• Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Website personalisatie van MailBlue

Wat is Website Personalisatie?

Dankzij Website personalisatie van MailBlue kun je jouw bestaande website of landingspagina's écht personaliseren. Je kunt daarbij verschillende doelgroepen letterlijk andere teksten en/of afbeeldingen laten zien op je website; afhankelijk van de doelgroep waar je jouw websitebezoeker in geplaatst hebt. Dit alles kun je eenvoudig binnen MailBlue instellen.

Bied je websitebezoeker een sterk gepersonaliseerde ervaring op je website. Bewerk hierbij zelf de gewenste pagina's. Met behulp van MailBlue kun je jouw verschillende doelgroepen binnen het systeem zogenoemde 'tags' meegeven. Die tags bepalen of je iemand kwalificeert om een unieke ervaring mogen te beleven wanneer zij je websitepagina bekijken, of dat hier mogelijk gewoon de standaard pagina getoond wordt. Je kunt deze functie vergelijken met conditionele content binnen je MailBlue e-mail campagnes.

Toon je contacten nu dus ook op je site enkel relevante inhoud per type contact.

Hoe belangrijk is personalisatie van je website?

Webpersonalisatie past binnen de Customer Experience Automation (CXA). Een moeilijk woord, maar een eenvoudig principe: bij MailBlue vinden we het belangrijk dat je jouw klant geautomatiseerd toch die unieke en persoonlijke ervaring kunt bieden. Segmentatie en personalisatie maken je marketing namelijk krachtig. Je kunt hiermee iedere klant als je belangrijkste klant behandelen; of je nu slechts 3 of al ruim 10 miljoen klanten hebt. Je wint er effectiviteit mee én bespaart een hoop tijd.

Het gaat er dus ook bij personalisatie van je site om dat je de juiste boodschap aan de juiste persoon kunt tonen. Dit is tegenwoordig best belangrijk, en wordt ook alleen maar belangrijker. Dankzij Website personalisatie van MailBlue kun je die personalisering bereiken, zónder hier meerdere landingspagina’s, websites of losse websitepagina’s voor aan te hoeven maken.

Wanneer je specifieke segmenten van potentiële klanten benaderd wil je namelijk niet hópen ze dat ze dan toevallig ook op die juiste pagina terechtkomen, je wilt hier zeker van zijn. Je wilt dat jouw doelgroep de juiste pagina te zien krijgt. Binnen MailBlue kun je eenvoudig binnen 5 minuten een gepersonaliseerde ervaring op een reeds bestaande pagina creëren voor een gekozen doelgroep. Dit alles met gebruik van de data die al is opgeslagen in MailBlue.

Gerichte marketing

Je kunt met gebruik van Website personalisatie niet alleen je klanten en prospects op de juiste manier benaderen op je site, maar ook direct concurrerend blijven in de steeds veranderende digitale wereld. Je kunt gedurende de gehele klantreis van jouw MailBlue contacten hen een unieke ervaring bieden: zij zien altijd de juiste content. Dit kan al een tijd binnen je mailings vanuit MailBlue, maar nu dus ook op je website. Hoe gemakkelijker het voor iemand is om te vinden waar hij of zij al geïnteresseerd in is, hoe meer betrokken zo iemand met je bedrijf zal zijn én hoe waarschijnlijker de kans dat zo iemand ook iets bij je koopt.

Voorbeelden van Website personalisatie

Target je website bezoekers op basis van bekende interesses

Stel dat je een online dierenwinkel runt. Je zou de inhoud en afbeeldingen op je site dan aan kunnen passen naar producten voor puppy's, specifiek bij de bezoekers die bekend bij je zijn als beginnend hondeneigenaar.

Verlaten winkelwagen

Je kunt ook een unieke ervaring creëeren voor contacten die eerder hun winkelwagentje hebben verlaten. Terwijl ze zich op je webshop bevinden, kun je hen bijvoorbeeld 20% korting aanbieden. Dit is dan enkel zichtbaar voor de websitebezoekers die hun aankoop eerder dus niet hebben voltooid.

Specifieke whitepaper

Bezoekt iemand je website die jouw software al gekocht heeft? Laat ze dan geen berichten zien gericht op de verkoop van de software. Je kunt hen bijvoorbeeld wel specifieke use-cases van het product laten zien voor een gepersonaliseerde ervaring op je site.

Op locatie gebaseerde targeting

Mogelijk dat je een dienst of product aanbiedt dat locatie afhankelijk is. Stel: je hebt een sportschoolketen met meerdere locaties in geheel Nederland. Iemand die woonachtig is in Breda zal zeer waarschijnlijk meer willen weten over de sportschool in hun eigen stad, dan een sportschool aan de andere kant van het land. Laat een websitebezoeker op basis van locatie in dat geval dan ook een gericht aanbod zien.

Bestaande klanten

Neem de tijd om een “welkom terug”-bericht op te stellen voor je bestaande klanten. Mogelijk met een speciale aanbieding naar een andere gerelateerde dienst of product.

Hoe werkt Website personalisatie van MailBlue?

Website personalisatie werkt simpelweg door een tracking code te kopiëren uit MailBlue en te plakken in de header van je website. Je kunt in MailBlue je doelgroepen op basis van tags segmenteren. De tag die een contact draagt is de conditie waarop je andere elementen op je websitepagina kan laten tonen aan dit contact. De bewerkingen op je reeds bestaande pagina voer je gemakkelijk uit binnen de visuele editor van MailBlue.

In deze eerste versie van Website personalisatie kun je gebruikers alleen nog segmenteren op basis van tags, maar in een later stadium zal dit zeker uitgebreid worden. Website personalisatie van MailBlue werkt op iedere website. Of je nu een custom build website hebt of een WordPress, Weebly, Wix, Squarespace, etc.

Wat maakt Web personalisatie van MailBlue nou anders?

Er zijn natuurlijk meerdere manieren om een gepersonaliseerde ervaring te kunnen bieden aan je (potentiële) klanten op je site. De kans is groot dat je hier nog niets mee doet óf hiervoor momenteel nog meerdere landingspagina’s beheert. In het laatste geval zul je er dan ook voor moeten zorgen dat je de juiste links naar deze landingspagina's insluit in je mailverkeer of op je digitale advertenties via social media of de zoekmachines.

Dankzij Website personalisatie vanuit MailBlue is dit verleden tijd. Nu kun je relevante inhoud laten zien wanneer een bezoeker naar je pagina komt, zónder dat je je dus zorgen hoeft te maken over de specifieke link die in de mail aangeklikt is, of dat iemand online nu wel via de juiste advertentie bij jou gekomen is.

Let op: Website personalisatie is beschikbaar in het Professional abonnement van MailBlue.

Dagmar Snoeren

Sinds januari 2019 ben ik werkzaam bij MailBlue, dé Nederlandse reseller van de e-mailmarketing software van het Amerikaanse ActiveCampaign. Als e-mail marketing automation specialist help ik in de breedste zin van het woord ondernemers met hun e-mailmarketing. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor veel content (o.a. via blogs en funnels), doe ik optimalisaties op het gebied van SEO, bouw ik aan de online leeromgeving MailBlue Academy én verzorg ik de MailBlue workshops.