CRM Systeem

Bouw automatiseringen rondom je CRM systeem en bespaar tijd.
Met de overzichtelijke en visuele sales pipeline zie je precies in welk stadium jouw leads zich bevinden.

Home » CRM Systeem met Sales Automatisering

Wat is CRM met sales automatisering?

Een sales CRM systeem (Custom Relationship Management) helpt in het beheren van jouw klantgegevens en het opvolgen van de salesprocessen. Houd je klantgegevens up-to-date, het contact met je klanten bij en beheer volledige klantaccounts. Of het nu telefoongesprekken zijn of mailcontact, een bezoek bij een prospect of follow-up taken: alles kun je er op één plek inzichtelijk maken. Dat is de kracht van een CRM-systeem. Het is dus een ideaal middel om je klantrelaties te verbeteren!

Hoe mooi is het als je dit systeem, waarin alle gegevens van een klant beschikbaar zijn en de opvolging ook al in gebundeld staat, kunt automatiseren? Dát is de kracht van een CRM mét sales automatiseringen.

Waarom het CRM systeem van MailBlue?

Heel simpel: je hoeft zo niet twee verschillende systemen te gebruiken. Een CRM systeem mét de mogelijkheid tot het bouwen van automatiseringen ontneemt je veel handmatig werk. Het voordeel van het CRM systeem van MailBlue is dus dat je niet twee losse systemen hoeft te koppelen om je salesprocessen te kunnen automatiseren.

Een CRM én een marketing automatisering systeem in één: het is mogelijk met MailBlue. Wel zo overzichtelijk!

Verzend een notificatie

Maak automatisch taken aan

Automatiseer lead opvolging

Het CRM Systeem zelf ervaren?

De mogelijkheden

Je kunt je leads nu bijhouden in een CRM systeem, in plaats van in je hoofd. Als je het combineert met sales automatiseringen dan hoef je die taken ook niet meer opgestapeld op je bureau te verzamelen. Je kunt het prioriteren van je leads en het contactmanagement volledig automatiseren.

Geen routine- en handmatig werk meer die je tijd stiekem opslokken. Geen contacten meer die je per ongeluk uit het oog verliest. Omdat het CRM systeem direct gekoppeld is aan de sales automatiseringen, kun je het gehele salesproces soepel laten lopen.

Voorbeelden:

  • Stuur notificaties naar je salesteam wanneer een lead een bepaalde actie onderneemt (bijvoorbeeld: welkomstmail gelezen).
  • Creëer automatisch een beltaak voor je salesteam zodra een lead een hoge waarde heeft bereikt.
  • Stuur een mailreeks naar je prospect op basis van getoonde interesses (bijvoorbeeld: bepaalde productpagina bekeken).
  • .. En meer!

Wil je meer weten over hoe je in MailBlue ontdekt wie je warmste leads zijn en waarom je hier geautomatiseerd punten aan toe zou moeten kennen? Lees dan onze blog over lead scoring.

Of lees meer over het automatiseren van je (sales)processen middels een CRM systeem.

automatisering in MailBlue

Start vandaag nog met MailBlue.

Probeer het gratis. Geen betaling vereist. Direct aan de slag.

Hoe werkt het CRM systeem van MailBlue?

CRM automation

Drag & drop deals

Versleep gemakkelijk een lead naar de volgende stap terwijl je naar een deal toewerkt.

Gepersonaliseerde sales flow

Ontwerp je eigen sales proces. Creëer pipelines bestaande uit diverse stappen en taken die uiteindelijk tot meer deals kunnen leiden.

Sales rapportages

Houd gemakkelijk je sales funnel, automations en prestatiestatistieken in de gaten.

Volg je sales proces

In je sales funnel kun je per stap zien hoeveel er te verdienen valt.

E-mail integratie

Verbind met Gmail, Outlook of een andere e-mail provider. Bekijk alle verstuurde en ontvangen e-mails die betrokken zijn bij een deal in één overzicht.

Volledig geïntegreerd

Je marketing, automatiseringen en sales processen zijn volledig geïntegreerd in één platform.


Onderweg je deals sluiten

Ook fijn is dat je altijd en overal onderweg nog even contactinformatie kunt bekijken en taken kunt creëren. Zo kun jij (of je salesteam) ook onderweg nog eenvoudig het CRM systeem bijwerken via de app.

Download de app in de App store (iPhone, iOS)
Download de app via Google Play (Android)

CRM app MailBlue

CRM systeem gids

Er zijn tegenwoordig verschillende wegen en manieren waarop er binnen een salesproces contact wordt onderhouden door en met (potentiële) klanten. Het is een flinke uitdaging voor ieder bedrijf, klein of groot, om dit goed bij te houden.

Met een CRM- én marketing automatiseringssysteem kun je gelukkig alle data die je nodig hebt voor je sales- en marketingstrategieën samenvoegen in één platform. Dit zal je efficiency en productiviteit een boost geven en je klanten een veel persoonlijkere ervaring bieden.

wat is een crm systeem?

In deze gids krijg je antwoord op de vragen:

  • Wat kun je met een CRM systeem?
  • Voor wie is een CRM systeem bedoeld?
  • Wat zijn de belangrijkste 7 voordelen van CRM software?
  • Hoe kunnen CRM automatiseringen helpen bij de groei van je bedrijf?

Wat kun je met een CRM systeem?

Een CRM systeem integreert met andere platformen en tools en helpt je om een compleet beeld te krijgen bij wat je klanten online en offline doen. Je kunt de klant tracken en alle data bijhouden. Zo helpt het je, al helemaal als je het automatiseert, bij het creëren van een betere (klant)ervaring met jouw bedrijf. Waardevol voor je klanten, maar zeker ook voor leads.

Zolang de consument zijn of haar gegevens direct gedeeld heeft met een bedrijf, waarderen zij over het algemeen enorm als de communicatie met hen gepersonaliseerd is.  Een CRM systeem helpt bij het verzamelen van dit soort ‘first-party’ data en het bieden van gepersonaliseerde ervaringen.

Dit is hoe een CRM hier precies bij kan helpen:

Het tracken en verzamelen van klantdata vanuit diverse kanalen. 

Doordat een CRM koppelt met bijvoorbeeld e-commerce platformen en social media tools, krijgt het CRM systeem toegang tot real time informatie over de acties van bezoekers op verschillende kanalen.

Je leads tracken, warm houden en punten toekennen.

Gebruik dit soort data om vervolgens op basis van een behaalde puntenscore te bepalen hoe, wanneer en door wie de lead benaderd kan worden. Hoe hoger de score van een lead, hoe groter de kans dat deze klaar is om door sales benaderd te worden met een gericht aanbod.

Klantbeheer

Eenvoudig contactinformatie opslaan en inzien over je leads en klanten.

Sales processen bouwen en beheren.

Creëer processen die het eenvoudig maken voor je salesteam om (op grote schaal) deals te sluiten.

Klantacties volgen en een persoonlijke ervaring bieden. 

Integreer met je website, webshop en andere platformen om aankopen en andere acties van je klanten bij te houden. Gebruik die data vervolgens om je sales- en marketinginspanningen persoonlijk en relevant te maken.

Overzicht in alle verzamelde data middels heldere rapportages.

Analyseer de rapportages en maak je marketingstrategie meer datagebaseerd. Meten is weten!

Automatiseer je marketing- en sales taken.

Gebruik automatiseringen om te zorgen dat je door je hectische werkdag niet per ongeluk vergeet die warme lead een berichtje te sturen. Automatiseringen stellen je in staat om bepaalde notities en data van (potentiële) klanten op te slaan én automatisch taken in te plannen voor het sales/marketingteam als een lead of klant bepaalde acties onderneemt.

Sla een brug tussen verschillende afdelingen.

Een uitdaging waar veel bedrijven mee kampen is een kloof tussen sales, marketing en de klantenservice. Dankzij een CRM kun je de data van de diverse systemen die de afdelingen gebruiken samenvoegen en zo de kloof verkleinen en samenwerking bevorderen.

sales proces crm systeem

Voor wie is een CRM systeem bedoeld?

Run je een bedrijf dat een product of dienst verkoopt aan een consument of bedrijf? Dan voldoe je. Met andere woorden: ieder type bedrijf met een sales-, marketing- en/of finance team kan een CRM systeem gebruiken. 

Een CRM systeem helpt bij het ontdekken van je (potentiële) klant zijn of haar behoeftes. Daardoor kun je makkelijker je sales-, marketing en klantenservice inspanningen verbeteren. Bovendien kun je dit dankzij een CRM beter stroomlijnen en de klantervaring over alle kanalen consistent maken. Zo kun je een omnichannel marketing ervaring bieden aan jouw leads en klanten.

mailblue crm systeem klantprofiel voorbeeld

Hoe een klantprofiel er uit ziet binnen het CRM systeem van MailBlue 

CRM use cases voor sales teams

Salesteams hebben vaak moeite met het geven van de ervaring die de klant zoekt. Volgens CRM statistieken (uit een blog van ActiveCampaign) blijkt namelijk dat 77% van de B2B kopers aangeeft dat hun aankoop lastig verliep.

Daarbij geeft 70% van de sales professionals aan dat zij het CRM als een belangrijke tool zien in het sluiten van een deal.
Maak het jezelf dus gemakkelijk: investeer in een goed CRM systeem.

Het salesteam kan een CRM gebruiken om:

  • Leads te identificeren en het tracken van leads en prospects.
  • Leadscoring te automatiseren en inspanningen te evalueren.
  • Belangrijke (potentiële) klanten op een andere manier te benaderen.
  • Sales pipelines en processen te bouwen, beheren en optimaliseren.
  • Mogelijkheden te vinden voor cross- en upselling.
  • Naadloos het contact met een lead of klant van een collega over te nemen.
  • Data te verzamelen en te delen met de marketing afdelingen om zo een betere ervaring te kunnen creëren.
  • Een volledig beeld te krijgen van iedere klantreis en alle interacties met jouw bedrijf.

CRM use cases for marketing teams

Marketingteams werken vaak met vage persona’s in plaats van een real-time beeld van hun klanten.

Het marketingteam kan een CRM gebruiken om:

  • Leads warm te houden en te kwalificeren om naar sales door te zetten.
  • Klanten te segmenteren en prospects te benaderen op basis van verzamelde data.
  • Gepersonaliseerde campagnes te kunnen plannen, verzenden en automatiseren.
  • Taken te automatiseren zoals mailreeksen en follow-ups.

In het CRM van MailBlue kun je een automatisering opstellen voor het warm houden van leads, voordat ze doorgezet worden naar sales

Waar marketing teams zich soms iets te veel focussen op enkel het binnenhalen van nieuwe klanten, zorgt een CRM er vaak voor dat het belang van de klantretentie ook opvalt. Met andere woorden; hoe lang je een bestaande klant vast kunt houden.

CRM use cases voor klantenservice teams

Als er iémand binnen het bedrijf cruciale inzichten heeft over de issues waar klanten tegenaan lopen en wat zij nodig hebben, dan is het wel het support team. Helaas worden zij alleen vaak niet meegenomen in marketing-, sales en productverbetering gesprekken. 

Een geïntegreerd CRM systeem maakt support data zichtbaar voor iedereen. Dit leidt tot een completer beeld van de klant.

Het klantenservice team kan een CRM gebruiken om:

  • Support tickets vanuit diverse kanalen bij te houden op één plek
  • Veelvoorkomende vragen/problemen te identificeren voor het verbeteren van de support content (zoals een helpdesk of FAQ)
  • Problemen en klachten snel op te lossen
  • Grote issues aan te merken voor sales/marketing/productteams om te verhelpen

Wat zijn de belangrijkste 7 voordelen van CRM software?

Een CRM systeem helpt bij verschillende kernbehoeftes van je bedrijf. Denk aan een goed beheer van de klantgegevens, een brug slaan tussen verschillende afdelingen en een gepersonaliseerde ervaring voor je klanten.

Dit zijn de belangrijkste voordelen:

  1. Verzamel data vanuit meerdere kanalen op één centraal platform.
  2. Dicht de kloof tussen afdelingen voor een betere klantervaring.
  3. Gebruik de klantdata om segmenten te creëren en gepersonaliseerde ervaringen te bieden. Je weet namelijk waar je klanten vandaan komen en welke acties ze wel/niet nemen (denk bijvoorbeeld aan: wel/niet aanwezig geweest bij een webinar).
  4. Identificeer nieuwe sales mogelijkheden, zoals een cross-sell of upsell. Denk bijvoorbeeld aan een klant die klaagt over een issue dat te verhelpen is door een aanvullend product te kopen dat aansluit op hun laatst gekochte product. Bovendien richt je alle inspanningen enkel op warme leads dankzij lead scoring en nurtering automatiseringen. 
  5. Automatiseer taken en processen: maak het werk efficiënter en productiever. Het is met een CRM niet meer nodig om handmatig klantdata te verzamelen in een spreadsheet of mails te versturen naar je salesteam. Het verzamelen van data, het analyseren, campagnes uitsturen en afspraken inplannen: dit valt allemaal te automatiseren.
  6. Met een cloud CRM maak je op afstand werken makkelijker. Aangezien hybride werken sinds de coronajaren snel populair is geworden, is een cloudgebaseerde CRM een aanrader. Je data blijft veilig dankzij beveiligingsfuncties zoals een tweestapsverificatie en end-to-end encryptie.
  7. Optimaliseer het salesproces en de klantervaring; iedere vorm van contact met lead of klant kun je opslaan in het CRM, in iedere fase van de klantreis. Doordat je de feedback vanuit je klantenservice en sales bundelt, kun je eens in de zoveel tijd nalopen of er wellicht kansen liggen om je product te ontwikkelen. Of mogelijk ontdek je dat je jouw marketingstrategie nog kunt finetunen of het onboarding proces kunt verbeteren.

Hoe kunnen CRM automatiseringen helpen bij de groei van je bedrijf?

Een CRM systeem met automatiseringen vervangt handmatige taken, wat een enorme tijdwinst betekent. Ook zorgt het ervoor dat je salesteam meer waardevolle deals kan sluiten doordat ze automatisch op de hoogte worden gebracht van de warmste leads.

Voorbeelden van sales automatiseringen:

  • Automatisch punten toe laten kennen aan leads op basis van hun acties: leadscoring.
  • Lead nurturing campagnes automatiseren gebaseerd op de puntenscore en betrokkenheid van een klant.
  • Klanten segmenteren op basis van demografische gegevens, ondernomen acties en meer.
  • Gepersonaliseerde aanbiedingen versturen, zodat bijvoorbeeld klanten een ander aanbod ontvangen dan gratis trial gebruikers.
  • Automatische follow-up mails na contact met een salesmedewerker.

Om echt voordeel uit een CRM systeem te halen, heb je een CRM nodig die ook krachtige workflows en sales automatiseringen ingebouwd heeft zitten in het platform. Je kunt dan namelijk de automatiseringen gebruiken om je salesproces te verbeteren en te versnellen. 

Voorbeelden wat je met een CRM inclusief automatiseringen kunt doen;

  • Je kunt leads op je site een case study laten downloaden wat vervolgens automatisch het systeem triggert een mail naar een salesmedewerker te sturen.
  • Segmenteer automatisch je klantenbestand op basis van interacties op je website, zoals het bekijken van een pagina over vakanties naar Griekenland. 

Dit soort voorwaarden kun je instellen en helpen je om leads effectiever te benaderen; precies op het moment dat ze klaar zijn een aankoop te doen. Smeed het ijzer wanneer het heet is en je zult zien dat je gedurende de klantreis minder leads verliest die geen aankoop hebben gedaan. Besteed minder tijd aan routinematige taken én wordt sterker in je sales activiteiten.

Klinkt goed, toch? 

En het mooie is; dit is nog maar het topje van de ijsberg in wat je allemaal kunt met CRM automatiseringen. Nog vier voorbeelden:

  • Ga verder dan alleen je klanten betrokken houden en zorg voor soepelere bedrijfsprocessen, denk aan het rapporteren.
  • Creëer automatisch rapportages om de prestaties van diverse platformen inzichtelijk te krijgen; zoals de lifetime value van je klanten.
  • Vergelijk de data vanuit de verschillende kanalen naast je werkelijke verkoop/omzet data uit het CRM.
  • Voorspel het rendement van verschillende campagnes. Wanneer je het rendement kunt voorspellen, kun je jouw marketinguitgaven ook efficiënter besteden.

Wanneer je geen groot development team hebt dat integraties vanaf 0 af aan kan coderen, kan het een uitdaging zijn een CRM systeem te vinden dat flexibel en makkelijk in gebruik is. Als je kiest voor een systeem zoals MailBlue dan ben je verzekerd van 870+ integraties die je in vaak al met een paar klikken instelt. 

Klaar om te starten met e-mailmarketing?

Met MailBlue stuur jij gemakkelijk jouw volgende nieuwsbrief en ontwikkel je marketingfunnels. Liever eerst even proberen? Je kunt hier gemakkelijk jouw proefaccount aanmaken >

Wil je meer informatie over onze software? Download dan onze brochure of neem vrijblijvend contact met ons op. Onze e-mailmarketing toppers staan voor je klaar.

Download gratis:
E-mailmarketing handboek

  • Ontdek de kracht van e-mailmarketing
  • Hoe je jouw nieuwsbrieven kunt automatiseren
  • Hoe je doorlopend omzet kunt generen
  • Handige quick wins die je direct kunt toepassen om jouw business efficiënter te maken
  • Inclusief stappenplannen voor het bouwen van funnels

Start vandaag nog met MailBlue.

Probeer het gratis. Geen betaling vereist. Direct aan de slag.