Doelgroep Segmentatie

Verstuur de juiste mail, met het juiste aanbod, op het juiste tijdstip, aan de juiste doelgroep.

Home » E-mailmarketing » Segmentatie

Personalisatie en doelgroep segmentatie zijn 'key' binnen een effectieve e-mailmarketing strategie. Ieder contact op de mailinglijst op dezelfde manier behandelen is hiermee verleden tijd.

Verstuur exact dat waar jouw doelgroep op zit te wachten; zorg voor relevantie in jouw e-mailmarketing strategie.

doelgroep segmenteren op diverse voorwaarden

Download gratis:
E-mailmarketing handboek

  • Ontdek de kracht van e-mailmarketing
  • Hoe je jouw nieuwsbrieven kunt automatiseren
  • Hoe je doorlopend omzet kunt generen
  • Handige quick wins die je direct kunt toepassen om jouw business efficiënter te maken
  • Inclusief stappenplannen voor het bouwen van funnels

Wat is doelgroep segmentatie?

Doelgroep segmentatie houdt in dat je jouw contacten op basis van gemeenschappelijk condities kunt segmenteren. Op die manier kun je naar specifieke klantgroepen relevante berichten sturen. De kans is hierdoor natuurlijk veel groter dat een klant de gewenste actie onderneemt. Stuur mailings die er voor dat contact toe doen op het juiste moment, daarmee verhoog je het conversiepercentage van je e-mail marketing. Doordat iedereen dagelijks veel mails ontvangt, is het tegenwoordig erg belangrijk je (potentiële) klanten persoonlijker en echt individueel te kunnen benaderen. Dit wil je natuurlijk wel zo geautomatiseerd mogelijk kunnen doen.

De voordelen van doelgroep segmentatie binnen e-mail marketing

  • Je stuurt naar ieder contact wat hij/zij wilt ontvangen (en dus niet hetzelfde mailtje naar iedereen)
  • Jouw contacten zijn betrokken met jou en jouw dienst of product, want je stuurt hen relevante informatie
  • De beleving voor je (potentiële) klant is veel persoonlijker
  • Dit levert uiteindelijk een hogere open-rate, click-through rate én een hogere conversie op
  • Effectieve e-mail marketing

    Zorg er voor dat je e-mail marketing effectief is. Ga dus aan de slag gaat met doelgroep segmentatie. Zonder doelgroep segmentatie kun je namelijk ontzettend veel inspanningen doen, maar hoogstwaarschijnlijk met maar weinig resultaat. Je contacten zullen zich dan al snel af gaan vragen waarom je ze eigenlijk mailt. Met MailBlue ben je in ieder geval verzekerd van diepgaande segmentatie mogelijkheden!

    Nog niet overtuigd van de voordelen? Hier vind je meer voordelen van segmenteren.

    “Het krachtige van MailBlue zijn de segmentatiemogelijkheden”

    Vanuit de IMU helpen wij ondernemers met hun onlinemarketingstrategie. Het enige ingrediënt dat mist, is de e-mailmarketingprovider en daarvoor gebruiken wij MailBlue. Door slim gebruik te maken van de mogelijkheden (heeft hij/zij geklikt op de link in een e-mail, etc.) kunnen we ervoor zorgen dat de juiste persoon, de juiste mail op het juiste moment ontvangt.


    Martijn van Tongeren

    IMU B.V. // Mede-eigenaar

    Automatiseer je segmentaties

    Allereerst kun je jouw contacten in hoofdgroepen segmenteren, door hen op verschillende lijsten te plaatsen. Daarnaast kun je ze nog dieper segmenteren: met eigen aangemaakte velden. Dit kun je doen door de ingevulde gegevens in een inschrijfformulier als data te gebruiken. Filter een groep contacten op basis van die kenmerken. De derde mogelijkheid om te segmenteren is door middels van tags.

    Een tag of label kun je zien als een soort geeltje dat je op een contact plakt. Zodra je de tag toegevoegd hebt, kun je dit specifieke contact daar op filteren. En het mooie is; het toevoegen (of verwijderen) van tags is iets dat je in MailBlue geautomatiseerd plaats kunt laten vinden. Als iemand een bepaalde pagina op je site bezoekt of een specifieke link in een mail aanklikt, dan kun je hier bijvoorbeeld automatisch een tag aan toe laten kennen. Verstuur je contacten mails over zaken waar zij duidelijk hun interesse in hebben getoond!

    Segmentatie opties binnen MailBlue

    Binnen MailBlue kun je op vele voorwaarden je contacten segmenteren. Een aantal voorbeelden waarop je kunt segmenteren:

    • Contact details: zoals naam en telefoonnummer
    • Eigen velden: alle informatie die je zelf nog extra van je contacten wilt verzamelen
    • Website gegevens: zoals de pagina's van je website die zijn bezocht
    • Geografie: op basis van land, provincie, stad en meer
    • Acties: zoals bepaalde mails geopend of de links waarop is geklikt
    • Tags: voeg contacten samen met dezelfde tag

    Conditionele content

    Ook kun je op basis van tags bepaalde blokken inhoud wel of niet zichtbaar tonen in één en dezelfde mail die je naar je diverse contacten verstuurd. Dit noemen we conditionele content.

    Nieuwsgierig naar meer voorbeelden hoe je op basis van gedrag je contacten kunt segmenteren?
    Lees dan vooral deze blog over gedrag targeting.

    Klaar om te starten met e-mailmarketing?

    Met MailBlue stuur jij gemakkelijk jouw volgende nieuwsbrief en ontwikkel je marketingfunnels. Liever eerst even proberen? Je kunt hier gemakkelijk jouw proefaccount aanmaken >

    Wil je meer informatie over onze software? Download dan onze brochure of neem vrijblijvend contact met ons op. Onze e-mailmarketing toppers staan voor je klaar.

    Download gratis:
    E-mailmarketing handboek

    • Ontdek de kracht van e-mailmarketing
    • Hoe je jouw nieuwsbrieven kunt automatiseren
    • Hoe je doorlopend omzet kunt generen
    • Handige quick wins die je direct kunt toepassen om jouw business efficiënter te maken
    • Inclusief stappenplannen voor het bouwen van funnels

    Start vandaag nog met MailBlue.

    Probeer het gratis. Geen betaling vereist. Direct aan de slag.