MailBlue vs. MailChimp

MailBlue & MailChimp

Algemeen

Contacten

MailBlue biedt uitgebreide contactpagina’s. Hier vind je naast de standaard velden ook de door jou bepaalde custom fields. Middels deze weg kun je specifieke informatie over je contacten verzamelen die voor jouw business interessant is. Stel je wilt weten welk type product je contacten bij je afkopen, dan kun je dit als custom field toevoegen. Handig voor wanneer je gepersonaliseerde mails wil versturen. Ook kun je alle activiteiten volgen, zien op welke lijsten je contacten staan en welke automatisering ze doorlopen (en zelfs in welke stap ze binnen deze automatisering zijn). Binnen MailChimp is deze informatie beperkter, is er geen optie om handmatig extra velden toe te voegen en als je wilt weten op welke lijst het contact staat, zul je dit onder het kopje lijsten moeten achterhalen. Daarnaast telt MailBlue je contacten aan de hand van het unieke mailadres. Mocht hetzelfde contact dus op meerdere lijsten staan, geldt deze nog steeds als één contact. Dit is bij MailChimp niet het geval. Als een contact op meerdere lijsten staat kunnen je abonnementskosten dus sneller oplopen.

Tags

Als je slecht een deel van de contacten binnen een lijst wilt bereiken, dan zul je moeten segmenteren. Naast de standaard segmenteer opties biedt MailBlue, en sinds kort ook MailChimp, de tag optie. Je kunt je contacten labels meegeven aan de hand waarvan je op een later stadium kunt segmenteren en gerichter mails kunt sturen. Stel dat iemand zich aanmeldt voor een webinar, dan kun je bijvoorbeeld het label “webinar augustus” meegeven. Mocht je later gericht deze contacten willen benaderen om ze te wijzen op een volgend webinar, dan kun je gemakkelijk de lijst segmenteren op basis van de tag en alleen hen een mail sturen, zonder hiervoor een aparte lijst te hoeven aanmaken. Het nadeel bij MailChimp is dat je de tags handmatig moet toevoegen, terwijl je bij MailBlue automatisch kan. Zo kun je zodra een contact een bepaalde handeling uitvoert automatisch een tag toewijzen of het geven van de tag als actie toevoegen in een automatisering. Hiermee kun je al tags meegeven wanneer ze op een link hebben geklikt, ze een automation hebben doorlopen, zich ergens voor hebben aangemeld, noem maar op. Volledig automatisch dus.

Formulieren

In beide systemen kun je formulieren aanmaken, waarbij je bij MailChimp beperkt bent tot één. In MailBlue kun je zo veel formulieren aanmaken als je maar wilt en de lay-out kun je gemakkelijk aanpassen.

Gebruik

Gebruiksvriendelijkheid

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: beide systemen zijn erg gebruiksvriendelijk. Aangezien MailChimp uitermate geschikt is voor beginners, hebben zij er grotendeels ook voor gezorgd dat het eenvoudig is om met de software te werken. De e-mail template editor werkt heel prettig; je hebt de software snel door. Maar niet voor niets zoeken veel marketeers en ondernemers uiteindelijk naar een alternatief voor MailChimp, want er kleven ook beperkingen aan MailChimp. Zodra je net iets meer wilt doen dan een nieuwsbrief versturen, start die zoektocht al. Het kan een uitdaging zijn om dan een gelijkwaardig systeem te vinden qua gebruiksvriendelijkheid. Gelukkig is MailBlue, ondanks dat er echt veel meer mogelijkheden in de software zitten, sterk visueel en zeker ook gebruiksvriendelijk. Ook voor minder ervaren gebruikers is MailBlue snel te doorgronden. Het design is ook erg aantrekkelijk. Als je het belangrijk vind om processen te automatiseren, zónder dat het ten koste gaat van de relevantie voor de ontvangen, dan zit je goed bij MailBlue.

Het grootste verschil: de visuele automation builder

Waar MailChimp het duidelijk op verliest als je kijkt naar de gebruiksvriendelijkheid, is het inrichten van een automatisering. Dit is een belangrijke reden waarom bedrijven op een gegeven moment op zoek gaan naar een alternatief voor MailChimp. Een automatisering in MailChimp is namelijk erg lineair opgebouwd en het kost daardoor veel moeite om wat je gebouwd hebt op een later moment nog te doorgronden. Het mist een visuele opbouw van de automatisering. Hier is MailBlue wel ontzettend sterk in. Bovendien kun je in MailBlue makkelijk als/anders-stappen creëren in één automatisering, terwijl dit soort splitsingen niet mogelijk zijn binnen MailChimp. Binnen MailChimp zou je voor ieder scenario dan een aparte automatisering moeten maken.

MailBlue is dus minstens zo gebruiksvriendelijk als MailChimp, maar biedt completere marketing automatiseringen aan. Het gemak waarmee zelfs een beginnend gebruiker een complexe automatisering kan inrichten is ongekend.

Daarnaast heeft MailBlue, in tegenstelling tot MailChimp, een uitgebreide help-omgeving vol met artikelen en video’s in het Nederlands. Voor klanten bieden ze zelfs gratis een complete online Academy aan, om jou te helpen het maximale uit de software te kunnen halen. Ook volledig in het Nederlands, terwijl MailChimp dit helemaal niet aanbied.

Automatiseringen

Visualiseer je gehele automatisering proces

MailBlue heeft niet alleen een gebruiksvriendelijke editor waarin je zelf automatiseringen kunt bouwen, maar ook nog eens een bibliotheek met honderden automatiseringen die je zo kunt importeren met één druk op de knop. MailChimp biedt ook een kleine bibliotheek met standaard automatiseringen, maar dit beperkt zicht tot de absolute basis. Dit gaat niet verder dan een welkomstmail of een mail versturen wanneer iemand een tag toegewezen krijgt. Een aspect waar MailBlue echt op uitspringt, is de mogelijkheid tot het bouwen van geavanceerde automatiseringen. Met MailChimp kun je wel een opeenvolgende reeks aan mails instellen, maar de opties zijn veel minder uitgebreid dan bij MailBlue en daarnaast ook minder overzichtelijk. MailBlue visualiseert het gehele automatisering proces, waardoor je duidelijk ziet hoe de funnel verloopt en in welke stappen de contacten zich bevinden. Daarnaast kun je een automatisering opsplitsen op basis van bepaalde voorwaarden. Stuur je bijvoorbeeld een video mee, dan kun je na een aantal dagen het systeem laten controleren welke contacten de video ook daadwerkelijk hebben gekeken. Is de video bekeken, dan stromen die contacten door naar de volgende mail. Zo niet? Dan wordt er nogmaals een mail gestuurd waarin ze herinnerd worden aan de video. Dit is slechts een enkel voorbeeld, de opties zijn oneindig. Ook interessant: Binnen MailBlue kun je ook je automatiseringen split-testen. Verdeel je contacten over twee automation paden om te kijken welke mails de meeste interactie opleveren, of welk pad het snelst leidt tot een aankoop.

CRM

Volg je leads van A tot Z

MailBlue biedt ook een CRM systeem, iets wat binnen MailChimp niet te verkrijgen is. Je kunt gemakkelijk pipelines bouwen gericht op het maken van deals met je klanten; van het eerste gesprek tot de aankoop. Dit kun je ook weer koppelen aan je automatiseringen, waardoor klanten bijvoorbeeld automatisch mails ontvangen wanneer ze een bepaalde fase binnen het proces bereiken. Het biedt een duidelijk overzicht van de deals die je hebt lopen met je klanten.

Integraties

850+ koppelingen mogelijk

Ook qua integraties zit je bij zowel MailChimp als MailBlue goed. Beide systemen zijn te koppelen aan veel e-commerce platformen; denk aan WooCommerce, Square en BigCommerce. Ook het CRM van Salesforce kan met zowel MailBlue als MailChimp gekoppeld worden. Er zijn veel meer integraties mogelijk dan dat ik hier in het artikel behandel, maar een interessante om nog uit te lichten is Facebook Custom Audiences welke ook te integreren is met beide systemen. Je ziet wel een duidelijk verschil op het moment dat je meerdere Shopify shops wilt koppelen via een Deep Data integratie. Dit valt enkel met MailBlue te koppelen. Ook het instellen van site-tracking en de basis WordPress integratie is enkel via MailBlue te leggen.

Templates

Snel aan de slag met templates

Zowel in MailBlue als in MailChimp kun je kiezen uit een aantal templates voor je e-mail, of je kunt zelf een template maken. Beide systemen maken gebruiken van een drag and drop builder waarmee je verschillende blokken (bijvoorbeeld een tekstblok of afbeelding) in een template kunt plaatsen. MailBlue biedt net wat meer standaard templates aan. Daarnaast biedt MailBlue nog wat extra mogelijkheden, zoals het verbergen van een inhoudsblok op een mobiel apparaat. Ook kun je een bepaald inhoudsblok op basis van een bepaalde voorwaarde wel of niet tonen. Dat laatste is bijvoorbeeld handig als je aan het einde van je mail een product wilt promoten. Je kunt dan bij degenen die het product al hebben gekocht, dat stukje tekst verbergen.

Support

Bekroonde Nederlandse support

Ook wel prettig: MailBlue is in tegenstelling tot MailChimp een Nederlands systeem met een Nederlandse support omgeving. Zoek antwoorden op je vragen online of neem persoonlijk contact met ons op. Er hoeft dus geen rekening gehouden te worden met tijdsverschillen of taal barrières.

Prijzen

Op de groei

Aangezien MailBlue meer functionaliteiten heeft, zal het wel duurder zijn.. toch? Nee, dit hoeft zeker niet. Laten we voorop stellen dat het altijd al zo geweest is dat je qua prijs/kwaliteitsverhouding toch redelijk wat voor MailChimp betaald, gezien de beperkte mogelijkheden. MailChimp heeft dan wel een gratis plan, maar hier zitten veel restricties aan. Zodra je een beetje groeit met je bedrijf, is MailBlue al snel een beter alternatief.

Dat zit zo; het begint al bij het logo. Onder iedere MailChimp mail staat hun eigen branding, waardoor je contacten meteen zien dat je mails vanuit e-mailmarketing software stuurt. Je maakt zo gratis reclame voor MailChimp en het komt bij je contacten direct een stuk minder persoonlijk over. Storend! Wil je de branding uitschakelen, dan moet je al meteen naar een betaald account toe. Via MailBlue verstuur je altijd mails zonder hun eigen branding, wel zo fijn.

Er zitten meer haken en ogen aan sinds het pricing model van MailChimp veranderd is in mei 2019. Eerder kon je met een gratis account nog tot 2.000 inschrijvers mailen. Maar door de veranderingen rekenen ze nu alle inschrijvers mee; dus óók de inactieve of uitgeschreven contacten. Bij MailBlue rekenen ze in het contactlimiet enkel met actieve inschrijvers.

De kosten bij MailChimp lopen bovendien ook op als je 1 contact op meerdere lijsten plaatst (bovendien ben je beperkt in het aantal aan te maken lijsten). Een contact binnen MailBlue wordt daarentegen als een uniek mailadres gerekend. Je kunt via MailBlue dus een onbeperkt aantal lijsten aanmaken en je er wordt niet extra gerekend voor 1 contact dat op meerdere lijsten geplaatst wordt. Bovendien kunnen de gratis gebruikers van MailChimp hun mails niet meer testen, templates uploaden of opslaan en een hoop aantal automatiseringsfuncties niet gebruiken.

Conclusie

In het kort

Het voordeel van MailBlue is dat de software exact gelijk is aan de software van ActiveCampaign; een volwassen systeem dat actief doorontwikkeld wordt door een groot team aan developers. Dit met alle bovengenoemde verschillen maakt het voor veel bedrijven een geschikter systeem dan MailChimp. MailChimp is er niet in het Nederlands. Ook dit is voor veel ondernemers een reden om over te willen stappen naar andere software.

Maak een vliegende start en download gratis het
MailBlue e-mailmarketing handboek

Verstuur vandaag nog je
eerste campagne

Start een gratis proefperiode van 14 dagen. Geen creditcard, geen installatie, geen gedoe.

Direct 14 dagen gratis proberen (geen betaalgegevens vereist)

E-mailmarketing Handboek downloaden

Je ontvangt het e-mailmarketing handboek na aanvraag direct in je inbox.