Personalisatie en doelgroep segmentatie zijn 'key' binnen een effectieve e-mailmarketing strategie. Ieder contact op de mailinglijst op dezelfde manier behandelen is hiermee verleden tijd.
Verstuur exact dat waar jouw doelgroep op zit te wachten; zorg voor relevantie in jouw e-mailmarketing strategie.
Download gratis: E-mailmarketing handboek
Ontdek de kracht van e-mailmarketing
Hoe je jouw nieuwsbrieven kunt automatiseren
Hoe je doorlopend omzet kunt generen
Inclusief stappenplannen voor het bouwen van funnels
Doelgroep segmentatie houdt in dat je jouw contacten op basis van gemeenschappelijk condities kunt segmenteren. Op die manier kun je naar specifieke klantgroepen relevante berichten sturen. De kans is hierdoor natuurlijk veel groter dat een klant de gewenste actie onderneemt. Stuur mailings die er voor dat contact toe doen op het juiste moment, daarmee verhoog je het conversiepercentage van je e-mail marketing. Doordat iedereen dagelijks veel mails ontvangt, is het tegenwoordig erg belangrijk je (potentiële) klanten persoonlijker en echt individueel te kunnen benaderen. Dit wil je natuurlijk wel zo geautomatiseerd mogelijk kunnen doen.
De voordelen van doelgroep segmentatie binnen e-mail marketing
Je stuurt naar ieder contact wat hij/zij wilt ontvangen (en dus niet hetzelfde mailtje naar iedereen)
Jouw contacten zijn betrokken met jou en jouw dienst of product, want je stuurt hen relevante informatie
De beleving voor je (potentiële) klant is veel persoonlijker
Dit levert uiteindelijk een hogere open-rate, click-through rate én een hogere conversie op
Effectieve e-mail marketing
Zorg er voor dat je e-mail marketing effectief is. Ga dus aan de slag gaat met doelgroep segmentatie. Zonder doelgroep segmentatie kun je namelijk ontzettend veel inspanningen doen, maar hoogstwaarschijnlijk met maar weinig resultaat. Je contacten zullen zich dan al snel af gaan vragen waarom je ze eigenlijk mailt. Met MailBlue ben je in ieder geval verzekerd van diepgaande segmentatie mogelijkheden!
“Het krachtige van MailBlue zijn de segmentatiemogelijkheden”
Vanuit de IMU helpen wij ondernemers met hun onlinemarketingstrategie. Het enige ingrediënt dat mist, is de e-mailmarketingprovider en daarvoor gebruiken wij MailBlue. Door slim gebruik te maken van de mogelijkheden (heeft hij/zij geklikt op de link in een e-mail, etc.) kunnen we ervoor zorgen dat de juiste persoon, de juiste mail op het juiste moment ontvangt.
Martijn van Tongeren
IMU B.V. // Mede-eigenaar
❝
Automatiseer je segmentaties
Allereerst kun je jouw contacten in hoofdgroepen segmenteren, door hen op verschillende lijsten te plaatsen. Daarnaast kun je ze nog dieper segmenteren: met eigen aangemaakte velden. Dit kun je doen door de ingevulde gegevens in een inschrijfformulier als data te gebruiken. Filter een groep contacten op basis van die kenmerken. De derde mogelijkheid om te segmenteren is door middels van tags.
Een tag of label kun je zien als een soort geeltje dat je op een contact plakt. Zodra je de tag toegevoegd hebt, kun je dit specifieke contact daar op filteren. En het mooie is; het toevoegen (of verwijderen) van tags is iets dat je in MailBlue geautomatiseerd plaats kunt laten vinden. Als iemand een bepaalde pagina op je site bezoekt of een specifieke link in een mail aanklikt, dan kun je hier bijvoorbeeld automatisch een tag aan toe laten kennen. Verstuur je contacten mails over zaken waar zij duidelijk hun interesse in hebben getoond!
Segmentatie opties binnen MailBlue
Binnen MailBlue kun je op vele voorwaarden je contacten segmenteren. Een aantal voorbeelden waarop je kunt segmenteren:
Contact details: zoals naam en telefoonnummer
Eigen velden: alle informatie die je zelf nog extra van je contacten wilt verzamelen
Website gegevens: zoals de pagina's van je website die zijn bezocht
Geografie: op basis van land, provincie, stad en meer
Acties: zoals bepaalde mails geopend of de links waarop is geklikt
Tags: voeg contacten samen met dezelfde tag
Conditionele content
Ook kun je op basis van tags bepaalde blokken inhoud wel of niet zichtbaar tonen in één en dezelfde mail die je naar je diverse contacten verstuurd. Dit noemen we conditionele content.
Nieuwsgierig naar meer voorbeelden hoe je op basis van gedrag je contacten kunt segmenteren? Lees dan vooral deze blog over gedrag targeting.
Klaar om te starten met e-mailmarketing?
Met MailBlue stuur jij gemakkelijk jouw volgende nieuwsbrief en ontwikkel je marketingfunnels. Liever eerst even proberen? Je kunt hier gemakkelijk jouw proefaccount aanmaken >
Naar wie mogen wij het handboek e-mailmarketing toesturen?
Bij het invullen van je e-mailadres ontvang je het online handboek en zul je hierna waardevolle content met betrekking tot e-mailmarketing van ons ontvangen. Wil je dit liever niet? Dan kun je je altijd uitschrijven.