• Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Know-Like-Trust & Convert Funnel

Heb je een nieuwe inschrijving gekregen op je mailinglijst, door middel van een weggever, dan is het zaak om deze lead op te warmen en kennis te laten maken met jou en jouw bedrijf. Een veel voorkomende fout is dat er enkel aanbiedingen worden verzonden in nieuwsbrieven, maar dat de waarde ontbreekt. Om e-mailmarketing effectiever in te zetten werken we daarom met de know, like, trust & convert funnel.

Het doel van de know, like, trust & convert funnel is om de lezer van jouw nieuwsbrief kennis met je te laten maken. Maar ook om sympathie te tonen, vertrouwen op te bouwen en tot slot natuurlijk een onweerstaanbaar aanbod te doen.

De know, like, trust & convert funnel zet je direct in na de download- / lead magnet funnel. De mailings die automatisch worden verzonden volgen direct na de downloadmail. Belangrijk is dat je in de mailings niet enkel over jezelf praat maar juist ook vertelt wat de voordelen zijn voor jouw doelgroep.

De KNOW-fase

In de KNOW- fase leert een bezoeker je pas net kennen. Hij of zij heeft zich ingeschreven voor jouw mailinglijst na het zien van een advertentie of het lezen van een artikel op jouw website. De KNOW-fase is de fase waarin je ervoor zorgt dat de lezer jou leert kennen. En nog belangrijker; dat de lezer weet waarom ze nu juist jóuw mailings moeten lezen.

Om binnen de KNOW-fase meer bekendheid te krijgen kun je de verwachtingen kenbaar maken aan jouw doelgroep. Wat voor mails gaat iemand die op jouw mailinglijst terecht is gekomen krijgen? Wat is jou verhaal en waarom kan juist jíj hen het beste verder helpen? Wat maakt jou uniek?

Naast een meer introducerende e-mail kun je in de KNOW-fase ook jouw expertise laten zien door het delen van blogartikelen die door jou zijn geschreven; zo bouw je direct ook aan jouw autoriteit.

LIKE-fase

In de LIKE-fase is het doel een gunfactor te creëren. Je wilt ervoor zorgen dat jouw nieuwsbrief lezers jou ‘leuk’ vinden en je daarom blijven volgen. Het ‘blijven volgen’ is hier een belangrijk onderdeel; want hoe langer iemand jou volgt, des te groter de kans is dat iemand jou herinnert en uiteindelijk een aankoop bij je doet.

Gedurende de LIKE-fase deel je juist waarde en laat je het ‘verkoperige’ even helemaal los. Door het delen van story’s, jezelf te laten zien (of je bedrijf), creëer je openheid. Die openheid zorgt voor een stuk sympathie en verbondenheid. Juist die sympathie en verbondenheid zorgen ervoor dat je een langetermijnrelatie aan kunt gaan met deze personen.

Wees jezelf, verschuil je niet achter een logo. Geef het bedrijf een gezicht. Dit kun je doen op social media, maar ook in jouw mailings. Deel jouw verhaal. Zo weten mensen jou ook te vinden op het moment dat zij eraan toe zijn om een product of dienst af te nemen. Het geeft je een expertstatus; het geeft autoriteit.

De TRUST-fase

Vertrouwen… het belangrijkste onderdeel van een relatie. Of dit nu met je partner is of met een (potentiële) klant. Niets is zo belangrijk als het bouwen aan het vertrouwen met je klant. Door het vertellen van verhalen en het delen van ervaringen van andere klanten zorg je ervoor dat jouw potentiële klant zich herkent in de verhalen.

Een andere manier om meer vertrouwen te creëren is het verzamelen van testimonials of casestudies. Bij een casestudie kun je ook weer dieper ingaan op de gedane werkzaamheden en behaalde resultaten. Ook in de TRUST-fase is het persoonlijk maken van jouw marketing een aanbevolen strategie.

Tot slot; consumenten hebben altijd het recht om binnen 14 dagen hun aankoop te annuleren. In plaats van deze wetgeving te verstoppen in je algemene voorwaarden, kun je de wetgeving ook in je voordeel laten werken door een tevredenheidsgarantie toe te voegen aan je aanbod. Dit zorgt direct voor meer vertrouwen omdat de consument geen risico loopt.

Convert!

Nu jouw know, like & trust funnel is opgebouwd volgens het boekje gaan we richting de laatste stap. Conversie! Samen met de lead magnet funnel vormen deze funnels samen de Break-even funnel

De break-even funnel wordt vaak ingezet om een mailinglijst op een snelle manier te laten groeien. Door na het kennismaken een laagdrempelig introductieaanbod te doen, kunnen we de gemaakte advertentiekosten -om iemand bijvoorbeeld een ebook te laten downloaden- direct terugverdienen. Je kunt dit ook teruglezen in deze casestudie: “Winstgevend adverteren op Facebook”.

Op het moment dat je binnen 1,5 week de advertentiekosten terugverdient en dus break-even adverteert op Facebook, dan ben je in staat op jouw mailinglijst snel te kunnen vergroten. Voordat we hier aankomen is het van belang om een onweerstaanbaar introductieaanbod te delen in jouw e-mail.

De know, like & trust funnel is een belangrijk onderdeel in de customer journey. Maar nog belangrijker; dat je in staat bent de lead vervolgens te converteren naar een betalende klant. Zonder betalende klanten heeft je business tenslotte geen bestaansrecht.

Het doen van een introductieaanbod

Het introductieaanbod bestaat vaak uit +/- drie e-mails die kort na elkaar worden verzonden aan jouw doelgroep. Voordat je het introductieaanbod doet is het verstandig om een looptijd te bepalen. Het laten aflopen van een aanbod creëert schaarste; één van de zeven beïnvloedingsprincipes van Cialdini. Schaarste in het aanbod zorgt ervoor dat mensen in beweging komen. We kennen allemaal het spreekwoord ‘van uitstel komt afstel’.

Na het bepalen van het aanbod kun je de mailings gaan inplannen. In de eerste mailing introduceer je vaak het aanbod. Hier kun je inspelen op de reden waarom je het aanbod doet, of juist op de nieuwsgierigheid van de doelgroep. Het doel van deze eerste mail is om mensen naar het aanbod toe te trekken; hen te laten klikken naar de verkooppagina.

In de tweede mail kun je bezwaren wegnemen. Wat zijn de mogelijke obstakels om het product nog niet aan te schaffen? Dit kan met een ‘veelgestelde vragen’ mail, door een extra bonus toe te voegen aan het aanbod of bijvoorbeeld een casestudy te delen. Benoem hierbij ook dat de deadline ‘morgen’ afloopt.

In de derde mail kondig je de ‘laatste kans’ aan om gebruik te maken van het introductieaanbod. Deze laatste mail zorgt vaak voor de meeste verkopen, omdat hier actief wordt ingespeeld op de schaarste van het aanbod.

Wat gebeurt er na de know, like, trust & convert funnel?

Dacht je dat je na de know, like, trust & convert funnel klaar was met ‘funnellen’? Nee.
Je kunt je marketingfunnel natuurlijk zo uitgebreid maken als je zelf wilt. Je kunt standaard content klaarzetten voor de contacten die deze funnel hebben doorlopen, je kunt de mailinglijst verder segmenteren of de contacten simpelweg toevoegen aan de algemene mailinglijst.

Via de algemene mailinglijst kun je altijd verder bouwen aan de relatie met de mailinglijst. Laten we de term mailinglijst bij deze ook direct afschaffen want het zijn echte mensen. Mensen die jouw berichten lezen, die de tijd en aandacht vrijmaken en aan jou besteden.

Je kunt deze personen verder helpen met interessante blogartikelen, verhalen van achter de schermen en persoonlijke groeiverhalen. Juist die langetermijnrelatie, daarmee zorg je voor een stabiel bedrijf. De connectie met mensen zorgt ervoor dat je in staat bent om te groeien. Natuurlijk mag je ook met regelmaat een aanbieding versturen, zolang deze maar relevant is voor de mensen op jouw mailinglijst.

Over deze auteur: Youri Meuleman

Als online marketeer raak ik gefascineerd door adverteren op Facebook & het ontwikkelen van marketingfunnels. Je kent mij mogelijk als spreker op de Webwinkel Vakdagen, het IMU-event of het Social Media Ondernemer Congress. Tevens ben ik mede-eigenaar bij MailBlue (e-mailmarketing software) en Traffic Leaders (marketingbureau) waar ik, met mijn team, ondernemers ontzorg op het gebied van online marketing.

Download gratis:
E-mailmarketing Handboek

Bij het invullen van je e-mailadres ontvang je het online handboek en zul je hierna waardevolle content met betrekking tot e-mailmarketing van ons ontvangen. Wil je dit liever niet? Dan kun je je altijd uitschrijven.