Een sales forecast is de voorspelling van de sales, omzet en winst voor een aankomende periode. Deze prognose is gebaseerd op berekeningen op basis van in het verleden behaalde resultaten, huidige cijfers en sectorafhankelijke ontwikkelingen. Ook gerichte marketingcampagnes, trends en seizoenen zijn belangrijk hierin mee te nemen.
Waarom is de sales forecast belangrijk?
De sales forecast is onmisbaar in de zakelijke planning en budgettering. Met een sales forecast weet je bijvoorbeeld of je meer mankracht of voorraad nodig hebt. En verwacht je tegenvallende resultaten? Dan kun je bepaalde processen tijdig afschalen of campagnes inzetten om conversie te stimuleren.
Sales forecasting en de rol van CRM-systemen
Een sales forecast is nauw verbonden met Customer Relationship Management (CRM) systemen en de nauwkeurigheid van een forecast kan hier aanzienlijk van profiteren. We leggen graag uit hoe een CRM-systeem handig is voor een sales forecast.
Inzicht in klantgegevens
CRM-systemen bevatten gedetailleerde informatie over klanten, koopgedrag, interacties en voorkeuren. Door deze gegevens te analyseren, kun je als bedrijf beter voorspellen welke producten of diensten klanten in de toekomst waarschijnlijk zullen kopen en welke niet winstgevend zijn.
Salespipelinebeheer
CRM-systemen helpen bij het beheren van de salespipeline, waarin het verkoopproces van het identificeren van leads tot conversie wordt gevolgd en vastgelegd. Dit proces biedt realtime gegevens over de status van potentiële deals. Zo kun je goed inschatten of er inkomsten aan zitten te komen.
Rapportage en analyse
CRM-systemen bieden rapportage- en analysefuncties waarmee je trends in verkopen kunt zien. Dat biedt waarde voor je voorspellingen én hier kun je via marketingcampagnes op inspelen.
Kortom, CRM-systemen bieden de data, tools en processen die nodig zijn voor een nauwkeurige sales forecast. Ze stellen je in staat om het nodige inzicht te verkrijgen in je leads/klanten en processen, waardoor je realistische voorspellingen kunt doen.
Onverwachte gebeurtenissen
Houd er wel rekening mee dat een sales forecast niet vaststaat. Er kunnen altijd gebeurtenissen plaatsvinden waar je geen invloed op hebt, zoals een nieuwe concurrent, een pandemie of interne problemen in je bedrijf.