Zoekwoorden zijn woorden die worden gebruikt door zoekmachine-gebruikers bij het vinden van de juiste informatie of bijvoorbeeld de juiste website. Wanneer er een zoekwoord in de zoekbalk van bijvoorbeeld Google wordt ingetypt, dan zoekt Google hier resultaten bij die met dit zoekwoord overeenkomen. Zoekwoorden worden ook wel keywords genoemd, en daarnaast kan er worden gesproken over zoektermen.
Vindbaarheid optimaliseren
Als je in de zoekresultaten van een zoekmachine goed gevonden wilt worden, dan is het nodig om gebruik te maken van de zoekwoorden. Het is dan goed om een zogenaamd zoekwoordenonderzoek te doen, zodat kan worden bepaald welke veelgebruikte zoekwoorden voor jouw website relevant zijn. Daarbij kun je ook zien in hoeverre je op dit zoekwoord te maken hebt met concurrentie. Een zogenaamde keywordanalyse geeft je precies weer welke zoekwoorden, of keywords, jij het best op je website kan gebruiken om de vindbaarheid in Google en andere zoekmachines te optimaliseren.
Niet overdrijven met keywords
Veel mensen hebben de neiging om te gaan overdrijven met het gebruik van keywords op de website, omdat dat gedacht wordt dat de vindbaarheid verbetert naar mate je meer keywords gebruikt. Dit is zeker niet het geval. Het is belangrijk om je aan de keyword density te houden, ofwel, aan een percentage. Als je bijvoorbeeld meer dan 5% van een tekst laat bestaan uit een zoekwoord, dan is de kans groot dat dit juist ten koste gaat van je vindbaarheid (over optimalisatie). Keywords kunnen natuurlijk ook goed worden gebruikt voor online (betaalde) marketing campagnes.
Zoektermen
Naast zoekwoorden kennen we ook zoektermen. Dit is eigenlijk hetzelfde, maar het bestaat uit meer woorden. Wanneer iemand in Google zoekt naar ‘fiets kopen’ dan is dit geen zoekwoord, maar een zoekterm. Het is een combinatie van woorden waarnaar gezocht wordt. Ook met zoektermen kan je aan de slag voor een betere vindbaarheid in zoekmachines.
Gerelateerde informatie
Heb je deze artikelen al gelezen: