Wat is de klantenpiramide?

Inhoudsopgave

Inhoudsopgave

De klantenpiramide is een marketingmethode die je helpt om klanten te segmenteren. Door een analyse van je klantenbestand breng je in kaart welke klanten de grootste omzet opleveren. Dit marketingmodel is van bekende marketeer Jay Curry en wordt wereldwijd gebruikt.

Pareto

De klantenpiramide is gebaseerd op de 80/20 theorie van Vilfredo Pareto. Pareto was een Italiaanse econoom. Hij stelde dat 80% van je winst voortkomt uit 20% van je klanten.

De piramide ondersteunt dit idee door in de top de meest winstgevende klanten uit te lichten.

De klantenpiramide van Curry

Maar hoe werkt die klantenpiramide nou? Simpel, je stelt je een piramide voor en hierin segmenteer je je klanten op basis van zeven lagen.

Hierbij is de bovenste laag, dus het puntje van piramide, Top en de onderste laag Suspects.

We lichten elke laag voor je toe.

Top
De topklanten noemen we ook wel de A-klanten. Deze klanten beslaan ongeveer 1% van je klantenbestand, maar zijn samen goed voor ongeveer 40 tot 50% van je omzet.

Groot
De grote klanten, of B-klanten, zijn ongeveer 4% van je klantenbestand. Samen zijn ze goed voor zo’n 25% van de omzet.

Middelgroot
De middelgrote klanten zijn de C-klanten. De C-klanten zijn 15% van je klantenbestand en zorgen ook voor zoveel procent omzet.

De vier lagen die na deze klantsegmenten komen vormen samen de overige 20% van de omzet. We leggen je graag uit wat deze lagen in de klantenpiramide betekenen. 

Klein
De kleine klanten gaan af en toe over tot aankoop, maar doen dit niet vaak. Ook doen ze geen grote bestellingen die voor veel inkomen zorgen.

Inactief
De naam zegt het al: inactieve klanten zijn klant geweest, maar doen al een tijdje geen aankoop meer en zorgen dus voor geen omzet.

Prospects
Prospects hebben interesse getoond, maar zijn nooit tot aankoop overgegaan.

Suspects
De laag suspects heeft van je bedrijf gehoord, maar er is nog geen enkele vorm van contact geweest. 

In theorie kunnen klanten uit de onderste lagen dus wel opklimmen naar hogere lagen.

Waarom is de klantenpiramide belangrijk?

Het doel van de klantenpiramide is inzicht in elke laag en wie de klanten zijn die de meeste omzet binnenbrengen. Door te weten wie de grote klanten zijn, kun je marketingstrategieën toespitsen. Daarbij moeten ook de lagere lagen niet vergeten worden. Hoe maak je bijvoorbeeld van een middelgrote klant een grote klant, of hoe reactiveer je inactieve klanten?

Belangrijk om hierbij te onthouden is dat de klantenpiramide van Curry oorspronkelijk op omzet is gebaseerd. Een piramide op basis van winst geeft een betrouwbaarder beeld.

Gratis: E-mailmarketing Handboek

72 pagina’s met de beste strategieën voor
e-mailmarketing en praktische tips die je vandaag al kan toepassen. Vraag gratis aan en ontvang ‘m meteen in je inbox.

Gratis: E-mailmarketing Handboek

72 pagina’s met de beste strategieën voor
e-mailmarketing en praktische tips die je vandaag al kan toepassen. Vraag gratis aan en ontvang ‘m meteen in je inbox.