Het See, Think, Do, Care marketingmodel is een framework dat ontwikkeld is door Google. Met dit framework breng je de verschillende fases van een customer journey in kaart. Door het See, Think, Do, Care principe toe te passen, krijgen marketeers inzicht in het beslissingsproces van een consument. In dit artikel vertellen we je hoe dit model werkt en hoe je het See, Think, Do, Care zelf in een marketingstrategie implementeert.
Avinash Kaushik
Hoewel het See, Think, Do, Care model is ontwikkeld in naam van Google, komt het vanuit een van de meest spraakmakende marketeers van onze tijd: Avinash Kaushik. Kaushik wordt ook wel de guru van web analytics genoemd. Tijdens zijn ruim vijftien dienstjaren bij Google heeft hij zijn ervaringen in digital marketing, analytics en marketingstrategieën gecombineerd en in dit model gestopt.
Ontstaan van het See, Think, Do, Care model
Het See, Think, Do, Care marketingmodel is in 2013 ontstaan, maar blijft relevant zolang er online marketing bestaat. Het model is gebaseerd op de gedachte dat consumenten zich in verschillende fasen van het aankoopproces kunnen bevinden. In elke fase heeft de consument een andere behoefte. Het model helpt marketeers begrijpen hoe consumenten zich in elke fase gedragen. Zo kunnen zij hier hun strategieën op aanpassen.
AIDA-model
Het See, Think, Do, Care framework wordt vaak in één adem genoemd met het AIDA-model. En hoewel elke marketeer groot is geworden met het AIDA-model lichten we dit model (al bestaand en relevant sinds 1898!) nog even toe. AIDA staat voor:
Attention: aandacht van de consument krijgen
Interest: interesse van de consument wekken en deze vasthouden
Desire: zorgen dat de consument behoefte heeft aan het aanbod
Action: de consument aanzetten tot conversie
Het model bewijst zich al ruim een eeuw als hét framework waarin consumenten door verschillende fases gaan voor ze de aankoopbeslissing nemen. Dit model mist alleen belangrijke data-inzichten uit digitale marketing. En dat is waar See, Think, Do, Care om de hoek komt kijken. Kaushik heeft als het ware een upgrade van het AIDA-model ontwikkeld. Het See, Think, Do, Care model zet namelijk een extra stap maar laat marketeers meer nadenken over klantbeleving en nazorg/nurturing/retentie gebaseerd op data.
De fases van het See, Think, Do, Care model
Het See, Think, Do, Care framework kent vier fases. We lichten elke fase toe en geven tips over het bereiken van potentiële klanten per fase.
See (Zien)
See is de eerste fase. In deze fase bevinden potentiële klanten zich in de vroege fase van het aankoopproces. Ze zijn nog niet op zoek naar specifieke producten of merken, maar staan open voor suggesties.
Hoe bereik je klanten in de See-fase?
Het doel in de See-fase is om de aandacht van deze potentiële klanten te trekken en bewustzijn en bekendheid te creëren bij een zo groot mogelijk groep.
Dit bereik je met bijvoorbeeld contentmarketing, social media advertenties en influencermarketing. Denk hierbij ook aan kanalen als TikTok, Pinterest en Instagramstories.
Het is essentieel een goede doelgroepanalyse te hebben en te weten waar de doelgroep zich bevindt en wat ze interessant vinden om te zien. Wat slaat aan en wat slaat absoluut niet aan? Denk eraan: je kunt maar één keer een eerste indruk maken!
Think (Denken)
In de Think-fase zijn potentiële klanten een stapje verder. Ze hebben een specifieke behoefte of probleem en zijn zich hier ook van bewust. Ze gaan daarom actief op zoek naar oplossingen. In deze fase hebben ze behoefte aan meer informatie. Verschillende opties worden overwogen en merken en prijzen vergeleken.
Hoe bereik je klanten in de Think-fase?
Potentiële klanten weten van het bestaan van een bedrijf, maar hebben ook tien andere bedrijven gezien. Het is daarom tijd om ze te overtuigen. De Think-fase is hét moment voor marketeers om in te springen op de problemen van potentiële klanten en waardevolle informatie te bieden. Dit helpt met de klantbinding en houdt potentiële klanten betrokken.
De fase start met de voordelen van een merk of product uit te lichten en toe te spitsen op probleemoplossing van de potentiële klant. Dit kan op allerlei manieren, passend bij je sector. Bijvoorbeeld via content zoals whitepapers, blogs en webinars, maar ook door retargetingcampagnes en specifieke landingspagina’s.
En als het goed is heb je de data van je eerdere advertentiecampagne. Hierin kun je zien wie je advertentie heeft bekeken, heeft doorgeklikt naar de landingspagina, langer op je site is gebleven, etc. Al deze data is inzetbaar om een potentiële klant over te halen naar de Do-fase te gaan. Webanalysetools zoals Google Analytics (vanaf juli 2023 GA4) zijn onmisbaar in deze fase.
Do (Doen)
In de Do-fase gebeurt: de conversie! De potentiële klanten hebben de customer journey gevolgd, hun onderzoek gedaan en zijn klaar om een aankoopbeslissing te nemen. Ze weten welk product ze willen kopen en zijn op zoek naar de beste deal. Als marketeer zet je als laatste zetje remarketing in, vertel je meer over de unique selling points en deel je reviews om vertrouwen te creëren en de klantreis naar aankoop te leiden. Vanaf daar is het belangrijk dat het aankoopproces zo makkelijk mogelijk is.
Hoe bereik je klanten in de Do-fase?
In de Do-fase moet eenvoudig en naadloos verlopen. Bied een gebruiksvriendelijke website met een duidelijke funnel, een eenvoudig bestelproces en betrouwbare klantenservice aan. Het is hierbij belangrijk dat pagina’s snel laden en dat de klantenservice direct bereikbaar is. Overweeg daarvoor de inzet van chatbots en conversation design.
Elke stap in deze fase is van cruciaal belang om potentiële klanten te converteren naar betalende klanten. Vereist een stap teveel handelingen of is iets niet duidelijk? Dan zullen mensen afhaken en vindt er geen conversie plaats.
Care (Zorg)
Gefeliciteerd, er zijn betalende klanten! In de Care-fase gaat het om het behouden van deze bestaande klanten en het stimuleren van herhaalaankopen. Een tevreden klant is namelijk een trouwe klant. En trouwe klanten zijn meer geneigd om terug te keren voor herhaalaankopen en kunnen waardevolle merkambassadeurs worden. Het opbouwen van een sterke klantrelatie is daarom essentieel. Hoe bereik je klanten in de Care-fase?
Uitstekende klantenservice, gepersonaliseerde communicatie en cross-sells en upsells bieden zijn belangrijk in deze fase. Blijf in contact. Houd bij wanneer wat gekocht is en wanneer er behoefte is aan bijvoorbeeld een upgrade of accessoire, personaliseer aanbiedingen (bijvoorbeeld op verjaardagen) en zet e-mailmarketing in. E-mailmarketing is heel geschikt voor het nurturen van klanten. Gebruik hiervoor e-mailmarketingsoftware zoals die van MailBlue voor marketingautomations en het verzamelen van data die je kunt inzetten om je See, Think, Do, Care strategie te optimaliseren.