• Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Nieuwsbrief maken: zo maak je een nieuwsbrief die wél gelezen wordt!

Een nieuwsbrief is een efficiënte manier om een grote groep (potentiële) klanten te bereiken via e-mail. Het is een vorm van e-mailmarketing met als doel mensen op de hoogte te stellen van actualiteiten en aanbiedingen. Maar het is natuurlijk alleen effectief als de nieuwsbrief ook gelezen wordt. In dit artikel lees je alles wat je moet weten om ervoor te zorgen dat jouw nieuwsbrief gelezen wordt.

E-mail klinkt misschien ouderwets, maar het is alles behalve dat. Het is nog steeds dé manier om je doelgroep te bereiken, hoeveel sociale media kanalen je ook mag hebben. Dat komt omdat een inbox geen algoritme heeft, terwijl een platform als Instagram of Facebook dat wél heeft. Je nieuwsbrief wordt dus door iedereen ontvangen en gezien. Dan hoef je er alleen nog maar voor te zorgen dat je nieuwsbrief aantrekkelijk genoeg is, zodat deze ook gelezen wordt. 

Wat is een nieuwsbrief?

Een nieuwsbrief bevat informatie over jouw bedrijf, producten en diensten die boeiend is voor de doelgroep. Denk hierbij aan productlanceringen, aanbiedingen, aankondigingen en testimonials. Het doel van het versturen van een nieuwsbrief varieert en kan per e-mail anders zijn. Zo kan het doel zijn om direct de omzet te verhogen, vertrouwen op te bouwen bij de klant, je bedrijf te positioneren of meer bezoekers naar je website te trekken. Vóórdat je een nieuwsbrief opstelt is het belangrijk dat je weet wat het doel er van is, zodat je deze daarop in kunt richten.

Het mooie aan het versturen van een nieuwsbrief is dat de effectiviteit eenvoudig gemeten kan worden. Wanneer je goede software gebruikt zoals MailBlue, kun je precies zien hoe vaak de nieuwsbrief geopend is, waar mensen op hebben geklikt en zelfs of ze als gevolg daarvan een product of dienst hebben afgenomen. Op basis hiervan kun je je nieuwsbrieven blijven verbeteren en aanpassen, zodat ze steeds efficiënter en effectiever worden.

Hoe schrijf ik een krachtige nieuwsbrief?

Een krachtige nieuwsbrief is altijd toegespitst op een specifieke doelgroep. Dat betekent dat de e-mail relevant, informatief of entertaining is voor degene die hem te lezen krijgt. Een gedegen kennis van de doelgroep is dus belangrijk. Verder zijn er drie belangrijke pilaren die een nieuwsbrief doen vallen of staan: design, inhoud en waarde.

Design: een goed ontwerp

Het oog wil ook wat en dat geldt zeker voor nieuwsbrieven. Een goed ontwerp is overzichtelijk, trekt de aandacht maar overweldigd niet en zorgt ervoor dat de lezer blijft lezen of klikt. Met goede e-mailsoftware kun je eenvoudig een nieuwsbrief vormgeven via ‘drag and drop’; je sleept reeds vormgegeven elementen zo je nieuwsbrief in! Een aantal designelementen om op te letten:

  • Header: een duidelijke header bovenaan de nieuwsbrief positioneert direct je merk en laat de lezer meteen zien dat deze e-mail van jouw bedrijf afkomstig is.
  • Logo: zorg er ook voor dat je logo goed zichtbaar is in de e-mail en dat je trouw blijft aan je de kleuren die jouw merk voor gebruikt. Dit zijn wellicht dezelfde kleuren als de kleuren van je logo.
  • Afbeeldingen: afhankelijk van je merk kan het waardevol zijn om levendige afbeeldingen aan je nieuwsbrief toe te voegen. Zo wordt het geen onoverzichtelijke dans van woorden en is er voldoende afwisseling om de aandacht van de lezer te behouden.
  • Lay-out: voeg duidelijke tussenkopjes en knoppen toe zodat de nieuwsbrief makkelijk te lezen, scannen en navigeren is voor de lezer.
  • Personalisatie: veel e-maildiensten bieden de mogelijkheid om de nieuwsbrief persoonlijk te maken, door bijvoorbeeld de mail te starten met ‘Hallo <voornaam lezer>’. De voornaam van de lezer wordt dan automatisch ingevuld door het e-mailprogramma.

Waarde: wees relevant voor de lezer

De inhoud van de nieuwsbrief moet relevant zijn voor de lezer en de lezer op een bepaalde manier van dienst zijn. Bijvoorbeeld door de lezer op de hoogte te stellen van de laatste nieuwtjes, tips of inzichten te geven. Het maakt niet uit of het doel van de nieuwsbrief informeren of entertainen is, het moet aansluiten bij de doelgroep die de e-mail ontvangt.

Een handig hulpmiddel hierbij is het inspelen op de behoeftes en pijnpunten van de doelgroep en vervolgens jouw unieke perspectief daarop te delen. Om erachter te komen wat de pijnpunten en behoeftes van de lezer zijn, is enig onderzoek nodig. Je kunt bijvoorbeeld een enquête uitsturen, maar ook rondneuzen in Facebook groepen, op Quora en testimonials over soortgelijke producten en diensten als die van jou, kan de nodige informatie opleveren.

Inhoud: het schrijven

Nu je dit weet, moet die nieuwsbrief nog geschreven worden. Wat er precies in komt te staan hangt af van het doel, maar ook van de lay-out. Als jouw nieuwsbrief juist veel afbeeldingen bevat die verwijzen naar blogs op je website, horen daar waarschijnlijk korte tekstjes bij. Als je juist een band wilt opbouwen met de lezer is het wellicht waardevoller om een persoonlijk verhaal te vertellen waarin de lezer zich herkent en er zodoende waarde uithaalt.

Zorg bovendien voor korte zinnen en voldoende witregels. Maak sommige woorden dikgedrukt om de aandacht van de lezer te vangen. Maak voor je call to action (hetgeen je wilt dat de lezer doet tijdens of na het lezen) in een duidelijk knop. Bijvoorbeeld: “Lees verder en ontdek dé 10 tips voor XXX” of “Plan een kennismakingsgesprek”.

Hoe vaak moet ik een nieuwsbrief versturen?

Dit is een lastige vraag, je wilt de lezer namelijk niet overspoelen met e-mails waardoor deze zich wil uitschrijven. De meeste bedrijven sturen daarom een maandelijkse nieuwsbrief. Zo heb je voldoende tijd en creatieve ruimte om een frisse, vermakelijke nieuwsbrief op te stellen. De lezer voelt zich niet lastiggevallen door te veel mailtjes van jouw bedrijf.

Toch hangt ook de juiste frequentie af van het doel van de nieuwsbrief. Wat wil je bereiken? Wil je mensen naar je website trekken? Wil je dat ze direct iets kopen? Of wil je juist een band opbouwen? Zo kan een wekelijkse nieuwsbrief interessant zijn als er dagelijks meerdere blogartikelen op je website verschijnen, of nieuwe producten. Met een wekelijkse nieuwsbrief kun je je klant dan beter op de hoogte houden van de actualiteiten.

Sommige bedrijven bieden de nieuwsbrief abonnees zelf de keuze. In hun account kunnen ze dan selecteren hoeveel e-mails ze willen ontvangen of wat voor soort e-mails. Misschien willen ze geen e-mails over dagaanbiedingen, maar wel persoonlijke kortingen ontvangen. Een goed voorbeeld hiervan is Bol.com.

Wanneer kan ik het beste mijn nieuwsbrief versturen?

Naast dat je moet beslissen hoe vaak je je nieuwsbrief verstuurt, is het moment waarop je die verstuurt ook belangrijk. Het belangrijkste is dat het moment consistent is, zodat de lezer weet wanneer hij jouw nieuwsbrief kan verwachten. Dit kan bijvoorbeeld zijn op dinsdagochtend om 7 uur, zodat jouw mail in de trein onderweg naar werk gelezen kan worden. Maar het kan ook zijn dat je hem juist op zondagavond stuurt, voor het begin van de nieuwe week. Wat je ook kiest, consistentie is belangrijk om het vertrouwen van de lezer te behouden en te doen groeien. De meeste CRM systemen bieden de mogelijkheid om een nieuwsbrief in te plannen, zodat je hem alvast klaar kunt zetten en deze automatisch uitgestuurd wordt op het door jou gewenste moment.

Populaire tijden voor het openen van een nieuwsbrief zijn ’s ochtends tussen 7 en 8 uur, voordat de werkdag begint, maar ook aan het einde van de werkdag, tussen 16 en 17 uur. Wat het beste moment is voor jou hangt af van je doelgroep, doe ook hier marktonderzoek en test een aantal verschillende tijden uit om te ontdekken rond welk tijdstip de meeste nieuwsbrieven geopend worden. 

Nieuwsbrief versturen met MailBlue

Een effectieve manier om je e-mail nieuwsbrief te versturen is met MailBlue. MailBlue biedt een handige ‘drag and drop’ builder waarmee je op een visuele manier je nieuwsbrief met bouwstenen in elkaar kunt zetten. Het enige wat je dan nog hoeft te doen is de tekst schrijven en er afbeeldingen bij te zoeken. Bovendien kun je met MailBlue geautomatiseerd te werk gaan, zodat mensen automatisch mails ontvangen, zonder dat jij die handmatig hoeft te versturen. Denk aan een automatisch welkomstmail wanneer iemand zich inschrijft, maar ook aan een mailtje wat iemand ontvangt als hij producten in het winkelwagentje heeft laten zitten maar nog niet heeft afgerekend. Je hebt geen ingewikkelde technische kennis nodig om met MailBlue aan de slag te gaan, iedereen kan het!

Nieuwsgierig? Maak dan een gratis proefaccount aan en ontdek zelf wat MailBlue voor jou kan betekenen! 

Hoe schrijf ik een goede onderwerpregel?

Een onderwerpregel lijkt misschien maar een detail, maar een pakkende onderwerpregel zorgt ervoor dat je e-mail geopend wordt. Precies wat je wilt. Een aantal punten om rekening mee te houden:

  • Maak nieuwsgierig. Door in je onderwerpregel een vraag te stellen, iets onverwachts te zeggen of waardevolle informatie te beloven, worden mensen nieuwsgierig en lezen ze maar al te graag je nieuwsbrief.
  • Speel in op emotie. Kun je in je onderwerpregel enthousiasme of boosheid laten voelen? Dan worden mensen direct nieuwsgierig naar wat er aan de hand is!
  • Cijfers. Het menselijk brein houdt van cijfers en getallen, zélfs mensen die een hekel hebben aan wiskunde worden onbewust verleidt door onderwerpregels met cijfers erin. Bijvoorbeeld: “Dit is hoe Sara € 10.000 verdiende in 2 weken tijd!”
  • Niet doen! Maak van je onderwerpregel geen samenvatting van de nieuwsbrief, dat is saai en zorgt er voor dat de nieuwsbrief niet meer gelezen hoeft te worden.

Laat altijd een collega meekijken naar de onderwerpregel, samen kom je vaak tot originelere ideeën. Meer inspiratie nodig? Lees dan ook deze blog: een pakkende onderwerpregel schrijven.

Het kan ook interessant zijn om een split-test uit te voeren met bijvoorbeeld MailBlue. Hierbij stuur je dezelfde nieuwsbrief naar de ene helft van je doelgroep als naar de andere, maar beide met een andere titel. In de statistieken kun je dan precies zien welke titel leidde tot meer geopende nieuwsbrieven. Leer hiervan en neem je bevindingen mee naar je volgende nieuwsbrief.

Nieuwsbrief voorbeeld

Laten we even in kaart brengen hoe de opbouw van een nieuwsbrief er ongeveer uitziet, zodat je een plaatje in je hoofd kan schetsen voor jouw nieuwsbrief.

nieuwsbrief maken: voorbeeld van opbouw

 

Nieuwsbrief ideeën

Een nieuwsbrief lijkt nogal een grote klus, maar als je voldoende tijd voor inbouwt valt dat reuze mee. Gedurende de dag, week of maand komen er vanzelf dingen in je op die je graag wil meenemen in je nieuwsbrief. Als je nieuwe producten of blogartikelen aan je website hebt toegevoegd, is het logisch dat je die in de nieuwsbrief opneemt als dat het doel van de nieuwsbrief dient. Als je de eerste opzet voor je nieuwsbrief hebt opgesteld, kun je er het beste even van wegstappen. Dan komen er vanzelf nieuwe ideeën of verbeteringen in je op die je dan nog kunt meenemen in je nieuwsbrief voordat je hem verstuurt. Zo creëer je een nieuwsbrief vol pakkende slogans en lucratieve ‘calls to action’!

Een lijstje ideeën voor jouw nieuwsbrief:

  • Blogs van deze week. Neem de meest gelezen blogs van de week of maand mee in je nieuwsbrief met een korte preview van elk artikel.
  • Klantverhalen. Wat hebben klanten ervaren door jouw product of dienst? Deel ook testimonials.
  • Aanbiedingen. Laat je e-maillezers zich speciaal voelen door hen het eerst te informeren over aanbiedingen en acties, zo hebben zij altijd als eerste toegang tot afgeprijsde producten.
  • Prijsvraag. Je kunt ook een prijsvraag of weggeefactie organiseren die speciaal voor de nieuwsbrieflezers is. Op andere kanalen kun je dan delen dat mensen zich moeten inschrijven voor de nieuwsbrief mochten ze mee willen doen met deze prijsvraag.
  • Persoonlijke verhalen. Inspireer je lezers rondom hun behoeftes en pijnpunten. Welke oplossing heb jij voor ze?
  • Veelgestelde vragen. Welke vragen krijg je vaak van (potentiële) klanten? Het kan heel waardevol zijn die publiekelijk te beantwoorden in een e-mail, zodat je meteen twijfels wegneemt die de lezer mogelijk heeft over jouw product of dienst. Zo wordt kopen ineens een stuk makkelijker voor ze.

De kans dat je e-mail ontvangen en gelezen wordt vergroten

Er is een kans van één op vier dat je nieuwsbrief niet aankomt in de inbox van de klant. Zo kan deze in spam terecht komen omdat eerdere e-mails van jou niet gelezen zijn of omdat de nieuwsbrief niet responsief is. Om er zeker van te zijn dat je nieuwsbrief wél zijn weg naar de klant vindt zijn er een aantal dingen die je kunt doen.

  • Vernieuw regelmatig je lijst van abonnees. Zo voorkom je dubbele e-mailadressen. Schroom niet om regelmatig een mail te sturen met de vraag of mensen op je e-maillijst willen blijven. Dat wordt je nieuwe lijst.
  • Maak je nieuwsbrief responsief. Zorg ervoor dat de lay-out zich aanpast aan het scherm waarop deze gelezen wordt, zoals een telefoon, laptop of tablet.
  • Bouw een positieve reputatie op. Wanneer de ontvanger vaak je nieuwsbrief leest, komt deze niet automatisch in de spam te recht. Als de ontvanger hem meteen verwijdert, zullen toekomstige nieuwsbrieven waarschijnlijk ook in de map met ongewenste e-mails komen.
  • Let op de statistieken. Blijf je nieuwsbrief optimaliseren aan de hand van de cijfers die je hebt, zo wordt deze aantrekkelijker voor de lezer én converteert de nieuwsbrief steeds beter.

Een nieuwsbrief maken, samengevat

  1. Het oog wil ook wat, zorg voor een mooi een overzichtelijk design.
  2. De inhoud moet relevant zijn voor de lezer en waarde bieden, speel in op behoeftes en pijnpunten.
  3. Zorg voor een duidelijke CTA en dat de lezer precies weet wat de volgende stap is. Denk: blog lezen, gesprek inplannen.
  4. Wees consistent met het moment waarop je de brief verstuurt, zodat de lezer precies weet wanneer hij of zij een e-mail van je kan verwachten en niet voor verrassingen komt te staan.
  5. Zorg voor een pakkende onderwerpsregel die ervoor zorgt dat de lezer de nieuwsbrief opent.
  6. Gebruik afbeeldingen of illustraties die passen bij wat je aanbiedt en de brief esthetisch mooier maken
  7. Voordat je de nieuwsbrief uitstuurt is het verstandig om alles nog één keer goed door te lezen en te controleren op eventuele (spel-)fouten. Tijdens deze check dienen ook alle hyperlinks getest te worden zodat je zeker weet dat alles gesmeerd verloopt.
  8. Laat je brief altijd door iemand anders nakijken, op die manier voorkom je foutjes of onduidelijkheden die je zelf niet had gezien. Extra ogen zien altijd meer.
  9. Heb plezier in het maken van je nieuwsbrief. Fijne e-mail software zoals MailBlue kan het creëren van een nieuwsbrief een stuk leuker maken.

Klaar om je nieuwsbrief te versturen?

Met MailBlue verstuur jij eenvoudig je volgende nieuwsbrief. Uitproberen? Je kunt hier gemakkelijk jouw proefaccount aanmaken.

Wil je meer informatie over onze software? Download dan onze brochure of neem vrijblijvend contact met ons op. Onze e-mailmarketing toppers staan voor je klaar.

Redactie MailBlue

Met MailBlue verstuur & automatiseer je heel gemakkelijk krachtige en gerichte e-mails waarmee je jouw business laat groeien!