Belangrijke berichten met zekerheid & geautomatiseerd verzenden

Bespaar kostbare tijd en laat automatiseringen al je marketingactiviteiten automatisch uitvoeren. Geheel gepersonaliseerd en op het juiste moment verstuurd.

Direct 14 dagen gratis proberen (geen betaalgegevens vereist)

Transactionele e-mails

Transactionele e-mail is een veelgebruikte vorm van online communicatie, maar toch kennen veel mensen deze term niet. Transactionele e-mails zijn berichten die automatisch verstuurd worden wanneer de gebruiker een bepaalde handeling uitvoert op een website of in een app. Bijvoorbeeld wanneer je jouw wachtwoord bent vergeten. Transactionele e-mails worden in verhouding tot gewone e-mails met zekerheid verzonden. De gebruiker heeft deze namelijk aangevraagd en direct nodig. Als jij je wachtwoord bent vergeten, wil je gewoon zo snel mogelijk jouw reset ontvangen. Belangrijk dus dat deze snel en gericht verstuurd worden. E-mails die als marketingactie de deur uit gaan, zijn gericht aan een grote groep en worden op hetzelfde moment verzonden. Transactionele e-mails zijn specifiek voor een gebruiker die op dat moment een bepaalde handeling hebben uitgevoerd.

MailBlue transactioneel image
MailBlue x Postmark

MailBlue x Postmark

Postmark is een e-mailservice die MailBlue sinds kort aanbiedt om transactionele e-mails te versturen. Als jij met MailBlue transactionele e-mails wil versturen, is het dus belangrijk dat je een Postmark account aanmaakt en de Postmark add-on koppelt met MailBlue. Vervolgens kun je je transactionele e-mails vormgeven met de e-maileditor van MailBlue. Verwerk met gemak jouw branding in je e-mails zonder ingewikkelde HTML. Door de integratie van Postmark en MailBlue heb je al je klantcontact e-mails in één softwareprogramma staan. Dat creëert overzicht en ondersteunt marketing en sales in een feilloze samenwerking.

Inzicht en optimalisatie met duidelijke rapportages

Aan het einde van de dag willen we allemaal weten hoe goed iets heeft gewerkt. Helemaal bij het versturen van essentiële e-mails. In de rapporten van Postmark vind je een uitgebreid overzicht van alle statistieken. Gegevens als, open- en click-rate en eventuele bounces worden overzichtelijk weergegeven. Postmark bewaart de volledige berichtengeschiedenis voor elke e-mail tot 45 dagen. Vind je dit te veel of juist te weinig? Dan kun je dit zelfs aanpassen met een marge van 0 tot 365 dagen. Naast het opslaan van gegevens als de open-rate, kun je ook inzien waarom een e-mail niet is aangekomen. Is de inbox van de ontvanger te vol, is er een simpele typo gemaakt of is de e-mail gebouncet om een andere reden? Wel zo handig als je een bericht van jouw klant ontvangt over het niet binnenkrijgen van een reset. Zo gebruik je rapportages niet alleen voor optimalisaties in jouw automatiseringen, maar kun je klanten ook gericht verder helpen.

MailBlue transactioneel image

5 situaties waarbij je transactionele
e-mails inzet

Als online business zijn transactionele e-mails onmisbaar. Zonder dit soort e-mails kan niemand een account aanmaken en ontvangt niemand een bestelbevestiging. Daarnaast wil je dat iemand direct een e-mail ontvangt wanneer hij of zij bijvoorbeeld zijn of haar wachtwoord wil resetten, anders raak je simpelweg je klant kwijt.

MailBlue transactioneel image

E-mails voor het beheren van accounts en login informatie

Bijvoorbeeld: Account aangemaakt, welkomst e-mail, wachtwoordwijziging, 2 factor authenticatie, proefperiode verloopt of login links

MailBlue transactioneel image

E-mails die betrekking hebben op het betalingsproces

Bijvoorbeeld: Facturen, mislukte betaling, creditcard verloopt of je hebt je abonnement

MailBlue transactioneel image

E-mails die verzonden worden in een specifieke situatie

Bijvoorbeeld: notificatie bij een nieuwe reactie, herinneringen voor een webinar of evenement, verzend- bevestigingen of korte updates.

MailBlue transactioneel image

E-mails die informatie met opgevraagde informatie

Bijvoorbeeld: de opgevraagde lead magnet, een retourlabel of details over een bepaalde boeking.

MailBlue transactioneel image

E-mails die belangrijke updates en inzichten bevatten

Bijvoorbeeld: samenvattingen, rapporten of een overzicht van de beste blogartikelen die deze week online zijn gekomen.

Ook functionele e-mails bieden marketingkansen

Wellicht ging het al even door je hoofd: “Zou een klein snufje marketing in deze functionele e-mails kwaad kunnen?” Goede vraag! 😉 Het antwoord is: “Nee.” Sterker nog, hier liggen juist kansen voor jouw onderneming, omdat de open-rate van functionele e-mails vele malen hoger ligt. Mensen willen deze hebben en vragen deze met een reden aan, logisch dat het gros van de contacten de e-mail opent. Jammer genoeg benaderen veel bedrijven transactionele e-mail als niet meer dan een functioneel mailtje waar verder geen aandacht aan wordt besteed. Het bevat vreemde vertaalde zinnen, geen opmaak en zelfs het logo van het bedrijf ontbreekt. Een gemiste kans, als je het ons vraagt. Door de transactionele e-mails leuker en waardevoller te maken, dragen ze des te meer bij aan het onderhouden van de relatie met de (potentiële) klant. Precies wat je wilt!

MailBlue transactioneel image

Verstuur vandaag nog je eerste campagne

Start een gratis proefperiode van 14 dagen. Geen creditcard, geen installatie, geen gedoe.

Direct 14 dagen gratis proberen (geen betaalgegevens vereist)