• Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Webwinkel checklist: van (e-mail)marketing tot aan design

Je hebt een webwinkel, maar heb je ook overal aan gedacht? Haal je er uit wat er in zit? Is het geoptimaliseerd op het gebied van SEO of kun je nog wel wat optimaliseren om hoger in de zoekresultaten te komen? En heb je juridisch gezien wel alles goed gedekt? Nagedacht over de lay-out van je webshop? Je processen geautomatiseerd middels e-mailmarketing? Zijn je conversies zo optimaal mogelijk? Na het lezen van deze checklist weet je zeker dat je op alle fronten het maximale aan je webshop gedaan hebt. Ook vind je hele praktische toepassingen op het gebied van e-mailmarketing terug. Een must-read dus voor iedere webwinkel eigenaar!

Marketing checklist

✔️ De domeinnaam van je webwinkel

Heb je een makkelijke en goed te onthouden domeinnaam? Hierdoor kunnen bestaande klanten je makkelijker terug vinden of vrienden en kennissen naar je door verwijzen.

✔️ Duidelijke niche

Heb je voor jouw webwinkel een duidelijke niche gekozen, zodat het voor de klant duidelijk is wat je doet en wat je verkoopt? Ook om de juiste doelgroep te bepalen voor je webwinkel is het belangrijk dat je weet waar jij je precies op richt.

✔️ Google Analytics

Meten = weten. Dankzij Google Analytics kun je meten hoeveel websitebezoekers je krijgt en waar deze vandaan komen. Dit is natuurlijk leuk om te zien, maar vooral ook belangrijk wanneer je gaat adverteren en gaat investeren in meer bezoekers voor je webwinkel. Zo kun je aan de hand van data bepalen of je strategie winstgevend is of niet.

✔️ Gerelateerde producten

Plaats gerelateerde producten onder je productenpagina. Nee, niet om die daar te hebben staan, maar om écht van waarde te zijn. Verkoop je een camera, dan is een hoes voor die camera waardevol of een extra batterij bijvoorbeeld. Een iPhone is dan niet direct relevant.

✔️ Klant opvolging

Een klant plaatst een bestelling en is het daarmee afgelopen? Zeker niet! Voeg een coupon toe aan de bestelling voor korting op een volgende order of stuur een uniek aanbod mee.

✔️ Pas e-mailmarketing toe voor je webwinkel

Bewaar alle mailadressen van jouw klanten en mail een aantal keer per maand naar je adressenbestand. Verstuur mails met nieuwe producten, aanbiedingen of verwijs ze naar je blog. Ook kun je vragen of je ze ergens mee kunt helpen of waar ze naar op zoek zijn. Deze klanten hebben hun vertrouwen al een keer aan je gegeven. Je kunt de klantwaarde via e-mailmarketing enorm verhogen!

✔️ Affiliate marketing voor je webwinkel

Laat anderen jouw producten promoten en betaal pas uit wanneer zij een sale voor jou hebben gemaakt. Win-win situatie ;). Ook is het slim om je klanten de mogelijkheid te bieden automatisch deel te nemen en per sale bijvoorbeeld 10% van hun aankoopbedrag terug te laten verdienen.

✔️ Marktplaats Admarkt

Worden de producten uit jouw webwinkel al automatisch doorgeplaatst naar Marktplaats Admarkt? Via Marktplaats kun je ook zakelijk heel snel veel producten verkopen.

✔️ Verkopen via Bol.com

Plaats jij jouw producten ook op Bol.com? Je betaalt pas commissie wanneer Bol.com een product voor jou heeft verkocht. Het is voor jou dus altijd de moeite waard om je ook te registreren voor een verkopersaccount op Bol.com.

✔️ Google Adwords

Via Google Adwords kun je met de juiste zoekwoorden de juiste leads scoren. Google Adwords werkt op basis van zoekopdrachten. Is iemand bijvoorbeeld opzoek naar een wasmachine en typt diegene 'wasmachine kopen' in? Via Adwords kun je, op het moment dat jij op dat zoekwoord hebt geboden, dan bovenaan in de resultaten komen te staan. Iemand die 'wasmachine kopen' intypt, heeft hoogstwaarschijnlijk wel een koopintentie voor een wasmachine.

✔️ Vergelijkingssites

Op vergelijkingssites komen bezoekers die hun keuze al hebben gemaakt om een product aan te schaffen, maar alleen nog kijken wat dan het beste product is en waar ze dit product het beste kunnen aanschaffen. Door aanwezig te zijn op vergelijkingssites krijg je meer bezoekers die gericht zijn op een aankoop.

✔️ Videomarketing / YouTube

Slechts weinig webwinkels passen het toe, dus je kunt je onderscheiden door video’s toe te voegen aan je webwinkel. Het geeft een compleet beeld over je product en bezoekers ervaren dit nog als uniek. Ook krijg je via deze weg gratis bezoekers vanuit YouTube (na Google is dit de meest gebruikte zoekmachine op het internet).

✔️ Google Shopping

Meld je aan voor Google Shopping om nog meer bezoekers vanuit Google te krijgen die gericht zoeken naar een product.

✔️ Vraag om een review

Vraag eens een week na de levering van een bestelling aan de klant wat hij/zij er van vond en hoe tevreden zij zijn met de bestelling. Zo bouw je aan betrouwbare klantervaringen.

✔️ Top x verkochte producten

Plaats de producten die het vaakst verkocht worden op de homepagina van je webwinkel. Dit zijn de producten waar vraag naar is en waar mensen naar op zoek zijn. Ook zijn de producten op je homepagina vaak beter vindbaar en worden deze ook eerder verkocht via de zoekmachines.

SEO (zoekmachine optimalisatie) checklist

✔️ Zoekwoorden in je domeinnaam

Zitten de belangrijkste zoekwoorden van je webwinkel verwerkt in je domeinnaam? Hiermee zorg je ervoor dat je webwinkel beter vindbaar wordt in de zoekmachines op de belangrijkste keywords.

✔️ Webwinkel sitemap

Je webwinkel beschikt over een sitemap; hierin kunnen zoekmachines zoals Google de structuur van je webwinkel beter lezen en direct vinden welke pagina’s je online hebt staan.

✔️ Search Console

Je hebt je webwinkel toegevoegd aan de Google Search console. Hierin kun je zien wanneer een pagina doodlopend is (oftewel: een 404-error geeft). Los dit op door de URL te redirecten via een 301-redirect.

✔️ Schone URL

Je webwinkel gebruikt schone URL’s; deze zijn makkelijker te onthouden en Google kan aan de url aflezen waar de pagina over gaat. Voorbeeld: in plaats van 'https://jouwwebwinkel.nl/productid=1234' is een schone url bijvoorbeeld 'https://jouwwebwinkel.nl/philips-wake-up-light'.

✔️ ALT-tag

De afbeeldingen op je website bevatten zogenaamde ‘ALT-tags’. Hiermee geef je bij de zoekmachines aan wat er op de afbeelding staat, zodat je jouw productpagina niet alleen versterkt, maar ook zodat je vindbaar bent in de zoekresultaten van Google Afbeeldingen.

✔️ Breadcrumbs

Je webwinkel maakt gebruik van breadcrumbs. Dankzij de breadcrumbs weet de gebruiker altijd waar op de website hij/zij zich bevindt. Voor de zoekmachines maak je op deze manier van iedere categorie automatisch een interne link, zodat deze beter wordt geïndexeerd.

✔️ Een blog voor je webwinkel

Je kunt op je webwinkel ook bloggen over producten, reviews, nieuwe trends, etc. Hiermee verrijk je jouw webwinkel met content; iets waar de zoekmachines gek op zijn. Vanuit deze blogs kun je vervolgens intern linken naar je producten, waardoor ook je producten weer beter gaan scoren in de zoekresultaten.

✔️ 404-pagina opstellen

Iedere keer dat er een pagina niet gevonden wordt, komt de bezoeker op een 404-pagina. Je kunt deze pagina zelf vormgeven en zelf bepalen wat hier op komt te staan; een ideale plek dus voor een aanbieding ;).

✔️ Productpagina

Beschrijf jouw producten zo goed mogelijk: vertel een verhaal over je product en laat zien hoe het product gebruikt kan worden. Al aan een productvideo gedacht? Schrijf productomschrijvingen van minimaal 300 woorden voor een betere vindbaarheid in de Google zoekresultaten.

✔️ Meta-description toegevoegd

De meta-description is de omschrijving die bij het zoekresultaat komt te staan. Belangrijk is dat hierin de meest belangrijke zoekwoorden staan, maar ook dat de omschrijving wervend is zodat mensen er op willen klikken.

✔️ Product-titel

De belangrijkste zoekwoorden komen terug in je product-titel. Vaak wordt door een webwinkel een product-titel als H1 tag meegegeven aan de zoekresultaten. De H1 tag kun je zien als het hoofdonderwerp. Zoekmachines geven hier ook de meeste waarde aan.

✔️ Gastblogs

Om je rankings een boost te geven, zeker als startende webwinkel, kun je gaan gastbloggen over jouw producten. Zo kun je bijvoorbeeld reviews plaatsen of een uitgebreide uitleg geven over jouw product op een website van een ander; bij voorkeur een website die al goed wordt geïndexeerd. Google zal jouw indexering dan ook sneller oppakken en jou pagina's hoger indexeren.

✔️ Unieke content

De teksten die je gebruikt in je webwinkel moeten uniek zijn en nergens anders worden gebruikt. Google waardeert unieke content en straft duplicate content.

✔️ Vernieuwingen

In de webwinkel worden regelmatig nieuwe producten of nieuwe content geplaatst. Google houdt namelijk van vernieuwende websites: sites die in beweging zijn.

✔️ Laadtijd

De laadtijd van je webwinkel is ook erg belangrijk; niet alleen mensen haken af wanneer je website erg traag is.. ook Google en andere zoekmachines zullen je webwinkel minder waarderen.

Conversie checklist

✔️ Webwinkel keurmerk

Beschikt jouw webwinkel over een keurmerk? Plaats deze dan in ieder geval duidelijk in het afrekenproces van de webwinkel. Hiermee dring je het aantal afhakers in het proces terug.

✔️ Social proof

Plaats in de winkelwagen nog 1x die goede reviews over jouw webwinkel of laat de gemiddelde beoordeling zien. Zeker in de winkelwagen is het belangrijk dat mensen de transactie vertrouwen.

✔️ Bereikbaarheid

Plaats je telefoonnummer & live-chat ook in de winkelwagen. Dit geeft direct meer vertrouwen en mocht er iets niet lukken met de bestelling dan kan de klant direct om hulp vragen.

✔️ Betaalmogelijkheden

Je biedt alle veelgebruikte betaalmogelijkheden aan, zodat de klant in ieder geval jouw producten kan afrekenen. In Nederland zijn dit bijvoorbeeld: iDeal, Paypal & bankoverschrijving maar in België is dit MisterCash of Bancontact. In Duitsland gebruikt men SofortBanking.

✔️ Klantervaringen

Laat in de winkelwagen nog kort je klantervaringen zien. Dit geeft de consument vertrouwen binnen het bestelproces. Heb jij zelf ook niet eens nog even gezocht naar klantervaringen voordat je die aankoop afrondde in je winkelwagen? Dit gebeurt enorm vaak ;).

✔️ Upsells

Je hebt net een camera besteld en betaald, en vervolgens krijg je nog een aanbod dat je ook een cameratas kunt toevoegen aan je bestelling. Je verliest geen conversie omdat de betaling in principe al heeft plaatsgevonden. Je kunt alleen maar extra omzet draaien door een upsell toe te voegen aan de bedanktpagina.

✔️ Afrekenen als gast

Verplicht een klant niet tot het aanmaken van een account tijdens je bestelproces. Een account aanmaken klinkt als veel meer werk dan eenmalig een bestelling plaatsen terwijl het in feite alleen een wachtwoord aanmaken is. Sta toe dat klanten bij je af kunnen rekenen zonder een account aan te maken.

✔️ Testen

Test het plaatsen van een bestelling in je webshop; eigenlijk iedere keer dat je iets veranderd is het verstandig om te testen of het werkt. Het is vrij cruciaal dat iemand een bestelling kan plaatsen in jouw webwinkel.

✔️ Afhakers

Je zult het altijd zien in je webwinkel; afhakers… en zéker in je winkelwagen is het zonde om te zien dat mensen afhaken. Wat dacht je er van om deze afhakers te mailen met de mededeling dat er nog producten in hun winkelwagen liggen? Of misschien kun je de afhakers wel retargeten via Facebook.

✔️ Informatie

Wanneer je een webwinkel start staat er vaak standaard data in het bestelproces: zo vraag je naar de naam, het adres, het telefoonnummer en naar het mailadres van de klant. Maar wat als je deze informatie niet nodig hebt? Laat het dan weg! Hoe minder een klant hoeft in te vullen, hoe hoger jouw conversie zal zijn.

✔️ Automatische adresgegevens

Wanneer een klant een postcode en huisnummer invult, kun je automatisch het adres en de woonplaats laten verschijnen. Hiermee voorkom je foutieve gegevens, maar ook de klant hoeft minder gegevens zelf in te vullen. Daarmee zal het conversiepercentage omhoog gaan.

✔️ Afbeeldingen

Op je productpagina toon je meerdere afbeeldingen, zodat de klant een compleet beeld krijgt van het product dat hij/zij wilt gaan bestellen.

✔️ Live chat

Plaats een live chatfunctie in je webwinkel. De klant heeft wellicht net nog 1 vraagje over de bezorging; deze kan hij/zij direct stellen en vervolgens het product bij je aanschaffen.

✔️ Productbeoordelingen

Plaats productbeoordelingen bij je producten. Niet alleen wekt het vertrouwen wanneer klanten een beoordeling achter laten, maar ook zijn beoordelingen goed voor je rankings in de zoekmachines: ook dat is namelijk content.

✔️ Bestelbutton

De bestelbutton is goed vindbaar op de pagina en het is gemakkelijk je bestelling af te ronden. Door de aandacht te trekken naar de bestelbutton zullen meer mensen daadwerkelijk een bestelling plaatsen.

✔️ Benoem de benefits

Benoem op de productpagina alle benefits van het product. Door alle voordelen te verzamelen maak je het product veel waardevoller voor diegene die het product (mogelijk) wilt kopen.

✔️ Retargeting via Facebook & Google Adwords

Retarget de gebruikers die op je productpagina zijn geweest maar uiteindelijk geen bestelling hebben geplaatst. Doordat ze op je productpagina zijn geweest weet je waar ze naar opzoek zijn; laat hen een passende advertentie zien. Wist je trouwens dat je ook dit met behulp van marketing automation kunt automatiseren? Koppel daarvoor software zoals MailBlue aan je Facebook Custom Audiences.

Design & Lay-out checklist

✔️ 2-seconden regel

Binnen twee seconden moet te zien zijn wat je verkoopt in je webwinkel. Tijd & aandacht wordt steeds schaarser en mensen blijven niet rondhangen als zij niet weten waarvoor ze dat doen.

✔️ Keep it simple

Wat is er vervelender dan een webwinkel waar je niets kunt vinden omdat er te veel afleiding op te vinden is? De gebruikerservaring is daardoor ronduit slecht..

✔️ Logische indeling

Plaats je logo linksboven in je webwinkel en plaats de zoekfunctie en sliders binnen een logische indeling. Gebruikers hebben een standaard indeling hoe zij een website scannen. Wanneer jouw website compleet onlogisch is, zullen bezoekers eerder wegklikken.

✔️ Spel- en taalfouten

Voorkom spel- en taalfouten in je webwinkel. Niet alleen komt dit slordig over, ook haken gebruikers af wanneer teksten onleesbaar zijn.

✔️ Staan je USP's goed zichtbaar op je website?

Plaats je USP’s en voordelen waarom iemand zijn bestelling bij jou moet plaatsen duidelijk in beeld. Bied je bijvoorbeeld gratis verzending aan? Maak dat dan duidelijk!

✔️ Responsive webwinkel

Je webwinkel en de check-out moeten echt responsive zijn; een groot deel van je website bezoekers bekijken je webwinkel namelijk via hun smartphone en tablet. Je loopt direct bestellingen mis wanneer jouw webwinkel niet met de tijd mee gaat.

✔️ Logo

Belangrijk aan je bedrijfsnaam en je logo is dat het duidelijk is wat je doet en waarvoor mensen bij jou terecht kunnen. Heb je een creatieve bedrijfsnaam? Plaats dan direct onder je logo wat je doet.

✔️ Zoekfunctie

Heeft jouw webwinkel de optie om naar een product te zoeken? Altijd handig wanneer men terugkomt op jouw website en een geïnteresseerde kan nog even zoeken naar dat product waar hij/zij vorige week naar heeft gekeken…

✔️ Gemakkelijke navigatie

Vraag eens aan een kennis die jouw webwinkel nog nooit heeft gezien om een product te bestellen. Vraag diegene om te beoordelen of je webwinkel logisch en simpel is ingedeeld.

Juridische checklist

✔️ Veilige betaalomgeving

Heeft de webwinkel een beveiligde betaalomgeving (SSL) zodat klantgegevens veilig worden opgeslagen? Niet alleen is dit juridisch verplicht, ook krijg je wanneer jouw bestelproces veilig is een groen slotje te zien bij je URL wat conversie verhogend werkt.

✔️ Algemene voorwaarden

Je hebt algemene voorwaarden in je webwinkel staan waarmee de klant akkoord moet gaan voordat ze een bestelling bij je plaatsen.

✔️ Retouren

Je bent wettelijk verplicht om retouren aan te nemen volgens de wet koop op afstand. Dit moet tot 14 dagen nadat de klant de bestelling heeft ontvangen. Maak het makkelijk voor de klant om de bestelling retour te sturen en je kunt deze wet in jouw voordeel gebruiken als USP.

✔️ Contact

Je bent als webwinkelier verplicht om contactgegevens op je website te plaatsen. Daarnaast is het natuurlijk ook gebruiksvriendelijk. Plaats je telefoonnummer, mailadres & vestigings- / postadres dan ook op je website. Ook de naam van de onderneming, je KVK-nummer en je BTW-nummer zijn verplicht om op je website te plaatsen.

✔️ Consumenten

Verkoop je aan consumenten? Dan moet de totaalprijs inclusief BTW, verzendkosten en overige kosten duidelijk te zien zijn vóórdat de consument overgaat tot aankoop.

✔️ Levering & betaling

Plaats duidelijk op je website wat de levertermijn is en houdt je hier ook aan. Geef je geen levertermijn aan, dan moet je binnen 30 dagen na aankoop het product leveren. Ook moet je aangeven op welke manier je het product gaat leveren en welke betalingsmethodes je aanbiedt. Een aanbetaling mag hierbij nooit meer zijn dan 50% van het totale aankoopbedrag.

✔️ Betalingsverplichting

Staat er op de bestelknop duidelijk dat de consument een betaalverplichting aangaat? Dit is verplicht bij aankopen vanuit consumenten. Stuur direct nadat een bestelling is geplaatst ook altijd (automatisch) een bevestiging van de bestelling, zodat de klant weet waar hij/zij aan toe is.

Webwinkel toepassing e-mail marketing

Pas je al e-mailmarketing toe voor je webshop? 

Een e-mailmarketing systeem kan veel voor je automatiseren en als je een webwinkel beheert ook zorgen voor meer verkopen zonder dat dit je veel extra tijd, geld of moeite kost. Van winkelwagens die verlaten worden tot aan de orderverwerking; bespaar tijd én werf meer klanten door dit goed in te richten.

Je kunt marketing automation software systemen vaak eenvoudig koppelen aan je webshop. Zo kun je MailBlue bijvoorbeeld koppelen aan alle grotere shops. Denk hierbij bijvoorbeeld aan: ShopifyWooCommerceMagentoLightSpeed en Prestashop. Ook kun je vaak direct koppelen met je betaalomgeving, denk hierbij aan Stripe of PayPal. En anders kun je vaak ook nog via Zapier een koppeling leggen; denk hierbij aan bijvoorbeeld betaalsysteem PayPro.

Voor iedereen met een webshop is e-mailmarketing tegenwoordig echt een belangrijk onderdeel van de marketingstrategie. Je kunt reageren op het gedrag van je klant en gerichter mailen op basis van productinteresses en eerdere aankopen. Een gouden formule dus!

Hoe pak je dit concreet aan? Hoe bereik je nu praktisch gezien écht meer winst en bespaar je werkelijk meer tijd? Wij hebben 7 effectieve webwinkel automatiseringen voor je uitgeschreven. Je vraagt makkelijk een gratis proefaccount bij MailBlue aan waarna je deze funnels meteen kunt importeren en gebruiken.

Webwinkel voorbeeld automatisering

Voorbeeld van een effectieve e-commerce funnel / automatisering

Dagmar Snoeren

Sinds januari 2019 ben ik werkzaam bij MailBlue, dé Nederlandse reseller van de e-mailmarketing software van het Amerikaanse ActiveCampaign. Als e-mail marketing automation specialist help ik in de breedste zin van het woord ondernemers met hun e-mailmarketing. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor veel content (o.a. via blogs en funnels), doe ik optimalisaties op het gebied van SEO, bouw ik aan de online leeromgeving MailBlue Academy én verzorg ik de MailBlue workshops.