Wat betekent het om workflows te automatiseren?

Efficiëntie en productiviteit zijn in elke sector belangrijk. Het automatiseren van workflows is daarom een krachtig hulpmiddel voor bedrijven. Workflow automatisering houdt in dat repetitieve taken en processen binnen een organisatie worden geïdentificeerd, geoptimaliseerd en geautomatiseerd met behulp van werkprocessen en software. Hierdoor kunnen bedrijven taken sneller uitvoeren en fouten minimaliseren. Automatisering helpt daarbij processen te stroomlijnen en de algehele operationele effectiviteit te verbeteren.

De voordelen van workflow automatisering

We noemden het al in de inleiding: workflows automatiseren kent vele voordelen. We lichten er nog wat toe.

Tijd en kosten besparen

Handmatig een mailinglijst selecteren en een wekker zetten om mails op de juiste momenten te sturen? Niet nodig met automations! Door tijdrovende handmatige taken te automatiseren, bespaar je als bedrijf tijd en arbeidskosten. Dit stelt medewerkers in staat zich te richten op meer strategische en waardevolle taken. Hier is natuurlijk wel de juiste software voor nodig, zoals de e-mailmarketingsoftware van MailBlue waarmee je gemakkelijk marketing automations inbouwt. 

Foutloze consistentie

Geautomatiseerde workflows voeren taken met consistentie en nauwkeurigheid uit, waardoor menselijke fouten worden verminderd.

Verbeterde productiviteit

Medewerkers kunnen hun productiviteit verhogen omdat ze minder tijd besteden aan taken als administratie en het handmatig instellen van processen.

Betere klantenservice

Geautomatiseerde workflows leiden vaak tot snellere reacties vanuit een bedrijf. Dit leidt weer tot een betere klantenservice en hogere klanttevredenheid.

De rol van CRM-systemen in workflow automatisering

Als je workflow automatisering zegt, zeg je ook automatisch CRM-systeem. CRM staat voor Customer Relationship Management. CRM-software helpt bedrijven bij het beheren van klantgegevens, communicatiemomenten en klantrelaties. Een workflow automation kan niet zonder CRM-systeem. We geven je een aantal voorbeelden. 

Leadbeheer

CRM-software wijst leads automatisch toe aan het juiste salesteam en salestraject. Dit is gebaseerd op vooraf ingestelde criteria zoals locatie, eerdere interactie of interesse.
CRM-systemen kunnen klanten dus automatisch segmenteren op basis van hun gedrag en interacties, waardoor gerichte marketing- en verkoopcampagnes mogelijk worden.

Opvolging en communicatie

Bepaalde CRM-systemen werken met triggerpoints. Ze sturen geautomatiseerde e-mails en meldingen om op het juiste moment opvolgacties bij te houden en een geïnteresseerde lead betrokken te houden bij de vervolgstappen in het verkoopproces.

Betere compliance

Workflow automatisering helpt bedrijven in gereguleerde sectoren bij het handhaven van de wet- en regelgeving door ervoor te zorgen dat processen op consistente en voorspelbare wijze volgens de regels worden uitgevoerd.

Schaalbaarheid

Geautomatiseerde workflows kunnen gemakkelijk worden opgeschaald om te voldoen aan de groeiende behoeften van een bedrijf. En dit zonder dat er extra personeel nodig is! Een win-win situatie dus.

Rapportage en analyse

CRM-software biedt rapportages om bedrijfsprocessen te analyseren en te verbeteren.

Populaire CRM-systemen voor workflow automatisering

  • Salesforce
  • MailBlue
  • HubSpot 
  • Microsoft Dynamics 365

Strategische zet

Het automatiseren van workflows met behulp van CRM-systemen is een strategische zet voor bedrijven die efficiëntie en effectiviteit willen vergroten. Door repetitieve taken te elimineren en de data en klantgegevens te stroomlijnen en te optimaliseren, kunnen bedrijven de klantenservice verbeteren, kosten besparen en groeikansen benutten. Het juiste CRM-systeem speelt dus een belangrijke rol in workflows.

E-mailmarketing Handboek downloaden

Je ontvangt het e-mailmarketing handboek na aanvraag direct in je inbox.