Helpcenter

Heb je een MailBlue account en heb je vragen over het gebruik van het systeem? Geen probleem! We hebben namelijk een uitgebreide kennisbank voor je klaarstaan met meer dan 190 artikelen die alle functies en vragen voor je behandelen. Ook hebben we meerdere video’s beschikbaar zodat je direct met ons kunt meekijken hoe je jouw account kunt inrichten.

Neem dan snel een kijkje in ons helpcenter.

Contact Info
MailBlue B.V.
Reduitlaan 27, 4814DC Breda
info@mailblue.nl
Follow Us

Onderwerpregel schrijven voor je mail? Zo schrijf je een goede onderwerpregel

voorbeeld-pakkende-onderwerpregel

Onderwerpregel schrijven voor je mail? Zo schrijf je een goede onderwerpregel

Een pakkende onderwerpregel zorgt er voor dat meer contacten aandacht hebben voor je. Maar het kan best lastig zijn een catchy onderwerpregel te verzinnen. Toch is een onderwerpregel de eerste zin die je contacten lezen; een zin die ze dus uit zou moeten lokken méér te willen lezen. Hoe hoger de open-rate van je mails, hoe hoger je conversie uiteindelijk ook zal zijn. Genoeg redenen dus om eens goed te zitten voor je onderwerpregel.

Omdat we begrijpen dat dit best lastig kan zijn, delen we hieronder een aantal tips en suggesties.

Inhoudsopgave

Schrijf je eigen onderwerpregel

De gratis onderwerpregel generator geeft je wat snelle ideeën voor een pakkende onderwerpregel (gebaseerd op bewezen templates). Maar wat als je nou zelf een onderwerpregel wilt schrijven?

Met andere woorden.. wat maakt nu dat deze onderwerpregel templates werken?

Toen de tool door ActiveCampaign ontwikkeld werd, waren er toch nog genoeg templates die zij daarin niet konden gebruiken – al waren die templates ook echt uitzonderlijk effectief. Dat komt omdat het dan toch vaak nog wel gecustomized moet worden; echt gericht op jóuw business en de specifieke mail die jij wilt versturen.

Hier een paar geweldige onderwerpregel voorbeelden die niet in de tool verwerkt konden worden:

  • [Provocerende vraag]
  • [Iets] = [iets dat helemaal niet gelijk is aan het vorige iets]
  • [Iets dat je contacten beu zijn] spuugzat?

Hoe je een geweldige onderwerpregel schrijft

Daarbij is één vraag belangrijk. Waarom openen mensen e-mails?

  • Ze verwachten je mail (bijvoorbeeld als je een gratis weggever beloofd hebt)
  • Je contacten vertrouwen je en beleven plezier aan het lezen van je mails
  • Jouw onderwerpregel belooft iets waar ze naar op zoek zijn
  • De onderwerpregel maakt zó nieuwsgierig dat ze de mail open klikken

Je zendreputatie bouw je uiteindelijk na verloop van tijd op. Je kunt vertrouwen opbouwen bij je lezers door ze geweldige content te sturen waar zij om geven (stuur ze dus precies wat zij willen zien door je mails te segmenteren op basis van de data en het gedrag van je contacten).

Een pakkende onderwerpregel schrijven door nieuwsgierigheid te wekken

Ooit gehoord van een “information gap”? Psycholoog George Loewenstein van de Carnegie Mellon University uit de Verenigde Staten is in 1994 op deze term gekomen. Ook de meer recente onderzoeken tonen aan dat nieuwsgierigheid ontstaat vanuit een ‘gat’ in onze kennis: het gat tussen wat je al weet en wat je nog te weten wílt komen.

In het 17 pagina’s lange onderzoek van Loewenstein hebben we in feite 5 manieren gevonden waarop je iemand nieuwsgierig kunt maken.

Dit zijn de vijf manieren;

  1. Stel een vraag die nieuwsgierigheid opwekt
  2. Begin met een verhaal, maar rond dit niet af
  3. Verstoor de verwachtingen van je lezers
  4. Impliceer dat jij informatie hebt, die je lezers niet hebben
  5. Impliceer dat zij iets wisten, dat ze sindsdien eigenlijk vergeten zijn..

Het enige dat je nodig hebt zijn bovenstaande manieren. Beloofd. Pak er dus een willekeurige onderwerpregel bij, voeg hier een aantal van de 5 bovengenoemde methodes aan toe; en je zult zien dat je mensen veel nieuwsgieriger maakt.

Controleer het zelf.. Welke van onderstaande regels spreekt jóu het meeste aan?

  • Hoe je een half miljoen dollar per jaar verdient
  • Hoe kun je een half miljoen dollar per jaar verdienen?
  • Heb jij het lef om een half miljoen dollar per jaar te verdienen?

De eerste regel gebruikt methode 4 (impliceer dat je informatie hebt die je lezers niet hebben). Maar het is suf en komt zelfs een beetje spammy over.
De tweede regel gebruikt methode 4 en methode 1 (stel een vraag). Dit klinkt al wat beter, maar..
De derde regel voegt iets onverwachts toe (methode 3). Er wordt gevraagd of jij het lef hebt.

Een goede titel wekt dus vooral nieuwsgierigheid op. Begin een stukje van het verhaal in je onderwerpregel, impliceer dat jij kennis hebt die jouw lezer (nog) niet heeft, voeg er iets onverwachts aan toe en/of voeg er emotie aan toe. Het blijkt sowieso dat content waar emoties in verwerkt zitten eerder gedeeld worden; waarschijnlijk omdat de kans daarbij ook groter is dat het mensen aanzet tot actie. Emoties spelen namelijk een belangrijke rol in het maken van beslissingen.

Hoe kun je al deze tips nu praktisch toepassen om inderdaad die betere onderwerpregel te schrijven?

Je kunt de volgende 3 stappen volgen:

  1. Besluit wat het onderwerp van je mail wordt. Waar ga je over schrijven? Wat beloof je in de mail? Welke problemen los je op?
  2. Hou dit idee in gedachten en probeer het door molen te halen van 5 bovengenoemde manieren. Bedenk hoe je iedere manier kunt toepassen om zo een explosieve onderwerpregel te creëren.
  3. Voeg nog een dot emotie toe aan de onderwerpregel die je nu hebt. Normale woorden kun je mogelijk vervangen voor fascinerende, emotionele woorden.

Hou er rekening mee dat een onderwerpregel de nieuwsgierigheid moet wekken, maar niet spammy over moet komen. Indien je alle vijf de manieren in één regel combineert kan dit al snel zo over komen. Kies er dus liever drie uit om deze vervolgens in die ene regel goed door te voeren. Over het algemeen zijn de manieren goed zelf uit te proberen, al kan het soms wel lastig zijn om onverwachts uit de hoek te komen. Dit zullen we hieronder daarom nog extra toelichten.

Extra tip: grijp vele oogballen met ‘vreemde woorden’ in je onderwerpregel

Vreemde woorden zijn een geweldige manier om vele oogballen te grijpen (opgemerkt dat we hier niet ‘de aandacht trekken’ van hebben gemaakt?).

Welke klinkt interessanter?

  • Hij liep door de deur en ging in een stoel zitten
  • Hij slenterde door de deur en ging in een stoel zitten

De tweede, toch? Het is een versterkt woord en vertelt je iets over het karakter. Je zou het zelfs nog iets sterker kunnen maken:

  • Hij ploeterde zich door de deur en plofte in de stoel

onderwerpregel-schildpad-deur

Wanneer kun je ongebruikelijke taal inzetten?

  • Als je een normaal woord hebt, gebruik in plaats daarvan dan een iets minder algemeen woord
  • Verzin van een bijvoeglijk naamwoord een vreemd woord (of vervang deze met een synoniem of ‘sterker’ woord)

De snelste manier om dit soort taal in te zetten is om vrij gebruikelijke woorden zoals ‘makkelijk’ of ‘snel’ te vervangen met specifiekere woorden. Zoals:

  • Het schrijven van je onderwerpregel wordt een ‘piece-of-cake’ met deze tips

Door met vreemde woorden normale zinnen anders te formuleren, is de kans groter dat je meer aandacht (en opens en clicks) vangt.

Nog een extra tip: woorden die tot de verbeelding spreken maken je onderwerpregel intrigerend

Woorden die tot de verbeelding spreken maken je onderwerpregel meteen interessant; dit is één van de beste manieren om onverwachts uit de hoek te komen met je onderwerpregels. Als we het hebben over een kaasmarkt, is het niet zo moeilijk om jezelf daar een voorstelling bij te bedenken. Als je het woord ‘rechtvaardigheid’ hoort, is het lastiger je daar een voorstelling bij te maken. Concrete woorden waar men een voorstelling bij kan maken, spreken beter tot de verbeelding en worden beter onthouden.

Hoe maak je een memorabele onderwerpregel? Volgens het best-seller boek De plakfactor van Chip- en Dan Heath:

  • Simple (simpel)
  • Unexpected (onverwacht)
  • Concrete (concreet)
  • Credible (geloofwaardig)
  • Emotional (emoties)
  • Storie(verhaal)

Succes dus. Hoe eenvoudiger iets begrepen kan worden, hoe makkelijker het onthouden wordt. En hoe beter het de aandacht trekt. Dus hoe groter de kans weer is dat iemand ook werkelijk op de mail klikt.

10 onderwerpregel voorbeelden die je kunt jatten

1. De [bekende persoon] van [categorie]

Voorbeeld: de prinses Maxima van de onkruidverdelging.
Vergelijk een bekend persoon met een categorie waar diegene normaal gesproken niet mee geassocieerd wordt.
Om dit goed te doen, is het belangrijk dat..

  • De persoon die je kiest bekend genoeg is, zodat iedereen hem/haar kent
  • De categorie die je kiest echt overduidelijk niet gerelateerd is aan die persoon

Je kiest dus niet voor de Jamie Oliver van de keuken, gezien hij duidelijk een kok is.
Maar wie is de prinses Maxima van de onkruidverdelging? En wat wordt er nou precies mee bedoeld? Dit is een snelle manier om onverwachts uit de hoek te komen en de aandacht te trekken.

2. De [vreemde naam] techniek om [voordeel] te bereiken

Voorbeeld: het “pluche knuffel” geheim om meer conversie te behalen
Geef je oplossing een vreemde naam. Door de vreemde naam te combineren met het voordeel wat ze hieruit kunnen behalen, wek je nieuwsgierigheid op.
Om dit goed te doen, is het belangrijk dat..

  • De vreemde naam vreemd genoeg is (een ongebruikelijk bijvoeglijk naamwoord + concreet zelfstandig naamwoord is een goede formule)
  • Het te behalen voordeel is heel specifiek
  • Je mail licht toe waarom deze techniek/oplossing die vreemde naam precies gekregen heeft

Vreemde namen met concrete afbeeldingen zijn een goede manier om nieuwsgierigheid te wekken.

3. [Uitdaging / Provocerende vraag]

Voorbeeld: 13 mensen konden de winnaar niet raden. Kan jij het?
Daag je contacten uit om een winnaar te raden of trek hen in twijfel over zichzelf.
Om dit goed te doen, is het belangrijk dat..

  • De uitdaging specifiek is
  • Je wekt de indruk dat je uitdaging eenvoudig is, of snel op te lossen
  • Je mail geeft uiteindelijk het antwoord op de uitdaging

Uitdagingen en provocerende vragen creëren een zogenaamde ‘information gap’. Zolang het niet klinkt alsof de uitdaging erg veel werkt kost, zal een dergelijke onderwerpregel de nieuwsgierigheid wekken.

4. Waarom [iets goeds] is [niet goed]

Voorbeeld: waarom jouw loon je geld kan kosten
Kies een onderwerp uit waarvan je weet dat de meeste mensen het als goed/positief ervaren en licht toe waarom het niet goed is.
Om dit goed te doen, is het belangrijk dat..

  • Het goede in het algemeen ook beschouwd wordt als goed
  • Je hebt een specifieke reden waarom het niet goed is
  • Deze specifieke reden deel je in de content van je mail

Iets in twijfel trekken wat mensen over het algemeen als goed beschouwen, trekt de aandacht.

5. Waarom ik [iets wat iedereen wilt] afwees

Voorbeeld: waarom ik een gratis reis naar Bali afwees
Noem iets wat de meeste mensen graag willen en licht toe waarom jij er nee tegen hebt gezegd.
Om dit goed te doen, is het belangrijk dat..

  • Hetgeen je noemt is algemeen erg gewild is
  • Je kunt het afwijzen van dit goede uiteindelijk relateren aan je business

Dit is een simpele manier om onverwacht uit de hoek te komen.

6. [Één woord]

Voorbeeld: bleh
Schrijf maar één woord in je onderwerpregel.
Om dit goed te doen, is het belangrijk dat..

  • Je dit met mate doet. Dan valt het op omdat het ongebruikelijk is; bij overdaad werkt het natuurlijk niet meer
  • Het woord dat je gebruikt een beetje vreemd is

Onderwerpregels met slechts één woord zijn ongebruikelijk, dus hiermee val je in het oog in iemand’s inbox.

7. Nou, dat [event] was een succes (niet dus).

Voorbeeld: Nou, dat etentje was een succes (niet dus).
Benoem een evenement of gebeurtenis. Je deelt het begin van een verhaal, om zo de nieuwgierigheid te wekken.
Om dit goed te doen, is het belangrijk dat..

  • De gebeurtenis die je deelt zo specifiek mogelijk is
  • Je een link legt naar waarom het evenement niet goed verliep en de relatie ermee met je business

Verhalen zijn intrigerend, en deze is nog niet afgerond. Licht toe waarom de gebeurtenis niet goed verliep (en, potentieel; hoe hetgeen dat jij verkoopt dit beter had kunnen laten verlopen).

8. Doe [Actie] niet. Vertrouw me.

Voorbeeld: Doe geen work-out thuis. Vertrouw me.
Benoem een actie die iemand in overweging zou kunnen nemen, maar vertel hen dit niet te doen. “Vertrouw me” geeft de indruk dat er een verhaal achter je advies schuilt.
Om dit goed te doen, is het belangrijk dat..

  • De actie iets is wat iemand werkelijk in overweging zou kunnen nemen
  • Er een verhaal achter je advies schuilt

Een dergelijke onderwerpregel werkt goed, aangezien je er een nog onvoltooid verhaal mee deelt én je onverwachts uit de hoek komt (door te vertellen dat een normale actie toch een slecht idee is).

9. Je bent [comparatief] dan je denkt

Voorbeeld: Je bent rijker dan je denkt
Noem een positieve kwaliteit waarvan het aannemelijk is dat mensen hier meer van willen. Daarna licht je toe waarom men die kwaliteit eigenlijk al bezit.
Om dit goed te doen, is het belangrijk dat..

  • Het comparatieve dat je kiest een positief iets is, wat iedereen wilt bereiken
  • Je mail toelichting geeft op waarom men dit al bezit

Dit is een slimme manier om methode 5 in te zetten (impliceren dat iemand kennis bezit, waarvan hij/zij zichzelf niet bewust is)

10. [Vertel wat er in de mail zit]

Voorbeeld: Krijg 20% korting op jeans
Soms kunnen alle slimme trucjes in de wereld niet opboksen tegen gewoon zeggen wat je bedoelt. Over het algemeen werken onderwerpregels beter als teasers dan als een simpele samenvatting – maar soms loont het wel om direct te zijn.
Om dit goed te doen, is het belangrijk dat..

  • Hetgeen in de mail staat relevant is voor je lezer (en niet alleen voor jezelf)
  • Je mensen niet uitput (met bijvoorbeeld 10 “laatste kans”-mails of een overload aan kortingscodes)

Je kunt je onderwerpregel testen, zodat je kunt meten wat wel of niet werkt voor jouw business en doelgroep.

Conclusie

De formule van een pakkende onderwerpregel is afhankelijk van verschillende factoren. De belangrijkste adviezen nog even opgesomd:

  • Belangrijk is dat de mail die je jouw contact stuurt ook inhaakt op de interesse van het contact, dit gedrag kun je binnen MailBlue eenvoudig meten. Segmenteer een contact bijvoorbeeld op basis van bepaalde pagina op je site die hij/zij bekeken heeft en stuur gerichte mailings over het product op die pagina.
  • Daarnaast kun je spelen met het wekken van nieuwsgierigheid. Stel een vraag in je onderwerpregel, begin een verhaal dat je (nog) niet afrond, verstoor de verwachtingen of impliceer dat jij iets weet dat je contacten (nog) niet weten bijvoorbeeld. Gebruik ook zeker bovenstaande templates/voorbeelden van onderwerpregels; doe er je voordeel mee!
  • Emoties spelen een belangrijke rol in het maken van beslissingen. Vervang normale woorden in je onderwerpregel met fascinerende en emotionele woorden: voeg zo een dot emotie toe aan je onderwerpregel.
  • Vervang normale woorden met wat ongebruikelijkere of vreemde woorden om de aandacht te trekken. Ook maken woorden die sterk tot de verbeelding spreken meer indruk dan woorden waarbij men niet concreet een voorstelling kan maken.

Nog geen MailBlue account?

Nog geen MailBlue account?

Dagmar Snoeren is sinds januari 2019 werkzaam bij MailBlue, dé Nederlandse reseller van de e-mailmarketing software van het Amerikaanse ActiveCampaign. Als e-mail marketing automation specialist helpt ze in de breedste zin van het woord ondernemers met hun e-mailmarketing. Daarnaast is ze verantwoordelijk voor veel content (o.a. via blogs en funnels), doet ze optimalisaties op het gebied van SEO, bouwt ze aan de online leeromgeving MailBlue Academy én verzorgt ze de MailBlue workshops.