Online marketing zorgt ervoor dat marketingcampagnes naast de corporates ook voor kleinere ondernemers toegankelijk zijn. Doordat letterlijk alle uitingen meetbaar zijn, kun jij met behulp van online advertising en marketingfunnels jouw bedrijf exponentieel laten groeien. Één van de strategieën die wij hanteren is de break-even funnel.
De break-even funnel is een combinatie van de ‘lead magnet funnel’, ‘know- like- & trust funnel’ en de ‘productlancering funnel’. Een krachtige combinatie waarmee jij in staat bent om die kostbare marketing euro’s direct terug te verdienen.
Want stel; je geeft 1 euro uit aan online advertenties en binnen 2 weken tijd verdien jij die ene euro alweer terug, en laat je jouw mailinglijst ook nog eens groeien.. Klinkt als een goede deal toch? Dit heeft te maken met de lifetime value van een klant.
Wat is de lifetime value van een klant?
De lifetime value van een klant is de totale klantwaarde van een klant. Verkoop je sportschool abonnementen, dan komt een klant vaker bij je terug dan wanneer je nieuwbouw woningen verkoopt direct aan de consument. Je wilt dus bepalen wat de gemiddelde orderwaarde van een klant is, hoeveel transacties een klant gemiddeld per maand doet & hoeveel maanden een klant gemiddeld klant blijft.
De gemiddelde lifetime value van een klant bereken je als volgt:
Lifetime value = [Gemiddeld aantal transacties per maand] x [Gemiddelde omzet per transactie] x [Gemiddeld aantal maanden dat een klant, klant blijft]
Waarom is die lifetime value zo belangrijk?
De lifetime value laat de totale waarde van een klant zien. Deze waarde kun je vergelijken met de tot nu toe gerealiseerde omzet via deze klant. De reden dat het zo belangrijk is om te weten wat een klant op langere termijn waard is, heeft te maken met de toekomstige waarde van die klant.
Vaak zien wij dat ondernemers zich focussen op het verkrijgen van een zo voordelig mogelijke klant. Niets mis mee natuurlijk. Maar stel; je verkoopt voedingssupplementen. En je weet dat de eerste bestelling 20 euro oplevert. Hiervan is 10 euro marge en je betaalt op dit moment 11 euro per bestelling. Lijkt een slechte deal.. nietwaar?
Maar wat als ik je vertel dat een klant gemiddeld 3 bestellingen van 20 euro plaatst, waarop jij een marge behaald van in totaal 30 euro, en je betaald hier 11 euro voor. Dan verdien je je advertentiekosten gemakkelijk terug en durf je misschien het advertentiebudget zelfs wel te verdubbelen.
Regelmatig zie ik ondernemers keuzes maken op die eerste bestelling. Zonde! Hier laat je geld liggen.
De break-even funnel en de lifetime value…
Terug naar de break-even funnel, want daar ging het tenslotte om. Bij de break-even funnel werkt dit vrijwel hetzelfde. Laten we onderstaand voorbeeld eens nemen:
Advertentiebudget: 1.000 euro
Klikken naar de optinpagina: 1.754 klikken
Kosten per klik: 0,57 euro
Aantal inschrijvingen op de mailinglijst: 585 inschrijvingen
Kosten per inschrijving: 1,71 euro
Aantal verkopen (á 47 euro): 23 verkopen
Conversie naar aankoop: 3,93%
Opbrengsten: 23 * 47 euro = 1081,-
De conversie van een aanbod is natuurlijk afhankelijk van de mailings, de verkooppagina en het aanbod wat wordt gedaan. Echter is bovenstaand voorbeeld direct al winstgevend. Ook al zouden we een lagere conversie behalen en hierdoor niet winstgevend adverteren. Er wordt wel een groot deel van de advertentiekosten direct terugverdiend door middel van de break-even funnel. De winst komt voort uit de toekomstige omzet.
Optimaliseer de klantwaarde met het product eco-systeem
Bij de break-even funnel gaan we uit van een relatief kort conversiepad. Eerder noemden we al het voorbeeld waarin de funnel binnen twee weken winstgevend zou zijn. Een conversie behalen binnen twee weken is natuurlijk gemakkelijker met een product van een paar tientjes, dan wanneer je producten verkoopt van honderden of duizenden euro’s. Om die reden maken we gebruik van het product eco-systeem. In het product eco-systeem maken we onderscheid in 4 type producten:
Lead Magnet
Hoe maak je van een websitebezoeker een betalende klant?
Introductie-aanbod
Het doel van het introductie-aanbod is om kennis te maken met de klant; een product waardoor klanten jouw manier van werken leren kennen. Dit product is vaak 17 – 67 euro; dit is het product voor jouw break-even funnel!
Kernproduct:
Dit is jouw kernproduct waar jouw onderneming om draait.
Product voor klanten:
Een meer high-end aanbod voor de 1% van jouw beste klanten. Hoe kun jij jouw klanten nog beter helpen?
Aan de slag met jouw eigen break-even funnel
Klaar om aan de slag te gaan met jouw eigen break-even funnel? Daar hebben we een aantal elementen voor nodig, namelijk: de advertentiestrategie waarmee bezoekers op jouw website terecht komen, de leadmagnet (& opt-in pagina), de bedankpagina, de marketingfunnel en natuurlijk het daadwerkelijke aanbod.
Allereerst hebben we een lead magnet nodig. Een onweerstaanbaar product waar mensen hun naam & e-mailadres met liefde voor willen achterlaten. Een lead magnet waardoor jouw doelgroep ook van jouw wilt gaan kopen. Heb je nog geen lead magnet of opt-in pagina? Lees dan ook deze handleiding over de lead magnet funnel >
De bedankpagina
Vergeet die ‘saaie’ bedankpagina’s waarop wordt gevraagd om naar de inbox in de mail te gaan en te bevestigen dat jij de aanvraag hebt gedaan. Dit wordt een dubbele opt-in genoemd. Dit is niet verplicht in Nederland en kost ongelooflijk veel conversie. Schakel de dubbele opt-in uit en gebruik de bedankpagina om direct een eenmalig en onweerstaanbaar aanbod van jouw introductie-aanbod te plaatsen!
De marketingfunnel
Helaas.. niet iedereen converteert direct op de eerste bedankpagina. Veel gebruikers zijn nog onderweg en bekijken het aanbod op hun telefoon. Maar niet getreurd, we zijn nog niet gestopt. Tijd om kennis te maken met degene die jouw lead magnet heeft aangevraagd. Vrijblijvend. Dit doen we met de Know- Like-, Trust- & Convert funnel (je vind achter die link het volledige stappenplan).
Case-study break-even funnel / Facebook funnel
Deze casestudy is opgemaakt uit een campagne die in begin februari 2017 voor één van Youri’s klanten is uitgevoerd. De klant heeft gevraagd of wij haar en haar business niet willen benoemen in dit blog. Vandaar zijn een aantal gegevens onherkenbaar gemaakt, neemt niet weg dat ik je meeneem in de cijfers.
Doelstellingen: Groei mailinglijst & membershipprogramma
Periode: 1 februari 2017 – 22 februari 2017
De business waarin ik je meeneem is gevestigd in een hobbymarkt en bestaat uit het verkopen van digitale producten en een maandelijks membershipprogramma. Tijdens de campagne hebben we ingezet op het membershipprogramma omdat deze ervoor zorgt dat er maandelijks terugkerende inkomsten zijn hieruit en dat we dus echt kunnen bouwen aan de business.
De resultaten?
770,04 euro uitgegeven aan Facebook4035 inschrijvingen op de mailinglijst42 aanmeldingen op membership (direct)82 aanmeldingen op membership (na funnel)
Een simpel rekensommetje:
82 aanmeldingen * 9,95 euro maandelijks lidmaatschap = 815,90 euro per maand. Nu weten we dat slechts 27% langer dan 3 maanden lid blijft. 815,90/100*27=220,29 euro.
Er blijft dus maandelijks 220,29 euro over.
Nu hebben we 770,04 euro gespendeerd aan Facebook advertenties (770,04/220,29=3,5) We hebben dus 3,5 maand nodig om break-even te draaien en vervolgens maken we enkel nog maar winst, zolang een lid blijft deelnemen!
Uit de statistieken blijkt dat een lid die langer dan 3 maanden lid blijft gemiddeld 1,25 jaar lid blijft van het membershipprogramma. Dat zou een extra 3304,35 euro aan omzet zijn. Dan hebben we het nog niet over het upside voordeel van de 4035 inschrijvingen op de mailinglijst.
Leuk… Maar ehm… Hoe doe je dat dan?
Dat vind ik ook altijd interessanter ;). Hoe hebben we de campagne ingericht en hoe kun jij ook werken aan deze resultaten?
Als je mij al langer volgt dan weet je dat ik er fan van ben om een e-maildatabase op te bouwen en dus om naam en e-mailadressen te verzamelen via een Facebook Marketing campagne.
Zo gezegd, zo gedaan.
De weggever
Enerzijds hebben we een e-book gepromoot met daarin 12 tips. Om deze te downloaden moest je je naam en e-mailadres achterlaten op een zogenaamde opt-in pagina.
De bedanktpagina
Wanneer je je naam en e-mailadres achterliet dan kreeg je natuurlijk het e-book naar je mail toegestuurd maar in de tussentijd kwam je eerst op een ‘bedanktpagina’ waarop je een aanbieding te zien kreeg om deel te nemen aan het membershipprogramma.
Op de bedanktpagina hadden we de melding staan dat het e-book naar het opgegeven e-mailadres werd verzonden en daarna begon de verkooppagina voor het membershipprogramma.
Het aanbod
Het aanbod moesten we natuurlijk wel extra waardevol maken om zo het aanbod laagdrempelig te houden zodat iemand die het e-book download ook over zou gaan tot de aanmelding voor het membershipprogramma. Dit deden we door het membership aan te bieden voor 1 euro in de eerste maand. Na 1 maand zou je pas de volledige 9,95 euro gaan betalen.
Het resultaat
Zo hebben we in 3 weken tijd 4035 e-mailadressen verzameld en 42 nieuwe betalende klanten erbij gekregen. Maar juist de laatste stap die wij gezet hebben leverde nog eens 40 extra betaalde aanmeldingen op. Niet verkeerd.
Funnel: laaghangend fruit
Doordat de aanbieding alleen op de bedanktpagina nadat je het e-book kon downloaden te zien was, waren er mensen die niet konden betalen of de random reader niet bij de hand hebben gehad. Natuurlijk waren er ook mensen die ons nog niet kenden en daardoor die beslissing nog niet hebben genomen.
In de dagen nadat je het e-book downloade kreeg je daarom nog een aantal mailtjes. De ene keer met een waardevol blogartikel en de andere keer een mail die gericht was op een verkoop zoals het delen van testimonials of letterlijk de aanbieding.