• Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Landingspagina maken? Bekijk uitleg met voorbeelden en tips!

Gefeliciteerd 😄. Je bent waarschijnlijk op deze blogpagina terecht gekomen, omdat je net een nieuw product en/of dienst hebt gelanceerd. Dat is natuurlijk al super tof, maar hoe kun je dit nou goed aan de man brengen?

Een landingspagina is een effectief marketingmiddel om dit te kunnen realiseren! In deze blog leggen we je daar dan ook graag het volgende over uit:

  • Wat is een landingspagina?
  • Wat is het doel van een landingspagina?
  • Hoe richt ik een landingspagina in?
  • Welke voorbeelden van landingspagina’s zijn er?
  • Welke tool(s) kan ik het beste gebruiken?

Wat is een landingspagina?

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: het is compleet begrijpelijk als je het misschien allemaal een beetje verwarrend vindt. Het is namelijk zo dat eigenlijk iedere websitepagina een landingspagina is. Echter, in de marketingwereld spreken we pas van een landingspagina wanneer een websitebezoeker daadwerkelijk alleen op één specifieke, hierop ingerichte pagina “landt”.

Dit kan zijn doordat bezoekers hebben doorgeklikt op een van je lopende advertenties of op een link vanuit je MailBlue nieuwsbrief. Het kan ook zijn dat ze zelf een zoekterm hebben ingetypt in één van de vele, online zoekmachines en daarom op jouw landingspagina terecht zijn gekomen. Deze “land”ingspagina is vervolgens volledig opgesteld om één product en/of dienst uit te lichten, die een bedrijf of organisatie graag wil gaan promoten.

Het is belangrijk om te weten dat een landingspagina er niet per se voor gaat zorgen dat je beter online vindbaar bent. Daarvoor kun je beter blogs of (help)artikelen gaan gebruiken, waarin je doorverwijst naar de specifieke landingspagina’s. Overigens wordt de ‘homepage’ van je website ook vaak als een uitzondering van landingspagina’s gezien. Deze pagina dient meer als de verbindende factor van je gehele business.

Je kunt je ‘homepage’ ook wel vergelijken met een fysieke winkel, waarbij de landingspagina’s dienen voor het concrete doel: bezoekers in de fysieke winkel zien te krijgen. Mocht je nog meer willen weten over hoe je een gehele klantreis opstelt, lees dan vooral ook deze ‘Customer journey’ blog

Wat is het doel van een landingspagina?

Op een landingspagina is het essentieel om de complete focus te bewaren op je uiteindelijke doel. In de meeste gevallen betreft dit een conversie, met andere woorden: een aankoop van je product en/of dienst. Maar er bestaan ook zogenoemde opt-in pagina’s als landingspagina’s, wanneer je bijvoorbeeld een gratis weggever aanbiedt. Daarvan is de doelstelling anders geformuleerd, namelijk; het verzamelen van contactgegevens. We komen later in deze blog nog even terug op een aantal andere voorbeelden, maar een geoptimaliseerde landingspagina geeft in ieder geval dus direct antwoord op de zoekvraag van de bezoeker. Bovendien spoor je ze daarmee aan om over te gaan op actie.

Hoe richt ik een landingspagina in?

Je weet nu dat het voornamelijk belangrijk is dat je jouw hoofddoelstelling van je landingspagina in het achterhoofd houdt, maar over het algemeen richt je de pagina als volgt in:

  • Een duidelijke en pakkende titel, waardoor bezoekers verder willen lezen
  • Een concreet stuk tekst met simpele uitleg van je product en/of dienst
  • Een enkele afbeelding en/of video om de pagina visueel op te maken
  • Een aanwezige ‘Call-To-Action’ knop, waarbij je vertelt wat de bezoeker ontvangt

De ‘key’ is om eventuele afleiding van je product en/of dienst te verwijderen. Hoe minder keuze je de bezoekers geeft, hoe beter! Je vindt daarom vaak ook geen hoofdmenubalk, social media buttons of andere website onderdelen terug op landingspagina’s. Je wilt je bezoekers echt van boven naar beneden begeleiden naar het uiteindelijk doel. Stel jezelf dan ook altijd de volgende vraag om tot jouw, eigen doelstelling te komen:

“Wat wil ik dat mijn landingspagina bezoeker uiteindelijk gaat doen?”

Probeer jouw landingspagina bezoeker stapje voor stapje te overtuigen. Of eigenlijk: scroll na scroll 😉. De inhoud van de pagina moet daarom echt alleen relevant zijn en betrekking hebben op het specifieke product en/of dienst dat je aanbiedt. Alles wat niet bijdraagt aan dit proces, hoort niet thuis op jouw landingspagina. 

Hou de tekst dan ook kort en bondig en zorg daarnaast ook voor een stukje social proof. Reviews doen het namelijk altijd goed. Mensen willen zich graag kunnen identificeren met anderen en ze willen “erbij horen”. Met reviews kun je ook meer vertrouwen opbouwen. Wanneer bezoekers zien dat anderen hen zijn voorgegaan, willen ze er ook eerder gebruik van maken. Hetzelfde geldt voor wanneer je een bepaalde urgentie probeert te creëren met bijvoorbeeld een ‘countdown’ timer widget. Door een gevoel van schaarste te geven, kun je ervoor zorgen dat bezoekers de aanbieding absoluut niet willen missen!

Copywriting is dan ook een sterk en belangrijk onderdeel van je landingspagina’s. Je wilt proberen een bepaalde emotie op te roepen bij je bezoeker, zodat zij op de juiste manier worden getriggerd om over te gaan op een bepaalde actie. Probeer in te spelen op de huidige situatie en beschrijf vervolgens hoe jouw product en/of dienst je bezoeker in een toekomstige situatie kan gaan helpen. Hiervoor zou je jezelf ook eens meer kunnen gaan verdiepen in neuromarketing of andere marketingmodellen, zoals het AIDA model:

AIDA model

💡 Nog even wat extra tips:

  • Zet de ‘Call-To-Action’ knop ‘above the fold’ van je landingspagina, zodat er in één keer duidelijk is wat het doel van de pagina is. Hierdoor geef je meteen weer wat je bezoekers kunnen verwachten, zonder dat ze eerst hoeven te scrollen.
  • Vergeet de mobiele gebruikers niet, wanneer je de pagina aan het maken bent. Zorg ervoor dat je landingspagina beschikt over mobiele responsiviteit. 
  • Meten is weten en van optimaliseren kun je alleen maar leren! Wanneer je een (split)test van je landingspagina’s uitvoert, kun je bekijken welke versie de meeste resultaten opleveren.

Welke voorbeelden van landingspagina's zijn er?

Zoals al eerder aangegeven, kun je dus verschillende landingspagina’s maken voor verschillende doeleinden. Hieronder sommen we de meest voorkomende voorbeelden voor je op:

  • Sales: een verkooppagina voor je product en/of dienst
  • Opt-in: een inschrijfpagina voor bijvoorbeeld je gratis weggever
  • Aanvraag: een aanvraag pagina voor offertes en/of demo sessies
  • Enquête: een quiz pagina voor marktonderzoek doeleinden
  • Betaal: een afrekenpagina voor je product en/of dienst
  • Bedank: een bevestigingspagina van het net aangeschafte product en/of dienst. Hier zou je eventueel nog een laagdrempelig ‘upsell’ product kunnen aanbieden.

Welke tool(s) kan ik het beste gebruiken?

Je vraagt je nu vast en zeker af: “Hoe kan ik binnen no-time mooie en goed converterende landingspagina’s maken?” Het antwoord op je vraag is: MailBlue Pages. Wanneer je over een MailBlue Plus of hoger abonnement beschikt, kun je gebruik maken van deze ingebouwde tool.

Doordat Pages een onderdeel is van de MailBlue software, kun je landingspagina's bouwen die volledig geïntegreerd zijn met jouw e-mailmarketing strategie. Daarnaast kun je ook gebruik maken van de informatie die je al hebt van je huidige contacten. Dat betekent dus dat je niet alleen landingspagina's kunt bouwen om nieuwe leads te verzamelen. Je kunt er ook pagina's mee maken die gericht zijn op je bestaande contacten, waarbij je enkel datgene laat zien wat voor hen interessant is.

Met Pages krijg je toegang tot:

  • Vooraf ingestelde templates die je direct kunt inladen en verder personaliseren
  • Een handige drag-en-drop builder waarmee je de verschillende onderdelen gemakkelijk in je landingspagina kunt slepen. Denk hierbij aan: knoppen, inschrijfformulieren, afbeeldingen en video's.
  • Een custom domein, zodat je landingspagina altijd het merk van jouw business uitdraagt en niet je MailBlue account URL

Sluiten de Pages van MailBlue nou niet helemaal aan op jouw persoonlijke wensen? Vergelijk onze tool dan eens met de landingspagina's van bijvoorbeeld Phoenix Pages.

Wil je nou nog meer leren over landingspagina’s? Neem dan ook zeker even de tijd om deze YouTube video van onze partner IMU te bekijken:

Mocht je nog meer willen zien van MailBlue Pages, bekijk dan de video in ons helpartikel.

Lie(f)s van MailBlue

Lies werkt sinds december 2020 als Customer Success medewerker bij MailBlue en is daarnaast (mede) verantwoordelijk voor alle sociale media uitingen van Out of the Blue. Ze houdt van fotografie en is nieuwsgierig naar alle laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van (content) marketing.