Wat zijn Sales Qualified Leads?

Sales Qualified Leads (SQL) zijn leads die door het marketingteam zijn geïdentificeerd als potentiële kopers en die daarom klaar zijn om te worden overgedragen aan het verkoopteam. Het zijn dus leads die een hogere waarschijnlijkheid hebben om te converteren naar betalende klanten.

Het verschil tussen een Sales Qualified Lead en een Marketing Qualified Lead

De term Sales Qualified Lead wordt vaak in één adem genoemd met de Marketing Qualified Lead (MQL). En hoewel deze type leads onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, zit er wel verschil tussen deze leads. De SQL bevindt zich namelijk één stap verder in het koopproces. Waar de SQL klaar is voor persoonlijk contact en aankoop, is de MQL zich nog aan het oriënteren. MQL’s zijn dus leads die interesse hebben getoond op basis van marketingactiviteiten van het bedrijf, maar nog niet klaar zijn voor direct contact met het verkoopteam. Het doel is om van een MQL een SQL te maken.

AIDA salesfunnel

In de marketing is het AIDA-model natuurlijk een begrip. AIDA staat voor Awareness, Interest, Desire, Action. Het model vertegenwoordigt de klantreis van prospect tot converterende klant. De AIDA salesfunnel is heel treffend voor de reis van MQL naar SQL. Dit betekent dat leads de interesse en het verlangen hebben getoond om de volgende stap te zetten en actie te ondernemen. De actie is met het verkoopteam praten. Het verkoopteam converteert de leads vervolgens naar betalende klanten.

Belangrijke punten om te overwegen bij een Sales Qualified Lead

Bij het werken met SQL’s zijn er enkele belangrijke punten om in gedachten te houden. 

Kwalificatiecriteria
Definieer duidelijke criteria waaraan een lead moet voldoen om als SQL te worden beschouwd. Dit om er zeker van te zijn dat een MQL daadwerkelijk een SQL kan worden, Voorbeelden van criteria zijn:

  • Interesse en waarschijnlijke koopintentie
  • Onderdeel van de doelgroep
  • Budget
  • Geschiktheid als klant

Communicatie en samenwerking
Zorg voor een goede communicatie en samenwerking tussen het marketing- en verkoopteam. Dit om ervoor te zorgen dat leads naadloos worden overgedragen en dat alle relevante informatie wordt gedeeld.

Opvolging
Zorg voor een snelle en persoonlijke opvolging van SQL’s om hun interesse en betrokkenheid te behouden. Een persoonlijke benadering via bijvoorbeeld e-mailmarketing kan helpen om de kans op conversie te vergroten. Zorg dan wel voor de juiste software, zoals die van MailBlue. De juiste e-mailmarketingsoftware neemt je veel werk uit handen en helpt waardevolle klantrelaties te bouwen én behouden.

Analyse en optimalisatie
Monitor en analyseer de data en conversies van SQL’s. Gebruik deze data voor strategieën en procesopimalisatie.

Kortom, door het begrijpen en effectief beheren van Sales Qualified Leads vergroot je de efficiëntie en effectiviteit van je verkoopproces. Zo zullen conversie en winst groeien.