Free publicity is de kracht van gratis reclame. De term verwijst naar het verkrijgen van publiciteit en aandacht voor je merk, product of evenement zonder dat je hiervoor hoeft te betalen. Geen advertentiecampagne nodig dus! Free publicity draait allemaal om het genereren van interesse van media, influencers en het publiek op een organische en natuurlijke manier.

De voordelen van free publicity

Free publicity kent voor- en nadelen. We lichten de voordelen toe.

Geloofwaardigheid vergroten
Als een merk wordt vermeld in onafhankelijke media of wordt aanbevolen door influencers, vergroot dit automatisch de geloofwaardigheid bij je doelgroep. Het is namelijk een stempel van goedkeuring die anderen sneller zullen volgen.

Meer bereik en zichtbaarheid
Gratis publiciteit geeft je een groter bereik en meer zichtbaarheid. Je bereikt kosteloos een nieuw, breder publiek en vergroot je naamsbekendheid.

Kostenbesparing
De term zegt het al: free publicity is hartstikke gratis. Normaal maak je advertentiekosten, maar dit geld kun je nu elders in je bedrijf investeren.

Nadelen van free publicity

Natuurlijk kent free publicity ook nadelen. Hieronder vind je een paar nadelen van free publicity.

Geen invloed op de uiting van anderen
Iedereen kan over je merk zeggen wat hij wil. Daar heb je als bedrijf geen controle over als je op free publicity vertrouwt. En hoewel een slechte mening ook free publicity is, heeft dit een negatieve invloed op het vertrouwen van je doelgroep. Zij zullen daarom minder snel een aankoop doen. 

Beperkte controle over timing
Je hebt weinig controle over wanneer en hoe je free publicity krijgt. Het kan zijn dat je merk wordt vermeld op een moment dat dit niet optimaal is voor je marketingstrategie. Dit kan negatieve gevolgen hebben. Bijvoorbeeld als je nog geen upsell-funnel klaar hebt staan, de klantenservice niet op orde is, etc.

Hoe krijg je free publicity?

Er zijn verschillende strategieën om free publicity te krijgen. Free publicity komt je namelijk niet zomaar aanwaaien, maar vereist wat marketinginspanning vooraf.

Persberichten

Schrijf een goed persbericht over nieuwe productlanceringen, opmerkelijke prestaties of unieke evenementen. Stuur deze naar relevante media, journalisten en influencers. Let er wel op dat een persbericht via een vaste opbouw geschreven is en houd rekening met de privacywet bij het verzenden van een persbericht.

Influencers
Werk samen met influencers die bij je doelgroep passen. Dit leidt tot vermeldingen en aanbevelingen op social media, waardoor je bereik aanzienlijk wordt vergroot.

Evenementen en samenwerkingen
Organiseer of neem deel aan branche gerelateerde evenementen. Deze krijgen vaak media-aandacht. Samenwerkingen met andere bedrijven leiden daarbij ook vaak tot free publicity binnen hun klantenkring.

Download gratis:
E-mailmarketing
handboek

  • Ontdek de kracht van e-mailmarketing
  • Hoe je jouw nieuwsbrieven kunt automatiseren
  • Hoe je doorlopend omzet kunt generen
  • Inclusief stappenplannen voor het bouwen van funnels
>