Adverteren op Instagram: alles wat je moet weten

Adverteren op Instagram geeft je de mogelijkheid om een gevoel te creëren bij je doelgroep. Met mooie foto’s en video’s die in één keer laten zien waar je bedrijf over gaat, vergroot je je merkbekendheid, volgersaantal en omzet. Hoe werkt adverteren op Instagram? En wat zijn de voordelen?

Wat is adverteren op Instagram?

Instagram adverteren (ook bekend als Instagram advertising) houdt in dat je advertenties plaatst op Instagram. Die advertenties zien er hetzelfde uit als Instagram posts of stories, maar omdat je ervoor betaalt krijgen ze voorrang in het algoritme en krijgt jouw doelgroep de advertenties te zien. 

Adverteren op Instagram helpt je jouw ideale klanten te bereiken met foto’s en video’s. Het doel is het vergroten van je merkbekendheid, volgersaantal en omzet.

Waarom adverteren op Instagram?

Instagram is een krachtig platform voor merken, bedrijven en influencers om hun doelgroep te bereiken. Instagram heeft momenteel meer dan een miljard actieve gebruikers per maand. Ongeacht je niche, je doelgroep is altijd te vinden op Instagram.

Instagram adverteren stelt je in staat om een specifieke doelgroep te bereiken, omdat je kunt targeten op demografie en geografie, maar ook op interesses. Daarnaast nodigt Instagram uit tot engagement, waardoor mensen actief reageren op je content en je eenvoudig een band met ze opbouwt. Door het visuele aspect van Instagram kun je je verhaal en producten op een aantrekkelijke manier delen en promoten en echt een gevoel overbrengen.

Is Instagram adverteren alleen voor retail?

Adverteren op Instagram is extra interessant voor webshops met fysieke producten. Door het visuele aspect van Instagram kunnen collectief prachtig in beeld gebracht worden op verschillende manieren: foto’s, stories, reels, etc. 

Bovendien kunnen mensen de geadverteerde producten direct kopen met Shopping ads. Zo hoeven ze de app niet te verlaten en plaatsen ze een bestelling terwijl ze toch lekker op Instagram kunnen blijven scrollen.

Toch is adverteren op Instagram echt niet alleen geschikt voor retail. Zo is het ook ideaal om je gratis weggever te promoten en je e-maillijst te groeien of om het volgersaantal van je Instagram profiel te laten groeien.

Adverteren op Instagram vs. andere sociale media kanalen

Instagram advertenties zijn een effectieve manier om je merk zichtbaar te maken, meer volgers te krijgen of je producten te verkopen. Maar wat maakt het uniek in vergelijking met andere advertentieplatformen?

  • Visueel
    Instagram is een visueel platform. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Facebook of LinkedIn, moeten je advertenties visueel aantrekkelijk zijn om op te vallen tussen de vele andere berichten die een gebruiker te zien krijgt.

  • Geïntegreerde winkelfunctie
    Instagram maakt het eenvoudig om producten rechtstreeks in je posts te taggen en te verkopen. Als je mensen hebt aangetrokken met je visuele advertentie, kunnen ze direct naar je shop om het product te kopen.

  • Gerichte targeting
    Instagram maakt gebruik van de krachtige targetingfuncties van Facebook, waarmee je gebruikers kunt bereiken op basis van locatie, demografie, interesses, gedrag en zelfs op maat gemaakte doelgroepen.

  • Veel verschillende advertentievormen
    Je kunt op Instagram adverteren in de vorm van een post, carrousel, story of reel. Ook kun je direct adverteren met producten die mensen dan binnen de app kunnen afrekenen. Dit zorgt ervoor dat de advertentie naadloos integreert met de organische content die de gebruiker te zien krijgt.

Zien mensen het als een post op Instagram een advertentie is?

Instagram advertenties zien er doorgaans hetzelfde uit als organische Instagram posts. Met organisch bedoelen we content die je plaatst op Instagram zonder ervoor te betalen. Het enige verschil is dat Instagram advertenties het label ‘gesponsord’ hebben bovenaan de post. Zo kunnen mensen zien dat het om een advertentie gaat.

Voordelen van Instagram advertenties vs. organische posts

Organische posts worden alleen gezien door mensen die je al volgen of toevallig op je profiel terechtkomen. Ook mensen die een hashtag volgen die jij gebruikt krijgen je post te zien. Als iemand je post deelt krijgen ook de volgers van deze persoon je post te zien. Het voordeel van organische content plaatsen is:

  • Je merk sterk neerzetten
  • Vertrouwen krijgen van je volgers (en ze zo verder door de klantreis begeleiden)
  • Relaties opbouwen met potentiële klanten doordat ze reageren op je content en met je in gesprek gaan

Het grootste voordeel van Instagram advertenties is dat ze ook door mensen gezien worden die jou nog niet volgen:

  • Je bereikt een groot en nieuw publiek
  • Je kunt je ideale klant nauwkeurig targeten
  • Je bereikt sneller je marketingdoelen (afhankelijk van je strategie)

Daardoor zijn Instagram advertenties handig voor:

  • Het vergroten van merkbekendheid
  • Het aantrekken van nieuwe volgers
  • Het promoten van nieuwe deals, acties of content
  • Het genereren van leads

Hoewel organische posts gratis zijn, kan het lang duren voordat je met organische posts een flink aantal volgers hebt en zodoende je doelgroep bereikt.

Bij betaalde advertenties gaat dit proces sneller en gemakkelijker. In plaats van te investeren in tijd, investeer je geld.

Je kunt ook organische berichten promoten via de Ad Manager door onderaan een geplaatst bericht te kiezen voor promotie. Je selecteert dan doelgroep, doelstelling, budget en looptijd, waarna je je organische post verandert in een advertentie.

Het is belangrijk om op je Instagramprofiel een goede balans te hebben tussen organische content en betaalde posts. Als iemand op je advertentie klikt, wil je ze doorsturen naar een kwalitatief account met veel content. Je wilt dat ze zien dan dat ze heel veel waarde krijgen als ze je gaan volgen. Als je organische posts van lage kwaliteit zijn, bereik je met ads misschien wel je doelgroep, maar gaat niemand je volgen omdat ze daar niks aan hebben. Vooraan staat dus altijd: bied waarde aan je potentiële klant door een Instagram account te creëren met tips, ideeën, kortingsacties, connectie en verbinding.

Wat voor Instagram advertenties zijn er?

Net als op Facebook of LinkedIn kun je op Instagram op kiezen voor verschillende advertentievormen. De grote verscheidenheid aan opties is een groot voordeel van adverteren op Instagram, je kunt op die manier namelijk met verschillende soorten berichten je publiek bereiken.

  • Foto advertenties in de feed
    Deze advertentie ziet er hetzelfde uit als een normale Instagram post, maar bevatten een knop waar mensen op kunnen klikken. Deze knop is bedoeld voor de call-to-action, hetgeen dat je wilt dat mensen doen op basis van de advertentie. Denk aan het downloaden van je gratis leadmagnet, het kopen van een product, een kennismakingsgesprek inplannen of jou volgen.

  • Video advertenties
    Video advertenties verschijnen ook in de feed, maar trekken meer aandacht vanwege bewegend beeld en geluid. Met behulp van video kun je vaak net wat beter de emoties van potentiële klanten raken, waardoor ze zich sneller met je verbonden voelen.

  • Carrousel advertenties
    Dit ziet er hetzelfde uit als een foto advertentie, maar hierbij kunnen mensen meerdere foto’s bekijken door te vegen. Bovendien kun je elke foto een eigen link geven. Dit is ideaal als je bijvoorbeeld een aantal producten uit de nieuwe collectie wilt laten zien.

  • Story advertenties
    Deze advertenties worden getoond tussen de Stories die gebruikers bekijken. Ze kunnen bestaan uit een foto of een korte video van maximaal 15 seconden. Wanneer mensen stories gaan kijken verschijnen deze advertenties er gewoon tussendoor, waardoor mensen niet altijd direct doorhebben dat ze naar een advertentie aan het kijken zijn. Dit is een groot voordeel van story advertenties.

  • Reels advertenties
    Dit zijn korte video’s met beeld en geluid die een geheel eigen feed hebben, maar ook op de normale feed van de gebruiker verschijnen. Reels advertenties verschijnen tussen de organische reels in de reels feed. Deze vorm van adverteren is het best te gebruiken voor het vergroten van je merkbekendheid en om je volgersaantal te groeien. Je kunt ook een link toevoegen met een call-to-action.

  • Shopping ads
    Dit is een functie die je kunt toepassen binnen foto advertenties en carrousels. Hiermee kun je producten laten zien en de gebruiker direct vanuit de advertentie laten winkelen in je productcatalogus, zonder Instagram te hoeven verlaten. Zo wordt de kans groter dat ze direct iets bij je kopen. Je moet hiervoor wel eerst een productcatalogus aanmaken op Instagram. Als je Hootsuite (een social media management tool) en Shopify voor je webshop gebruikt, kun je deze twee systemen automatisch met elkaar verbinden. De productcatalogus wordt dan automatisch gegenereerd.

Idealiter zet je meerdere advertentievormen tegelijk in. Zo komen mensen je tegen in hun feed, tussen hun reels en terwijl ze stories aan het kijken zijn. Je kunt op die manier verschillende aspecten van je merk goed in beeld brengen en communiceren.

Hoe levert een Instagram advertentie winst op?

Je kunt Instagram advertenties inzetten om:

  • Je volgers aantal te laten groeien
  • Leads te genereren door te adverteren met je Gratis Weggever
  • Direct te linken naar een bepaald product in je webshop

Het hangt maar net van je advertentiedoel af op welke termijn je advertentie geld gaat opleveren. Als je doel is om je volgeraantal te laten groeien, zie je dat misschien niet direct terug in je winst. Maar op het moment dat jij een nieuw product lanceert met een Instagram campagne, bereik je wel véél meer mensen en is de kans groot dat je de wint dan terugziete.

In 7 stappen beginnen met adverteren op Instagram

Instagram adverteren werkt op dezelfde manier als adverteren op Facebook. Je maakt gebruik van hetzelfde controlepaneel, de Facebook Ads Manager. We leggen het je stap voor stap uit:

1. Bedrijfsprofiel
Allereerst is het belangrijk dat je Instagram account een bedrijfsaccount hebt. Je kunt dit controleren en eventueel wijzigen via de instellingen binnen Instagram. Daarnaast moet je een bedrijfspagina hebben op Facebook, alleen dan kun je gebruikmaken van de Facebook Ads Manager. Het is belangrijk om je bedrijfsaccount op Instagram te koppelen aan je Facebookpagina. Als je dat gedaan hebt, ben je klaar om te gaan adverteren op Instagram!

2. Doel van je advertentie
De eerste keuze die je moet maken bij het creëren van een Instagram advertentie is welk doel je wilt nastreven. Je hebt hier vast al over nagedacht, want je gaat niet voor niks adverteren. Voorbeelden van advertentiedoelen zijn: naamsbekendheid opbouwen, websitebezoekers aantrekken en het aantal verkopen stimuleren. Vervolgens kun je binnen de Facebook Ads Manager een advertentiedoel kiezen dat hierbij aansluit.

3. Stel je doelgroep in
Binnen de Facebook Ads Manager kun je een doelgroep aanmaken die volledig overeenkomt met jouw ideale klant. Je kunt kiezen waar je klant woont, binnen welke leeftijdsgroep hij valt en wat zijn interesses zijn. Zo weet je zeker dat je met je advertentie de doelgroep bereikt die bij jou past.

4. Kies het advertentieformaat
Afhankelijk van je campagnedoel, kun je kiezen uit verschillende advertentieformaten. Opties zijn een advertenties die eruit zien als een post met foto in je feed, maar ook video’s, carrousels, reels en Instagram stories.

5. Budget en planning
Stel een dagelijks budget in dat je wilt uitgeven en tot wanneer je wilt dat de advertentie loopt. Begin met een klein budget, zodat je kunt zien of de advertentie aanslaat. Als je binnen een paar dagen geen resultaten ziet, kun je je advertentie of doelgroep aanpassen. Als hij lekker loopt, verhoog je je budget.

6. Ontwerp je advertentie
Het ontwerp van je advertentie moet naadloos aansluiten op jouw merk. Misschien is het voor jou heel interessant om te adverteren met een video advertentie die je gewoon hebt opgenomen met je telefoon. Voor een ander is het misschien weer veel interessanter om met prachtige productfoto’s te adverteren of professioneel gefilmde reel.

7. Houd de resultaten in de gaten
Nadat je advertentie live is gegaan, is het belangrijk om de prestaties te volgen en indien nodig aanpassingen te maken. Zo voorkom je dat je dagelijks geld uitgeeft aan een advertentie die niks oplevert. Een online marketingbureau zoals The Blue Agency kan je hierbij ondersteunen.

Met deze stappen kun je je eerste Instagram advertentie maken en blijven optimaliseren en verbeteren.

Richtlijnen voor Instagram adverteren
Instagram heeft specifieke richtlijnen waar adverteerders zich aan moeten houden. Wanneer je je niet aan de richtlijnen houdt wordt de advertentie afgekeurd en moet je opnieuw beginnen.

We zetten een aantal belangrijke regels voor je op een rij:

  • Ethisch
    Advertenties mogen geen producten, diensten of praktijken promoten die illegaal, misleidend of beledigend zijn. Dit omvat dingen zoals drugs, haatdragende uitingen, geweld en discriminatie.

  • Duidelijk
    Advertenties moeten duidelijk zijn over het product of de dienst die ze promoten en mogen gebruikers niet misleiden.

  • Gepast taalgebruik
    grof taalgebruik en obscene gebaren zijn niet toegestaan in advertenties.

  • Respecteer privacy
    Advertenties mogen geen informatie bevatten die de privacy van mensen schendt, zoals hun privégegevens of foto’s zonder hun toestemming.

5 Tips voor effectief adverteren op Instagram

Elk bedrijf kan een Instagram advertentie maken, maar dat betekent nog niet dat deze effectief is. Een aantal tips om te winnen met je Instagram ad:

1. Retarget potentiële klanten met dynamische advertenties
Dit wil zeggen dat de advertentie zich aanpast aan het gedrag van de gebruiker. Een goed voorbeeld is dat iemand die in jouw webshop artikelen in het mandje heeft gedaan, deze vervolgens op Instagram te zien krijgt in een advertentie. Als herinnering en om het verlangen ernaar nog eens aan te wakkeren. Dynamische advertenties zorgen ervoor dat je merk in het geheugen van potentiële klanten blijft hangen. Dit is bijzonder effectief wanneer je merkt dat veel klanten het aankoopproces niet afronden. Ze helpen het aantal gemiste conversies te verminderen.

2. Test verschillende advertentievormen 
Testen is weten. Door verschillende advertentievormen uit te proberen kom je er al snel achter welke het beste werkt voor jouw doel en doelgroep. Het kan best zijn dat jouw doelgroep alleen stories kijkt, maar nooit reels. Dat ontdek je dan snel genoeg.

3. Optimaliseer je budget
De Facebook Ads Manager helpt je om je campagnebudget te optimaliseren. Zo wordt je budget op de ideale manier verdeeld over meerdere campagnes die je hebt uitstaan. Gebruik deze tool, zodat je zeker weet dat het meest budget naar de beste advertenties gaat.

4. Maak meerdere advertenties in één campagne
Deze advertenties kunnen allemaal op elkaar lijken, maar bijvoorbeeld met net een andere afbeelding of header. Of je maakt een aantal foto advertenties, een aantal stories en een aantal reels. Door van elke vorm meerdere soorten te maken, kun je blijven optimaliseren en de advertenties die het niet goed doen, loslaten.

5. Optimaliseer ook organisch
Creëer een sterke Instagram bio, een pakkende profielfoto en zorg voor content van kwaliteit op je profiel. Alleen dan creëer je echt binding aan je merk.

De resultaten meten van je Instagram advertentie
Hoe je advertenties presteren kun je bijhouden in de Facebook Ads Manager, maar waar let je dan op? We helpen je op weg!

  • Bereik en impressies
    Dit laat zien hoeveel mensen je advertenties hebben gezien. Meer impressies betekent dat je advertentie door meer mensen gezien wordt.

  • Kliks
    Het aantal keer dat mensen op je advertenties klikken. Dit is een belangrijk cijfer om te volgen, omdat het toont hoeveel mensen er door jouw advertentie geïnteresseerd genoeg waren om er meer over te willen weten.

  • Conversies
    Dit toont aan hoeveel mensen er actie hebben ondernomen na het zien van je advertentie. Denk aan het downloaden van je leadmagnet, het kopen van een product of het plannen van een gesprek. Wat de Ad Manager ziet als conversie kun je instellen op het moment dat je je advertentie aanmaakt.

  • ROI (Return on Investment)
    Dit geeft aan hoeveel je hebt verdiend met je advertenties op basis van wat je hebt uitgegeven. Dit is enorm belangrijk om de gaten te houden, want als de advertenties minder opleveren dan dat je eraan uitgeeft, heb je iets aan te passen.

  • Kosten per resultaat
    Dit cijfer laat de gemiddelde kosten zien voor elke actie die een gebruiker uitvoert als gevolg van je advertentie. Bijvoorbeeld: wat kost het je per gebruiker die een leadmagnet downloadt?

Als je je cijfers echt goed wilt analyseren is het soms waardevol om met een advertentiebureau samen te werken en een social media manager aan te nemen.

Wat kost adverteren op Instagram?

Adverteren op Instagram kan al vanaf € 1 per dag, dus vanaf € 30 per maand. Je wil met een klein bedrag beginnen, zodat je je advertentie kunt optimaliseren aan de hand van de resultaten. Als je advertentie goed loopt, verhoog je je budget.

Misschien heb je met een investering van € 10 per dag, 5 mensen die een bepaald product aanschaffen. Dan weet je dat je met € 100 per dag waarschijnlijk 50 extra bestellingen hebt.

Beginnen met adverteren op Instagram

Ben je benieuwd wat voor resultaten Instagram adverteren kan opleveren voor jouw bedrijf? Maar zie je het niet zo zitten om hier zelf in te duiken? The Blue Agency helpt je verder met een persoonlijke aanpak. Eén van onze Instagram Advertising Specialisten helpt je een strategie uit te werken en dagelijks winst te behalen door middel van optimalisatie. Zo haal jij alles uit je Instagram advertenties, terwijl je er geen tijd meer aan hoeft te besteden.

Benieuwd hoe The Blue Agency jouw bedrijf en advertentiestrategie naar een hoger level kan tillen? Plan een kennismaking met één van onze advertentie specialisten en ontdek hoe we jou kunnen ondersteunen.

Download de MailBlue
inhaakkalender

Je ontvangt de inhaakkalender na aanvraag direct in je inbox.