Webwinkel Keurmerk: heeft dit invloed op je webshop bestellingen?

Zie jij ook haast de goederen niet meer door het web van winkels? Met alle webshops van tegenwoordig: hoe weet je nog of je iets koopt bij een betrouwbare online winkel? Uiteraard wil niemand het slachtoffer zijn van internet oplichting. Daarom is het van belang dat jij je als E-commerce webwinkel aansluit bij een webwinkel keurmerk.

Maar er is tegenwoordig ook een overvloed aan keurmerken. Bij wie sluit je jouw webshop dan aan en waarom? Wij gingen voor je op onderzoek uit en proberen hieronder antwoord te geven op al je mogelijke vragen.

Wat is een webwinkel keurmerk?

Een webwinkel keurmerk is niet verplicht om af te nemen, maar je kunt er wel gemakkelijk mee aantonen dat klanten veilig bij jou online kunnen shoppen. Het laat zien dat je op de juiste manier met je klanten omgaat en dat een onafhankelijke instantie deze manier van omgang heeft goedgekeurd. Je toont er ook mee aan dat je aan de laatste eisen voldoet van de wet- en regelgeving en dat je een veilige betaalomgeving aanbiedt.

Het is ook wel een beetje te vergelijken met bijvoorbeeld de fysieke ‘FairTrade’ logo’s op supermarktproducten wanneer je boodschappen aan het doen bent. Alleen is het webwinkel keurmerk dan een online logo, waardoor (potentiële) klanten direct kunnen zien dat ze er veilig kunnen winkelen.

Waarom wil je een webwinkel keurmerk?

Naast dat een webwinkel keurmerk je (potentiële) klanten een betrouwbaar gevoel geeft, wat weer leidt tot meer conversie in jouw webshop, verzeker je jouw eigen business ook tegen “gedoe” met dezelfde klanten. Een goed webwinkel keurmerk beschikt namelijk vaak over een eigen geschillencommissie, zodat zij kunnen bemiddelen als je er zelf niet helemaal meer uitkomt met je klanten. Ook leveren zij vaak algemene voorwaarden voor je bedrijf aan, wat jou als webwinkel eigenaar weer wat juridisch denkwerk scheelt.

Een webwinkel keurmerk geeft daarnaast vaak ook advies en deelt marktonderzoeken, waardoor je altijd van de laatste E-commerce trends op de hoogte bent. Je kunt er dus ook flink je eigen voordeel uit halen!

Welke webwinkel keurmerken zijn er?

Volgens de Consumentenbond zijn er in Nederland 5 keurmerken voor webwinkels. Daarvan is ‘Thuiswinkel Waarborg’ het meest bekend. Andere keurmerken zijn: Webshop Keurmerk, WebwinkelKeur, Trusted Shops en Qshops. Hieronder geven we de verschillen tussen de keurmerken weer, met de bijbehorende voorwaarden en kosten.

Het is overigens goed om te weten dat er vaak een stuk collectiviteitskorting wordt gegeven. Hierdoor heb je jouw bijdrage snel terugverdiend.

Thuiswinkel Waarborg

Wanneer je jouw webshop wilt aansluiten bij Thuiswinkel.org, dan word je lid van de branchevereniging en daarbij horen een aantal voorwaarden. Er zijn ook toetsingskaders om rekening mee te houden, specifiek voor het ‘Thuiswinkel Waarborg’ en ‘Thuiswinkel Zakelijk’.

De eenmalige inschrijfkosten zijn € 75,-. Daarna betaal je jaarlijks voor het keurmerk certificering. Hierin wordt onderscheid gemaakt tussen de pakketten ‘Thuiswinkel Waarborg’, ‘Thuiswinkel Zakelijk’ en ‘Shopping Secure’. Jaarlijks betaal je ook een contributie. De exacte kosten hiervan zijn afhankelijk van je webshop omzet. Meer prijsinformatie vind je op deze website. Je kunt op de volgende link klikken voor het aanmeldformulier.

Thuiswinkel Waarborg OF Thuiswinkel Zakelijk:
€ 390,-

Thuiswinkel Waarborg EN Thuiswinkel Zakelijk: 
€ 550,- (uitgaande van dezelfde URL)

Shopping Secure (internationaal):
€ 450,-

Webshop Keurmerk

Hieronder vind je aantal eisen waar je webshop/website minimaal aan moet voldoen om goedgekeurd te worden:

  1. Algemene voorwaarden;
  2. Contactpagina;
  3. Retourinformatie;
  4. Betaalinformatie, inclusief een achteraf betaalmethode;
  5. Verzendkosten en levertijd;
  6. Prijzen inclusief BTW;
  7. Klachtenpagina;
  8. Privacy policy.

De jaarlijkse kosten bedragen € 195,- en geldt tot en met het beheren van 5 online winkels. Heb je meer webshops? Dan rekenen ze daarna per extra shop nogmaals de jaarbijdragen. Meer prijsinformatie vind je op deze website. Je kunt op de volgende link klikken voor het aanmeldformulier.

WebwinkelKeur

De eisen voor een goedkeuring heeft men in een gedragscode verwoord. Deze gedragscode bevat onder andere het vermelden van:

  1. Een e-mailadres (niet alleen een contactformulier);
  2. Een fysiek adres (niet alleen een postbus);
  3. Een telefoonnummer (mag middels VoiceMail);
  4. De bedrijfsinformatie (inclusief KvK- en BTW-nummer);
  5. Algemene voorwaarden en Privacy statement;
  6. Prijzen (inclusief BTW);
  7. Bedenktijd en herroepingsrecht;
  8. Omgang met klachten;
  9. Een geldig SSL-certificaat.

Er zijn verschillende pakketten die je kunt afnemen, waarbij je ervoor kunt kiezen om per maand te betalen of dit jaarlijks af te rekenen. Voor het starterspakket betaal je ongeveer € 130,- per jaar. Meer prijsinformatie en hoe je je kunt aanmelden, vind je op deze website.

Trusted Shops

Op alle lidmaatschappen en garantieovereenkomsten zijn deze contractvoorwaarden van toepassing. Er zijn verschillende pakketten om uit te kiezen, namelijk ‘Start’, ‘Pro’ en ‘Premium’. De prijs wordt bepaald op basis van je jaaromzet. Eenmalig rekenen ze een vast bedrag van € 99,- (exclusief BTW) voor de opstartkosten. Een contractduur is minimaal 12 maanden. Om dit keurmerk te bemachtigen, dien je contact met het bedrijf op te nemen.

Qshops

Er zijn verschillende pakketten bij dit keurmerk, die worden aangeduid met ‘Plus’, ‘Pro’ en ‘Premium’. Het starterspakket kost ongeveer € 290,- per jaar. Meer informatie over de prijzen vind je op deze website. Specifieke voorwaarden staan op deze pagina beschreven. Met het aangaan van een lidmaatschap, ga je ook akkoord met de beschreven gedragscode.

Waar kun je een webwinkel keurmerk aanvragen?

Ondanks dat je het direct bij de gewenste keurmerk partij dient te regelen, ziet het aanvraagproces er in grote lijnen telkens hetzelfde uit. Je meldt je aan als lid en dan ondergaat je webshop een juridische keuring, financiële monitoring en een veiligheidsscan. Hierover ontvang je een keuringsrapport, waarna je eventuele verbeterpunten kunt gaan verwerken. Indien je daarna aan de verplichte eisen voldoet, bemachtig je het gewenste keurmerk. In de meeste gevallen, kun je dit binnen een werkweek regelen.

Conclusie

Bij MailBlue willen we je graag inspireren met onze blogs om je business naar een hoger niveau te tillen. We delen graag onze bevindingen, om het voor jou gemakkelijker te maken. Overigens blijft het natuurlijk altijd goed om je eigen research te doen. Iedere onderneming is namelijk weer anders en jij kent jouw eigen bedrijf het beste!

Bekijk dan ook de voor- en nadelen en bijkomende kosten van ieder webwinkel keurmerk. Maak voor jezelf de afweging of dit het waard is. Controleer ook altijd de betrouwbaarheid van de webwinkel keurmerken en ga de ervaringen na bij concullega’s of vraag desnoods juridisch advies, wanneer je er nog niet 100% zeker over bent. Het is namelijk echt belangrijk om dit voor zowel jezelf als voor je (potentiële) klanten goed te regelen. Dan kun je daarna doen wat jij het liefst doet: ondernemen vanuit je passie