Wat zijn drip campaigns?

Een drip campaign levert geautomatiseerde, gerichte en gepersonaliseerde communicatie aan prospects, leads en bestaande klanten gedurende een bepaalde periode. Drip campaigns sturen berichten op regelmatige intervallen. De berichten zijn gebaseerd op acties die de ontvangers hebben uitgevoerd. Ze ontvangen door de intervallen dus druppelsgewijs (vandaar de naam) informatie. Een drip campaign is een marketing automation en bijna altijd e-mailmarketing, maar kan ook via social media plaatsvinden. 

Wat is het doel van een drip campaign?

Het doel van een drip campaign is het opbouwen van betrokkenheid, het stimuleren van conversie en het versterken van de klantrelatie. Door de berichten met de juiste intervallen en precies op het juiste moment te sturen, geef je ontvanger dat wat hij op dat moment nodig heeft. Hiervoor moet wel vooraf goed worden onderzocht wanneer een triggerpoint plaatsvindt en waar de doelgroep op dat moment behoefte aan heeft. Dat kan bijvoorbeeld meer informatie of hulp bij het plaatsen van een bestelling zijn. 

Voorbeelden van Drip Campaigns

Er zijn verschillende manieren om drip campaigns in te zetten. We geven je enkele voorbeelden.

Welkomstreeks
Nieuw contact op de mailinglist? Bij het verwelkomen van nieuwe contacten of klanten kan een drip campaign worden gebruikt om de belangrijkste aspecten van het bedrijf, aanbiedingen of waardevolle content te delen.

Abandoned cart funnel
Een drip campaign is handig voor ontvangers die hun aankoop niet voltooid hebben, maar wel producten in hun online winkelmandje hebben geplaatst. Met een abandoned cart funnel moedig je hen aan de aankoop te voltooien, bijvoorbeeld door een korting of gratis verzending aan te bieden.

Opeenvolgende upsells
Voor bestaande klanten zijn drip campaigns goed voor cross-sells en upsells door aanvullende producten of upgrades aan te bieden op basis van eerder koopgedrag.

E-mailmarketing
Drip campaigns en e-mailmarketing gaan hand in hand. E-mailmarketing werkt het beste voor drip campaigns vanwege de triggerpoints, segmentatie, intervallen en personalisatiemogelijkheden. Door gebruik te maken van marketing automationtools zoals MailBlue kunnen bedrijven eenvoudig drip campaigns opzetten. Na het instellen heb je hier in principe weinig omkijken meer naar omdat het gehele e-mailproces geautomatiseerd is.

Tip: blijf A/B testen uitvoeren door bijvoorbeeld onderwerpregels, afbeeldingen en call-to-actions af te wisselen om zo conversie te verhogen en je drip campaign te optimaliseren.

Download de MailBlue
inhaakkalender

Je ontvangt de inhaakkalender na aanvraag direct in je inbox.