Online marketing zorgt ervoor dat marketingcampagnes naast de corporates ook voor kleinere ondernemers toegankelijk zijn. Doordat letterlijk alle uitingen meetbaar zijn, kun jij met behulp van online advertising en marketingfunnels jouw bedrijf exponentieel laten groeien. Één van de strategieën die wij hanteren is de break-even funnel.

De break-even funnel is een combinatie van de ‘lead magnet funnel’, ‘know- like- & trust funnel’ en de ‘productlancering funnel’. Een krachtige combinatie waarmee jij in staat bent om die kostbare marketing euro’s direct terug te verdienen.

Want stel; je geeft 1 euro uit aan online advertenties en binnen 2 weken tijd verdien jij die ene euro alweer terug, en laat je jouw mailinglijst ook nog eens groeien.. Klinkt als een goede deal toch? Dit heeft te maken met de lifetime value van een klant.

Wat is de lifetime value van een klant?

De lifetime value van een klant is de totale klantwaarde van een klant. Verkoop je sportschool abonnementen, dan komt een klant vaker bij je terug dan wanneer je nieuwbouw woningen verkoopt direct aan de consument. Je wilt dus bepalen wat de gemiddelde orderwaarde van een klant is, hoeveel transacties een klant gemiddeld per maand doet & hoeveel maanden een klant gemiddeld klant blijft.

De gemiddelde lifetime value van een klant bereken je als volgt:

Lifetime value = [Gemiddeld aantal transacties per maand] x [Gemiddelde omzet per transactie] x [Gemiddeld aantal maanden dat een klant, klant blijft]

Waarom is die lifetime value zo belangrijk?

De lifetime value laat de totale waarde van een klant zien. Deze waarde kun je vergelijken met de tot nu toe gerealiseerde omzet via deze klant. De reden dat het zo belangrijk is om te weten wat een klant op langere termijn waard is, heeft te maken met de toekomstige waarde van die klant.

Vaak zien wij dat ondernemers zich focussen op het verkrijgen van een zo voordelig mogelijke klant. Niets mis mee natuurlijk. Maar stel; je verkoopt voedingssupplementen. En je weet dat de eerste bestelling 20 euro oplevert. Hiervan is 10 euro marge en je betaalt op dit moment 11 euro per bestelling. Lijkt een slechte deal.. nietwaar?

Maar wat als ik je vertel dat een klant gemiddeld 3 bestellingen van 20 euro plaatst, waarop jij een marge behaald van in totaal 30 euro, en je betaald hier 11 euro voor. Dan verdien je je advertentiekosten gemakkelijk terug en durf je misschien het advertentiebudget zelfs wel te verdubbelen.

Regelmatig zie ik ondernemers keuzes maken op die eerste bestelling. Zonde! Hier laat je geld liggen.

Klantwaarde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De break-even funnel en de lifetime value…

Terug naar de break-even funnel, want daar ging het tenslotte om. Bij de break-even funnel werkt dit vrijwel hetzelfde. Laten we onderstaand voorbeeld eens nemen:

Advertentiebudget: 1.000 euro
Klikken naar de optinpagina: 1.754 klikken
Kosten per klik: 0,57 euro
Aantal inschrijvingen op de mailinglijst: 585 inschrijvingen
Kosten per inschrijving: 1,71 euro
Aantal verkopen (á 47 euro): 23 verkopen
Conversie naar aankoop: 3,93%
Opbrengsten: 23 * 47 euro = 1081,-

De conversie van een aanbod is natuurlijk afhankelijk van de mailings, de verkooppagina en het aanbod wat wordt gedaan. Echter is bovenstaand voorbeeld direct al winstgevend. Ook al zouden we een lagere conversie behalen en hierdoor niet winstgevend adverteren. Er wordt wel een groot deel van de advertentiekosten direct terugverdiend door middel van de break-even funnel. De winst komt voort uit de toekomstige omzet.

Customer Lifetime Value

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Optimaliseer de klantwaarde met het product eco-systeem

Bij de break-even funnel gaan we uit van een relatief kort conversiepad. Eerder noemden we al het voorbeeld waarin de funnel binnen twee weken winstgevend zou zijn. Een conversie behalen binnen twee weken is natuurlijk gemakkelijker met een product van een paar tientjes, dan wanneer je producten verkoopt van honderden of duizenden euro’s. Om die reden maken we gebruik van het product eco-systeem. In het product eco-systeem maken we onderscheid in 4 type producten:

Lead Magnet: hoe maak je van een websitebezoeker een betalende klant?
Introductie-aanbod: het doel van het introductie-aanbod is om kennis te maken met de klant; een product waardoor klanten jouw manier van werken leren kennen. Dit product is vaak 17 – 67 euro; dit is het product voor jouw break-even funnel!
Kernproduct: dit is jouw kernproduct waar jouw onderneming om draait.
Product voor klanten: een meer high-end aanbod voor de 1% van jouw beste klanten. Hoe kun jij jouw klanten nog beter helpen?

Product Eco-systeem

 

 

 

 

 

 

 

Aan de slag met jouw eigen break-even funnel

Klaar om aan de slag te gaan met jouw eigen break-even funnel? Daar hebben we een aantal elementen voor nodig, namelijk: de advertentiestrategie waarmee bezoekers op jouw website terecht komen, de leadmagnet (& opt-in pagina), de bedankpagina, de marketingfunnel en natuurlijk het daadwerkelijke aanbod.

Break-even FunnelDe lead magnet (& opt-in pagina)

Allereerst hebben we een lead magnet nodig. Een onweerstaanbaar product waar mensen hun naam & e-mailadres met liefde voor willen achterlaten. Een lead magnet waardoor jouw doelgroep ook van jouw wilt gaan kopen. Heb je nog geen lead magnet of opt-in pagina? Lees dan ook deze handleiding over de lead magnet funnel >

De bedankpagina

Vergeet die ‘saaie’ bedankpagina’s waarop wordt gevraagd om naar de inbox in de mail te gaan en te bevestigen dat jij de aanvraag hebt gedaan. Dit wordt een dubbele opt-in genoemd. Dit is niet verplicht in Nederland en kost ongelooflijk veel conversie. Schakel de dubbele opt-in uit en gebruik de bedankpagina om direct een eenmalig en onweerstaanbaar aanbod van jouw introductie-aanbod te plaatsen!

De marketingfunnel

Helaas.. niet iedereen converteert direct op de eerste bedankpagina. Veel gebruikers zijn nog onderweg en bekijken het aanbod op hun telefoon. Maar niet getreurd, we zijn nog niet gestopt. Tijd om kennis te maken met degene die jouw lead magnet heeft aangevraagd. Vrijblijvend. Dit doen we met de Know- Like-, Trust- & Convert funnel (je vind achter die link het volledige stappenplan).

Over deze auteur: Youri Meuleman

Als online marketeer raak ik gefascineerd door adverteren op Facebook & het ontwikkelen van marketingfunnels. Je kent mij mogelijk als spreker op de Webwinkel Vakdagen, het IMU-event of het Social Media Ondernemer Congress. Tevens ben ik mede-eigenaar bij MailBlue (e-mailmarketing software) en Traffic Leaders (marketingbureau) waar ik, met mijn team, ondernemers ontzorg op het gebied van online marketing.

Download gratis:
E-mailmarketing Handboek