Inhoudsopgave

Inhoudsopgave

Op dit moment wordt deze pagina bijgewerkt in verband met gewijzigde abonnementen. Voor actuele functionaliteiten binnen MailBlue zie: https://mailblue.nl/prijzen/.

Zowel MailBlue als HubSpot zijn beide populaire CRM systemen, welke ook marketing automatiseringen en sales functionaliteiten bieden.Het is lastig om de systemen heel direct met elkaar te vergelijken. Iedereen die wel eens met beide systemen gewerkt heeft weet: de systemen verschillen nogal van elkaar. Na het lezen van dit artikel heb je een beter beeld bij de verschillen, zodat je de juiste afweging kunt maken voor jouw bedrijf.

Algemeen

Het grootste verschil is dat MailBlue in eerste instantie een e-mail marketing tool is, waarbij het CRM een aanvullende mogelijkheid hier op is. HubSpot daarentegen is in eerste instantie een CRM systeem, waarnaast je een specifiek pakket af kunt nemen gericht op marketing, sales of customer service.

Indien je enkel een CRM systeem zoekt en deze erg basaal mag zijn, dan is het gratis Hubspot plan iets voor jou. In iedere andere situatie wordt de keuze iets minder gemakkelijk.

De meeste bedrijven die groeiend zijn en zoeken naar e-mailmarketing met CRM-integratie, kiezen graag voor een schaalbare (en voor veel gebruikers kosteneffectieve) mogelijkheid. Zij komen dan al snel uit bij MailBlue. Hubspot is een goede keuze voor grote ondernemingen waar budget geen rol speelt en die gebruik willen maken van een uitgebreid systeem voor een customer service afdeling. Binnen het Customer Service pakket via HubSpot krijg je namelijk vele klantenservice features zoals een kennisbank er bij.

Gebruiksvriendelijkheid

HubSpot

HubSpot kost wat tijd om door te krijgen; het is niet het meest gebruiksvriendelijk systeem. Het begint al bij de afname van een pakket bij HubSpot; het kan behoorlijk verwarrend zijn wat zij precies bieden. Als je de pakketten bekijkt lijkt het alsof ze van alles doen op het gebied van digitale marketing. Er zijn in principe 3 hoofdpakketten;

  • CRM – Zodat je bedrijven en/of relaties kunt beheren in een marketing cloud systeem.
  • Marketing – Hierbinnen valt het e-mailmarketing systeem en algemene inbound marketing campagnes (denk aan een landingspagina bouwer en blogposts creëren).
  • Sales – Pleeg telefoontjes, houd je deals in de gaten, bouw een leadscoring framework en meer van zulke sales features. Dit is gecombineerd met marketing automatisering.

Bij alledrie de type pakketten kun je starten in een gratis plan. Je krijgt hierbij óók de gratis features die bij de overige pakketten horen. Logisch, want alle drie de aspecten zijn binnen een business natuurlijk met elkaar verweven. Alleen het CRM krijg je binnen het gratis plan met alle volledige features. Er is nog een vierde peiler die je af kunt nemen bovenop het CRM en dat is de Service Hub. De Service Hub is gericht op Customer Service afdelingen. Er is maar één type Service Hub te kiezen en die is niet bepaald goedkoop. Hierin krijg je een live chat, een kennisbank en andere waardevolle support features.

MailBlue

MailBlue is veel gebruiksvriendelijker dan HubSpot; het kost je minder tijd om alles te leren wat het systeem kan. Net als HubSpot biedt MailBlue een CRM aan, inclusief sales en marketing features. MailBlue focust zich duidelijk op e-mailmarketing en het CRM kies je er optioneel bij. Naast een proefaccount waarin je de software 14 dagen uit kunt testen, kent MailBlue geen gratis plan. Wel is MailBlue vele malen goedkoper dan HubSpot, maar dat komt later aan bod. MailBlue biedt je geavanceerde automatiseringsmogelijkheden en duidelijke workflows. Aangezien het systeem sterk visueel is en je alles binnen een drag & drop builder bouwt werkt het prettig en leer je er snel mee omgaan. Je kunt je marketing serieus oppakken via MailBlue; het CRM is sterk én je kunt de fases van (potentiële) klanten goed volgen in een overzichtelijke (sales)pipeline.

CRM functionaliteiten

Binnen beiden systemen kun je CRM pipelines creëren in een overzichtelijke Kanban-weergave. Ook is gedetailleerde informatie bij contacten goed te beheren en kun je taken toe laten kennen aan medewerkers binnen het team. De functionaliteiten verschillen niet heel sterk. Mocht je enkel op zoek zijn naar een CRM, dan zou de keuze wellicht eerder bij HubSpot liggen gezien dit een gratis dienst is en het bij MailBlue in een betaald pakket inbegrepen zit. We merken echter vaak dat er behoefte is aan het automatiseren van processen en al helemaal wat betreft het routinematig werk en het mailverkeer. In dat geval kom je vaak toch eerder bij MailBlue uit. Hieronder tonen we je de opties per systeem, zodat je zelf kunt bepalen wat er beter bij jouw business past.

MailBlue CRM

Het CRM van MailBlue is opgedeeld in contacten en deals. Contacten zijn hierin personen, terwijl in de deals sectie je een visueel overzicht krijgt van waar deze personen zich bevinden in jouw (sales)pipeline. Als je inzoomt op een contact, zie je dat je uitgebreide contactdetails toe kunt voegen aan een persoon naast enkel een mailadres. 

Verder kun je binnen MailBlue zelf pipelines creëren in de deals-sectie. Dit is erg vergelijkbaar qua vormgeving als een Trello; met de Kanban-weergave en het eenvoudig drag & drop systeem.Je kunt zoveel fases binnen een pipeline instellen als dat je nodig hebt en onbeperkt deals aan je pipeline toevoegen. Een deal kan uit één of meerdere contactpersonen bestaan en je kunt er teamleden aan koppelen. Je kunt handmatig óf geautomatiseerd deze deals in andere fases van je pipeline laten stromen. Het mooie is dat je deze deals-sectie dus kunt koppelen aan automatiseringen om goed georganiseerde maar geavanceerde salesfunnels te bouwen. Voorbeeld: wanneer een deal van fase veranderd kan dat een automatische trigger zijn om vervolgens een mail te laten sturen naar die deal of een notificatiemail te versturen naar iemand binnen je eigen team.

HubSpot CRM

Ook het HubSpot CRM laat het toe om gedetailleerde informatie te verzamelen over je contacten. Net als MailBlue is het opgedeeld in contacten en deals, maar ook nog in ‘companies’.Alle activiteiten van een contact worden ook verzameld in een hoofd ’tijdlijn’, die je vaak direct gebruikt om acties te ondernemen (zoals een mail versturen).

Je kunt ook telefoontjes plegen direct via je computer. Hierbij stel je jouw persoonlijke telefoonnummer in als het nummer wat iemand te zien krijgt als hij/zij gebeld wordt. Houd er wel rekening mee dat je hierin sterk gelimiteerd bent in aantal belminuten binnen een gratis plan.

Ook het deals-gedeelte van HubSpot lijkt erg op die van MailBlue. Je kunt binnen HubSpot ook fases in een pipeline creëren en de deals in de juiste fase plaatsen. Ook HubSpot gebruikt een Kanban-weergave en kent een handig drag & drop systeem om de deals te verplaatsen.

Marketing automatisering mogelijkheden

Op het moment dat je het belangrijk vind om mails naar je contacten te sturen en ook bepaalde processen te automatiseren, dan zul je het CRM willen gebruiken in combinatie met een stukje e-mailmarketing en marketing automatisering. Hierin wordt duidelijk dat MailBlue daarin geavanceerdere mogelijkheden kent voor een veel gunstiger pakketprijs.

MailBlue: e-mailmarketing en templates

Je kunt in MailBlue heel eenvoudig via iemand’s contactprofiel direct een mailtje naar diegene sturen. Maar ook kun je mailcampagnes verzenden naar je contactlijsten en autoresponders instellen.

Naast dat je een basic tekst-mailtje kunt versturen voor gepersonaliseerd 1-op-1 contact, kun je ook kiezen uit 125 e-mail templates om een e-mail campagne te versturen naar een gehele lijst of meerdere lijsten aan contacten:

Bovenstaand screenshot toont een greep uit de templates waaruit je kunt kiezen binnen MailBlue. Je kunt het design na het kiezen van een template zelf nog helemaal ‘customizen’ in de e-mail editor.

MailBlue & segmentatie

Verder is het natuurlijk belangrijk om e-mails te sturen naar je contacten die voor hen ook werkelijk relevant zijn. Wil je graag dat je mails geopend worden, dan zul je jouw contacten goed moeten segmenteren. Je kunt bepaalde segmenten toevoegen aan contacten op basis van hun acties en/of gedrag. Zo kun je jouw toekomstige mails aanpassen op de interesses en kenmerken van een contact. De mogelijkheden om op te kunnen segmenteren binnen MailBlue zijn ontzettend uitgebreid. Bedenk maar een conditie waarop je wilt segmenteren, en het kan! Praktisch kan het op ieder stukje data dat jij of het systeem heeft kunnen verzamelen over het contact.

Stel een contact opent bijvoorbeeld al jouw mails; dan kun je bepalen dat zo iemand toegevoegd mag worden aan een segment met hoge prioriteit. Dit zijn dan de contacten die je net wat meer aandacht geeft en misschien uiteindelijk ook een mooi aanbod naar toe stuurt. Het is iemand die immers veel interactie vertoont met jouw mailings en zo dus een bepaalde mate van interesse kenbaar maakt.

Een ander voorbeeld: als iemand linkjes opent die over een bepaald product gaan, maar diegene heeft dat product nog niet gekocht, dan kun je deze persoon aan een segment toevoegen. Dat segment stuur je vervolgens meer informatie over (en misschien ook kortingen op) het product.Dat zijn slechts de basiscondities waar je op kunt segmenteren binnen MailBlue; als MailBlue ergens krachtig in is dan zijn het wel de uitgebreide segmentatie mogelijkheden.

MailBlue & automatiseringen

Ook heeft MailBlue een prettig visuele weergave van de automatiseringen. Je kunt geavanceerde workflows bouwen die jouw processen volledig automatiseren. 

Je kunt de workflow zelf via het ‘+’-je steeds verder uitbouwen. Het krachtige is dat je dus verder kunt gaan dan een simpele autoresponder en dat je veel meer acties kunt instellen dan enkel ingeplande mailings. Een automatisering is dus opgebouwd uit acties en start altijd met een trigger. Een trigger is een gebeurtenis op basis waarvan (en voor wie) de automatisering mag ‘lopen’. Die trigger kan eigenlijk van alles zijn binnen MailBlue. Dit kan bijvoorbeeld het openen van een specifieke mail zijn of dat een automatisering mag ‘lopen’ voor contacten binnen een bepaald segment (ingeschreven op een lijst of in het bezit van een bepaalde tag/label bijvoorbeeld).

De acties die je kunt selecteren gaan dus verder dan enkel een mail versturen. Zo kun je bijvoorbeeld ook contacten automatisch op basis van een bepaalde starttrigger toevoegen als deal in het CRM systeem. Of denk bijvoorbeeld aan het automatisch toekennen van een bepaalde fase in de pipeline. En je kunt bijvoorbeeld een bepaalde taak automatisch op basis van een bepaalde voorwaarde als ‘voltooid’ markeren.

Zoals je in bovenstaand screenshot ziet, kun je ook splitsingen maken binnen één workflow over twee paden. Dit gebeurd op basis van een als/anders-actie. Voorbeeld: als iemand de mail wél geopend heeft, mag zo iemand pad A in. Maar anders (dus bij het niet openen van die mail) vervolgt zo iemand in pad B.

Een andere krachtige mogelijkheid binnen MailBlue die binnen HubSpot niet beschikbaar is, is een split-test uitvoeren binnen je automatiseringen. Zo zou je bijvoorbeeld in kunnen stellen dat er 100 contacten door je split-test mogen lopen die allemaal een kortingsbon ontvangen. De contacten kun je dan evenredig verdelen over pad A en B in je automatisering. In pad A krijgt men 10% korting en in pad B 20% korting. Nadat 100 contacten je kortingscoupon ontvangen hebben, kun je automatisch een winnend pad in laten stellen waarbij je kijkt welke kortingscoupon uiteindelijk het beste converteert. Hierna loopt enkel het winnende pad door voor alle nieuwe contacten die in je automatisering stromen.

HubSpot: e-mailmarketing en templates

Om mails kunnen versturen moet je HubSpot koppelen met Gmail, G Suite, Outlook of Office 365 voor Windows. Wanneer je het koppelt met Gmail kun je gebruik maken van features als het inplannen van je mails. Dit vertelt je dan wanneer een contact een mail opent en of ze een bepaalde actie ondernemen (zoals het klikken op een link in de mail). In je HubSpot account zelf kun je e-mail campagnes versturen en uit een hoop aantal e-mail templates kiezen. Houd er wel rekening mee dat je alleen mails kunt versturen vanuit een betaald plan; dit kan dus niet in een gratis plan van HubSpot.

HubSpot & segmenteren

Een groot nadeel is dat HubSpot geen eenvoudige mogelijkheid biedt om je lijsten te segmenteren. Het schijnt mogelijk te zijn, maar vereist een omslachtige work-around.Om je e-mailmarketing goed toe te kunnen passen is het belangrijk om je lijsten te segmenteren en mailings relevant te houden. Indien je meer wenst dan een CRM systeem, kom je op dit vlak dus toch al snel uit op MailBlue. Qua marketing automatisering kun je daar namelijk veel meer tegen een betaalbare prijs.

HubSpot & automatiseren

Er is niet echt een autoresponder feature terug te vinden in HubSpot zoals je gewend bent binnen e-mailmarketing systemen, maar binnen een aantal Sales-pakketten van HubSpot kun je wel een mailreeks creëren.

Op het moment dat je gebruik wilt maken van automatiseringen, kan dit alleen in het duurdere professional marketing plan (vanaf $800,- per maand). In de basis werkt dit hetzelfde als een workflow binnen MailBlue; je hebt een trigger dat een automatisering start en vervolgens kun je verschillende acties er onder plannen. De opties binnen automatiseringen aan acties zijn wel iets beperkter dan bij MailBlue.

Integraties

Beide platformen zijn van zichzelf al breed uitgerust, maar er zullen altijd nog wel andere tools zijn die je graag gebruikt. Gelukkig valt er in beide gevallen met veel andere tools te koppelen. Op het moment van schrijven zijn er 320+ integraties te leggen met MailBlue en met HubSpot zijn nu ongeveer 500 integraties mogelijk. Je zult er in beide gevallen niet zo snel tegenaan lopen dat je geen koppeling kunt leggen met het systeem dat je nu gebruikt. Tools waar geen directe koppeling mee te leggen valt kunnen vaak via zowel MailBlue als HubSpot ook nog middels de tool Zapier gekoppeld worden.

Support

Bij MailBlue heb je het voordeel dat het een Nederlandse organisatie betreft dus je krijgt de support er ook in het Nederlands bij. Dat schakelt wel zo vlot en makkelijk. Geen taalbarrières of een groot verschil in tijdzones. HubSpot is daarentegen een Amerikaans bedrijf, dus je zult in het Engels moeten schakelen en met een groot verschil zitten qua tijdzone.

MailBlue heeft een uitgebreide kennisbank vol met helpartikelen waar je alle veelgestelde vragen terug vind. Deze wordt ook actief uitgebreid en up-to-date gehouden. De support reageert erg vlot op mails; binnen een dag heb je vaak je antwoord al. Er is ook in het weekend iemand beschikbaar die urgente tickets behandelt. Ook kun je bij urgente zaken een belverzoek indienen om even telefonisch te schakelen.

MailBlue kent daarnaast een levendige Community op Facebook waar gebruikers met elkaar sparren en elkaars vragen beantwoorden. Je kunt vrij vlot aan de slag met de gratis starters videotraining, zodat je de basis kent. Zodra je klant wordt, krijg je ook toegang tot de MailBlue Academy. Dit is een online leeromgeving vol met trainingsvideo’s, werkboeken, interviews met succesvolle ondernemers en meer. Je kunt daarmee echt stappen extra zetten met je e-mailmarketing en alle onderwerpen die daar mee te maken hebben. Het is zelfs mogelijk een examen afleggen om je kennis te toetsen en een certificaat behalen (starter, intermediate of expert). Je krijgt dus heel veel gratis waarde. MailBlue biedt je een fijne support.

Ook bij HubSpot is de kwaliteit van het kenniscentrum goed; je kunt er veel artikelen terugvinden met duidelijke hulpinstructies. Ze richten het erg in op het zelf oplossen van je problemen en verwijzen daarbij graag naar het kenniscentrum. Maar je kunt ook een ticket per mail inschieten of telefonisch contact met ze zoeken.

HubSpot biedt daarnaast ook voldoende marketing tutorials en trainingen aan.

Prijzen

Een directe vergelijking in de features van beide systemen ten opzichte van de prijs die je er voor betaald, is lastig te maken. HubSpot biedt namelijk heel veel, mits je bereid bent een paar duizend euro’s te betalen per jaar. Maar de vraag is daarbij wel; gebruik je al deze features? Daarnaast heeft ook MailBlue features in heel betaalbare pakketten die binnen HubSpot niet beschikbaar zijn, tenzij je de veel duurdere pakketten bij hen afneemt.

Om een voorbeeld te geven; MailBlue biedt goede segmentatie mogelijkheden en je kunt mails eenvoudig split-testen. Deze opties zijn bij veel pakketten niet mogelijk bij HubSpot. Binnen de pakketten waarin dit wel mogelijk is, lukt het vaak alleen met omslachtigere work-arounds.

Een algemene conclusie die gelegd kan worden is dat de betaalde pakketten van MailBlue over het algemeen stukken goedkoper zijn dan HubSpot. Al biedt MailBlue in tegenstelling tot HubSpot dus géén gratis CRM systeem aan.

MailBlue, contactlimiet: 2.500 contacten

Bij MailBlue is de prijs die je betaald afhankelijk van het aantal actieve inschrijvers op je lijst. Dit begint bij een goedkoop pakket met 500 contacten. Dit bouwt zich in bepaalde contactlimieten steeds verder op. We gaan in dit voorbeeld even uit van een jaarabonnement en een lijst tot 2.500 contacten (de goedkopere pakketten van 500 en 1.000 contacten laat je dan dus al achter je). Wanneer je jaarlijks betaald ben je altijd stukken goedkoper uit dan met een maandabonnement. MailBlue is te kiezen in 3 verschillende typen accounts:

  • Lite account – €49,00 per maand
  • Plus account – €99,00 per maand
  • Professional account – €149,00 per maand

Hier vind je: een compleet overzicht van de verschillen van alle typen MailBlue accounts. In grote lijnen: ‘Lite’ bij MailBlue richt zich enkel op e-mail marketing automatisering. Vanaf ‘Plus’ krijg je ook toegang tot alle CRM features en wanneer je uitgebreide sales features wenst dan is het ‘Professional’ pakket geschikt. Je kunt zo binnen het Professional pakket Attributies gebruiken. Daarmee kun je een visueel overzicht krijgen van alle ’touchpoints’ dat een contact met jouw bedrijf heeft. Een touchpoint kun je zien als een bron; van een Facebook advertentie tot aan een campagne verstuurd vanuit MailBlue.

HubSpot, contactlimiet: 2.500 contacten

Het is iets moeilijker om HubSpot’s pricing model door te spitten, maar we gaan een poging doen dit hier te verduidelijken.Van alle 4 de typen services (CRM, Marketing, Sales en Service), zijn er 5 individuele plannen. Sommige services hebben minder plannen dan de ander, maar de namen en algemene prijsranges komen aardig overeen.

De verschillende plannen zijn:

  • Free, Starter, en Basic plan – Toegespitst op individuele gebruikers (een gebruiker of twee mogelijk en beperkte features) – €124,00 per maand
  • Professional – Voor kleine teams met aardig wat features in het pakket – €947,00 per maand
  • Enterprise – Het meest complete pakket van HubSpot, bedoeld voor grotere teams – €2.944,00 per maand

In dit voorbeeld hebben wij gekozen voor een ‘Marketing’-service. Bij HubSpot werken de ‘Starter’ contactlimieten per 1.000 contacten. Wanneer je 2.500 contacten hebt, zit je bij hen dan in een 3.000 contactenlimiet. De ‘Professional’ pakketten hebben weer een ander contactlimiet-verdeling: met 2.500 contacten zit je er direct op een 7.000 contactlimiet. Een ‘Enterprise’ pakket kun je pas afnemen vanaf een 10.000 contactlimiet. Bovenstaande prijzen zijn dus direct op deze contactlimieten gebaseerd. Met andere woorden: bovenstaand de plannen die je nodig hebt op het moment dat je 2.500 actieve contacten in je klantenbestand hebt.

Gratis: E-mailmarketing Handboek

72 pagina’s met de beste strategieën voor
e-mailmarketing en praktische tips die je vandaag al kan toepassen. Vraag gratis aan en ontvang ‘m meteen in je inbox.

Gratis: E-mailmarketing Handboek

72 pagina’s met de beste strategieën voor
e-mailmarketing en praktische tips die je vandaag al kan toepassen. Vraag gratis aan en ontvang ‘m meteen in je inbox.