• Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Online marketing tools: onmisbaar voor online ondernemers

Er zijn ontzettend veel online marketing tools te vinden die eigenlijk allemaal hetzelfde doen. Inmiddels hebben wij al een hoop aantal tools versleten die minder goed werkten of gewoon totaal niet gebruiksvriendelijk waren. Om jou deze zorgen te besparen heb ik een overzicht gemaakt van alle online marketing tools die wij zelf op dagelijkse basis gebruiken in onze online business.

Ben je tevreden met de tools die je nu gebruikt dan zou ik die zeker blijven gebruiken, maar mocht je niet helemaal tevreden zijn: check dan zeker even onderstaande tools!

Landingspagina / Opt-in pagina software

Één van de online marketing tools die we je niet willen onthouden is landingspagina software. De landingspagina's die mede-oprichter van MailBlue Youri Meuleman vaak gebruikte voor webinars, e-books of andere weggevers was Instapages, Phoenix of Leadpages. Dit was nog vóórdat MailBlue met een eigen landingspagina mogelijkheid kwam, namelijk; Pages

Via Instapages kun je gemakkelijk een landingspagina aanmaken en de gegevens (in de meeste gevallen de naam en het e-mailadres) opslaan en doorsturen naar jouw e-mailmarketing software pakket.

Daarnaast gebruikte Youri Meuleman Phoenix veelal als websitesysteem en voor een deel voor zijn landingspagina's. Via Phoenix zet je letterlijk in een dag je website op en je kunt je direct focussen op je bedrijf en de marketing hiervan. Je website wordt automatisch geüpdate en bijgehouden zodat je hier verder geen omkijken naar hebt. 

Toen MailBlue zelf met de optie kwam om landingspagina's te creëren in de software, was de keuze om hier gebruik van te gaan maken heel eenvoudig. Dankzij MailBlue's 'Pages' creëer je binnen no-time een mooie en goed converterende landingspagina.

Aangezien Pages een onderdeel is van MailBlue, zijn deze landingspagina’s volledig geïntegreerd met jouw e-mailmarketing systeem- en strategie. Je kunt gebruik maken van de informatie die je al hebt van je huidige contacten in je MailBlue account. Dat betekent dat je niet alleen landingspagina’s kunt bouwen om nieuwe leads te verzamelen, maar ook pagina’s kunt bouwen die gericht zijn op je bestaande contacten. Je kunt op een 'Pages' landingspagina content segmenteren en zo voor verschillende contactgroepen bepalen wat zij te zien krijgen binnen dezelfde landingspagina.

online marketing tools: landingspagina MailBlue

Landingspagina bouwen binnen MailBlue

E-mailmarketing software

Hierboven is MailBlue al even genoemd; een grote speler binnen de online emailmarketing tools. Je nieuwsbrieven, maar ook (product)lanceringen die je doet kun je het gemakkelijkst via e-mailmarketing software oppakken. Je kunt zo geautomatiseerde mailings versturen en bovendien zelfs nog meer bedrijfsprocessen automatiseren.

Natuurlijk klinkt dit nu als een 'wij van MailBlue bevelen MailBlue aan' praatje, maar niet alleen omdat ik hier werk kan ik je MailBlue / ActiveCampaign* van harte aanbevelen. Inmiddels heb ik na het schrijven van vele 'vs-artikelen' met andere software de meeste e-mailmarketing software systemen namelijk al wel uitgetest en kan ik oprecht concluderen dat je met MailBlue of ActiveCampaign een hele krachtige prijs/kwaliteit verhouding te pakken hebt.

MailBlue is een heel schaalbaar systeem dankzij de diverse pakketten die aangeboden worden, waardoor de instapprijs zeer concurrerend is. Vooral als je bekijkt hoe geavanceerd de mogelijkheden in het systeem kunnen zijn. En dit alles zónder de gebruiksvriendelijkheid te verliezen. Je hoeft dus niet technisch te zijn om aan MailBlue te beginnen!

*MailBlue is een Nederlandstalige partner van ActiveCampaign. Het systeem werkt hetzelfde alleen ontvang je via MailBlue zeer uitgebreide Nederlandstalige support (inclusief gratis toegang tot de Blue Academy bijvoorbeeld).

email marketing tools: automatisering binnen MailBlue

Geautomatiseerde mailreeks binnen MailBlue

Webinar software

Op het moment dat je een online business runt kan het ook zomaar zijn dat je graag een webinar wilt organiseren. Als we het over online marketing tools hebben kan deze niet ontbreken in het rijtje. Een webinar kun je zien als een seminar waarbij deelnemers niet fysiek aanwezig zijn maar via de computer jouw webinar volgen. Dit kun je organiseren door gebruik te maken van webinar software.

Via de software breng je jouw seminar naar de deelnemers over; inclusief eventuele slides van een presentatie. Je kunt een chatfunctie gebruiken als mogelijkheid voor je deelnemers om vragen te stellen of input te geven.


Er zijn veel goede tools, waarbij twee tools er voor ons wel uit springen: WebinarGeek en Demio.

WebinarGeek

WebinarGeek is een Nederlands bedrijf en ook de software is daardoor Nederlandstalig. Dit is voor veel Nederlandse en Belgische ondernemers een prettig gegeven. WebinarGeek maakt het mogelijk om webinars te geven die worden uitgezonden op computers, smartphones of tablets.

Het organiseren en uitzenden van een webinar is met behulp van WebinarGeek heel eenvoudig. Het systeem werk gebruiksvriendelijk. Je kunt ook je resultaten na afloop goed analyseren dankzij de data die de software verzameld, zoals bijvoorbeeld het aantal deelnemers dat bij jouw webinar aanwezig was.  Daarnaast kun je jouw webinar opnemen zodat je een opname kunt sturen naar de mensen die niet konden deelnemen aan je webinar. Wil je meerdere webinars inplannen? Ook dat is goed mogelijk met WebinarGeek.


De deelnemers aan je webinar hoeven geen software te installeren. Zij kunnen eenvoudig deelnemen aan jouw webinar door deze te bekijken in de webbrowser. Wil je samen met een andere presentator een webinar geven, maar is deze persoon niet op dezelfde locatie aanwezig? Geen probleem; met WebinarGeek is dat makkelijk samen te doen. Contact met de deelnemers kan via een chatfunctie. Hierbij is het mogelijk om een openbare chat voor alle deelnemers te gebruiken maar ook om privégesprekken te houden. Ook kun je jouw scherm delen om je verhaal te kunnen ondersteunen.

En heel fijn: WebinarGeek is gemakkelijk te koppelen met MailBlue.

online marketing tools: WebinarGeek webinars

Replay van een webinar binnen WebinarGeek

Demio

Ook Demio werkt zeer eenvoudig en gebruiksvriendelijk. Binnen enkele minuten organiseer je met Demio al jouw eerste webinar. Je kunt je deelnemers uitnodigen via de software en de instellingen die je bij eerdere webinars hebt gebruikt kun je zo weer opnieuw gebruiken.

Interactie is een zeer belangrijk onderdeel van de software. Je kunt eenvoudig contact houden met jouw deelnemers en vragen beantwoorden. Ook bestanden deel je makkelijk via Demio. Zelf het webinar terugkijken of ervoor zorgen dat andere mensen later het webinar nog eens kunnen bekijken is ook mogelijk door een opname te maken van je webinar.
Net als WebinarGeek werkt Demio direct vanuit de browser. Daarnaast kun je ook met Demio een serie van webinars inplannen. De chat maakt interactie eenvoudig en biedt ook de mogelijkheid om één op één met iemand te chatten.

Via Demio kun je gebruik maken van 3 webcams tegelijkertijd. Ook het delen van het bureaublad en slides van een presentatie verlopen zonder problemen. Wil je bestanden delen zoals video’s of hand-outs? Ook dat kan!


Ook niet onbelangrijk: je koppelt Demio eenvoudig aan MailBlue.

Online shop software

Op het moment dat je online je producten wilt verkopen, kom je er ook achter dat je een online shop neer moet zetten. Onze ervaring leert dat Shopify en WooCommerce niet voor niets tot de populairste en meest gebruiksvriendelijke e-commerce platforms behoren. Bij MailBlue gebruiken we zelf WooCommerce. We zullen kort de voor- en nadelen van ieder systeem voor je op een rijtje zetten, zodat je zelf je keuze kunt bepalen.

Shopify

De voordelen van Shopify:

  • Een duidelijke maandprijs.
  • Je hebt toegang tot vele apps om je shop uit te breiden.
  • Groot aanbod van betaalde en gratis thema’s.
  • Binnen een uur je eigen webshop online.
  • Shopify regelt de hosting, beveiliging en betaling.
  • 24/7 beschikbare klantenservice.
  • Je koppelt Shopify makkelijk met MailBlue.

De nadelen van Shopify:

  • Je hebt niet zoveel controle over je site met Shopify.
  • De maandelijkse betaling kan vrij prijzig worden bij groei en door de combinatie van transactiekosten, apps en integraties.
  • Je hebt coderingskennis nodig om je eigen thema te maken.

WooCommerce

De voordelen van WooCommerce:

  • Je hebt volledige controle over de functies en het design.
  • WordPress heeft een grote online community.
  • Omdat de thema's en plug-ins open-source zijn, heb je hier een zeer ruime keuze uit.
  • WooCommerce is eenvoudig te installeren op WordPress.
  • De WooCommerce plug-in is gratis beschikbaar
  • WooCommerce is goed te koppelen met MailBlue.

De nadelen van WooCommerce:

  • WordPress heeft een leercurve.
  • Je dient zelf de hosting, beveiliging en het onderhoud regelen
WooCommerce online shop

Voorbeeld van een custom WooCommerce online shop

Afspraken inplannen software

Moet je voor je werk meerdere meetings per dag inplannen? Dan kan het dat je er tegenaan loopt dat je veel tijd kwijt bent aan het persoonlijk of via mail of chat benaderen van je collega's en/of externe partijen voor het inplannen van die meeting. Hoe fijn zou het zijn als je dit proces zou kunnen automatiseren? Dat kan.

Er zijn veel tools beschikbaar die je helpen om jouw (online) meetings in te plannen. Zelf gebruiken we de tool Calendly erg graag. Zo kunnen onze (potentiële) klanten via een link de agenda van mijn collega's Larissa en Stefan inzien en hier zelf een beschikbare datum en tijd uit kiezen. Het bespaart ons enorm veel tijd. Dat we heen- en weer moet communiceren om een geschikte afspraak te maken is nu verleden tijd!

We kunnen dit proces zelfs nog verder automatiseren, door MailBlue te koppelen met Calendly:

Calendly agenda voorbeeld

Via Calendly kunnen onze (potentiële) klanten een afspraak inschieten

calendly koppeling mailblue

Vervolgens worden zij automatisch binnen MailBlue opgevolgd

Conclusie

Op het moment dat je een online business runt, zul je ook de nodige online marketing tools met elkaar gaan vergelijken. Je hebt nu een beeld van de tools die wij dagelijks gebruiken en waar wij goede ervaring mee hebben. Doe er je voordeel mee! 

Dagmar Snoeren

Sinds januari 2019 ben ik werkzaam bij MailBlue, dé Nederlandse reseller van de e-mailmarketing software van het Amerikaanse ActiveCampaign. Als e-mail marketing automation specialist help ik in de breedste zin van het woord ondernemers met hun e-mailmarketing. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor veel content (o.a. via blogs en funnels), doe ik optimalisaties op het gebied van SEO, bouw ik aan de online leeromgeving MailBlue Academy én verzorg ik de MailBlue workshops.