Een segment is een ander woord voor ‘deel’. Het marktsegment is dus het deel van de totale markt waarin een bedrijf zich bevindt.
Klantsegmentatie
Klantsegmentatie, ook wel doelgroepsegmentatie, is voor elke marketingstrategie belangrijk. Dit betekent dat je je op een groep (potentiële) klanten richt die gemeenschappelijke behoeften en kenmerken delen. Dit kunnen per bedrijf meerdere klantsegmenten zijn.
Een bedrijf als Nike verkoopt bijvoorbeeld schoenen voor zowel kinderen als volwassenen en voor verschillende sporten en recreatie. Al deze doelgroepen vereisen een andere marketingcampagne. Door een segmentstrategie bied je producten en diensten dus gerichter en effectiever aan.
Waar kun je klanten en de markt op segmenteren?
Voor de juiste segmentatie bekijk je natuurlijk eerst je product. Wie hebben hier behoefte aan? En richt je je alleen op Business to Consumer (B2C) of ook op Business to Business (B2B)?
Voorbeelden van segmentatie
Voor je marketingstrategie is het vervolgens belangrijk dat je goed onderzoekt hoe je segmenteert. Voorbeelden hiervan zijn:
Demografische segmentatie
Bij demografische segmentatie segmenteer je op basis van demografische kenmerken, zoals leeftijd, geslacht, inkomen, opleidingsniveau, gezinssituatie en geografische locatie.
Psychografische segmentatie
Bij psychografische segmentatie segmenteer je op basis van levensstijl, persoonlijkheid en waarden. Bijvoorbeeld door onderzoek te doen naar interesses, hobby’s, attitudes en gedrag van je doelgroep.
Gedragssegmentatie
Bij gedragssegmentatie segmenteer je op koopgedrag. Denk aan klantloyaliteit, de frequentie van aankopen en de mate van merkbetrokkenheid.
Gelegenheidssegmentatie
Bij gelegenheidssegmentatie segmenteer je op specifieke gebeurtenissen, zoals huwelijken, feestdagen en verjaardagen.
Geografische segmentatie
Bij geografische segmentatie segmenteer je op locatie zoals stad, regio en land.
Koopkracht en inkomen
Bij koopkracht en inkomen segmenteer je op inkomen, vermogen of bekend bestedingspatroon.
Technologiesegmentatie
Bij technologiesegmentatie segmenteer je op internetgedrag, social media gebruik en welke merken telefoons of laptops (zoals Apple) er worden gebruikt.
Waarom is klantsegmentatie zo belangrijk?
Door goed onderzoek te doen naar het marktsegment en de klantsegmentatie, bied je de klant precies wat deze nodig heeft of wil hebben. Dit leidt tot meer klantbinding. De klant voelt zich door een gerichte marketingstrategie namelijk gezien en begrepen.
Door een effectieve marktsegmentatiestrategie te implementeren, blijft een bedrijf de concurrentie voor. Dit betekent meer verkopen en succesvoller zijn in het aantrekken van prospects en het behouden van bestaande klanten.