoelde drank) en bijvoorbeeld seizoensgebonden of aangeprezen als laatste kans omdat het product uit het assortiment verdwijnt. Het idee achter kassakoopjes is dat klanten die al bij de kassa staan een impulsief besluit nemen om het kassakoopje mee te nemen. Deze marketingtactiek speelt ook in op de wachttijden bij de kassa.
Voor welke doelgroep is het kassakoopje geschikt?
Het kassakoopje is een handige marketingmethode om voor verschillende soorten klanten in te zetten. Ten eerste is het ideaal voor de doelgroep die prijsbewust is. Deze groep klanten vindt het prettig om een goede deal te krijgen en het kassakoopje past daar goed bij.
Kassakoopjes zijn ook geschikt voor klanten die weinig tijd hebben en snel iets willen meenemen om onderweg te eten of drinken. Het kassakoopje biedt deze klanten een snelle en gemakkelijke oplossing.
Klanten met kinderen zijn ook een hele geschikte doelgroep. Denk maar eens aan het aanbieden van snoep of speelgoed aan klanten die met kinderen in de wachtrij staan. Vooral rond de supermarktdrukte vlak voor etenstijd hebben veel ouders geen zin in jengelende kinderen en zijn ze eerder geneigd ja te zeggen.
Aankoopgedrag
Het kassakoopje heeft invloed op het aankoopgedrag van klanten. Het product wordt bewust op ooghoogte geplaatst, is makkelijk mee te nemen en lijkt een goede deal. Er wordt zo ingespeeld op het impulsieve gedrag van mensen, die snel beslissingen nemen zonder veel na te denken.
Voordelen van het offline kassakoopje
Een voordeel van het kassakoopje is dat het kan helpen om de verkoop van bepaalde producten te stimuleren. Door de gebruikte promotietactiek, kan het product de aandacht trekken van klanten die hier anders misschien geen interesse in zouden hebben. Het kassakoopje kan ook bijdragen aan het vergroten van de omzet, omdat klanten nog snel een extra aankoop doen bij de kassa.
Nadelen van het kassakoopje
De nadelen van het kassakoopje voor winkels (vooral supermarkten) is dat deze tactiek moeilijker in te zetten is bij winkels waar een zelfscan is. Een nadeel voor de klant is dat het kassakoopje een impulsaankoop is. Klanten kopen het product niet omdat ze het nodig hebben, maar omdat het er aantrekkelijk uitziet of tegen een lage prijs wordt aangeboden. Dit kan ook weer leiden tot klanten die de volgende keer beter nadenken en niet meer voor deze vorm van marketing vallen.
Kassakoopje in de online marketing
Het kassakoopje wordt ook steeds vaker ingezet in webshops. Het principe is hetzelfde: vlak voor het moment van afrekenen wordt er een extra product of dienst aangeboden en dit meestal tegen een aantrekkelijke prijs. Denk aan een aanvullende service, een extra product of een upgrade van het gekozen product.
De extra aanbieding wordt gepresenteerd als een eenmalige kans tegen een aantrekkelijke prijs, waardoor de klant vaak geneigd is om het aanbod te accepteren. Dit kassakoopje kan ook worden gebruikt om klanten te verleiden tot herhaalaankopen, door bijvoorbeeld een kortingscode aan te bieden voor een volgende aankoop.